Flødekartofter uden løg??
Fra : BK

Dato : 21-03-06 22:30

Hej.
Har lovet at lave flødekartofler til sønnens fødselsdag, men løg/løgsmag
bryder han sig ikke om. De giver ellers den gode smag, synes jeg. Kan man
mon nøjes med salt og peber, eller hvad kan man ellers krydre kartoflerne
med?

Så skal der nok laves culottesteg. Jeg er ikke nogen ørn til det der med
halvrøde stege, men har fundet en opskrift med bruning i ca. 15 min. og så
ca. 1/2 time ved 160 grader, derefter hviletid. Hvad krydres sådan en steg
med for at få den til at smage af noget, udover salt og peber, og krydrer I
den inden stegen kommer i ovnen? Marinering får jeg nok ikke tid til.

Stegen skal bare være "mør" og saftig, når jeg serverer den. Måske er man
mere på den sikre side fsv mørhed, hvis man tager en okse-m-ø-r-brad?

På forhånd tak for tips/kommentarer.

Hilsen Birte (der bliver invaderet i det vestjyske af sønnen + 5 festlige
københavnere + det løse, der kommer for at fejre 25 års fødselsdag -
herligt)

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 21-03-06 22:35

> Kan man
> mon nøjes med salt og peber, eller hvad kan man ellers krydre kartoflerne
> med?

Porrer - er der for meget løgsmag over det? ;)

--
Michael

Fra : Gamle

Dato : 21-03-06 23:49

"BK" <birte@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mon nøjes med salt og peber, eller hvad kan man ellers krydre kartoflerne

Hvad med en let paprikasmag eller en let karrysmag?
Og ja, jeg krydrer stegen før den kommer i ovnen. Du kunne evt. komme en
ganske lille smule stødt spidskommen på. Du kunne også smelte lidt honning
og smøre på. Evt. lidt hvidløg osv. Der er mange muligheder.
Brug et elektronisk stegetermometer. Kernetemperaturen skal være ca. 59 - 60
grader. Bagefter skal den hvile med et viskestykke over ca. 20 minutter.
Den vil være let rød indeni. Husk lige at culotten skal skære op på to
forskellige måder. Spørg din slagter, så du gør det rigtigt.
Hvis du kommer lidt vand og rødvin i stegefadet, når den skal tilberedes,
bliver den ekstra lækker.
Du skal regne med, at når kernetemperaturen er nået, vil den tyndere del af
culotten være næsten gennemstegt.
Du får nok en mere ensartet steg med oksemørbrad. Men den skal du brune let
og derefter dække med tynde baconskiver for ikke at blive for tør. Men
kernetemperaturen skal være ca. den samme, måske 58 - 59 grader.

Mvh.
Torben

Mvh.
Torben

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 22-03-06 03:20

muskatnød, i pulverform

--
Venlig hilsen

Jacob Viberg Nielsen
jacob@jv-web.dk
Tlf. 60290136

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 10:54

> [...]
> mon nøjes med salt og peber, eller hvad kan man ellers krydre kartoflerne

timian

Mvh
Morten

Fra : Nette

Dato : 22-03-06 20:13

"BK" skrev i

> [...]
> mon nøjes med salt og peber, eller hvad kan man ellers krydre kartoflerne

Løg hører efter mine mening ikke hjemme i flødebagte kartofler. Så er det
mere et grønsagsfad m. fløde.
Muskatnød, paprika, hvidløg eller timian plejer jeg at bruge.

> Stegen skal bare være "mør" og saftig, når jeg serverer den. Måske er man
> mere på den sikre side fsv mørhed, hvis man tager en okse-m-ø-r-brad?

Jeg ville vælge et krydderi, der passer til krydderiet til kartoflerne.
Hvidløg og muskatnød er ikke godt sammen efter min mening. Men
timian/hvidløg, Paprika/hvidløg går rigtig godt sammen.
Jeg ville skære et par små lommer og komme f.eks. timian i og oveni komme en
lile klat MARGARINE eller smør. ( Førstnævnte med stort for at få
hovedparten af gruppen her til enten at stive eller så at hoppe i stolene).

Brug et stegetermomenter, så kan du nærmest ikke lave fejl.

> Hilsen Birte (der bliver invaderet i det vestjyske af sønnen + 5 festlige
> københavnere + det løse, der kommer for at fejre 25 års fødselsdag -
> herligt)

Hmm, det skal være grøntsager til så. Hvad med frosne bønner? ( altså i kogt
form).

Nette