1 cm fald pr. meter på terrasse - hvordan ~
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 12:38

Hej

Er ved at planlægge ny terrasse og i den forbindelse kan jeg flere
steder læse at terrassen bør have en fald på 1cm pr. meter terrasse
(væk fra huset) for at vandet kan løbe af.

Men hvordan i alverden måler jeg dette? Det er jo ikke lige til at se
på øjemål hvad højden er i haven, og derfor hvor meget terrassen skal
hæves inde ved huset for at faldet passer præcist.

Findes der et bestemt instrument (laser?) som kan fortælle mig dette?

Mvh,
Jørn G.

Fra : TT

Dato : 20-04-06 12:44

"Innocence" <innocence(a)klog(dot)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hæves inde ved huset for at faldet passer præcist.
>
> Findes der et bestemt instrument (laser?) som kan fortælle mig dette?

Har du ikke en retskede og et langt waterpas ??

-TT

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 12:55

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke en retskede og et langt waterpas ??

Det er vel en retskinne du mener

mvh
Preben

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 20-04-06 13:02

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel en retskinne du mener

Det hedder rent faktisk en retskede, se eksempelvis
http://www.ses.dk/rapporter/frbhave/html/chapter08.htm

Hilsen
Peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 13:25

"Peter Marlau Knudsen" <xxxpmk@xxxitst.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder rent faktisk en retskede, se eksempelvis
> http://www.ses.dk/rapporter/frbhave/html/chapter08.htm

Det kan tilsyneladende hedde begge dele.

mvh
Preben

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 20-04-06 14:35

> "Peter Marlau Knudsen" <xxxpmk@xxxitst.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan tilsyneladende hedde begge dele.

Efter at have goog'let lidt kan jeg se, at det har du da ret i. Så blev man
så klog.

Hilsen
Peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 16:03

> Efter at have goog'let lidt kan jeg se, at det har du da ret i. Så
> blev man så klog.

Ja, det blev vi så begge 2

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 12:47

"Innocence" <innocence(a)klog(dot)dk> skrev i en meddelelse

> Findes der et bestemt instrument (laser?) som kan fortælle mig dette?

Sikkert, men du kan også bruge et bræt med lige kanter. Hvis du har et
på 2 meters længde, sømmer du bare en 2 cm. klods på i den ene ende, og
sørger så for, at overkanten er vandret.

mvh
Preben

Fra : Glenn

Dato : 20-04-06 19:37

> Sikkert, men du kan også bruge et bræt med lige kanter. Hvis du har et
> på 2 meters længde, sømmer du bare en 2 cm. klods på i den ene ende, og
> sørger så for, at overkanten er vandret.

Tape en 1 cm klods på et 1 m lange waterpas. Så skulle den være der.

Glenn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-06 13:11

On Thu, 20 Apr 2006 13:38:08 +0200, Innocence <innocence(a)klog(dot)dk>
wrote:

> [...]
>hæves inde ved huset for at faldet passer præcist.
>
>Findes der et bestemt instrument (laser?) som kan fortælle mig dette?

En snor.

Spænd en snor ud, som er hvor overkanten af fliserne skal være.
Få snoren i vatter.
I den ende som er væk fra huset, måler du nu en cm nedad pinden, for
hver meter snoren er lang. Flyt snoren ned til det mærke.

Så er der fald
Det var sådan vi lærte det for 12 år siden på teknisk skole. (Ja, det
var godt nok ålborg tekniske skole, men denne ene ting tror jeg nu de
havde styr på)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Finn Christiansen

Dato : 20-04-06 19:06

Jeg tror det med navnet er egnsbestemt , her i Midtjylland hedder det en
retholt.

Med hensyn til fald, er der jævnfør Dansk Standart for belægningsarbejder nr
1836
krav om et minimumsfald på terasser og indkørsler på minimum 20 promille ( 2
cm pr meter)

mvh FC

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-06 20:50

On Thu, 20 Apr 2006 20:06:21 +0200, "Finn Christiansen"
<finn.christiansen@fjernesmail.dk> wrote:

> [...]
>1836
>krav om et minimumsfald på terasser og indkørsler på minimum 20 promille ( 2

Ved du hvornår det blev 20 promille?

Jeg er meget sikker på at det kun var 10 dengang jeg gik på teknisk
skole, men det er jo efterhånden også længe siden.
(Og da jeg ikke er anlægsgartner har jeg ikke fulgt med i de ting siden
dengang.)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:50

On Thu, 20 Apr 2006 14:11:29 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>I den ende som er væk fra huset, måler du nu en cm nedad pinden, for
>hver meter snoren er lang. Flyt snoren ned til det mærke.

Roger - tak til alle, jeg kan nemt bruge en kombination af alle rådene
:)

Når man kender til det er fremgangsmåden jo egenligt ren logik men jeg
havde allerede rodet mig ud i noget som mest af alt lignede
manuskriptet til næste Star Trek film - så tak for at bringe mig ned
på Jorden igen :)

Iøvrigt boede jeg i ca. 10 år få hundrede meter fra Aalborg Tekniske
Skole - det fik jeg jo så tydeligvis ikke meget ud af :)

Mvh,
Jørn G. :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-06 06:15

On Thu, 20 Apr 2006 21:50:08 +0200, Innocence <innocence(a)klog(dot)dk>
wrote:

> [...]
>havde allerede rodet mig ud i noget som mest af alt lignede
>manuskriptet til næste Star Trek film - så tak for at bringe mig ned

Det er nemlig ret simpelt - men nok ikke lige den første måde man
overvejer at gøre det på.

>Iøvrigt boede jeg i ca. 10 år få hundrede meter fra Aalborg Tekniske
>Skole - det fik jeg jo så tydeligvis ikke meget ud af :)

Det var så ca. lige som os der gik på den ......
(altså, ud over at lære at spænde en snor ud

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ivan

Dato : 21-04-06 09:15

> Men hvordan i alverden måler jeg dette? Det er jo ikke lige til at se
> på øjemål hvad højden er i haven, og derfor hvor meget terrassen skal
> hæves inde ved huset for at faldet passer præcist.

Dav

Du går ud og køber en snorlibelle. Libelle er det rør med luftblæren i på et
vaterpas. Denne snorlibelle er til at sætte på en snor. Bank en pæl i inde
ved huset, mål ud hvorlangt ude terrasse skal slutte bank en pæl i der og
så. Snor på i færdig højde inde ved hus, stram snor på og se på snorlibelle
få snor i vater lav en streg. Hvis afstand er 3,5 m skal du, med 10 0/00 3,5
cm ned under dit vandrette plan. At jeg så nok vil lave et lidt større fald
er så en anden ting. Er terasse overdækket, så kan du vel nok klare det med
10 0/00. Vandet skal jo kunne løbe væk fra huset.

Fra : Ivan

Dato : 21-04-06 09:15