Chokoladeovertræk på lagkage
Fra : Peter Westh

Dato : 10-03-06 21:10

Jeg skal servere lagkage på søndag, et tungt dyr med en Sarah
Bernard-inspireret creme og brombær (plukket sidste efterår og frosset ned)
parfumeret med Marascino, lagt mellem to brune genoisebunde og en
makronbund.

Jeg havde tænkt at kommer chokoladeovertræk på toppen og pynte kanten helt
konventionelt med flødeskum. Men mine erfaringer med chokoladeovertræk er
ikke særlig gode - alt for ofte bliver overtrækket så hårdt, at det er
umuligt at skære kagen.

Hvad gør I? Kommer smør i, i så fald hvor meget? Eller fløde, hvordan og
hvor meget? Og hvor stor en mængde chokolade giver den korrekte lagtykkelse
på en gennemsnitlig lagkagee? Jeg vil gerne have et overtræk med knæk, men
altså ikke så meget at kagen smatter ud.

p.f.tak

Peter

Fra : padre

Dato : 10-03-06 21:43

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> Hvad gør I? Kommer smør i, i så fald hvor meget? Eller fløde, hvordan og

Yep - 100 gram chokolade til 40 gram smør giver en meget blød fondant. Hvis
du vil have knæk i det kender jeg ikke de præcise forhold, du bør bruge, men
jeg vil *tro* at man skal ned på 100 gram chokolade til 15 gram smør. Men
det er et gæt, så jeg lover dig ikke noget

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 11-03-06 10:44

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg vil *tro* at man skal ned på 100 gram chokolade til 15 gram smør. Men
> det er et gæt, så jeg lover dig ikke noget

Okay tak, tampen brænder altså... jeg forventer ingen garantier, men er der
nogen i gruppen der har erfaringer med "chokoladeovertræk med knæk"?

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 12-03-06 19:45

> [...]
> jeg vil *tro* at man skal ned på 100 gram chokolade til 15 gram smør. Men
> det er et gæt, så jeg lover dig ikke noget

Det blev så den løsning jeg prøvede. Det gav et okay, skærbart overtræk, men
uden knæk og ret mat i det. Måske er løsningen på et overtræk med knæk
simpelthen at bruge ren chokolade, men at gøre overtrækket tilstrækkeligt
tyndt?

/P

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 13-03-06 14:40

Peter Westh wrote:

> [...]
> uden knæk og ret mat i det. Måske er løsningen på et overtræk med knæk
> simpelthen at bruge ren chokolade, men at gøre overtrækket tilstrækkeligt

Knækket kommer af at chokoladen får lov til at krystalisere på den
rigtige måde. Det styres gennem en tempereringsproces, hvor den først
smeltes, opvarmes, nedkøles og opvarmes igen. I denne proces skal
bestemte temperaturerer rammes, for at processen lykkes, og de varierer
nogle grader fra chokolade til chokolade, generelt vejledende for mørke
chokolader kunne være:

   Smeltning: 48-50°C
   Forkrystalisering: 25-29°C
   Arbejdstemperatur: 28-33°C

Desuden er det ikke al chokolade der egner sig til forarbejdning og
derfor vil man nemt kunne opleve at det er umuligt at få det rette knæk,
selv hvis man forsøger sig ihærdigt med temperering. Hvis man vil være
sikker på at få knækket med, skal man vælge chokolader som er lavet til
genkrystalisering, ofte kaldet 'couverture', fx:

http://kagebutikken.dk/product.asp?product=1739&sub=102&page=1

Jeg tvivler umiddelbart på, at man kan lave knæk på en glasur af
chokolade og smør; skulle jeg forsøge, ville jeg nøjes med lidt
smør/fløde og så ellers overholde tempereringsprocessen, for at give
krystaliseringen optimale chancer.

Kim

Fra : Padre

Dato : 13-03-06 08:45

Mat ? Altså smagsmæssigt eller effektmæssigt ?

Jeg mener det er Julia Child, der har anvisninger på, hvordan man kan
smøre chokolade ud på en marmorplade for at danne tynde flager af
chokolade, som man så kan lægge oven på en kage og smelte sammen,
Jeg har aldrig selv forsøgt mig med det, dels fordi jeg tivvler på,
at mine håndværksmæssige forudsætninger kan løfte opgave og dels
fordi jeg synes det er for meget at gøre ud af det. Herudover kræver
det jo, at kagens overflade er fuldstændig plan.

Padre

Fra : Peter Westh

Dato : 13-03-06 10:13

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Mat ? Altså smagsmæssigt eller effektmæssigt ?

Med et mat udseende.

Tak for tippet med Julia Child, det må jeg tjekke.

/P

Fra : Max

Dato : 13-03-06 11:27

Hej Peter

> Med et mat udseende.

Hvis du kan finde en chokoladekogebog af Claus Meyer,
ja så beskriver han hvorledes man temperere chokolade
så det kan bruges som overtrækschokolade.

Mvh Max

Fra : padre

Dato : 13-03-06 22:45

> Tak for tippet med Julia Child, det må jeg tjekke.

Fandt det - side 473 i det gode køkken

Jeg har scannet det og lægger det i dk.binaer under samme overskrift

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 14-03-06 08:50

> Jeg har scannet det og lægger det i dk.binaer under samme overskrift

Kanon, takker!

/P

Fra : Leo

Dato : 13-03-06 09:44

Det er for sent nu, men kunne man ikke lægge pålægsschokoladestykker ud på
kagen og så give dem en tur med creme brulee-flammekasteren -
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har lavet en kage emd en samlet flade
af chokolade.

MVH Leo