Chokoladekage
Fra : Heidi B. Petersen

Dato : 24-03-06 20:01

Hej NG

Er der nogen herinde der har en opskrift på en rigtig god chokoladekage..
Der må ikke være nødder der i... Der må gerne være noget andet ovenpå end
det sædvanlige flormelis med vand og kakao... Håber der er nogen der vil
give lidt inspiration... Så jeg kan få en rigtige mums chokoladekage...

Mvh Heidi

Fra : Cecilie Grønbech

Dato : 24-03-06 20:51

Lav en glassur af : kærgaarden, flormelis og kakao. Pynt med M&Ms.
den er super....
Cecilie

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-03-06 20:56

On Fri, 24 Mar 2006 20:00:32 +0100
> [...]

> noget andet ovenpå end det sædvanlige flormelis med vand og kakao...
> Håber der er nogen der vil give lidt inspiration... Så jeg kan få en

Denne er en af mine klare favoritter:
http://hotstart.dk/opskrifter/ViewRecipie.aspx?id=654
du kan bare undlade at putte valnødder i - det gør jeg selv.

En anden absolut favorit som dog har nødder i (mon ikke de kan
erstattes med noget andet) er denne :
http://www.epicurious.com/recipes/recipe_views/views/103174
STICKY CHOCOLATE PUDDING
(nej pudding er ikke budding
Den er smager helt fantastisk og er super som dessert med lidt vanilie
is og/eller frisk frugt

Fra : Emil

Dato : 24-03-06 21:48

Heidi B. Petersen wrote:

> [...]
>det sædvanlige flormelis med vand og kakao... Håber der er nogen der vil
>give lidt inspiration... Så jeg kan få en rigtige mums chokoladekage...

Verdens bedste chokoladekage hedder: "sacher torte".

Hvis du prøver at Goggle efter den, finder du mange opskrifter,
som alle bør være ens.

Det er _meget_ vigtigt, at den ikke får for meget varme
(temperatur/tid), da den så bliver alt for fast i konsistensen.

Delingen af kagen, før der smøres abrikosmarmelade mellem delene,
klares nemt ved at lægge en stærk sytråd rundt om den friskbagte
kage, slå en enkelt knude, og så stramme til.

Personligt synes jeg abrikosmarmelade er for sødt i denne
sammenhæng. Det giver en bedre smagsoplevelse, hvis du laver en
kompot af abrikoser, helt uden sukker.

Til en opskrift med 5 æg, tilsætter jeg også 5 dråber god rom,
eller 10 dråber god cognac, endeligt ikke mere. Det skal kun
kunne duftes hvis man _ved_ at det er kommet i.

Forbered dig på dit livs bedste kage. Den er ikke bare 'Mums',
den er himmelsk.

m.v.h. Emil

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-03-06 03:06

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at hvis du vil undgå nødder i kagen pga en
fødevareallergi, så er det bedst at lave en chokoladekage på basis af 100%
ren cacao og ikke på chokolade, da chokolade som oftest kan indeholde spor
af nødder.

I øvrigt er jeg enig med Emil - Sacher Torte er bare det bedste og usødet
abrikos kompot er at foretrække, da marmelade bliver for sødt.

Bon appetit!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Heidi B. Petersen

Dato : 25-03-06 19:45

Hej Alle
Forløbig tak for svarene... Sacher Torte er et must, den skal prøves..
Ang. nødderne er det ikke pga. allergi, men kræsenhed

Men kom bare med flere forslag.. Chokoladekage kan man ikke få for mange
opskrifter af..

Mvh Heidi

Fra : Padre

Dato : 26-03-06 13:21

Den bedste chokoladekage, jeg nogensinde har smagt

GATEAU AU CHOCOLAT (Ali Bab)
200 gram chokolade, 175 gram smør, 100 gram sukker, 75 gram smuttede
mandler, 4 æg, vanille
75 gram chokolade og 125 gram smør smeltes sammen, derefter tilsættes
æggeblommerne og til sidst mandler, sukker og vanille, som man har
stødt/blendet/hakket sammen.
Når det er rørt grundigt sammen, vendes det forsigtigt i de
stiftpiskede
æggehvider.
Bages ved ca. 200 grader i ca. 20 min.
Når den er kølet af, dækkes den af en chokoladefondant, lavet af
resten af
chokoladen og smørret.

--
Padre

Fra : Heidi B. Petersen

Dato : 26-03-06 21:12

Hej Padre
Kan man undvære mandlerne deri og hvad er en chokoladefondant??
Mvh Heidi

Fra : BK

Dato : 02-04-06 07:36

Hej Padre.
Bages kagen i springform eller aflang form?

Hilsen, Birte

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 26-03-06 21:32

Heidi B. Petersen wrote:

> [...]
> det sædvanlige flormelis med vand og kakao... Håber der er nogen der vil
> give lidt inspiration... Så jeg kan få en rigtige mums chokoladekage...

Et simpelt trick er at erstatte en dl. af væden med appelsinsaft, det
gør kagen friskere.

/anders

Fra : Padre

Dato : 27-03-06 08:43

>Kan man undvære mandlerne deri og hvad er en chokoladefondant??

1 - Nej
2 - Det er (i dette tilfælde) smør og chokolade smeltet sammen.

--
padre

Fra : Kristine Gazel

Dato : 28-03-06 12:30

> [...]
> det sædvanlige flormelis med vand og kakao... Håber der er nogen der vil
> give lidt inspiration... Så jeg kan få en rigtige mums chokoladekage...

Min yndlingschokoladekage er denne her fra Nigella Lawsons Køkkenets
gudinde:

Chokoladekage

225 gr. blødgjort usaltet smør

375 gr. mørkt muscavadosukker eller brun farin

2 store sammenpiskede æg

1 tsk. vanillesukker eller vanille.

100 gr. fineste mørk chokolade (mindst 70 % kakao), smeltet

200 gr. hvedemel

1 tsk. natron

2 ½ dl. kogende vand

1 kageform 23x13x7 (men jeg tog bare en springform)

Varm ovnen op til 190 grader. Og sæt en bageplade ind til at opfange
eventuelle klatter. Smør formen og beklæd den med bagepapir. Det er vigtigt
at være omhyggelig med beklædningen da kagen er meget fugtig. Brug bagepapir
eller en form af papir der passer til formen.

Rør smørret hvidt med sukkeret (det bliver ikke hvidt men lysebrunt), og
tilsæt æg og vanille og pisk godt. Put derpå den smeltede og let afkølede
chokolade i, og sørg for at det bliver blandet godt uden at piske for længe.
Det gælder om at forene ingredienserne, ikke om at skabe en luftig dej.
Bland derpå melet med natron og vend det varsomt i skefuld for skefuld med
det kogende vand til du har en glat, tykflydende dej.

Hæld dejen i den forede form. Bag kagen i ½ time. Skru ned til 170 grader og
bag yderligere et kvarter, kagen vil være klæbrig, således at en nål ikke
kommer ren ud.

Sæt formen på en bagerist og lad den køle ned. Den skal være helt kold før
den vendes ud. Lad den stå en dags tid - den bliver bedre af det. Den vil
synke sammen på midten fordi den er så blød og saftig.

Kan spises med neutral flødeost, evt rørt med flormelis og smør, plus lidt
vanillekorn.

Bemærk at den helst skal laves dagen før. Det er ærgerligt, hvis man er i
akut chokoladekagemangel, men den er bestemt værd at vente på.

God fornøjelse,

Kristine Gazel.

Fra : Padre

Dato : 02-04-06 17:09