Spørgsmål vedr egen vandforsyning
Fra : mm

Dato : 19-03-06 09:33

Vi bor på en nedlagt landejendom med egen vandboring.
Det har tøvejr i nat!!

Vi har en udendørs hane som åbenbart ikke har været lukket - så den har jo
sikkert løbet det meste af natten.
Pumpen har sikkert kørt konstant. Jeg lukker hanen og pumpen stopper. Fint
nok.

Trykket falder og pumpen starter op - men der kommer ingen vand.

Jeg forsøger at spæde pumpen op med vand, men alt vandet forsvinder bare.
Mit gæt er så at det må være kontraventilen i boringen der har sat sig.

Jeg åbner ned til brønden og kan se at vandstanden er meget lavere end
normalt. Normalt er vandstanden ca 2,5 meter under niveau - nu er den helt
nede på 6,0 - 6,5 meter. Loddet stopper ved 7 meter.

Jeg måler ved hjælp af et lod på en snor.

Sugerøret kan jeg ikke rigtig se om det ender over eller under
vandoverfladen.

Hvor langt plejer man at sætte sugerøret over brøndens bund?

Er det normalt at vandstanden falder så meget, altså med mindre der er noget
galt??

Jeg har prøvet at slå på sugerøret i håb om at en eventuel fastsat
kontraventil vil løsne sig?

Hvad kan jeg gøre - ja altså udover at ringe til en expert på området??

Eller må jeg se i øjnene at livet som selv-vandforsynende er ovre - at
brønden er død?

Gode ideer og råd modtages med tak.

mvh

mwm

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 19-03-06 10:20

"mm" <mic@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre - ja altså udover at ringe til en expert på området??
>
> Eller må jeg se i øjnene at livet som selv-vandforsynende er ovre - at

Da pumpen måske har kørt hele natten, er det muligt, at den har suget
brønden så langt ned, at der kommer luft ind i sugerøret. Prøv at lade
brønden have ro i nogle timer, så stiger vandstanden nok igen.
Ellers kan jeg anbefale at få slået en sugespids ned i brønden, hvis det er
muligt, eller få en brøndborer til at lave en ny boring.
Hvis der er vandbærende lag lidt længere nede, så kan boringen udmærket
foretages i den nuværende brønd.
Hvis det er fordi punpen har suget brønden tør, så vil du sikkert få
problemer igen i løbet af sommeren, hvis ikke der komme noget videre nedbør.
Hilsen Matthias

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-06 11:11

"mm" <mic@mail.dk> skrev >
> Trykket falder og pumpen starter op - men der kommer ingen vand.

Det er vist de færreste pumper der kan suge 7 meter. Hvis ikke vandstanden
meget hurtigt stiger til noget i retning af det normale, er det ikke pumpen
der er/bliver dit problem, men brønden. Den vil ikke kunne levere vand nok.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen