Grill-tid
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-04-06 00:10

Ja, så er det på tide at få en ny grill kørt i stilling.

Jeg har pt. en gl. rusten gas-grill, der tigger for en afløser. Og jeg havde
tænkt mig en Weber eller Dan-cook model med rigtig "kul-smag".

Men hvilken er bedst? (Med fare for at starte en regilionskrig

Og hvor stor skal den være? Og skal det være Silver / Gold / Platinium? Er
der forskel på den færdige mad?

Vi er 4 personer i husstanden, og det er sjældent at vi ligefrem disker op
med en oksemørbrad på 3 kg, eller en voksen kalkun til gæster ovs. Så er en
Weber Silver på 47 i dia. skudt helt ved siden af? De er jo til at betale,
og kan vel sagtens rumme en kylling + nogle pølser eller hur?

PS. Også postet i dk.forbruger
--
Mvh Jasper

--
Mvh Jasper

e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : SB

Dato : 20-04-06 05:55

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Weber Silver på 47 i dia. skudt helt ved siden af? De er jo til at betale,
> og kan vel sagtens rumme en kylling + nogle pølser eller hur?

Jeg ville gå efter en 57 cm og så en af dem med en askebeholder i bunden,
frem for dem der har en tallerken lignende ting.
en 57 cm kan du få en masse ekstra udstyr til, vil jo være rart nok hvis man
en dag fik lyst til at lave noget der fyldte mere plads, at man så også
kunne gøre det.
8 store kartofler, lidt brød og en stak koteletter, det fylder altså en del
også til 4 personer
Og det er en gang nemmere at tømme en beholder for aske, end det er at have
det til at flyv rundt om ørene på en når man har det til at ligge på fad,
eller når man gør grillen ren

Søren

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-04-06 06:21

> Men hvilken er bedst? (Med fare for at starte en regilionskrig

Jeg har en Weber og er (i den forbindelse) en glad mand. Det du skal
være obs på med andre mærker er ihvertfald at den er tæt så du kan styre
varmen.

> Og hvor stor skal den være? Og skal det være Silver / Gold / Platinium? Er
> der forskel på den færdige mad?

Jeg har selv en 47 cm, og ville ikke nøjes med det næste gang. 57 cm vil
jeg mene er det eneste rigtige, så har du lige den ekstra plads der skal
til for at grille stege på indirekte varme. En 47 cm kan heller ikke
påfyldes kul uden at tage hele risten af.
De forskellige typer du beskriver er vel smag og behag, er det ikke blot
noget med askeskuffe o.lign?!

> med en oksemørbrad på 3 kg, eller en voksen kalkun til gæster ovs. Så er en
> Weber Silver på 47 i dia. skudt helt ved siden af?

Jeg ville kun købe en sådan hvis jeg *aldrig* lavede stege, og i så fald
kan du næsten lige så godt købe en alm. grill - jeg skrev "næsten".

De er jo til at betale,
> og kan vel sagtens rumme en kylling + nogle pølser eller hur?

Du får ret hurtigt problemer med indirekte varme til kyllingen.

mvh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 07:29

> [...]
> havde
> tænkt mig en Weber eller Dan-cook model med rigtig "kul-smag".

Hvis du bare griller med briketter, så får du præcis så meget kul smag som
på en gasgrill. At tilsætte røgtræ kan imidlertid hjælpe lidt på det.
Jeg har sådan en støbejernskasse, hvor jeg putter træpiller i - det funkerer
fint både på weberen og på gasgrillen.

> Men hvilken er bedst? (Med fare for at starte en regilionskrig

Tjae... jeg tror det er hip som hap. Jeg har en weber og den er egentlig ok.
Men stellet ruster. Dancook har så en model, hvor den er lavet i rustfrit
stål, men tjek lige om skruer og andet også er lavet i rustfrit stål, det
tror jeg nemlkig ikke..

Hvis bare grillen er tæt, så skal det nok gå...

> Og hvor stor skal den være? Og skal det være Silver / Gold / Platinium? Er
> der forskel på den færdige mad?

Som andre siger: snup en 57 cm, prisforskellen er overkommelig, og så er der
også plads til naboens mad på (eller andre gæster)

Mvh Tommy

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 08:01

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lavet i rustfrit stål, men tjek lige om skruer og andet også er lavet
> i rustfrit stål, det tror jeg nemlkig ikke..

Hvad mener du med at stellet ruster? Benene er lavet af aluminium, og de
ruster ikke. Selve grillen er lavet af emaljeret stål, og det ruster
ikke så længe emaljeringen er intakt.

mvh
Preben

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-04-06 10:05

> Som andre siger: snup en 57 cm, prisforskellen er overkommelig, og så er
> der også plads til naboens mad på (eller andre gæster)

Hovhov - kannibalisme er sgu forbudt i Danmark ! - man må ikke sådan begynde
at grille sine andre gæster..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-06 20:27

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev>
> Hvis du bare griller med briketter, så får du præcis så meget kul smag som
> på en gasgrill.

Ikke helt rigtigt.

> At tilsætte røgtræ kan imidlertid hjælpe lidt på det.
> Jeg har sådan en støbejernskasse, hvor jeg putter træpiller i - det
funkerer
> fint både på weberen og på gasgrillen.

God løsning til en værdiløs gasgrill. Jeg stikker bøgepinde ned i kullene,
når der skal lidt mere røg på.

Stemmer for den store. Når man kan kvæle ilden efter stegning, er
kulforbruget ikke noget problem.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-04-06 10:39

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Men hvilken er bedst? (Med fare for at starte en regilionskrig

Om det skal være Weber eller Dancook afhænger bl.a. af hvormeget du
vil grille direkte (kødet over kullene) i forhold til indirekte
(kullene ud til siden). Vi griller meget direkte og valgte en Dancook
fordi den som standard kommer med en grillrist med 7-8 mm tykke
stænger. Dette er ekstraudstyr til en Weber.

A pro pos ekstraudstyr: Her er Weber bedst. Deres grilltænder er
suveræn, den lange grillhandske (så man kan række ind over grillen
uden at brænde sig på armen) og ikke mindst det trådløse
stegetermometer efter min mening essentielle grillhjælpemidler.

> Og hvor stor skal den være? Og skal det være Silver / Gold / Platinium? Er
> der forskel på den færdige mad?

Jeg vil tilslutte mig de andre skribenter: minimum 57 cm. Hvis du
køber en mindre, vil du købe en ny og større indenfor max to år -
eller også vil du ikke få grillet særlig meget.

Ebbe

Fra : HKN

Dato : 20-04-06 14:10

Jeg vil tilslutte mig de andre skribenter: minimum 57 cm. Hvis du
køber en mindre, vil du købe en ny og større indenfor max to år -

Enig!

eller også vil du ikke få grillet særlig meget.

Uenig!

-Henrik

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-04-06 16:11

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tilslutte mig de andre skribenter: minimum 57 cm. Hvis du
> køber en mindre, vil du købe en ny og større indenfor max to år -

Efter min mening er det ikke et spørgsmål om enten eller, men både og.
Jeg bruger en 58 cm. til de store stykker kød og typisk indirekte
stegning, og en 47 cm. til de mindre stykker og direkte stegning.
Hvis man ofte laver hakkedrenge på grillen, kan det være en fordel at
"montere" dem i et net, så man kan vende 6-8 stykker på én gang.
Det går fint at bruge nettet i en 47 cm., da afstanden fra kanten ned
til risten er forholdsvis lille, men det er ikke så godt med en 58 cm.,
da afstanden er en del større. Hvis man bruger nettet i en 58 cm. bliver
bøfferne stegt uens, da nettet står på skrå pga. den større afstand til
risten.
Kan ovenstående overhovedet forstås ?

mvh
Preben

Fra : Ivan

Dato : 20-04-06 10:46

Dav
Jeg startede med en gasgrill, det er nemt og hurtigt.
Så fik jeg en ny gasgrill, den var jeg ikke tilfreds med, en Trepo med 3
brændere. Den dur ikke, så hold dig fra den.
Derefter en kul grill, Weber 57 cm den med bordet ved siden. Den fungere som
sådan da godt. Men jeg er og bliver til gasgrill, så mit råd er at købe en
gasgrill med noget lavasten værk så du får kul-smagen. Eller den forkromede
udgave, en Weber gas-grill, Genesis Silver B lukket, det bliver min næste
gas-grill.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 16:45

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse
> Eller den forkromede udgave, en Weber gas-grill, Genesis Silver B lukket,
> det bliver min næste gas-grill.

Ha! Så bliver du skuffet. Webers brændere er ikke ret gode! Hvis du vil ha
en gasgrill der virker, så prøv en BeefEater (de hedder vist Egedius nu)
Desværre er weberen en af dem der er lækre i designet, men funktionaliteten
stinker. Been there, done that, got the fucking t-shirt :(

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-06 20:31

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev
> Men jeg er og bliver til gasgrill, så mit råd er at købe en
> gasgrill med noget lavasten værk så du får kul-smagen.

Der er hverken træ eller kul i en lavasten, måske kan det bidrage med lidt
smag af brændt fedt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-04-06 14:39

HKN wrote:

> Uenig!

Der kan altså ikke være særlig meget på en 47 cm

Ebbe

Fra : Ivan

Dato : 20-04-06 10:46

Dav