Mosegrise
Fra : Christian Stidsen

Dato : 08-04-06 11:53

I min have er der efterhånden en hel del små huller på et par cm i diameter.
Jeg har ladet mig fortælle at det er mosegrise der laver disse.
Havde det nu bare været et enkelt hul var det nok gået med det, men der
kommer flere og flere.
Hvad gør man ved disse små dyr og deres huller ? Der må vel være en måde at
komme dem til livs.
Er mosegrisene skadelige for planter og hvad der nu elelrs færdes i haven ?

M.v.h.

Christian

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-04-06 20:40

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måde at komme dem til livs.
> Er mosegrisene skadelige for planter og hvad der nu elelrs færdes i

Det er næppe mosegrise. Dem kan du kende på, at de laver gange lige
under jordoverfladen, så du faktisk kan se gangene. Jeg tror, det du har
set er fra mus.
Ja. mosegrise er skadelige, de æder planternes rødder.
mvh
Preben

Fra : Jørgen

Dato : 09-04-06 21:07

Preben Andersen wrote:

> [...]
> set er fra mus.
> Ja. mosegrise er skadelige, de æder planternes rødder.

Jeg har huller forskellige steder i haven , og kan ikke umiddelbart se
gangene. Jeg var bange for at det var rotter, men rottefængeren
"beroligede" mig med at det kun var mosegrise. Han foreslog at jeg
kultiverede omkring hullerne for at jage dem væk (!) for bekæmpelse med
gift og gasser ville blot have en korttidsvirkning.
Det seneste råd jeg har fået er, at dryppe lidt hjortetakolie på nogle
klude, lægge kludene ned i hullerne, og så dække hullerne til. Efter
sigende skulle stanken være effektiv nok til at sende dem ud af matriklen.
Jeg har købt en lille flaske i Matas til 50 kroner, men er ikke kommet
videre i projektet - venter til temperaturen er kravlet lidt opad så jeg
teste stankens virkning på mennesker inden den kommer i jorden