Brød i maskine
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-03-06 19:58

Det var en katastrofe. Jeg har brugt maskinen nogle få gange,
hvor resultatet var ret godt, men nu, uha
hvidt brød med durumel og hvedemel.
lunkent vand, 1 tsk salt, 1tsk sukker, melet i, og 1/4 pk. gær
smuldret ud på overfladen af melet, -start på progr. 2 som efter
opskriften, 31/2 time. Jeg mener at det er gæren der svigtede,
skal man bløde den op i vandet, når man bager uden ventetid, men
starter med det samme. brødet fyldte kun det halve af formen, og
det skulle have fyldt den helt (1,5 lb - 750 gr hv.mel 120 gr
durumel)
mvh Ebbe

Fra : Jette Mogensen

Dato : 24-03-06 13:29

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> starter med det samme. brødet fyldte kun det halve af formen, og
> det skulle have fyldt den helt (1,5 lb - 750 gr hv.mel 120 gr

Jeg smuldrer altid gæren øverst, både med brug ag timer og med start "he
og nu"
Var brødet slet ikke hævet eller var det ikke hævet tilstrækkeligt?
Hvis det overhovedet ikke var hævet, så har din gær ikke virket.Altså
har den været for gammel eller du har lagt den oven i saltet.
Men er brødet bare mindre end og tungere end du forventede, så er
løsningen et andet sted.
Durumblanding giver et tungere og mere fast brød, så du skal nok bruge
mere gær, hvis du vil have en let konsistens. Alle mine opskrifter til
brødmaskine opererer med 1 spsk sukker og ikke 1 tsk.
Så du kan enten øge gærmængden ( og det vil du kunne smage) eller øge
sukkermængden. Sukkeret virker som en igangsættet (næring )for gæren og
giver også brødet farve (karamellisering).

mvh Jette

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-03-06 14:05

On Fri, 24 Mar 2006 13:29:22 +0100, Jette Mogensen
<jette.mogensen@os.dk> wrote:
klip

> [...]
>sukkermængden. Sukkeret virker som en igangsættet (næring )for gæren og
>giver også brødet farve (karamellisering).

Hej Jette,
tak for svar, gæren er vist ikke for gammel, for jeg har lige
bagt et rugbrød, med samme gær, og det var fint.
Jeg kan ikke se hvor fejlen var, salt og sukker kommer jeg i
vandet, og gæren smuldrer jeg ud over melet øverst.
Jeg tror den slet ikke var hævet, skorpen var som beton, og
resten smuldrede ud, og var samtidig lidt klæg, men nu prøver jeg
at bage et igen, og vil være fanatisk omhyggelig.
Tak for din interesse
mvh Ebbe