Lægning af gulv
Fra : Morten Nielsen

Dato : 28-03-06 12:40

Hej

Jeg har fået købt mig en 80 kvm, egeparket på 15mm, som skal lægges som
svømmende gulv, i flere rum i stueetagen og på første sal. Jeg ser heller
ikke noget problem i at lægge det i normale rum med 4 vægge, hvor man kan
hive fodpanelerne af og bruge disse til at skjule luften ud til væggen.

Men hvad gør man fx. på en repos, hvor det skal gå ud til en trappe der går
ned. Skal der stadig være 10 mm luft til kanten, eller lader man det gå helt
ud, og slutter af med en metalkant som går ned over trappetrinet ?

Jeg mangler også lige gode ideer til hvordan man lægger det omkring trappen,
hvor der måske er runde hjørner. Holder man afstand, eller lader man det gå
helt ind, og hvordan får man en liste/panel der evt. dækker dette mellemrum,
som også er rund ?

På forhånd tak.

/Morten Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 28-03-06 20:17

> hvor der måske er runde hjørner.

Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt. Kan du ikke benytte en firkantet
rundstok?

/Thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-03-06 02:12

On Tue, 28 Mar 2006 21:17:12 +0200, Thomas wrote:

> Runde hjørner? Det lyder sgu sjovt.

Jeg kan ikke se vitsen. Kan du uddybe?

Fra : Thomas

Dato : 29-03-06 20:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se vitsen. Kan du uddybe?

Ja, da.
Et punkt i en konveks mængde M kaldes et hjørne,hvis det ikke ligger på et
liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke
matematisk korrekt.

/Ths.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 30-03-06 07:39

> [...]
> liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke

Nu er er det jo ikke dk.videnskab.hus-og-have. Jeg spurgte ikke om den
korrekte formulering af mit problem, nærmere et løsningsforslag.

/Morten Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 30-03-06 19:36

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er er det jo ikke dk.videnskab.hus-og-have. Jeg spurgte ikke om den
> korrekte formulering af mit problem, nærmere et løsningsforslag.

Nu svarede jeg jo sådant set heller ikke dig, men "Frank E.N. Stein".

/Ths.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-03-06 23:22

On Wed, 29 Mar 2006 21:07:40 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> liniestykke mellem to andre punkter i M. Derfor er et rundt hjørne ikke

Et hvilket som helst punkt i et afrundet hjørne ligger ikke på et
linjestykke mellem to andre punkter i M.
Hvis dit hjørne kun må bestå af eet punkt, kommer du til at lede længe
efter hjørner i den virkelige verden. Det er forresten der huse befinder
sig.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-06 10:02

> [...]
> helt
> ud, og slutter af med en metalkant som går ned over trappetrinet ?

Der skal være afstand. Afstanden sikrer, at gulvet kan bevæge sig som følge
af temperatur- og luftfugtighedsudsving. Ellers vil der være en risiko for,
at gulvet kommer til at ligge i spænd og enten knirke eller i værste fald
bule.

> [...]
> gå
> helt ind, og hvordan får man en liste/panel der evt. dækker dette

Der skal altså også være afstand ved rundingen. Listearbejdet er rent
snedkeri. Skær for eksempel nogle kiler eller hakker ud fra bagsiden af
panelet/listen, så den kan formes langs rundingen.

Martin

Fra : Morten Nielsen

Dato : 29-03-06 11:44

> [...]
for,
> at gulvet kommer til at ligge i spænd og enten knirke eller i værste fald

Det var det jeg tænkte, jeg kan bare se på det eksisterende parketgulv, at
det er lagt helt ud til kanten af trappen. Tænkte nok at det var forkert :)

> Der skal altså også være afstand ved rundingen. Listearbejdet er rent
> snedkeri. Skær for eksempel nogle kiler eller hakker ud fra bagsiden af
> panelet/listen, så den kan formes langs rundingen.

Kan man evt. dampe trælisterne og sætte dem i spænd således at de får
rundingen, eller er det nødvendigt at skære disse hakker ?

På forhånd tak.

/Morten Nielsen

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-06 12:05

> Kan man evt. dampe trælisterne og sætte dem i spænd således at de får
> rundingen, eller er det nødvendigt at skære disse hakker ?

Det kommer an på, hvilken liste og hvor skarp rundingen er. Der gælder ingen
regler, alt hvad du kan få til at virke vil være i orden.

Martin