/ Forside / Karriere / Penge / Andet penge / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet penge
#NavnPoint
Nordsted1 3802
ans 3266
Bille1948 3022
refi 2235
dova 2160
alka 1580
o.v.n. 1270
katekismus 1260
transor 1235
10  jakjoe 1088
Lån af mor / skat ?
Fra : Jan Berthelsen


Dato : 20-03-06 00:00

Min mor vil gerne ifbm et køb af en andelslejlighed låne mig 200.000,- kr
til indskudet. Intet må gå til fornøjelser, som hun siger !

Hvornår pengene skal betales tilbage har vi ikke fundet ud af endnu.
Men hun skal have en afdragsordning ellers bliver min bror grøn af
misundelse.

Kan jeg modtage disse penge uden at skulle betale skat af dem når det er
et lån ?

Og skal Skat have dokumentation for sådan et familielån. Så ikke jeg
pludselig får
en ordentlig efterskat som skal betales tilbage ?

En kollega siger at jeg sagtens kan modtage pengene uden at orienterer Skat
bare jeg husker at sige at det er et lån HVIS de bliver
opmærksom på det. Ved ikke om den holder.

Vil blive meget glad for var i løbet af ugen.
















 
 
Mark Beaumont (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Mark Beaumont


Dato : 20-03-06 00:58

Jan Berthelsen wrote:
> Kan jeg modtage disse penge uden at skulle betale skat af dem når det
> er et lån ?

Ja.
Så længe der er tale om et reelt gældsforhold, og i forinden har oprettet et
gældsbrev, hvor af det fremgår at lånet/restgælden forfalder til indfrielse

anfordring.

Det er vigtigt, at din mor til enhver tid kan kræve hele restgælden indfriet
med kort varsel, hvis du ønsker at rentefriheden, ikke skal give negative
skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.

Vh Mark


Jan Berthelsen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan Berthelsen


Dato : 20-03-06 01:23

> Ja.
> Så længe der er tale om et reelt gældsforhold, og i forinden har oprettet
> et
> gældsbrev, hvor af det fremgår at lånet/restgælden forfalder til
> indfrielse på
> anfordring.
>
> Det er vigtigt, at din mor til enhver tid kan kræve hele restgælden
> indfriet
> med kort varsel, hvis du ønsker at rentefriheden, ikke skal give negative
> skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.
>
> Vh Mark


Tak for svar Mark og hurtigt svar.

Det lyder rigtigt fint. Dog på anfordring ; det vil sige at min mor kan
forlange at
jeg skal kunne tilbagebetale hele restbeløbet pr. omgående ?
( hvad hun forøvrigt ikke kunne finde på )

Tænkt situation; min mor forlanger DET efter ca. et halvt år, det vil jeg
jo ikke have en jordisk
chance for ,da alle pengene ryger i andelen. Hvad så mht Skat og Told ?

Vi har tænkt omkring 25.000,- kr pr år. Altså et lån over 8 år. Må man det ?

Og SKAL Skat og Told have et gældsbrev inden pengene udbetales ?

Håber du/i vil svare på dette. Da jeg ikke har råd til et økonomisk
eftersmæk.






Mark Beaumont (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Mark Beaumont


Dato : 20-03-06 02:22

Jan Berthelsen wrote:
> Det lyder rigtigt fint. Dog på anfordring ; det vil sige at min mor
> kan forlange at jeg skal kunne tilbagebetale hele restbeløbet pr.
> omgående ?

Ja.

> Tænkt situation; min mor forlanger DET efter ca. et halvt år, det
> vil jeg jo ikke have en jordisk
> chance for ,da alle pengene ryger i andelen. Hvad så mht Skat og Told?

Det har ingen betydning for Skat.
Hvis din mor forlanger restgælden betalt, og du ikke kan/vil betale,
må hun gå rettens vej.

> Vi har tænkt omkring 25.000,- kr pr år. Altså et lån over 8 år. Må
> man det ?

Ja

> Og SKAL Skat og Told have et gældsbrev inden pengene udbetales ?

Nej, det skal blot kunne vises, hvis de ønsker at se det.

Det kan f.eks. se sådan ud:
http://www.ret-raad.dk//site_dir/ret_raad/uploads/gaeldsbrev_.doc

I kan evt. selv tilføje hvordan tilbagebetalingen skal foregå.

Vh Mark


Jan Berthelsen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan Berthelsen


Dato : 20-03-06 02:29

Mark du skal have mange tak for dine svar. Det var meget fin info
du har givet mig og noget jeg i den grad kan bruge. TAK !



Barfly. (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Barfly.


Dato : 20-03-06 20:28


"Jan Berthelsen" <jabe@ofir.dk> wrote in message
news:2sWdnbEV3-1uaIDZRVnyig@giganews.com...
>> Ja.
>> Så længe der er tale om et reelt gældsforhold, og i forinden har oprettet
>> et
>> gældsbrev, hvor af det fremgår at lånet/restgælden forfalder til
>> indfrielse på
>> anfordring.
>>
>> Det er vigtigt, at din mor til enhver tid kan kræve hele restgælden
>> indfriet
>> med kort varsel, hvis du ønsker at rentefriheden, ikke skal give negative
>> skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.
>>
>> Vh Mark
>
>
> Tak for svar Mark og hurtigt svar.
>
> Det lyder rigtigt fint. Dog på anfordring ; det vil sige at min mor kan
> forlange at
> jeg skal kunne tilbagebetale hele restbeløbet pr. omgående ?
> ( hvad hun forøvrigt ikke kunne finde på )
>
> Tænkt situation; min mor forlanger DET efter ca. et halvt år, det vil jeg
> jo ikke have en jordisk
> chance for ,da alle pengene ryger i andelen. Hvad så mht Skat og Told ?
>
> Vi har tænkt omkring 25.000,- kr pr år. Altså et lån over 8 år. Må man det
> ?
>
> Og SKAL Skat og Told have et gældsbrev inden pengene udbetales ?
>
> Håber du/i vil svare på dette. Da jeg ikke har råd til et økonomisk
> eftersmæk.
>
endnu bedre, du kan 'afdrage' det med det beløb din mor må give dig
skattefrit hvert år... dvs at du ikke betaler noget tilbage men har fået
alle pengenge...hvis hun går med til det, det er en udemærket måde at give
penge til sin familie...




Søren Mors (22-03-2006)
Kommentar
Fra : Søren Mors


Dato : 22-03-06 19:56

Jan Berthelsen wrote:
> Min mor vil gerne ifbm et køb af en andelslejlighed låne mig 200.000,- kr
> til indskudet. Intet må gå til fornøjelser, som hun siger !

Tag et kig på http://www.familieadvokaten.dk/Emner/616.html

Søren Mors

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409080
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste