Zimbra
Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 07:12

Jeg har netop downloaded produktet fra Apples MacOS X site, og
installeret det - men er der nogen der har erfaringer med det?

<http://www.zimbra.com>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-03-06 08:19

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Jeg har netop downloaded produktet fra Apples MacOS X site, og
> installeret det - men er der nogen der har erfaringer med det?

> <http://www.zimbra.com>

Hvad har du i sinde at bruge det til?

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 09:17

> Hvad har du i sinde at bruge det til?

Foreløbig ville jeg finde ud af hvad det gør.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-06 09:30

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Foreløbig ville jeg finde ud af hvad det gør.

Hvorfor ikke bare se demoerne på Zimba's hjemmeside?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 10:19

> Hvorfor ikke bare se demoerne på Zimba's hjemmeside?

Dem havde jeg faktisk ikke set. Men efter at have kørt dem igennem, ser
det ikke ud som om det er noget der burde have større interesse for
private brugere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-03-06 10:12

> Foreløbig ville jeg finde ud af hvad det gør.

Du har vel en ide om hvorvidt du har i sinde at anvende det som
billededitor eller om du vil spille tetris.

Når jeg spørger er det fordi det er et groupware værktøj, der ikke
giver megen mening med mindre at man har en server i den anden ende,
samt at man er mere en én bruger af systemet.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 11:15

> Du har vel en ide om hvorvidt du har i sinde at anvende det som
> billededitor eller om du vil spille tetris.

Jeg så kun at der var tale om en server til eksempelvis mail, svarende
til Microsoft Exchange, og overvejede om den også indeholdt newsserver,
så multiple newsservere over for MacSOUP blev opfattet som én.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-06 12:22

> [...]

> til Microsoft Exchange, og overvejede om den også indeholdt newsserver,
> så multiple newsservere over for MacSOUP blev opfattet som én.

Du er interesseret i leafnode.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 13:08

> Du er interesseret i leafnode.

Downloaded and getting installed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-06 13:12

> Downloaded and getting installed.

Well:

chown: news: Invalid argument
make[4]: *** [install-data-hook] Error 1
make[3]: *** [install-data-am] Error 2
make[2]: *** [install-am] Error 2
make[1]: *** [install-recursive] Error 1
make: *** [install] Error 2
G4:/Users/per/leafnode-1.11.4 root#
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-03-06 18:21

Per Rønne wrote:
> [...]
> make[3]: *** [install-data-am] Error 2
> make[2]: *** [install-am] Error 2
> make[1]: *** [install-recursive] Error 1

Det ser ud til at du prøver at kompilere leafnode selv? Jeg kan se den
findes i fink, har du overvejet at installere derfra i stedet?

http://pdb.finkproject.org/pdb/package.php/leafnode

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 06:03

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Det ser ud til at du prøver at kompilere leafnode selv? Jeg kan se den
> findes i fink, har du overvejet at installere derfra i stedet?
>
> http://pdb.finkproject.org/pdb/package.php/leafnode

Jeg kan ikke se den, når jeg starter FinkCommander. Ej heller når jeg
opdaterer tabellen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-03-06 08:09

Per Rønne wrote:
> Jeg kan ikke se den, når jeg starter FinkCommander. Ej heller når jeg
> opdaterer tabellen.

Jeg kender ikke FinkCommander. Hvad sker der hvis du skriver følgende?

fink install leafnode

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 09:09

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Jeg kender ikke FinkCommander.

Det er en grafisk grænseflade til fink.

> Hvad sker der hvis du skriver følgende?

> fink install leafnode

Last login: Tue Mar 14 08:47:57 on ttyp1
Welcome to Darwin!
G4 per$ fink install leafnode
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LC_ALL = (unset),
LANG = "dkDK"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
Password:
[...]
Information about 263 packages read in 2 seconds.
Failed: no package found for specification 'leafnode'!
G4 per$

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-03-06 16:01

Per Rønne wrote:

> [...]
> Information about 263 packages read in 2 seconds.
> Failed: no package found for specification 'leafnode'!

Det lyder som om der er noget galt med din opsætning, præcis hvad, og
hvordan du retter det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Derudover kan den ikke finde pakken, det har jeg desværre heller ikke en
forklaring på.

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 17:20

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Det lyder som om der er noget galt med din opsætning, præcis hvad, og
> hvordan du retter det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Ja, men i øjeblikket er FinkCommander i fuld gang med en
»selfupdate-cvs«. Eller - noget tyder vist på at jeg godt kan opgive:

cvs checkout: [15:54:37] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:55:07] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:55:37] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:56:07] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:56:37] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:57:07] waiting for aida_s's lock in
/cvsroot/fink/dists/10.2/unstable/main/finkinfo/x11-system
cvs checkout: [15:57:37] waiting for aida_s's lock in

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 08:38

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke se den, når jeg starter FinkCommander. Ej heller når jeg
> opdaterer tabellen.

Den ligger formegenlig i unstable.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 09:15

> Den ligger formegenlig i unstable.

Tjae, når jeg tilføjer »unstable« som en kolonne der skal vises, er der
slet ingen der er »unstable«. Og det hjælper ikke at gå ind i
præferencer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 13:11

> Tjae, når jeg tilføjer »unstable« som en kolonne der skal vises, er der
> slet ingen der er »unstable«. Og det hjælper ikke at gå ind i
> præferencer.

må jeg anbefale, jeg kan ikke være behjælpelig med GUI værktøjet:

vi /sw/etc/fink.conf

&

man fink

Brug cli værktøjerne, de er mere overskuelige end den GUI dims. Hvis
ikke du gidder bygge selv, kan du osse bruge apt-get til at hente
binære pakker og løse afhængigheder.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 04:36

> [...]
>
> Brug cli værktøjerne, de er mere overskuelige end den GUI dims. Hvis
> ikke du gidder bygge selv, kan du osse bruge apt-get til at hente

Zimbra findes tilsyneladende slet ikke i fink, og jeg har foretaget en
fuld opdatering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 09:31

> Zimbra findes tilsyneladende slet ikke i fink, og jeg har foretaget en
> fuld opdatering.

øh - ikke for at være næsevis, men var det ikke leafnode det drejede
sig om på dette sted i tråden.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 11:15

> øh - ikke for at være næsevis, men var det ikke leafnode det drejede
> sig om på dette sted i tråden.

Jov, men efter nogle dage med stadig opdateringer ...

Jeg kører nu:

fink -y install leafnode.

Og det er sluttet med:

Important: Read the instructions in
/sw/share/doc/leafnode/README-Fink
before trying to use leafnode.

G4 per$

Og readme-filen siger:

==
Once the leafnode service has been installed there's still some
important configuration yet to be done. There are 4 main steps:

1) Edit /sw/etc/leafnode/config and set the server field to
the address of your ISP's news feed.

2) Run /sw/sbin/fetchnews to download the list of groups
from your newsfeed.

3) Enable the service by typing: sudo /sbin/service leafnode start

4) Schedule automated updating of active groups:
Leafnode tracks which groups have been accessed by clients and will
cache the articles in these `active' groups. The downloading is
performed by the fetchnews utility we just invoked manually, but
you likely don't want to have to do this every time you access
usenet.

The solution is to add to the `news' user's crontab and schedule
fetchnews to run hourly/daily/etc. Also important is to schedule
texpire to run in order to prune out older articles (the threshold
for what constitutes an `old' thread is set through the `expire'
field.

To set this up type: sudo -u news crontab -e

Then add lines similar to:
0 4 * * * /sw/sbin/texpire
0 * * * * /sw/sbin/fetchnews

The above lines will set texpire to run nightly at 4am and will
update the articles cache every hour on the hour.

enjoy!
Christian Swinehart <cswinehart@users.sourceforge.net>
==

Kan den bruge mere end en server samtidig, og altså samtidig over for
MacSOUP agere som en server?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-06 15:46

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Kan den bruge mere end en server samtidig, og altså samtidig over for
> MacSOUP agere som en server?

Ja. Det er det man retter til i config-filen.

Men jeg tror efterhånden ikke at de der unix-hardcoreting er noget for
dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 18:21

> Ja. Det er det man retter til i config-filen.

Det regnede jeg også med - jeg lagde bare mærke til at der brugtes
singularis, når der omtaltes »server«.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-06 19:11

> Det regnede jeg også med - jeg lagde bare mærke til at der brugtes
> singularis, når der omtaltes »server«.

Du kunne jo prøve at følge instruktionerne i stedet for at citere dem her.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-03-06 16:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> enjoy!
> Christian Swinehart <cswinehart@SLETTTET>

Vær venligst opmærksom på, at det nu er 2. gang du publicerer udvikleres
email-adresser i dk.edb.mac

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 18:21

> Vær venligst opmærksom på, at det nu er 2. gang du publicerer udvikleres
> email-adresser i dk.edb.mac

OK - det lagde jeg slet ikke mærke til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 14:54

> Jov, men efter nogle dage med stadig opdateringer ...

indrøm nu bare du havde glemt det

> Kan den bruge mere end en server samtidig, og altså samtidig over for
> MacSOUP agere som en server?

jeps. Men det er lidt hul i hovedet at bruge en offline newsreader og
cache beskederne endnu engang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-06 19:12

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> jeps. Men det er lidt hul i hovedet at bruge en offline newsreader og
> cache beskederne endnu engang.

Årh, mon ikke din maskine vil kunne klare at have beskederne to gange?

> PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
> mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Nah, den er nok for lille.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 22:00

> Årh, mon ikke din maskine vil kunne klare at have beskederne to gange?

Nu var det ikke lige det jeg tænkte på, det var besværret derved.
Først hente med fetchnews som kører med et interval, og dernæst hente
manuelt med MacSOUP. Med mindre at fetchnews køres meget ofte vil det
være et irritationsmoment.

> Nah, den er nok for lille.

Yep, en halvsløv padde med alt for lidt ram og diskplads. (jeg mener
det helt oprigtigt).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-06 22:29

> [...]

> Først hente med fetchnews som kører med et interval, og dernæst hente
> manuelt med MacSOUP. Med mindre at fetchnews køres meget ofte vil det

Det afhænger jo af om man sidder hele tiden og checker news.

Jeg har brugt leafnode engang via modem, men gider ikke mere. Gnus og
Thunderbird er fine til mig.

> Yep, en halvsløv padde med alt for lidt ram og diskplads. (jeg mener
> det helt oprigtigt).

Jamen hvad gør du så? Har en PC i baghånden?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-06 15:17

> Det afhænger jo af om man sidder hele tiden og checker news.

Ja.

> Jeg har brugt leafnode engang via modem, men gider ikke mere. Gnus og
> Thunderbird er fine til mig.

Jeg bliver for irriteret når en newsserver er nede. Derudover er det
noget bøvl at holde styr på hvilke artikler der er læst, besvaret
osv., når man skifter mellem servere.

> Jamen hvad gør du så?

lider

> Har en PC i baghånden?

Ikke pt. Jeg Skal dog ha' lavet en HTPC så G5'eren i fremtiden ikke
skal bruges til TV-kiggeri, -optagelser, radio og musik. G5'eren er
osse lidt for dyr i drift.

Dernæst skal jeg have gjort Sun'en færdig, så jeg kan lægge leafnode
derover. Den skal dog liiige ha' lidt mere diskplads og frem for alt
mere støjsvage diske. Ældre 10K rpm SCSI diske har det med at larme.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-06 22:24

> lider

Jamen dog. Så må du jo finde på noget.

> Ikke pt. Jeg Skal dog ha' lavet en HTPC så G5'eren i fremtiden ikke
> skal bruges til TV-kiggeri, -optagelser, radio og musik. G5'eren er
> osse lidt for dyr i drift.

En PC med to skærme kan have film på den ene og en browser på den
anden. Det er ret fikst til når ungerne VIL sidde på skdø.

> Dernæst skal jeg have gjort Sun'en færdig, så jeg kan lægge leafnode
> derover. Den skal dog liiige ha' lidt mere diskplads og frem for alt
> mere støjsvage diske. Ældre 10K rpm SCSI diske har det med at larme.

Ingen grund. En moderne rutter kører Linux og kan sagtens trække
leafnode med en ekstra disk (kræver bare en passende port).

Derudover bruger den minimalt med strøm

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 20:21

> indrøm nu bare du havde glemt det

> jeps. Men det er lidt hul i hovedet at bruge en offline newsreader og
> cache beskederne endnu engang.

Som bekendt kan MacSOUP kun klare en newsserver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 21:53

> Som bekendt kan MacSOUP kun klare en newsserver.

Hvis du har behov for at den kan håndtere flere servere er det ikke
den rette usenet klient for dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-06 05:57

> Hvis du har behov for at den kan håndtere flere servere er det ikke
> den rette usenet klient for dig.

Det er den bedste newsreader jeg kender, når det drejer sig om
navigation og overskuelighed inden for den enkelte tråd, og det er helt
afgørende.

De to mangler er: for dårlig understøttelse af unicode, og manglen på
understøttelse af flere newsservere. Til det brug er jeg efterhånden
gået over til 40tude Dialog, som kører under Windows. Hvor jeg også har
mine store ordbøger liggende, hvilket i sig selv letter citater fra dem
[det skulle lette med MacIntel]. Og hvor mine leksika, DSDE og
Encyclopædia Britannica, begge javaprogrammer, kører med en anstændig
hastighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-06 15:07

> [...]
> afgørende.

> De to mangler er: for dårlig understøttelse af unicode, og manglen på

Den er åbenbart ikke god nok.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-06 16:25

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

[MacSOUP]

> Den er åbenbart ikke god nok.

Næh, og desværre er der /ingen/ newsreader der er god nok. Så må man jo
tage til takke med mindre ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 08:41

> [...]

> Det ser ud til at du prøver at kompilere leafnode selv? Jeg kan se den
> findes i fink, har du overvejet at installere derfra i stedet?

Den er osse i darwinports.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-06 22:24

> Well:
>
> chown: news: Invalid argument

Du er ikke interesseret i at læse installationsvejledninger?

Du er interesseret i fink først.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-06 08:40

> [...]

> make[3]: *** [install-data-am] Error 2
> make[2]: *** [install-am] Error 2
> make[1]: *** [install-recursive] Error 1

Husk at opfylde afhænigheder. Jeg mener at huske at den kompilere uden
problemer når man har sikret sig at "pcre" er på. Dernæst skal du
´muligvis oprette en news bruger og gruppe, for at kunne gøre "make
install".

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-06 17:20

> [...]
> problemer når man har sikret sig at "pcre" er på. Dernæst skal du
> ´muligvis oprette en news bruger og gruppe, for at kunne gøre "make

Jeg har nu sat en pcre på - det hjalp dog ikke synderligt ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 09:55

> Jeg har nu sat en pcre på - det hjalp dog ikke synderligt ;-(.

læs hvad der stå /efter/ "Dernæst...." i mit indlæg.

make install forsøger at ændre ejer til til en ejer, news, du endnu
ikke har oprettet!

Hvis du vil bevare kompatibilitet med andre dimser giver du news UID
250 og GUID 250. Husk også at lave angive såvel home som shell til
/dev/null samt at konto'en ikke bør have et password.

Fat Netinfo Manager.app eller niutil

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 09:27

> [...]
> 250 og GUID 250. Husk også at lave angive såvel home som shell til
> /dev/null samt at konto'en ikke bør have et password.

I Netinfo kan jeg se at der allerede fandtes en bruger »news« med uid
250 og gid [ikke guid] 250, og med såvel home som shell angivet til
/dev/null. Password er dog angivet til '*', hvilket dog nu er rettet,
med følgende resultat:

Last login: Fri Mar 17 09:12:16 on ttyp1
Welcome to Darwin!
G4 per$ su news
Password:
su: Sorry
G4 per$ su news
Password:
su: /dev/null: Permission denied
G4 per$
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 14:51

> [...]
> 250 og gid [ikke guid] 250, og med såvel home som shell angivet til
> /dev/null. Password er dog angivet til '*', hvilket dog nu er rettet,

"*" er altså fint.

Jeg vil tro at news/news er tilføjet efterfølgende af en pakke fra
fink. Du havde dem i al fald ikke da du i første omgang forsøgte at
kompilere leafnode manuelt.

> Last login: Fri Mar 17 09:12:16 on ttyp1
> Welcome to Darwin!
> G4 per$ su news
> Password:
> su: Sorry
> G4 per$ su news
> Password:
> su: /dev/null: Permission denied
> G4 per$

Der rigtigt nok. Du bør ikke kunne logge på når såvel home som shell
er angivet til /dev/null.

Kompilerer den nu, eller lægger du den på med fink istedet?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-06 20:21

> Kompilerer den nu, eller lægger du den på med fink istedet?

Den er kompileret med fink, og installeret:

G4 per$ fink list
i leafnode 1.11.4-1 Simple NNTP (usenet) server for small
sites
G4 per$
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-06 21:51

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> G4 per$ fink list
> i leafnode 1.11.4-1 Simple NNTP (usenet) server for small

Så er det bare at smide dine servere på i /sw/etc/leafnode/config, og
evt pille ved nogen paramtre og state den med den metode du fortrækker:
inetd, xinetd, daemonic eller launchdeamon.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-06 05:57

> Så er det bare at smide dine servere på i /sw/etc/leafnode/config, og
> evt pille ved nogen paramtre og state den med den metode du fortrækker:
> inetd, xinetd, daemonic eller launchdeamon.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk