Rust i brændeovn - problem ?
Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-06 13:37

Vores ovn er nu 2år gammel og jeg synes den er meget rusten indvendig. Dvs
så rusten af man kan banke flager af med fingrene.

Se http://test.mariendalvej.dk/ovnside.jpg &
http://test.mariendalvej.dk/ovntop.jpg

Ved siden af døren (med ruden) er der et stykke der ikke er beskyttet af
skamolplader og det er der at rusten er mest synlig, men kigger man op over
den øverste skamolplade er også synligt.

Er det almindeligt "slid" eller noget at være nervøs for ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Kim S

Dato : 27-03-06 14:40

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4427deef$0$47073$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> over den øverste skamolplade er også synligt.
>
> Er det almindeligt "slid" eller noget at være nervøs for ?

Hvordan pokker er det kommet ? Er der usandsynlig fugtigt
der hvor den står ?
Vi har lige skiftet en 20 år gammel Lotusovn ud med en ny,
og der er ikke skyggen af rust på den.

Mvh, Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-06 16:13

> Hvordan pokker er det kommet ? Er der usandsynlig fugtigt
> der hvor den står ?
> Vi har lige skiftet en 20 år gammel Lotusovn ud med en ny,
> og der er ikke skyggen af rust på den.

Nej den står midt i huset i en alm. stue. Der er gulvarme der holder min
19grader hele fyringssæsonen og luftfugtigheden er ikke over det normale.
Dvs luftfugtigheden varierer noget og i det fugtige forår og efterår er den
selvfølgelig højere end midt på vinteren. Vi bruger kun et par m3 træ i
løbet af vinteren - og det er selvfølgelig "rent" træ uden malingsrester
eller lign...

Det er btw også en lotus ovn.... Men de giver jo 5års garanti så hvis det er
unormalt er det måske på tide at skrive en reklamation ...

Fra : Kim S

Dato : 27-03-06 16:59

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44280137$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er btw også en lotus ovn.... Men de giver jo 5års garanti så hvis det
> er unormalt er det måske på tide at skrive en reklamation ...
Hvis det var mig, ville jeg fluks klage. Det er ikke normalt at den ruster.
Kommer der vand ned gennem skorstenen ?

Mvh, Kim