Dyrekølle i ovn
Fra : ALKolsen

Dato : 01-04-06 15:19

Hej,

jeg har en dyrekølle ca. 1.5 kg MED ben, som jeg gerne vil stege i
ovnen.

Jeg har tjekket gamle indlæg i denne gruppe og også lidt på google,
og det forekommer mig at opskrifterne ender med gennemstegt kød. Er
det nødvendigt?

Kan man ikke brune køllen af på panden (=sprød overflade) og så
give den noget tid (1 time til 1½??) i ovnen ved 175 grader, måske?
Jeg vil gerne have noget lækkert rødt kød (ikke råt) - kan jeg det?

mvh
anne

Fra : ALKolsen

Dato : 03-04-06 07:26

Hej igen,

jeg prøvede mig frem.
Jeg valgte at udbene køllen, og befri den for diverse sener (=mange!).
Jeg delte den i inderlår og yderlår og resten hakkede jeg til fars.
De to stykker brunede jeg af på panden og satte dem i ovnen ved 195
grader, med et stegetermometer i. Tog dem ud ved 59 grader og lod dem
hvile blot 5 minutter. Det blev meget godt, men næste gang tror jeg
nok, jeg allerede tager dem ud ved 55 grader, så bliver det lidt mere
rødt, håber jeg.

Og så lavede jeg en lækker sovs til.

Brunede lidt fintsnittet porre, tilsatte danablue, og fløde. Mums.

mvh
anne