ny powerbook, nye muligheder
Fra : Allan

Dato : 10-03-06 19:58

Så er nr. 2 powerbook ankommet til vores lille hjem, en herlig 15'',
1.67 med 1.5g ram, jeg fik for 9500 kr , der supplere 12'' 1.5 ghz fint
(og backlight keyboard, whahoo!)

Så nu skal der naturligvis leges med netværk. De streamer fint musik
til hinanden, via itunes, men jeg ville også gerne streame film, så
jeg fra den ene computer kan se film der ligger på den anden. Sådan
nogle komprimerede film på ca 700mb.
Vi har 54mbit netværk, så det burde vel være muligt? Jeg har prøvet
med VLC, via fildeling men det hakker. Netværket er ikke vildt
overbelastet, så jeg formoder det er afspilleren der cacher forkert.
Er der nogle der kan hjælpe?

Fra : Allan

Dato : 10-03-06 20:24

fandt ud af at man kan trykke æble-n i vlc, finde filmen på
netværket
og så kører det bare derud af :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-06 21:06

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> [...]

> med VLC, via fildeling men det hakker. Netværket er ikke vildt
> overbelastet, så jeg formoder det er afspilleren der cacher forkert.

Hvorfor VLC?
Hvilken fildelings protolkol?
Hvilken bitrate har filmene?

Det du omtaler som "at streame film" er ikke "at streame film". VLC
har sin egen indbyggede streamingserver og kan enten sende en
rå stream eller transcode til en anden VLC klient.

Dernæst vil jeg lige anføre at et trådløst 54G netværk ikke er
ensbtydende med at du får 54Mbit, og slet ikke kontinuerligt. Kablet
10Mbit levere langt bedre ydelse end luftbåren 54Mbit.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-06 15:01

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det du omtaler som "at streame film" er ikke "at streame film". VLC
> har sin egen indbyggede streamingserver og kan enten sende en
> rå stream eller transcode til en anden VLC klient.

Er temmelig sikker på at der menes at VLC er brugt som "dum" klient
ved fildeling, og her er ydelsen vigtig. Mplayer var måske et bud -
der kan sættes hvor stor diskbuffer den har.

Personligt ville jeg nok have et langt kabel der blev rullet ud til
mavebiosessioner.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 16:13

> Er temmelig sikker på at der menes at VLC er brugt som "dum" klient
> ved fildeling, og her er ydelsen vigtig.

I know, det var osse derfor at jeg anførte at han _ikke_ streamede, og
at han rent faktisk /kan/ streame med VLC.

Fra : Allan

Dato : 11-03-06 13:54

tak morten, ved ikke så meget om detaljerne, men kunne heller ikke
afspille en dvd.
Fik at vide af en fyr med forstand på netværk at 11mbit trådløst,
burde være mere end rigeligt til at afspille filmen direkte som fil
på en anden computer. Nogle andre der har samme erfaringer?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-06 15:00

"Allan" <minkonto@gmail.com> writes:

> [...]
> burde være mere end rigeligt til at afspille filmen direkte som fil
> på en anden computer. Nogle andre der har samme erfaringer?

Regn selv på det. 11 Mbit er cirka 1 Mb/s i medvind ned af bakke og
kun den ene vej.

700 Mb til en entimesfilm er 700Mb/3600s ~ 0,2 Mb/s.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 15:45

> Regn selv på det. 11 Mbit er cirka 1 Mb/s i medvind ned af bakke og
> kun den ene vej.

> 700 Mb til en entimesfilm er 700Mb/3600s ~ 0,2 Mb/s.

yep, problemet er bare at man aldrig har 1 Mb/sek på en 11Mbit linie,
hvis man har 0,5MB/sek skal man være mere end lykkelig, og man næsten
aldrig et kontinuerligt link.

Forbindelsen ikke forsvinde i mange milisekunder før man får problmer
med at afspille en film der ikke streames (og dermed kan smide en
pakke eller 10 væk)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 09:41

> [...]

> Forbindelsen ikke forsvinde i mange milisekunder før man får problmer
> med at afspille en film der ikke streames (og dermed kan smide en

Af samme grund fortæller man den at den skal hente i forvejen. Så er
der noget at buffere af.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:12

> Af samme grund fortæller man den at den skal hente i forvejen. Så er
> der noget at buffere af.

Det er selvfølgelig en god ide. Nogen video formater kan det næsten af
sig selv. De gængse divx'er man kan finde på de mere lyssky dele af
indernedded kan ikke.

Fra : Allan

Dato : 11-03-06 15:55

he..no,way..det skal køre trådløst...det hele :) Tjekke mplayer ud.
tak for tippet

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 16:14

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:
> he..no,way..det skal køre trådløst...det hele :) Tjekke mplayer ud.
> tak for tippet

Tjek hellere VLC's streaming funktion. Så kan du slippe for dine
problemer. afspilning af reele filer på et trådløst netværk er ikke en
god idé.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 09:41

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Tjek hellere VLC's streaming funktion. Så kan du slippe for dine

Kan du ikke kigge på Darwin Streaming Server og melde tilbage hvor
svært det er at få i luften?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:10

> Kan du ikke kigge på Darwin Streaming Server og melde tilbage hvor
> svært det er at få i luften?

Jo hvis du kigger lidt på sendmail, imapd og php5 under solaris 10 for
mig - og fixer mine PATH problemer så såvel gcc som andre programmer
kan hitte pcre. Alternativt kan du give mig et tip så jeg kan
installere Sun's egen cc compiler uden et DVD drev i sparc dådsen.

Hvad vil du streame? film eller musak? Hvis det er sidstnævnte bør du
kigge på slimserver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 20:30

> [...]

> kan hitte pcre. Alternativt kan du give mig et tip så jeg kan
> installere Sun's egen cc compiler uden et DVD drev i sparc dådsen.

Gerne. Skrot sendmail, installer postfix og de andre fra
sunfreeware.org /eller com). Mener det er LIBRARY_PATH du skal sætte
for at hitte libs nonstanardssteder. Alternnantivt en -L til dine
linkerkald (det er meget længe siden jeg har rodet med det og de
programmer der skal oversættes med den slags i dag bruger ofte
automake og libtool).

Egne compilere? Du flytter .pkg filerne over og kører en passende
variant af pkgadd. Se vedjlendingen npå sunfreeware til innstallation
af deres pakker.

> Hvad vil du streame? film eller musak? Hvis det er sidstnævnte bør du
> kigge på slimserver.

Jeg vil ikke streame noget. Endnu :)

Fra : Allan

Dato : 12-03-06 20:31

VLC fungerer fint. Og jeg har også fået iPhoto til at virke over
netværket. Hvad bruger folk ellers deres netværk mellem to macs til?
På den gamle windåse, fik jeg sgu aldrig forbindelsen til at virke :)