Oprette eps i Word
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-03-06 23:39

Tidligere - før OS X - kunne man i Word i "Udskriv" oppe til højre vælge
"Arkiv" (eller "File"). Så kom der en menu med forskellige
postscript-valgmuligheder - herunder pdf og eps.
Den mulighed kan jeg ikke mere finde (i Word vers. 11.2 til OS X). Der
er kun den pdf-knap, som findes ved udskrivning fra de fleste andre
programmer.

Lige nu er jeg ved i InDesign at samle bidrag fra diverse lærerkolleger
til et hæfte. De har lavet deres færdige opsætning i Word (på PC). Jeg
omdanner siderne til pdf og sætter dem ind i InDesign. Men nogle af
siderne giver print-errors på min ps-printer. Det hænger vel sammen med
de anvendte skrifter. Hvis jeg åbner pdf-erne med Illustrator og gemmer
dem som eps og sætter epserne ind i InDesign stedet, er fejlen
elimineret.

Men hvad blev der af muligheden for at lave eps direkte fra Word?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:22

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

> elimineret.

> Men hvad blev der af muligheden for at lave eps direkte fra Word?

Såvidt jeg husker har word aldrig selv kunnet lave PS, men man har
kunnet lave PS fra word med en postscript printerdriver. Det kan man
stadig. Grav lidt rundt i printerdialogen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-03-06 22:59

> Såvidt jeg husker har word aldrig selv kunnet lave PS, men man har
> kunnet lave PS fra word med en postscript printerdriver. Det kan man
> stadig. Grav lidt rundt i printerdialogen.

Man kunne ihvertfald under visse omstændigheder lave eps og pdf fra
Words printdialog. Jeg husker, at det forudsatte, at jeg havde valgt
LaserWriter 8 til min LW 4/600 PS, som i øvrigt stadig bruger.

Men nu kan "print to file" ikke engang findes i Words hjælpesystem.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 15-03-06 23:55

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> LaserWriter 8 til min LW 4/600 PS, som i øvrigt stadig bruger.
>
> Men nu kan "print to file" ikke engang findes i Words hjælpesystem.

Jo, men det var print-driverne som lot deg få muligheten. Ikke Word.
Jeg har erfart dette selv ved overgangen til OSX.
Jeg må bruke classic-programmer og "gamle" LaserWriter/LaserJet-drivere
for å skrive til "ekte" eps.
Jeg savner muligheten for å skrive til fil, eller lagre som eps.
Jeg skal prøve å søke litt rundt for å se muligheter.

Adobe hadde slike drivere, men de støter bare classic.

Aksel-Johan Hegrem
Brækkatunet 48

8020 BODØ

75 50 83 16 / 913 69 463

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-03-06 17:58

Aksel-Johan Hegrem <hegrem@online.no> wrote:

> [...]
> Jeg skal prøve å søke litt rundt for å se muligheter.
>
> Adobe hadde slike drivere, men de støter bare classic.

Og mærkeligt gav Adobes driver ikke de samme muligheder i Word som LW8.
Jeg husker ikke, om det var eps eller pdf, der manglede. Men det er
historie nu. Det er et besynderligt tilbageskridt, der er sket.
Som sagt går vejen via pdf til Illustrator, hvor man kan gemme som eps.
Det er stabilt som en klippe og fjerner konflikter og fejl fra pdf-en.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-03-06 18:19

> [...]
> Som sagt går vejen via pdf til Illustrator, hvor man kan gemme som eps.
> Det er stabilt som en klippe og fjerner konflikter og fejl fra pdf-en.

Jeg har fundet denne forklaring:

"In the Print dialog, select Output Options from the 3rd popup menu,
check Save as File, and select Format = Postscript."

Jeg synes bare ikke, at jeg har denne rækkefølge af valgmuligheder i
dialogen. Jeg har undet den på:

http://groups.google.dk/group/comp.sys.mac.printing/browse_thread/thread
/23adff63d4f9b96d/29f90dbe654cb90e%2329f90dbe654cb90e?sa=X&oi=groupsr&st
art=2&num=3

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Esben

Dato : 16-03-06 18:09

> Såvidt jeg husker har word aldrig selv kunnet lave PS, men man har
> kunnet lave PS fra word med en postscript printerdriver. Det kan man
> stadig. Grav lidt rundt i printerdialogen.

Er det monstro "Save PDF as postscript" under PDF-menuen i printdialogen
du mener?

vh esben

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-03-06 18:26

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Er det monstro "Save PDF as postscript" under PDF-menuen i printdialogen
> du mener?
>
> vh esben

Det er i hvertfald ikke det samme, der kommer ud af det. Det, man får ud
af det, kaldes "Postscript-dokument" i Info. Dokumentet er ikke valgbart
ved "Sæt ind" i InDesign.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Esben

Dato : 16-03-06 18:42

> [...]

> Det er i hvertfald ikke det samme, der kommer ud af det. Det, man får ud
> af det, kaldes "Postscript-dokument" i Info. Dokumentet er ikke valgbart

OK - jeg har også undret mig over hvad der blev af den mulighed

VH

Esben