Udskiftning af vandvarmer
Fra : Peter Westh

Dato : 13-04-06 09:38

Min elektriske vandvarmer (Metro, 50l) er gået i stykker.

Mit spørgsmål er, om det er lovligt at jeg selv skifter den ud, eller om jeg
skal have en blikkenslager til at gøre det.

p.f.tak

Peter

Fra : LarsJ

Dato : 13-04-06 11:42

Peter Westh skrev:
> Min elektriske vandvarmer (Metro, 50l) er gået i stykker.
>
> Mit spørgsmål er, om det er lovligt at jeg selv skifter den ud, eller om jeg
> skal have en blikkenslager til at gøre det.

Du skal faktisk have både elektriker og blikkenslager til at ordne det,
hvis det skal være lovligt.

Lars

Fra : Peter

Dato : 13-04-06 15:21

Hej.

> Du skal faktisk have både elektriker og blikkenslager til at ordne det,
> hvis det skal være lovligt.

Jeg mener ellers at have fået at vide at blikkenslageren har dispentation
til at tilslutte precis sådan noget som vandvarmere elektrisk....

Mvh.
Peter

Fra : LarsJ

Dato : 13-04-06 20:53

Peter skrev:

> Jeg mener ellers at have fået at vide at blikkenslageren har dispentation
> til at tilslutte precis sådan noget som vandvarmere elektrisk....

Har du fået det at vide af en blikkenslager? Det passer nemlig ikke.

Til gengæld må en elektriker tilslutte alt det VVS han vil (ups, vi er
ovre 1. april...

Lars

Fra : Peter

Dato : 14-04-06 09:21

Hej.

> Har du fået det at vide af en blikkenslager? Det passer nemlig ikke.

Næææ, det var nu en elektrikker der sagde det til mig, og det lyder trods
alt som om at mcloud har samme erfaring......
- så måske er der noget om det...... - man kan vel heller ikke vide alt....

> (ups, vi er ovre 1. april...
Ja til din orintering så er det idag langfredag d.14/4-2006

Og uanset om det så er forkert, men din VVS-smed overbeviser dig om at han
gerne må, så er du vel i det mindste i god tro....

Mvh.
Peter

Fra : LarsJ

Dato : 14-04-06 12:25

Peter skrev:
> [...]
> alt som om at mcloud har samme erfaring......
> - så måske er der noget om det...... - man kan vel heller ikke vide alt....

Jeg så godt hans svar - jeg mener så bare, at man så skal være VVS- og
stærkstrømsinstallatør for at måtte gøre det. Alm blikkenslagere må ikke
gøre det så vidt jeg ved.

vh
Lars

Fra : mcloud

Dato : 13-04-06 18:31

Hej

Det er korrekt at blikkenslageren har mulighed for at montere beholderen
elektrisk igen ----hvis han har de fornødne kurser.

mvh mcloud

Fra : LarsJ

Dato : 13-04-06 21:11

mcloud skrev:
> Hej
>
> Det er korrekt at blikkenslageren har mulighed for at montere beholderen
> elektrisk igen ----hvis han har de fornødne kurser.

Er et kursus nok? Skal man ikke være decideret stærkstrøms- og
VVS-installatør for at måtte gøre det?

Lars

Fra : Barfly.

Dato : 14-04-06 08:53

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> wrote in message

> Er et kursus nok? Skal man ikke være decideret stærkstrøms- og
> VVS-installatør for at måtte gøre det?

Jeg vil mene at det er mere svært at skifte bremser på sin bil, som mange
gør uden problemer!, end at pille en vandvarme ned, og sætte en ny op, to
rør og et par faser og nul (huske en polsøger!!)...det kræver et kendskab,og
en håndværksmæssigt indstilling til at tingene skal laves med omhu, samt det
rigtige information,værktøj og dele (fittings etc)-så kan selv sådanne en
EDB nørd som mig skifte det...hvilket jeg også har gjort med stor
fornøjelse...

Fra : Peter Westh

Dato : 14-04-06 10:10

"Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil mene at det er mere svært at skifte bremser på sin bil, som mange
> gør uden problemer!, end at pille en vandvarme ned, og sætte en ny op, to
> rør og et par faser og nul (huske en polsøger!!)

Ja, jeg ville jo også helst gøre det selv, men det lader altså til at jeg
enten skal have fat i en til to håndværkere, eller leve på den forkerte side
af loven. Tak for svarene!

Peter

Fra : LarsJ

Dato : 14-04-06 12:22

Barfly. skrev:

> [...]
> rigtige information,værktøj og dele (fittings etc)-så kan selv sådanne en
> EDB nørd som mig skifte det...hvilket jeg også har gjort med stor

Jeg er hverken elektriker eller blikkenslager, men jeg kan også ordne
det meste el og vvs i huset - det bliver det bare ikke mere lovligt af.
Og det var jo det, der var spørgsmålet.

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-06 08:18

On Fri, 14 Apr 2006 13:21:33 +0200, LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

>Jeg er hverken elektriker eller blikkenslager, men jeg kan også ordne
>det meste el og vvs i huset - det bliver det bare ikke mere lovligt af.

Hvis det bare er lavet rigtigt er der jo heller ingen som om 5 år kan se
om det er en person med de fornødne papirer som har lavet det ......

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/