Regneark.
Fra : Henrik

Dato : 17-03-06 19:58

Hvad gør det ud for Excell i Mac verdenen?

Hilsen Henrik

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-03-06 20:50

Henrik <palshoej@nyka.dk> wrote:

> Hvad gør det ud for Excell i Mac verdenen?

Excel (med eet l )
<http://www.apple.com/dk/macosx/applications/office/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 20:50

Henrik <palshoej@nyka.dk> wrote:

> Hvad gør det ud for Excell i Mac verdenen?

Et regneark som er blevet brugt i Mac-verdenen i en 20 år:

<http://www.microsoft.com/products/info/list.aspx?view=22&pcid=d5f71f91-
3ad7-4db3-a1b4-29c73e1d7f60&type=ctg>

Produktet blev i øvrigt på et tidspunkt porteret til Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-06 21:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]

<snip>

> Produktet blev i øvrigt på et tidspunkt porteret til Windows.

Lige som Word. Word hed oprindeligt Microsoft Multi-Tool Word på
Macintosh platformen (regnearket hed vist nok MultiPlan).

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-06 23:52

On 2006-03-17 21:40:52 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> <snip>

> Lige som Word. Word hed oprindeligt Microsoft Multi-Tool Word på
> Macintosh platformen (regnearket hed vist nok MultiPlan).

OK, men bortset fra alle morsomhederne, så er et regneark lidt af en
mangelvare til Mac. Jeg bruger selv det i Apples egen lille
officepakke, der hedder AppleWorks. Den er bare ved at være gammel, og
det er ikke en, Apple opdaterer mere. Så kan man bruge OpenOffice eller
java-udgaven NeoOffice. Man kan vel også bruge OpenOSX Office eller
Ragtime. Der er da også andre mindre kendte programmer. Men ærligt
talt, så er Excel det eneste moderne, pæne, integrerede og rigtige
regneark til Mac OS X. Jeg savner i hvert fald et lille, simpelt
regneark, der f.eks. kunne være med i iWork.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-06 01:24

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> OK, men bortset fra alle morsomhederne, så er et regneark lidt af en
> mangelvare til Mac.

Og - uden om alle morsomheder - så kan Microsoft Excel faktisk købes 'i
løs vægt' så at sige - altså som stand-alone pakke til OS X, men så
koster det altså bare knap 2900kr....

> Jeg bruger selv det i Apples egen lille officepakke,
> der hedder AppleWorks. Den er bare ved at være gammel, og det er ikke
> en, Apple opdaterer mere.

Nej, desværre. AppleWorks er ganske godt - også regnearket, men den har
sine beegrænsninger.

> [...]
> eneste moderne, pæne, integrerede og rigtige regneark til Mac OS X. Jeg
> savner i hvert fald et lille, simpelt regneark, der f.eks. kunne være

Vælg så under alle omstændigheder RagTime Solo 5.6.4. Den er endda
gratis -
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/355781/RagTime_Solo_en_5.6.4.dmg

Et godt og MS Excel kompatibelt regneark er MarinerCalc 5.5. Du kan
hente en demo her: http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14.
Du kan både eksportere og importere til/fra Excel, så den er meget
kompatibel i brug - faktisk også til/fra AppleWorks 5.x og 6.x

mvh. ERik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 00:15

On 2006-03-18 01:24:08 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Henrik Münster wrote:
>
> Og - uden om alle morsomheder - så kan Microsoft Excel faktisk købes
> 'i løs vægt' så at sige - altså som stand-alone pakke til OS X, men så
> koster det altså bare knap 2900kr....

Det er betydeligt mere, end jeg har lyst til at ofre for at kunne lave
et simpelt dankortregnskab, når der findes billigere alternativer.

> Nej, desværre. AppleWorks er ganske godt - også regnearket, men den har
> sine begrænsninger.

Jeg synes bare, det er ved at se gammelt ud. Jeg har også lidt bøvl
med, at jeg nogle gange får at vide, at et regneark ikke er blevet gemt
rigtigt og skal gendannes, når jeg åbner det. Det virker ikke
betryggende. Det plejer godt nok at blive gendannet rigtigt, men
alligevel...

> Vælg så under alle omstændigheder RagTime Solo 5.6.4. Den er endda
> gratis -
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/355781/RagTime_Solo_en_5.6
> .4.dmg

Jeg har faktisk haft den hentet for nylig, men jeg syntes ikke, den var
så pæn. Det er måske useriøst, men jeg synes, det er en del af
brugeroplevelsen på en Mac, at programmerne også æstetisk gør sig godt.
Hvad funktioner angår er mine krav meget små, så i virkeligheden er der
vel ikke et program, der ikke kan det, jeg skal. Det er mere
brugervenlighed, stabilitet, kompatibilitet og glæden ved at bruge
programmet, som jeg går efter.

> [...]
> Du kan både eksportere og importere til/fra Excel, så den er meget
> kompatibel i brug - faktisk også til/fra AppleWorks 5.x og 6.x

Den ser jo egentlig fin ud. De reklamerer også med, at den er den
perfekte partner til iWork, og det er jo sådan set det, jeg søger. Der
er bare lidt blandede anmeldelser på Versiontracker, men jeg kan godt
se, at der er kommet en nyere version. Det meste kritik går på bugs, og
de kan jo være rettet.

Regnearket, der hedder Mesa, ser nu også fint ud. Det er næsten pænere
at se på, synes jeg umiddelbart.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-06 01:18

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det er betydeligt mere, end jeg har lyst til at ofre for at kunne lave
> et simpelt dankortregnskab, når der findes billigere alternativer.

Det kan jeg også godt garantere for, jeg hellr ikke vil.! - Men har
du ikke snart så store knajter, at de kan købe en skolelicens af MSO? -
så kunne du jo 'låne' Excel.

> [...]
> rigtigt og skal gendannes, når jeg åbner det. Det virker ikke
> betryggende. Det plejer godt nok at blive gendannet rigtigt, men

Det har jeg aldrig været ude for i regnearket og kun en enkelt gang i en
database. - Til gengæld har jeg oplevet det et par gange i Filemaker, og
jeg synes da, det er særdeles betryggende, at disse overhovedet _kan_
gendanne. Det er de færreste programmer, der kan det.

> [...]
> vel ikke et program, der ikke kan det, jeg skal. Det er mere
> brugervenlighed, stabilitet, kompatibilitet og glæden ved at bruge

Det sjove er egentlig, at RagTime i sin tid kom til 'Mac only' brug og
først senere er porteret til Windows... Jeg véd ikke, om du kan huske
den gamle RagTime 1-2-3 regneark/multiplanner? - Den kunne køres fra en
maskine med 512kb RAM og direkte fra diskettedrevet. Det er faktisk ikke
så længe siden, jeg prøvede den igen på min Beige G3/1100 med Os 9.2.2,
- den kan stadig bruges!

> [...]
> er bare lidt blandede anmeldelser på Versiontracker, men jeg kan godt
> se, at der er kommet en nyere version. Det meste kritik går på bugs, og

Den reklame har jeg så ikke bidt mærke i, men den kan samtidig
integreres med MarinerWrite både til OS X og OS 9.x, - bl.a. så du kan
'kalde' et regneark inde fra MW - eller en tekstfil inde fra MC, og via
'Services'/'Tjenester' i OS X kan man endda kalde et MC regneark inde
fra NisusWriter Express! - MarinerCalc er meget, meget fleksibelt, - og
så er der endda rabat ved samkøb af både MarinerWrite + MarinerCalc +
MacJournal. Og der er også danske ordbøger!

> Regnearket, der hedder Mesa, ser nu også fint ud. Det er næsten pænere
> at se på, synes jeg umiddelbart.

Tja, smag og behag... Funktionaliteten er helt klart det, jeg
foretrækker... Førhen brugte jeg en del et australsk program 'Sapphire'.
- Det er rigtig godt, men findes kun i OS 9.x version. De er holdt helt
op med at udvikle consumer software og laver nu kun business solutions
på bestilling. Sapphire har én kæmpefordel fremfor mange andre regneark.
Man kan bl.a. lave automatisk lageroptælling, så hvis du har fx. en
beholdning af en vare, som du har indtastet i et regneark, der er
designet til varebeholdning, som du har overført i et regneark, der er
designet som faktura, - vil den automatisk trække det fra, når du
indfører varenummer på indtægtssiden i et andet regnskabsregneark eller
faktura... - altså på samme måde som lagerstyring fungerer i både
KapHorn og MacConomy. Men nu bruger jeg udelukkende Filemaker til
forretningsbrug.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 11:56

On 2006-03-19 01:17:51 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det kan jeg også godt garantere for, jeg hellr ikke vil.! - Men har
> du ikke snart så store knajter, at de kan købe en skolelicens af MSO?
> - så kunne du jo 'låne' Excel.

Måske, men jeg er såmænd ikke specielt interesseret i at få Excel,
uanset om jeg kan få det billigt eller ej. Ikke for at være fanatisk
modstander af Microsoft, men jeg er omvendt heller ikke specielt
begejstret for det firma og deres forretningsmetoder. Jeg har heller
ikke rigtig brug for deres produkter. Det er også meget sjovt at vise,
at man sagtens kan klare sig uden produkter fra Microsoft, når nu alle
andre ikke bruger andet.

> [...]
> o g jeg synes da, det er særdeles betryggende, at disse overhovedet
> _kan_ gendanne. Det er de færreste programmer, der kan det.

Det er da rigtigt. Men når jeg altid lukker programmet rigtigt og
gemmer, når den spørger, så virker det ikke betryggende, at man næste
gang får at vide, at dokumentet ikke er blevet gemt rigtigt.

> [...]
> ikke
> så længe siden, jeg prøvede den igen på min Beige G3/1100 med Os

Jeg kan godt huske, at RagTime er blevet omtalt i mange år, men jeg har
aldrig selv arbejdet med det.

> [...]
> så er der endda rabat ved samkøb af både MarinerWrite + MarinerCalc +
> MacJournal. Og der er også danske ordbøger!

Jeg prøver at kigge lidt på det. Det lyder jo meget godt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-03-06 12:27

> Det er da rigtigt. Men når jeg altid lukker programmet rigtigt og
> gemmer, når den spørger, så virker det ikke betryggende, at man næste
> gang får at vide, at dokumentet ikke er blevet gemt rigtigt.

Har du prøvet at gemme en ny version ("gem som")?

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 14:31

On 2006-03-19 12:26:54 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Har du prøvet at gemme en ny version ("gem som")?

Jeg har gemt manuelt ved at trykke æble-S undervejs og før jeg lukker.
Men det er jo ikke meningen. Hvis jeg lukker dokumentet eller
AppleWorks, så spørger den helt korrekt, om det skal gemmes. Det svarer
jeg "ja" til. Men når jeg så skal åbne dokumentet næste gang, får jeg
at vide, at det ikke er gemt korrekt, og det skal gendannes. Husker jeg
selv at gemme med æble-S virker det fint, men det er jo mere besværligt
og skulle ikke være nødvendigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-03-06 15:34

> [...]
> at vide, at det ikke er gemt korrekt, og det skal gendannes. Husker jeg
> selv at gemme med æble-S virker det fint, men det er jo mere besværligt

Så det har du altså ikke. Du kan ikke nødvendigvis regne med at hele
dokumentet bliver skrevet påny når du gemmer oveni det gamle.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 18:05

On 2006-03-19 15:33:31 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Så det har du altså ikke. Du kan ikke nødvendigvis regne med at hele
> dokumentet bliver skrevet påny når du gemmer oveni det gamle.

Jeg vil da gerne prøve. Du mener altså, at der kan være noget galt med
dokumentet, som så bliver rettet, hvis jeg gemmer det på ny? For det
kan da ikke være meningen, at jeg skal gøre sådan hver gang. Jeg har
efterhånden haft mit regnskab på den måde i over ti år med et nyt hvert
år uden problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-03-06 18:39

> [...]
> kan da ikke være meningen, at jeg skal gøre sådan hver gang. Jeg har
> efterhånden haft mit regnskab på den måde i over ti år med et nyt hvert

Ja, du får jo at vide at der er noget galt med dokumentet hver gang du
åbner det. Kan du åbne ældre regnskaber uden dette problem?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-06 07:43

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> [...]
> er der vel ikke et program, der ikke kan det, jeg skal. Det er mere
> brugervenlighed, stabilitet, kompatibilitet og glæden ved at bruge

Har du prøvet med Gnumeric? Det findes til Windows, så mon ikke der
også er en OS X port.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-06 09:16

> Har du prøvet med Gnumeric? Det findes til Windows, så mon ikke der
> også er en OS X port.

Det er der, men jeg er ikke stødt på en der er porteret til Aqua. Jeg
tror at Henrik vil blive æstetisk formærmet ved at skulle afvikle et
X11 program,.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 11:24

On 2006-03-19 09:16:07 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det er der, men jeg er ikke stødt på en der er porteret til Aqua. Jeg
> tror at Henrik vil blive æstetisk formærmet ved at skulle afvikle et
> X11 program,.

Det er der nok noget om. Jeg kan heller ikke rigtig affinde med med
OpenOffice eller NeoOffice.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-06 11:24

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det er der, men jeg er ikke stødt på en der er porteret til Aqua. Jeg
> tror at Henrik vil blive æstetisk formærmet ved at skulle afvikle et
> X11 program,.

Tjah, personligt kan jeg godt leve med lidt af hvert hvis bare jeg får
gjort det jeg skal.

Så må Henrik jo betale for tyggegummipakken fra Microsoft.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 12:00

On 2006-03-19 11:24:05 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Tjah, personligt kan jeg godt leve med lidt af hvert hvis bare jeg får
> gjort det jeg skal.
>
> Så må Henrik jo betale for tyggegummipakken fra Microsoft.

Det er altså "overkill" til mit brug. Jeg klarer mig fint med TextEdit
samt iLife og iWorks. Det eneste, jeg mangler, er et lille regneark til
simple regnskaber som f.eks. dankort-regnskabet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-06 22:26

> [...]

> samt iLife og iWorks. Det eneste, jeg mangler, er et lille regneark
> til simple regnskaber som f.eks. dankort-regnskabet.

Hvorfor så ikke tage en passende Unixpakke og leve med at X11 er grimt?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-06 11:40

> Det er altså "overkill" til mit brug. Jeg klarer mig fint med TextEdit
> samt iLife og iWorks. Det eneste, jeg mangler, er et lille regneark til
> simple regnskaber som f.eks. dankort-regnskabet.

Men du har vel stadig den gamle AppleWorks - der er regneark (ikke så
godt som excel, men det funker:)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-06 11:43

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Men du har vel stadig den gamle AppleWorks - der er regneark (ikke så
> godt som excel, men det funker:)

hov læste lige hele tråden, og så du havde haft AppleWorks i tankerne,
undskyld forhastet indblandning :)

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-06 09:06

> [...]
> rigtigt og skal gendannes, når jeg åbner det. Det virker ikke
> betryggende. Det plejer godt nok at blive gendannet rigtigt, men

Hvorfor så ikke OpenOffice.org? Det er gratis, kører under X11 [som
følger med på installations-DVDen [kræver dog at den vælges; den
installeres ikke automatisk], og indeholder:

Tekstbehandling [som Word].
Præsentation [som PowerPoint].
Regneark [som Excel].
Database [som Access].
Tegning [som gamle MacDraw].

<http://www.openoffice.org.>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-06 11:37

On 2006-03-19 09:06:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> følger med på installations-DVDen [kræver dog at den vælges; den
> installeres ikke automatisk], og indeholder:

Jeg har prøvet det, men jeg synes, det er for tungt og firkantet. Det
er længe om at starte, det ligner ikke noget til en Mac og er generelt
lidt tungt at bruge. Jeg er nok lidt anderledes end de fleste brugere.
Jeg har ikke brug for en masse avancerede funktioner. Jeg vil hellere
have noget, der er elegant og strømlinet, og som er let og hurtigt at
bruge.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Åge

Dato : 18-03-06 10:41

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør det ud for Excell i Mac verdenen?
>
> Hilsen Henrik

Excel blev faktisk lavet til Mac længe før, der var noget, der hed
Windows...