benzin til pælebor
Fra : Peter Holm

Dato : 17-04-06 09:52

hej
jeg har leket et Stihl pælebor ved århus mørtelkompani
nu er den løbet tør for benzin og jeg skal blande noget selv
Nogen der ved om den bruger 2% eller 4% blanding ?
Det er et bor som det nederste på siden her:
http://www.sd-maskiner.dk/Maskiner-Lifte.htm

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk
61 77 55 62

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-04-06 10:11

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogen der ved om den bruger 2% eller 4% blanding ?
> Det er et bor som det nederste på siden her:

Det står helt sikkert på maskinen/tanken. Husk at det skal være 2t olie.

mvh
Preben

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-04-06 10:36

> [...]
> Nogen der ved om den bruger 2% eller 4% blanding ?
> Det er et bor som det nederste på siden her:

Det kan du se lige her :

http://66.249.93.104/search?q=cache:zcMcpMwSrWsJ:www.holbaek-liftudlejning.dk/materiel24.htm+Stihl+BT+360&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=4

4%

Fra : Peter Holm

Dato : 17-04-06 14:20
Fra : Bjarne K.

Dato : 18-04-06 10:14

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
> [...]
> Nogen der ved om den bruger 2% eller 4% blanding ?
> Det er et bor som det nederste på siden her:

Sådan lidt udenoms. Er det noget der virker ? Og kan den håndteres af en
person ?

Jeg bruger normalt spade eller hånd pælebor, men jeg kan selvf. leje en for
en dag, bare for at checke om det er pengene værd.

(har stadig et par 175 pæle jeg skal have i jorden)

Bjarne K.

Fra : Nygaard

Dato : 18-04-06 11:40

> [...]
for
> en dag, bare for at checke om det er pengene værd.
>
> (har stadig et par 175 pæle jeg skal have i jorden)

Hvis du er tilpas massiv bygget kan du måske godt stå med den alene. Men
hver gang den rammer en sten el. lign. så boret stopper, så omsætter
maskinen sine 3-5 hk ved at hamre håndtaget ind i din nyre. Det bliver meget
hurtigt så ubehageligt at du hidkalder assistance...

Når du har et hånd pælebor, og det kun er et par pæle det drejer sig om, så
kan det nok ikke betale sig. Men er man oppe på en 20+ pæle, så begynder det
at give mening. Selvfølgelig afhængig af undergrunden, så kan du komme 90 cm
ned på et minuts tid...

/Nygaard

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-06 13:09

> [...]
> det
> at give mening. Selvfølgelig afhængig af undergrunden, så kan du komme 90

Det er hårdt arbejde, og med et håndbor er man ikke helt smadret ved
fyraften. Det tager ikke mange minutter i god jord med håndbor, og begge bor
er ikke specielt gode til stenet grund. Jeg vil sige at kan man være 2
stærke mænd, har et par dage og nogle hundrede huller, så kan det svare sig,
ellers ikke. Jo færre kræfter jo mindre grund til den motoriserede.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-04-06 18:02

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
> at give mening. Selvfølgelig afhængig af undergrunden, så kan du komme 90

Jeg skrev lidt forkert. Det var ikke et par, men 175 lærkepæle på
henholdsvis 180cm og 290cm der skal "plantes". Men min jord er lettere
stenet, så måske jeg skulle fortsætte med mit håndbor.
Men tak for udenoms info til alle.

Bjarne K.

Fra : Peter Holm

Dato : 18-04-06 16:14

> [...]
> for en dag, bare for at checke om det er pengene værd.
>
> (har stadig et par 175 pæle jeg skal have i jorden)

Det bor jeg havde lånt kræver 2 mand. Det er over 2 meter bredt i
håndtagene.
Men selv med det 4hk motoriserede bor har det taget 2 stærke mænd 2 dage at
få 11 pæle i jorden, og langt fra alle kom ned i 90cm.
Vores jord er EXTREMT hård når man kommer 55-60 cm ned. Boret kunne intet
gøre ved jorden. Vi måtte grave ud, så der var plads til en spade, og så
hakke som galninge ned i jorden for at løsne den.
Jeg har booket boret igen i næste weekend. Denne gang i kombination med en
motor hammer/mejsel der skal dundre igennem det hårde lag. Tough work skal
jeg love for.
Jeg tror dog boret ville trænge gennem 90cm 'almindelig' jord på 1 minut
uden problemer, men ikke her.

Nogen der har andre forslag til extremt hård jord, så vil jeg meget gerne
høre fra dem. Ikke noget med en minigraver med bor, men noget håndholdt.

Mvh
Peter

Fra : Leonard

Dato : 18-04-06 16:52

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>Nogen der har andre forslag til extremt hård jord, så vil jeg meget gerne
>høre fra dem. Ikke noget med en minigraver med bor, men noget håndholdt.

Hvorfor ikke?

Hvis det ikke må være en minigraver, så har jeg også set minidozer med
bor
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : Peter Holm

Dato : 18-04-06 17:29

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke?

prisen .)
Med mindre du kan komme her og grave de 11 huller på en time.

mvh
peter

Fra : Leonard

Dato : 18-04-06 17:39

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>prisen .)

OK, hvis du kan låne pælebor og borhammer, så er det jo kun din tid
der går med det.

>Med mindre du kan komme her og grave de 11 huller på en time.

Det kan jeg nok ikke.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-06 18:35

> Vores jord er EXTREMT hård når man kommer 55-60 cm ned. Boret kunne intet
> gøre ved jorden. Vi måtte grave ud, så der var plads til en spade, og så
> hakke som galninge ned i jorden for at løsne den.

Håndbor, der er skarpt. Det virker her og bedre end spaden. Hold boret
skarpt i kanten, og lad være med at lægge kræfter i.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-04-06 18:10

> [...]
> Men selv med det 4hk motoriserede bor har det taget 2 stærke mænd 2 dage
> at få 11 pæle i jorden, og langt fra alle kom ned i 90cm.

Ok, det kan jeg godt slå med en håndhold på min jord, når min svorger er på
besøg (vi skiftes). Så min jord må alligevel være blød, selvom jeg nu ikke
synes det virker sådan. (Min svorger er en rigtig knokkelmand, så han
klarede selv 15 huller på en dag)

> [...]
> høre fra dem. Ikke noget med en minigraver med bor, men noget håndholdt.

Man kan også få pælespade. Har selv overvejet om det kunne være nemmere en
håndboret, men ikke prøvet det.
http://www.zincklysbro.dk/Product+Catalog/Product+Detail?contentId=99551

Bjarne K.

Fra : Peter Holm

Dato : 19-04-06 20:32

> Man kan også få pælespade. Har selv overvejet om det kunne være nemmere
> en håndboret, men ikke prøvet det.
> http://www.zincklysbro.dk/Product+Catalog/Product+Detail?contentId=99551

sådan en ville jeg aldrig kunne komme igennem med.
Jeg har booket et motor mejsel/hammer til weekenden sammen med pæleboret, så
må vi se.
Jeg kan se, at nogen foreslår at hælde vand i hullet, når man sidder fast -
det skal også prøves.

Mvh
Peter