mærkeligt udtræk på leka
Fra : Filip

Dato : 24-03-06 07:00

Hej

Jeg har en kælder hvor der i vaskerummet er slået nogle fliser af lekavægen.
Jeg har nu fundet ud af at der hele tiden kommer noget hvidt udtræk oven på
disse lekasten. Det ligner salt, men er det noget jeg skal bekymre mig om,
og hvad kunne evt være problemet (fugt, svamp mm.)

Hvordan kan jeg finde ud af hvad det helt præcist er for noget?

Filip

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-06 00:02

Filip wrote:

> Jeg har en kælder hvor der i vaskerummet er slået nogle fliser af
> lekavægen. Jeg har nu fundet ud af at der hele tiden kommer noget
> hvidt udtræk oven på disse lekasten. Det ligner salt,

Det kunne være salpeter. Det skyldes sikkert fugt i muren og er sikkert også
årsagen til at fliserne er faldet af.

Du skal i gang med noget omfangsdræn rundt om huset for at komme problemet
til livs. Og når muren er blevet tør, skal salpeteren neutraliseres med en
tynd syre, som du pensler på.

Slut af med at vaske væggen med rent vand. Så er muren klar til at
genopsætte fliserne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Filip

Dato : 25-03-06 09:11

> Du skal i gang med noget omfangsdræn rundt om huset for at komme problemet
> til livs. Og når muren er blevet tør, skal salpeteren neutraliseres med en
> tynd syre, som du pensler på.

Er det så nok med een gang syre, eller er det noget ugentligt rengørring der
skal være med syre?
Ang omfangsdræn, kan man så ikke løse problemet med de der plastic plader
ned langs muren?

Filip

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-06 23:53

Filip wrote:

> Er det så nok med een gang syre, eller er det noget ugentligt
> rengørring der skal være med syre?

Venter du indtil muren er tør, så den ikke længere sveder salpeter ud, er en
enkelt behandling nok.

> Ang omfangsdræn, kan man så ikke løse problemet med de der plastic
> plader ned langs muren?

De plader vil være et glimrende supplement til omfangsdrænet, når du nu
alligevel har gravet op.

Men som eneste løsning dur de ikke af den enkle grund, at du ikke kan lave
en sammenhængende membran hele vejen rundt om huset. Hvis der så er stående
vand i jorden omkring husets sokkel, vil det finde vej ind gennem samlinger
mellem to plader - og så er du lige vidt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Filip

Dato : 26-03-06 09:41

> De plader vil være et glimrende supplement til omfangsdrænet, når du nu
> alligevel har gravet op.

Det har vi nemlig fået lavet på den ene side af huset for 8 år siden.

> [...]
> vand i jorden omkring husets sokkel, vil det finde vej ind gennem
> samlinger
> mellem to plader - og så er du lige vidt.

Jeg vil gerne vide helt præcist hvordan det dræn fungerer. Efter min mening
skal vandspejlet stå oppe over drænrøret før dette vil virke og lede vandet
væk. Det er jo perefereret hele vejen rundt, så hvis der blot kommer en
smule vand ind i toppen vil det rende ud i bunden hvis vandspejlet står
under røret.
Kan man ikke lave et forsøg med at grave et rør lodret ned i jorden ved
siden af huset, og så med en pind aflæse hvor højt vandspejlet står, og hvis
det ikke kommer op til soklen, vil det jo være spild af penge at invistere i
et dræn. Jeg kan nemlig huske det var en bekostelig affære at få lagt dræn
ned sidste gang, men det er måske gravearbejdet der er det dyreste her?

Filip

Fra : Max

Dato : 26-03-06 09:52

Hej Filip

> penge at invistere i et dræn. Jeg kan nemlig huske det var en
> bekostelig affære at få lagt dræn ned sidste gang, men det er måske
> gravearbejdet der er det dyreste her?

Ja, det er gravearbejdet der er 95% af omkostningen.

Læs lidt om omfangsdræn her

http://makeashorterlink.com/?E26326A8C

Forøvrigt skal du være opmærksom på at der nemt kan gå en 2-3-4 år
før du er sluppet af med din fugt selv om du omfangsdræner.

Mvh Max