Sommerklargøring af plæneklipper for nybeg~
Fra : P Kaasing

Dato : 21-04-06 08:52

Hejsa

Vi købte en brugt motor plæneklipper sidste år, den har vi (jeg) så brugt
flittigt og kun hældt benzin på. Efter græssæsonen var slut, blev den
stillet ind i skuret. Jeg burde jo nok ha tømt for olie, vasket den osv. men
det gjorde jeg ikke det var jo både koldt og jeg havde nok andet der var
meget mere spændende at tage mig til i vores dengang nykøbte hus. Men nu
skal den jo snart ud igen, så hvordan får jeg den lige gjort istand?

Er det noget med at tømme olien af og skifte den? Samt spule den godt
igennem med vand og vaske med autoshampoo, eller hvad gør i andre?

/Poul, der nok skal huske at gøremden vinter klar næste efterår )

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 09:14

On Fri, 21 Apr 2006 09:51:50 +0200, "P Kaasing" <find@denselv.com>
wrote:

>Er det noget med at tømme olien af og skifte den? Samt spule den godt
>igennem med vand og vaske med autoshampoo, eller hvad gør i andre?

Hmm, er sådan set i samme situation som dig, omend jeg med vilje bare
lod klipperen stå vinteren over men den nuværende olie - kunne ikke
forestille mig det skulle give problemer.

Havde ikke tænkt mig at gøre andet nu end at skifte olien, tanke den
op, køre med den sommeren igennem og stille den i skuret igen til
efteråret på samme måde som sidst.

0:) JG

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 09:45

Innocence wrote:

> [...]
>
> Havde ikke tænkt mig at gøre andet nu end at skifte olien, tanke den
> op, køre med den sommeren igennem og stille den i skuret igen til

Det eneste der er vigtigt er at køre den tør for benzin og skrabe geræsset
af neden under så den ikke ruster. At den står med gammel smøreolie betyder
ingenting.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-06 11:36

> Det eneste der er vigtigt er at køre den tør for benzin og skrabe geræsset
> af neden under så den ikke ruster. At den står med gammel smøreolie
> betyder
> ingenting.

Hvis man vil være god ved den så skifter man olie _inden_ vinteren så den
ikke står gammel olie med sod/syre.

/A

Fra : Ib

Dato : 21-04-06 17:11

> Hvis man vil være god ved den så skifter man olie _inden_ vinteren så den
> ikke står gammel olie med sod/syre.

Ja nu er jeg jo ikke mekaniker, men er det ikke noget med at der er noget
der hedder syrefri olie, og at det ikke er motorolie ??? Det jeg mener er,
at det kan da ikke skade en motor, at stå med noget gammelt olie, hvis det
ellers er blevet skiftet løbende, med passende intervaller. Benzinen
derimod, kan i karburatorens svømmer stå og blive til noget man kan kalde
lak, dvs det krystalliserer og stopper dyserne, men jeg tror nu at der skal
gå mere end en vinter.
Iøvrigt skal du huske at når du skifter olie så skal motoren være varm når
du tømmer den, bare for at få det hele med ud.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-06 08:16

> [...]
> at det kan da ikke skade en motor, at stå med noget gammelt olie, hvis det
> ellers er blevet skiftet løbende, med passende intervaller.

Der kan ikke undgå at ende nogle forbrændingsrester i olien - det er derfor
en gammel olie er sort når man hælder den ud.

> Benzinen derimod, kan i karburatorens svømmer stå og blive til noget man
> kan kalde lak, dvs det krystalliserer og stopper dyserne, men jeg tror nu
> at der skal gå mere end en vinter.

Enig i at der kan være et problem hvis står stille længe (som i mere end en
enkelt vinter)

Fra : Max

Dato : 21-04-06 10:03

Hej

> Er det noget med at tømme olien af og skifte den? Samt spule den godt

Næ, jeg har lige slået græs, jeg hentede plæneklipperen der hvor
jeg efterlod den sidst jeg slog græs, startede den og slog græsset,
og stillede den tilbage, sådan har jeg altid gjort og vil altid gøre.

Mvh Max

Fra : Gunnar007

Dato : 21-04-06 19:32

> [...]
> jeg efterlod den sidst jeg slog græs, startede den og slog græsset,
> og stillede den tilbage, sådan har jeg altid gjort og vil altid gøre.

Hvem tror du har sin plæneklipper længst.

Dig som ikke vedligeholder den.
Eller ham som vedligeholder sin maskine hver gang den har klippet .

En tur under klipperen med en børste hver gang man har slået græs, gør at
det fugtige græs ikke sidder under skjoldet og får det til at ruste (som
forøvrigt er den største synder på plæneklippere).
Og jo , det tager da nok 2-3 minutter at gøre det, efter at man har klippet.

Men igen, hvis man vælger at en plæneklipper er en forbrugssvare, så kan man
jo sagtens gøre som dig

Hilsen G

Hilsen G.

Fra : Kristian

Dato : 23-04-06 12:53

> Hvem tror du har sin plæneklipper længst.
>
> Dig som ikke vedligeholder den.
> Eller ham som vedligeholder sin maskine hver gang den har klippet .

HilsenG

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad man kan forvente af en græsslåmaskine....men
hensyn til holdbarhed og alder.

Jeg købte en billig maskine hos Bilka i foråret 1996...........har skiftet
olie i 1999 og i 2003 og ellers ikke gjort andet.
Den står ude hele året, godt nok undet et halvtag.
Startede den for første gang i går, uden problemer.

Jeg kan forstå på dig, at hvis jeg vedligeholdte min maskine, ville jeg have
slåmaskine resten af livet..............

Kristian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-04-06 14:42

P Kaasing wrote:

> Er det noget med at tømme olien af og skifte den? Samt spule den godt
> igennem med vand og vaske med autoshampoo, eller hvad gør i andre?

Da du har købt den brugt, så skift olien. Træk i snoren. hvis den starter er
det ok. Hvis ikke så tøm tanken og giv den frisk benzin.

> /Poul, der nok skal huske at gøremden vinter klar næste efterår )

Tøm tanken, spul den ren for græs under skjoldet og sæt den ind i skuret.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : P Kaasing

Dato : 21-04-06 19:54

Ok, tak for alle svarene. Så er det jo ikke den store katastrofe

Da den er noget støvet, har jeg nu tænkt mig lige at vaske den engang, og
efterspænde de bolte der er raslet løs i kampens hede. Er der noget jeg skal
passe på når jeg vasker den?

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 12:13

P Kaasing wrote:
> [...]
> engang, og efterspænde de bolte der er raslet løs i kampens hede. Er
> der noget jeg skal passe på når jeg vasker den?

Du skal lade være med at bade den.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-06 15:06

> Du skal lade være med at bade den.

Min næste havetraktor må gerne have en tilslutning for vand så den kan
rengøre sig selv Det er noget bøvl at krave rundt og rode græs ud under
den. Eller også skal det være med en fronmonteret der bare kan vippes op så
det er nemt ...

Fra : Annette

Dato : 26-04-06 21:41

> Da den er noget støvet, har jeg nu tænkt mig lige at vaske den engang, og
> efterspænde de bolte der er raslet løs i kampens hede. Er der noget jeg
> [...]
.....og når den så er ren og tør, så giv den en gang Hammerite indvendig
(hvis det er stålskjold), så har du plæneklipper på livstid....

Annette

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 26-04-06 22:01

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:LVQ3g.122$Da7.62@news.get2net.dk...

> skal

> ....og når den så er ren og tør, så giv den en gang Hammerite indvendig
> (hvis det er stålskjold), så har du plæneklipper på livstid....
>
> Annette

Nu tvivler jeg nok på at Poul er SÅ gammel
Du kan stort set ikke give den noget som ikke vil blive ødelagt
af diverse sten mm. der slår mod skjoldet og resten skal saften
fra græsset nok ordne.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-06 22:24

> Du kan stort set ikke give den noget som ikke vil blive ødelagt
> af diverse sten mm. der slår mod skjoldet og resten skal saften
> fra græsset nok ordne.

Kunne vel overveje at strippe malingen helt af og så få galvaniseret og
derefter lakeret igen (evt pulverlak)