Brændovn
Fra : Thomas & Camilla

Dato : 15-03-06 21:21

Hejsa.
Jeg har en brændeovn (morsø 1126), hvor jeg skal havde skiftet stenene i
den. Jeg har købt mig en sten plade, så jeg selv kan skære stykkerne ud.
Men jeg kom til, at tænke på om man ikke kunne bruge granit plade, da de vel
er mere stærke eller hva?
Jeg har nem adgang til granit stykker.

mvh
Thomas

Fra : kb

Dato : 15-03-06 21:46

Granit kan ikke tåle varmen og vil ikke holde mange timer i ovnen.
mvh kb.

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 15-03-06 23:29

Nå okay, jeg troede ellers granitten ville klare varmen.
Så vil du heller ikke anbefalde mig, at lave en hjembygget grill med et
lille stykke granitplade i ???

Thomas

..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-03-06 07:30

> Granit kan ikke tåle varmen og vil ikke holde mange timer i ovnen.

Sikke en masse bålpladser, der så ikke dur. Granit holder fint til varmen -
der var i øvrigt for et par år siden en udsendelse, hvor de brugte
chausse-sten som bund i en bålplads. Det er også granit.

Mvh Maria

Fra : kb

Dato : 16-03-06 14:45

hej igen
jeg er nu meget overbevist om at en velfyret brændeovn blivere noget varmere
indeni end under/omkring et bål.
de granitsten jeg har ved min bålplads er tydeligvis også krakeleret og
flækket en del af varmen.
derfor duer de fint til de smuldre helt da granit jo ikke springer som
flint/kalk

Jeg tror da ikke der sker noget ved at prøve men de skal sikkert hurgtigt
skiftes igen.

en geolog kunne måske komme på banen og forklare noget med at der er lommer
med mineraler i granit som har smeltepunkt
under 1200grader som en brændeovn kan præstere.
Under størkningen og afkølingen af en granit trækker bjergarten sig sammen,
og der opstår tre sprække/brudsystemer vinkelret
på hinanden pga stenens struktur. dette udnyttes bl.a. når man laver
chausse-sten.

mvh.kb

varmen - ------------------------Dette passer ikke!
ranit. ---------------------------------------- er det er +?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-03-06 19:43

> jeg er nu meget overbevist om at en velfyret brændeovn blivere noget
> varmere
> indeni end under/omkring et bål.

Muligt. Aner det faktisk ikke.

> de granitsten jeg har ved min bålplads er tydeligvis også krakeleret og
> flækket en del af varmen.

Det er mine ikke, og der har endda været særdeles meget varme på. Jeg har
kun set ødelagt sten, hvor der har været kalk eller flint i.
Hvad slags sten er der i en brændeovn, siden de kan holde? I gamle dage have
man hårdtbrændte sten i pejsen, og den skulle brændes til på en speciel
måde, og så var det bare der udaf. Er det ikke stadig det man gør?

Mvh Maria

Fra : Gamle

Dato : 16-03-06 21:08

> Hvad slags sten er der i en brændeovn, siden de kan holde? I gamle dage
> have man hårdtbrændte sten i pejsen, og den skulle brændes til på en
> speciel måde, og så var det bare der udaf. Er det ikke stadig det man gør?

Hej.

Idag bruger man skamol
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=5025

Mvh
Torben

Fra : kb

Dato : 17-03-06 00:10

> Hej.
>
> Idag bruger man skamol
> http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=5025
>

> Mvh
> Torben

ja det er vist det almindligste nu med skamolpladerIindsatser.

og ja det må dreje sig netop om hårdt brændt stenmateriale. lige som
rockwool.
selv dether skamol holder ikke evigt så mon ikke granit er yt? det er da
ialtfald ikke nyt.
bare nok ikke brændt hårdt nok.

når et bål brænder som det gør er det fordi den varme luft stiger opad. det
bevirker at kold luft strømmer ind fra s alle sider og derved køler
underlaget, giver næring til forbrændingen og stiger op osv..
i en ovns brændkammer tilføres, når temperaturen først er høj nok, kun lidt
luft fra oven, hvormed gasserne næres og brænder . herved holdes en noget
højere kernetemperatur en et bål da omgivelserne ikke afkøles med dårligere
forbrænding tilfølge.

kb

Fra : Gamle

Dato : 16-03-06 14:45

> Sikke en masse bålpladser, der så ikke dur. Granit holder fint til
> varmen - der var i øvrigt for et par år siden en udsendelse, hvor de
> brugte chausse-sten som bund i en bålplads. Det er også granit.

En bålplads er ikke det samme som en brændeovn, hvor du mange gange har en
forbrændingstemperatur på 800 - 1200 grader.
Bunden i bålpladsen kommer næppe over 500 grader.
Granit kan ikke holde til de meget høje temperaturer i en brændeovn.

Mvh.
Torben