Jordvarme og køkkenhave
Fra : Benz

Dato : 11-04-06 11:35

Jeg har fået jordvarme. Og rørene går bla. under et stykke af køkkenhaven.

Jeg har hørt historier om, at rørene skulle nedkøle jorden så meget, at det
hæmmer planters vækst i den overliggende jord. Det lyder jo meget
troværdigt, men:

Har nogen her erfaringer i den retning?
Bør jeg helt droppe at sætte kartofler på dette stykke?

På forhånd tak

Lars

Fra : Max

Dato : 11-04-06 11:43

Hej Lars

> Jeg har hørt historier om, at rørene skulle nedkøle jorden så meget,
> at det hæmmer planters vækst i den overliggende jord. Det lyder jo
> meget troværdigt, men:

Jeg har boet nabo til et stort hus med jordvarme i 25 år nu, og jeg har
aldrig bemærket forskelle i vækst i den have kontra andre haver.

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-04-06 15:45

Benz wrote:
> [...]
> Jeg har hørt historier om, at rørene skulle nedkøle jorden så meget,
> at det hæmmer planters vækst i den overliggende jord. Det lyder jo

Det ror jeg ikke en pind på. For det første kører varmen ikke ret meget når
planterne skal gro, og for det andet når rødderne slet ikke ned i nærheden
af slangerne.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : LarsJ

Dato : 11-04-06 21:36

Benz skrev:
> [...]
> troværdigt, men:
>
> Har nogen her erfaringer i den retning?
> Bør jeg helt droppe at sætte kartofler på dette stykke?

Der er faktisk noget om snakken - eller rettere der var noget om snakken.
Da man etablerede de første jordvarmeanlæg herhjemme i 1970erne pga
energikrisen var flere af dem forkert dimensioneret og rørene lå for tæt
på hinanden og for nær jordoverfladen. Og da de jo i sagens natur
trækker varme ud af jorden, kunne det også påvirke det der groede oppe
over dem.
Nu var det de færreste, der lagde dem i køkkenhaven, men mange fik et
andet problem - bulede græsplæner - fordi der nærmest opstod permafrost
omkring rørene, som fik jorden over dem til at bule op.
I dag burde det ikke være noget problem, heller ikke i køkkenhaven.

Lars

Fra : Benz

Dato : 12-04-06 15:13

Jamen tak for de opløftende svar! Kartoflerne er på vej i jorden.

God påske til alle!

Lars