Liguster klipning hvordan ?
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 12:58

Vi har sat nogle liguster. Vi kan dog ikke blive kloge på, hvordan de skal
klippes.
Nogle siger, at de skal gro til de bliver højden (f.eks 2 meter) og at man
kun skal klippe sideskuddene.
Andre siger, at man skal klippe toppene og sideskudene hele tiden indtil
hækken er 2 meter.
Men kommer der kommer vel ikke sideskud, hvis man ikke klipper toppene ?

Håber på nogle gode svar denne gang, så vi kan få truffet en beslutning.

Et sidste spørgsmål: Det begynder så småt at blive lidt varmere, men hvornår
kan vi efterplante med nogle ekstra ligusterplanter ?

/walther

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-06 13:12

On Sun, 19 Mar 2006 12:57:51 +0100, "Walt" <dududududaj> wrote:

> [...]
>klippes.
>Nogle siger, at de skal gro til de bliver højden (f.eks 2 meter) og at man

Det er den rigtige metode.

>Andre siger, at man skal klippe toppene og sideskudene hele tiden indtil
>hækken er 2 meter.

Hækken bliver ikke tættere i siderne af at man klipper topskuddet. Det
eneste man får ud af at klippe toppen er at hækken måske ser lidt mere
lige og "pæn" ud, og at den sikkert også er et års tid eller to mere om
at nå op i ønsket højde.

Der er altså ikke fordi det skader at klippe toppen, det gør bare ikke
det som de fleste tror der vil ske.

>Men kommer der kommer vel ikke sideskud, hvis man ikke klipper toppene ?

Jo, masser.
Men det er vigtigt at få klippet siderne. Hver gang en spids bliver
klippet af en gren, så kommer der 2-3-4 nye spidser ud. Kan man klippe
to eller tre gange i løbet af sæsonen, de første par år, så bliver
hækken tættere.

>Håber på nogle gode svar denne gang, så vi kan få truffet en beslutning.

Det er altid en hård beslutning at gennemføre - hækklipning er træls.

>Et sidste spørgsmål: Det begynder så småt at blive lidt varmere, men hvornår
>kan vi efterplante med nogle ekstra ligusterplanter ?

Så snart i kan grave i jorden. Om der er nattefrost gør ikke noget. Men
jo tidligere på foråret i planter, jo bedre.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : kb

Dato : 19-03-06 17:27

er det liguster man gerne klipper kegleformet for at holde den tæt forneden?

mvh.kb

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-06 17:32

On Sun, 19 Mar 2006 17:27:24 +0100, "kb" <brandhoj-dontspam-@pc.dk>
wrote:

>er det liguster man gerne klipper kegleformet for at holde den tæt forneden?

Nogle folk klipper deres liguster kegleformet - det har ikke så meget
med tætheden at gøre, selvfølgelig får den en smule mere lys og gror
derfor nok lidt bedre dernede.
Men jeg tror at dem som har en kegleformet hæk, de ved også lige præcis
hvordan man passer den, både mht. gødning og klipning, så derfor ser den
nok mere tæt ud end den almindelige liguster nede ad villavejen.

Man bør i øvrigt klippe sin hæk så den er smallere for oven end for
neden.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 09:22

> [...]
> klippet af en gren, så kommer der 2-3-4 nye spidser ud. Kan man klippe
> to eller tre gange i løbet af sæsonen, de første par år, så bliver

Det kan være svært at se sideskud. Hækplanterne har jo primært nogle stænger
op fra roden/halsen. Men sideskud er ikke disse vel? Disse er topskuddene?
Undrer os bare, at der ikke er så mange sideskud at se. Men de kommer måske?
Findes der et billede på nettet af 'nye' liguster og visning af sideskud,
som skal klippes?
Når sideskud klippes, hvor langt ind til hovedgrenene/topskud skal de så
klippes ? Dvs hvor lange skal man lade dem være ca.? Spørger så jeg ved
hvornår de skal klippes... Nå, men håber på nogle ekstra råd. Tak for svaret
i øvrigt.

Fra : kb

Dato : 21-03-06 14:24

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=1410
http://www.dr.dk/have/raad/ekspertsvar/haek8.asp
vent lige et år så skal der nok være sideskud at trimme.
det er nok for bla. at undgå for bred vækst at rette højde er 1.prioritet
bare planterne får lys,vand og passende gødning kommer der nye skud.
nap udadvendte spidser til sct hans så kommer der nye og flere skud.
bare du klipper mindre af en der vokser ud så går det vel ikke helt galt.
men det er ikke grenene du skal klippe kun spidserne.
lange tynde grene fletter du ind i hækken det gør den stærk og tæt
jo mere lige du får stammerne jo smallere vil du fremover kunne klippe
hækken uden huller.
det med at plante med et trådhegn ville jeg ha gjort hvis min hæk var ny.
det sidenhen tilføjede på indersiden er møg når der skal klippes. men ellers
effektivt nok vs hunde og katte.

mvh.kb

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 16:30

> men det er ikke grenene du skal klippe kun spidserne.

men er spidserne ikke grenene? Hvis man klipper spids på en 30 cm gren, så
ryger hele grenen jo af engang i fremtiden med en hækklipper... ikke? Derfor
skal jeg vel klippe et vist antal cm fra stammen/hovedgrenene ?

> lange tynde grene fletter du ind i hækken det gør den stærk og tæt

ok

> [...]

> det med at plante med et trådhegn ville jeg ha gjort hvis min hæk var ny.
> det sidenhen tilføjede på indersiden er møg når der skal klippes. men

vi sætter nogle trådhegn på den ene side af hækken for at holde katte,
harer, m.v. fra at løbe ind i hækken og knække grenene. Men det du omtaler
er indbygning i selve hækken ?

Fra : kb

Dato : 21-03-06 18:15

hej igen.

> [...]
Derfor
> skal jeg vel klippe et vist antal cm fra stammen/hovedgrenene ?

nej spidserne er ikke grene..på grenen er en kvist og på kvisten etårsskud
som jeg betegner spidsen.
hvis du kun klipper spidserne (1-5cm)vil der inden næste klipning dannes nye
skud som igen
deler sig ved klipning. ja efterhånden som hækken vokser bliver den så både
bredere og tættere.
min hæk på 120-180cm har en brede på 50-60cm ved bunden og vel 40cm i
toppen.
jeg klippede ½m af en del i toppen sidste forår og det er faktisk allerede
pænt med kviste og blade igen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Gren_%28plante%29

du behøver ikke klippe alle grene på planterne kun de som stikker uden for
den fremtidige tætte hæk.
ellers får du jo et stolpehegn jaja.

> ok

> vi sætter nogle trådhegn på den ene side af hækken for at holde katte,
> harer, m.v. fra at løbe ind i hækken og knække grenene. Men det du omtaler
> er indbygning i selve hækken ?

ja så grenene vokser gennem hegnet og ikke som mit halvt fastgroet og halvt
presset ud af nye skud.
jeg skal passe meget på ikke at klippe i hegnet og det er alligevel umuligt
at fjerne uden enten kraftig
nedskæring af hækken eller klippe hegnet totalt istykker.

mvh kb

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-06 20:03

On Tue, 21 Mar 2006 09:22:12 +0100, "Walt" <dududududaj> wrote:

> [...]
>Undrer os bare, at der ikke er så mange sideskud at se. Men de kommer måske?

Det er helt normalt at der stort set kun er skud opad på nye hækplanter.
De har stået tæt ude hos producenten og han har passet dem optimalt med
vand og gødning se de er groet godt til - men når de ikke får lys (nok)
fra siderne, så gor de mest opad.

Allerede efter et år hos dig har de massevis af sideskud.

>Findes der et billede på nettet af 'nye' liguster og visning af sideskud,
>som skal klippes?

Uden tvivl Jeg kender desværre ikke nogen på stående fod.

> [...]
>hvornår de skal klippes... Nå, men håber på nogle ekstra råd. Tak for svaret

I princippet er det bare om at få en skudspids klippet af. Hver gang du
klipper en skudspids af en gren, så kommer der 3-4 nye ud. Kunsten er,
ved en ny hæk, at klippe et sted hvor man får de fleste spidser klippet
af, men også uden at klippe længere ind end sidst man klippede.

Det bedste er at klippe 2 eller flere gange på en sommer, mens hækken er
ny, for at få den ekstra tæt.

Det kan være lidt svært at forklare - hvis jeg får tid til det må jeg
hellere få lavet lidt billeder af det i sommerens løb - jeg skal også
selv have plantet en del hæk, dog mest bøgehæk.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 22:11

> [...]
> ved en ny hæk, at klippe et sted hvor man får de fleste spidser klippet
> af, men også uden at klippe længere ind end sidst man klippede.

Ok, jeg forsøger.

> Det bedste er at klippe 2 eller flere gange på en sommer, mens hækken er
> ny, for at få den ekstra tæt.

Godt nok ofte på én sommer.... De nye skud når vel ikke at blive mere end
5-10 cm før det så klippes de igen? Men ja, så får man da en tæt hæk.

På nogle af planterne er der sideskud, og jeg kan se, at nogle er ca. 20-30
cm. Hvor langt fra stammen skal de ca. klippes ind første gang? Skal jeg
godt nok lade dem være 20 cm, dvs bare tage spidsen ?

> Det kan være lidt svært at forklare - hvis jeg får tid til det må jeg
> hellere få lavet lidt billeder af det i sommerens løb - jeg skal også
> selv have plantet en del hæk, dog mest bøgehæk.

Ok, jeg må holde øje med din hjemmeside så

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-06 22:33

On Tue, 21 Mar 2006 22:11:15 +0100, "Walt" <dududududaj> wrote:

>Godt nok ofte på én sommer.... De nye skud når vel ikke at blive mere end
>5-10 cm før det så klippes de igen? Men ja, så får man da en tæt hæk.

5-10 cm er nok til at man kan klippe spidser igen.

>På nogle af planterne er der sideskud, og jeg kan se, at nogle er ca. 20-30
>cm. Hvor langt fra stammen skal de ca. klippes ind første gang? Skal jeg
>godt nok lade dem være 20 cm, dvs bare tage spidsen ?

De skyder normalt lige mange nye spidser om du klipper 1 eller 15 cm af.
Så gør det som der ser pænest ud.

Det er jo ikke for at du skal klippe hver enkelt gren for sig - det er
noget med at tage sin hækkesaks og finde ud af ca. hvor langt inde man
skla klippe og så ellers gøre det.

>Ok, jeg må holde øje med din hjemmeside så

Bliv nu ikke skuffet hvis ikke der sker noget - som det jo desværre ofte
går :-/

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/