Træfældning og oprydning
Fra : webjay

Dato : 04-04-06 12:58

Jeg skal fælde ca. 100 gran træer fra en større grund i Nordjylland.
Jordbunden er jord og sand.
Træerne kan når de falder ikke ramme andet end andre træer og mig.

Udstyr vil jeg leje, men hvor?
Hvordan fælder man et træ?
Hvordan kommer jeg af med grene og rødder?
Hvordan opbevarer jeg bedst stammerne indtil de skal hugges op til
brænde?

Min tanke er at fælde træerne, skære grene af og slæbe stammerne
hen i en bunke.

Mvh en meget "grøn" havemand :)
Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 04-04-06 13:22

> Jeg skal fælde ca. 100 gran træer fra en større grund i Nordjylland.

Hvor store er de ?

> Hvordan kommer jeg af med grene og rødder?

Grene brændes bare (inden det bliver for tørt) eller køres igennem en
flishakker - men røderne fjernes nemmest med en stor rendegraver.

Fra : Kim S

Dato : 04-04-06 13:33

"webjay" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg skal fælde ca. 100 gran træer fra en større grund i Nordjylland.
>Jordbunden er jord og sand.
>Træerne kan når de falder ikke ramme andet end andre træer og mig.
Jamen så skidt da. Så er det jo ikke noget værdifuldt....

>Udstyr vil jeg leje, men hvor?
Maskinudlejning.

>Hvordan fælder man et træ?
Skærer stammen over

>Hvordan kommer jeg af med grene og rødder?
Grenene kommer du af med til Sct. hans....
Rødderne skal enten graves op, eller fræses.

>Hvordan opbevarer jeg bedst stammerne indtil de
>skal hugges op til brænde?
Det er bedst at skære dem op med det samme, og stakke det.

>Min tanke er at fælde træerne, skære grene af og slæbe stammerne
>hen i en bunke.
Og mit råd er: LAD VÆRE !!!
Hvis du er så grøn som du giver udtryk for, skal du først lære at bruge
en motorsav forsvarligt, så skal du lære at fælde et træ. Et træ som læner
sig op ad et nabotræ, er ikke at spøge med.
Få en erfaren til at hjælpe dig igang, og arbejd aldrig med motorsav alene.

Mvh, Kim

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-06 14:05

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message

> [...]
> sig op ad et nabotræ, er ikke at spøge med.
> Få en erfaren til at hjælpe dig igang, og arbejd aldrig med motorsav

Det med træer der læner sig op af andre, kan jeg skrive under på. Har en
enkelt gang haft tre træer (lærk) der lænte sig op af hinanden, så da jeg
fældede det sidste træ, faldt der to 20 meters træer over imod hvor jeg
stod. (spænede da jeg hørte det knirkede)
Ellers knapt så farligt. så vælter træet bare ikke, og man bliver nødt til
at fælde de "nede fra og op" i store stykker indtil det gir sig.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-06 14:11

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> Ellers knapt så farligt. så vælter træet bare ikke, og man bliver nødt til
> at fælde de "nede fra og op" i store stykker indtil det gir sig.

Rettelse. Det er lige så farligt. Træet vælter jo ikke, men falder næsten
lige ned, når du har lavet snit nummer 2 i 1½ meters højde. Herefter skal du
både holde øje med en træ der falder ned,samt den stump der er imellem 1. og
2. snit. Jeg kunne forestille mig at det gør ret ondt at få en af delene ned
over sine futter eller ben.

Bjarne K.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 04-04-06 15:01

> Få en erfaren til at hjælpe dig igang, og arbejd aldrig med motorsav
> alene.
>
> Mvh, Kim

Og så arbejder man aldrig med en motorsav uden at være iklædt korrekt
sikkerhedsudstyr:
Sikkerhedsbukser med skæreindlæg, støvler med sikkerhedsindlæg, hjelm og
handsker.
Hilsen Matthias

Fra : webjay

Dato : 04-04-06 13:47

Træerne er ca. 50 cm i omkreds.

Fra : Max

Dato : 04-04-06 13:52

Hej webjay

> Træerne er ca. 50 cm i omkreds.

Så hyr en til at trække dem op med rødder og det hele.

Mvh Max

Fra : webjay

Dato : 04-04-06 13:49

>Skærer stammen over

Er der ikke noget med at man først skærer / hugger et hak i den side
hvor man vil have træet til at falde til, og derefter skærer resten
af stammen over?

Mvh Jacob

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-06 13:54

"webjay" <jacob.saxberg@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Jordbunden er jord og sand.
> Træerne kan når de falder ikke ramme andet end andre træer og mig.

Lave et v i den side hvortil du vil have træet til at falde. Overkanten af
v'et skal være lodret. Herefter saver du ind i V'et fra den modsatte side.
Når du mener at træet begynder at "give sig", slukker du motorsaven og
banker en trækile ind i den sidst savede rille. (så skal du ikke
koncentrerer dig om saven når træet begynder at vælte

Efter du er blevet fortrolig med saven o.s.v kan du godt fælde træet
udelukkende med saven.

-
- -
----------- -
- -
- <--------------------
- -
- -

> Hvordan kommer jeg af med grene og rødder?

Lej en kompostkværn eller brænd grænene.

Rødder---- Lej en rendegraver med fører til at trække dem op, eller lad dem
være i fred
Man kan også leje en rodfræser, men det har jeg ingen erfaring med.

> Hvordan opbevarer jeg bedst stammerne indtil de skal hugges op til
> brænde?

Overdækket i stabler, så der kan komme luft til. Men det er nemmere at save
og flække træet nu. Så kan du også hurtigere anvende det som brænde.

> Min tanke er at fælde træerne, skære grene af og slæbe stammerne
> hen i en bunke.
Håber du har en traktor eller at træerne ikke er ret store.

> Mvh en meget "grøn" havemand :)
> Jacob

Ok, du slipper ikke for en formaning. Det bedste ville være at du fik hjælp
af en der har erfaring i omgang med en motorsav.
Motorsaven er kun en del af det udstyr du skal leje. Husk
beskyttelsesudstyr. (bukser, hjælm støvler o.s.v.)

Bjarne K.

Fra : Kim S

Dato : 04-04-06 14:24

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> banker en trækile ind i den sidst savede rille. (så skal du ikke
> koncentrerer dig om saven når træet begynder at vælte

Overkanten lodret ????
Øhh...træet er formodentlig (næsten) lodret, så hvo'n gør
man det ???
Jeg plejer at lave det nederste af v'et vandret, og så save
skråt ned til det.

Mvh, Kim

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-06 14:56

> [...]
> man det ???
> Jeg plejer at lave det nederste af v'et vandret, og så save

Doh, Ja vandret selvfølgelig Og ja det er det nederste snit der skal
være Vandret. Undskyld forvirringen.

Se eventuelt også her
http://groups.google.dk/groups/search?hl=da&q=tr%C3%A6f%C3%A6lning+group%3Adk.fritid.hus-og-have

Der er en anden tegning fra en dag hvor der var lidt mere styr på teorien.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-06 15:14

> Doh, Ja vandret selvfølgelig Og ja det er det nederste snit der skal
> være Vandret. Undskyld forvirringen.

Fandt også lige denne hjemmeside.

http://www.husqvarna.skov-have.dk/?url=%2Fnode1470%2Easp%3Fframes%3Dfalse

Mere detaljeret og ikke mindst mere korrekt end det sludder jeg fik disket
op med.

--

Med venlig hilse

Bjarne K.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-06 18:46

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev> Overkanten lodret ????
> Øhh...træet er formodentlig (næsten) lodret, så hvo'n gør
> man det ???

Har du aldrig set brædder i tømmerhandelen?

> Jeg plejer at lave det nederste af v'et vandret, og så save
> skråt ned til det.

Ja og så skærer man et stykke fra den modsatte side. Er det et stort træ,
sætter man kile i, og saver næsten færdigt, tager saven ud, og vælter træet.
En skovkile er en kile med håndtag i, og med det vælter man træet. Ellers må
man bruge tov, eller skulderen. Husk et tov, der er lige lidt længere end
træet

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 04-04-06 19:39

> [...]
> må
> man bruge tov, eller skulderen. Husk et tov, der er lige lidt længere end

Det du kalder en skovkile må være det vi andre kalder et fældejern.
http://www.echo.dk/produkter/tilbehoer_udstyr/SA-1030.html
Hilsen Matthias

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-04-06 21:48

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev
> Det du kalder en skovkile må være det vi andre kalder et fældejern.
> http://www.echo.dk/produkter/tilbehoer_udstyr/SA-1030.html

Ja, det er et fældejern. Muligvis har det heddet noget lignende 'skovkile'
på norsk, det var i Norge jeg lærte brugen. Det var nogle 'byskar' på 20 m
højde der skulle lægges ned. Men det kan også bare være at jeg husker
forkert. En skovkile er blot en vredet kile på dansk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : webjay

Dato : 04-04-06 14:02

Tusind tak for godt svar.
Jeg er godt klar over at jeg skal passe godt på.
Mvh Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 16:22

>Tusind tak for godt svar.
>Jeg er godt klar over at jeg skal passe godt på.
>Mvh Jacob

Du skal noget, der er meget vigtigere: Du skal stoppe før du bliver træt.
Første gang du laver en mindste lille fejl, så stopper du og fortsætter
først dagen efter. Er du øm, så vent en dag mere.
Det er når man er træt og uopmærksom, at det går galt. Og med motorsav og
store træer kan det hurtigt gå rigtigt galt.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 04-04-06 19:47

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> Det er når man er træt og uopmærksom, at det går galt. Og med
> motorsav og store træer kan det hurtigt gå rigtigt galt.

Han kan sku da ikke stoppe når han har savet træet halvt om, det er sku da
lige så farligt.
Han sku da nødig blive træt af et par træer.

--
*** Calle ***

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 22:59

> Han kan sku da ikke stoppe når han har savet træet halvt om, det er sku da
> lige så farligt.
> Han sku da nødig blive træt af et par træer.

Kontormand, der ikke har været ude i vejret i de sidste mange uger? Uvant
arbejde? Det desværre typisk at folk tror de kan det hele, og sådan et par
småtræer og en motorsav på 5 kg er der ikke noget i 4-5-6 timer - spørg du
bare på skadestuerne rundt omkring. De har ekstra vagt på i påsken af samme
årsag.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 05-04-06 14:25

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> sådan et par småtræer og en motorsav på 5 kg er der ikke noget i
> 4-5-6 timer - spørg du bare på skadestuerne rundt omkring. De har

Ja det er da typist når kontorfolk går igang med noget.

--
*** Calle ***

Fra : webjay

Dato : 04-04-06 14:15

Jeg holder mig fra den slags træer, og fælder kun dem der står
alene. Så vidt jeg husker står træerne ca. 1 meter fra hinanden.

Mvh Jacob

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-06 15:00

webjay wrote:
> Jeg skal fælde ca. 100 gran træer fra en større grund i Nordjylland.
> Jordbunden er jord og sand.
> Træerne kan når de falder ikke ramme andet end andre træer og mig.

Sådan nogle 'pinde' (diameter 16 cm) ordner en rendegraver mens de står på
roden.
Køb en rendegraver for en dag. Han kan vælte træerne med rod og det hele.
Lad ham skubbe træerne sammen i nogle bunker, og sæt en tændstik til til St.
Hans. Gran har ikke nogen synderlig brændeværdi, så det gad jeg ikke bruge
mine kræfter på.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 04-04-06 17:05

On Tue, 04 Apr 2006 17:00:00 +0200, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> Hans. Gran har ikke nogen synderlig brændeværdi, så det gad jeg ikke bruge

Hvor har du det med brændværdien fra?

Brændværdien pr. kg. er ca den samme for gran som for løvtræ - det vejer
bare mindre pr. m3.
http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap07.htm
http://www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D167

--
JÅH

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-06 11:05

Jens Åge Holm wrote:

> Hvor har du det med brændværdien fra?

Jeg skrev brænd_e_værdi og ikke brændværdi.
Gran brænder udmærket og udvikler mindt lige så meget varme pr/kg som
løvtræ. Problemet er bare, at tørt gran ikke vejer ret meget ;)

Måske kan de moderne brændeovne styre forbrændingen, men i min gamle
brændeovn brænder det som krudt, og medfører 30+ grader i stuen hvis jeg
ikke fyrer med en enkelt pind hvert kvarter.

Til gengæld er gran uovertruffet til hyggbål i haven :)

Fra : Bo Velschow

Dato : 04-04-06 21:31

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> Lad ham skubbe træerne sammen i nogle bunker, og sæt en tændstik til til
> St. Hans. Gran har ikke nogen synderlig brændeværdi, så det gad jeg ikke
> bruge mine kræfter på.

http://www.trae.dk/dokumenter/dokument.asp?DokumentID=765

(men jeg fyrer dog alligevel selv stort set udelukkende med bøg! )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 05-04-06 14:55

Fra : Calle.

Dato : 05-04-06 14:58

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> [...]
> en spade
>
> Næste dag blev hele bunken afgrenet, savet op i meterstykker, og
> stablet. Det tog lidt vel 8 timer for konen og mig.
> Nu mangler vi så bare at finde en god dag at brænde grenene af, samt
> at få savet og kløvet stammerne til brænde.
>
> Jeg er alm. hobby motorsavsbruger, men har dog en del års erfaring.
> Husk at er findes ikke meget andet motor-håndværktøj der kan matche
> en motorsav i effektivitet - det gælder også når den saver i et lår
> eller en arm!
> Så sikkerhedsudstyr købes før saven, og tages på inden saven startes -

Ja, den stopper sku ikke før det er for sent ;-(

--
*** Calle ***

Fra : Armand

Dato : 05-04-06 16:19

Calle. skrev:

> Ja, den stopper sku ikke før det er for sent ;-(

Det er ikke alene 1½-bens scenariet man skal frygte: Bare et enkelt
tilbageslag kan give et snit i benets muskulatur der trods behersket
dybde har flået pulsåren op - I så fald er det tid at læne sig tilbage,
langt derude på marken/skoven, og mindes alle de gode stunder man var
igennem =

--
Armand.

Fra : webjay

Dato : 18-04-06 14:46

Tak for alle jeres råd!
Jeg har nu fået fældet en hel del træer og har takket være jeres
råd alle lemmer i behold :)

Mvh Jacob