ikke-eksisterende henvisning til ikke eksi~
Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 01:23

.... ligger i papirkurven og nægter at lade sig slette ...

Meget weird.

Indrømmet - jeg har dummet mig. Jeg har lavet en kloning af min harddisk
og mens den var igang slettet cache-filen fra safari.

Og nu ligger henvisningen til den i papirkurven - låst, og dermed ikke
sletbar. Jeg har lavet sudo rm fra terminalen med -r og stien til
papirkurven - men den nægter at opgive, selv om den jo egtl ikke
eksisterer.

Hvad gør man? - andet end at lade den ligge til den bitre ende eller til
man får en ny mac?

hilsen den lettere forundrede ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 02:56

Hej Karl

iCan can do the job. Vælg 'Force empty trash', indtast din
login/admin kode - et voila, den er væk...
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/459148/iCan.sit

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 11:26

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Karl
>
> iCan can do the job. Vælg 'Force empty trash', indtast din
> login/admin kode - et voila, den er væk...
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/459148/iCan.sit

Beklager - det kunne den ikke. Bæstet - som jo ikke eksisterer -
nægter stadig at opløse sig

Iøvrigt har jeg prøvet at starte op fra den spejlede disk - og den
påstaår at papirkurven er tom som det sig hør og bør.

Når jeg så igen starter fra min normale disk ja så ligger denne
ikke-eksisterende fil ligeså pæn og nydelig i paporkurven igen - og
rokker sig ikke af sted.
Æv ...

hilsen ka'l

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 11:52

Hej Karl

Karl Antz wrote:

> Beklager - det kunne den ikke. Bæstet - som jo ikke eksisterer -
> nægter stadig at opløse sig

Nå?!? - hvad bilder den sig ind.? - Prøv med 'Brute method' ved at
afkrydse feltet i password vinduet.

Eller hvis du kan boote i OS 9.x, så brug FileBuddy til at finde den
med, før den synlig og smid den så i din OS 9.x papirkurv og tøm den med
FileBuddys 'Special' -> 'Empty trash'.

Med FB skal du nok søge den i enten Trash, .trash eller i en af de
mapper, der hedder 501...

> [...]
>
> Når jeg så igen starter fra min normale disk ja så ligger denne
> ikke-eksisterende fil ligeså pæn og nydelig i paporkurven igen - og

Jeg har været ude for det samme et par gange, når jeg har brugt RsyncX,
og så har FB under OS 9.x været eneste måde at komme den til livs med...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 12:07

> Nå?!? - hvad bilder den sig ind.? - Prøv med 'Brute method' ved at
> afkrydse feltet i password vinduet.

osse det havde jeg prøvet ...

> Eller hvis du kan boote i OS 9.x, så brug FileBuddy til at finde den
> med, før den synlig og smid den så i din OS 9.x papirkurv og tøm den med
> FileBuddys 'Special' -> 'Empty trash'.

det kan jeg desværre ikke mere ...

men tak for hjælpen i al fald

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 12:41

Hej Karl

Karl Antz wrote:

> osse det havde jeg prøvet ...

Hm... - iCan can not.

> det kan jeg desværre ikke mere ...

Kan din maskine boote i OS 9.x? - så kan du jo blot ha' FileBuddy 6.x
(helst) på din HD og så køre den derfra. FB kan godt køre uden div.
ekstra indstiallationer af kontrolpaneler, CM plugins osv....

Alternativt kan du prøve at bruge 'BatChmod' til at modificere
henvisningen med. - Den virker ikke hver gang, men dog for det meste...
- Den er faktisk lige blevet opdateret...
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/708085/batchmod_137.dmg

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 15:05

> Kan din maskine boote i OS 9.x? - så kan du jo blot ha' FileBuddy 6.x
> (helst) på din HD og så køre den derfra. FB kan godt køre uden div.
> ekstra indstiallationer af kontrolpaneler, CM plugins osv....

maskinen kan - men jeg har ikke noed system 9 mere

> [...]
> henvisningen med. - Den virker ikke hver gang, men dog for det meste...
> - Den er faktisk lige blevet opdateret...

godt forsøg men heller ikke det hjælper - den påstår at filen ikke
eksisterer

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 16:42

Hej Karl

Karl Antz wrote:

> maskinen kan - men jeg har ikke noed system 9 mere

Det fik jeg ikke skrevet rigtig... Jeg tænker på, at du kan boote fra
en OS 9.1 CD og så bare køre FileBuddy direkte fra harddisken uden at
den bliver installeret som sådan...

> godt forsøg men heller ikke det hjælper - den påstår at filen ikke
> eksisterer

OK, ...ét forsøg mere. - Igen fat i Filebuddy, men ver. 8.x, find
filen og gør den usynlig, så vil du ikke bemærke, den ligger dér...

Nåja, to forsøg... Prøv om du kan åbne filen med en texteditor ala
Textwrangler eller BBEdit Lite 6.1.3 (ver. 6.1.x ligger til både OS 9 og
X i BBEdit .smi filen), og tilføj eller fjern et eller andet i indholdet
- især, hvis der er noget, der kunne ligne et link, gem ændringer og
prøv så, om den kan slettes. 'Henvisninger' er jo bare små aplikationer,
der linker til originalen....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 16:57

> Det fik jeg ikke skrevet rigtig... Jeg tænker på, at du kan boote fra
> en OS 9.1 CD og så bare køre FileBuddy direkte fra harddisken uden at
> den bliver installeret som sådan...

Såsan havde jeg forstået dig - men jeg _har_ ingen system 9, hverken
disk eller cd.

> OK, ...ét forsøg mere. - Igen fat i Filebuddy, men ver. 8.x, find
> filen og gør den usynlig, så vil du ikke bemærke, den ligger dér...

no go - harw forsøgt med pathfinder men den kan ikke se filen

> [...]
> - især, hvis der er noget, der kunne ligne et link, gem ændringer og
> prøv så, om den kan slettes. 'Henvisninger' er jo bare små aplikationer,

Eftersom den ligger i papirkurven kan jeg ikke bearbejde den - og hvis
jeg prøver at trække den ud for at bearbejde den bliver den istedet
kopieret. Hvordan jeg så får den kopi til at forsvinde, ja det har jeg
fundet ud af

Men problemet er det som jeg skrev i titleb på trådem:

Det er en _ikke-eksisterende_ henvisning til en ikke eksiterende
cache-fil. Alle de gui-hjælpeprogrammer som jeg har prøvet siger
overenstemmende at denne fil, denne henvisning, _ikke eksisterer_.

Det er det der gør det så underligt.

Morale: Slet aldrig noget mens du er igang med en kloning af disken

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-06 17:25

Hej Karl

Karl Antz wrote:

> Såsan havde jeg forstået dig - men jeg _har_ ingen system 9, hverken
> disk eller cd.

OK, men hvis du vil, kan jeg da hurtig sende dig en kopi af min 'service
CD' med en bootbar OS 9.1 + nogle hjælpeværktøjer... så hvis du vil det,
send mig en mail på <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>.

> no go - harw forsøgt med pathfinder men den kan ikke se filen

Heller ikke, hvis du blot bruger funktionen 'Find file'?

> [...]
> cache-fil. Alle de gui-hjælpeprogrammer som jeg har prøvet siger
> overenstemmende at denne fil, denne henvisning, _ikke eksisterer_.

Hm, - hvis ikke 'Find file' med FB kan finde den, så er jeg ved at tro,
du har fået det, der kaldes en 'shadow file'. Det er noget, der sker en
gang imellem - mest på OS 8.x og 9.x, men jeg har til dato set 3
tilfælde på OS X.

En 'shadow file' opstår ved, at en stump kode kommer til at ligge i en
B-tree node i området lige omkring bootblokkene på harddiskens directory
struktur, - og så er vi ved det 'ikke-eksisterende'. Der _er_ ingen fil
- kun en stump kode, der får systemet til at tro, der er en fil - med
ikon og hele molevitten...

Så er der kun Diskwaarrior 3.0.3 at håbe på. - Jeg går nemlig ud fra, du
ikke har Norton Systemworks 3.0 boot CD. - Ellers er der nemlig 99%
chance for, at Norton DiskDoctor også kan rette fejlen uden brug af
DiskWarrior. Til Tiger/Panther må du _KUN_ bruge NSW 3.0. TechTool Pro
kan _ikke_ klare problemet...

> Morale: Slet aldrig noget mens du er igang med en kloning af disken

- Og så er du endda heldig, du ikke har fået en 'shadow disk'
istedet for. - Det kan hverken NSW eller DW klare. - Det oplevede jeg
engang med en OS 9.0.4, - det var 'en ommer'.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 18:57

> OK, men hvis du vil, kan jeg da hurtig sende dig en kopi af min 'service
> CD' med en bootbar OS 9.1 + nogle hjælpeværktøjer... så hvis du vil det,
> send mig en mail på <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>.

tak fir tilbuddet - men jeg skal alligevel snart ha ny 'puter, og så
blir den gamle reformateret og solgt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-06 13:17

Karl Antz skrev:

> [...]
> sletbar. Jeg har lavet sudo rm fra terminalen med -r og stien til
> papirkurven - men den nægter at opgive, selv om den jo egtl ikke

Hvilken tilbagemelding får du fra Terminal, når du prøver at slette det?

Jeg kunne også godt tænke mig at se hvordan filen beskrives, så prøv
lige at åbne Terminal og skriv følgende:

cd .Trash/   (skifter til Papirkurv-mappen for din bruger)
ls -la      (lister indholdet af mappen)

Marker og kopier resultatet herind i en ny besked, evt. kun linjen med
det berørte arkiv, hvis du har andet i papirkurven. Hvis systemet ser
arkivet som et Unix-link, kan man i de fleste tilfælde bruge `unlink`
kommandoen, men lad os se dit output fra `ls -la`.

--
Michael Rasmussen, also known as MiR on IRC: http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 13:35

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Hvilken tilbagemelding får du fra Terminal, når du prøver at slette det?

kan ikke huske det udenad men først havde jeg prøvet at trække den ud
fra trash'en, hvorved jeg skabte en kopi.

Så skrev jeg først på den fil der nu lå på desktoppen (frit efter
hukommelsen) <rm -r-/(sti til filen)
det sagde den at den ikke kunne men spurgte mig om jeg ville "override"
- hvilket jeg svarede "y" på, åsså var kopien væk.

Da jeg så prøvede at gentage med den der stadig lå i papirkurven spurgte
den igen om override - men svarede så "not permitted".

> [...]
> arkivet som et Unix-link, kan man i de fleste tilfælde bruge `unlink`
> kommandoen, men lad os se dit output fra `ls -la`.

Karl-Workstatios-Computer karl$ cd .Trash/
Karl-Workstatios-Computer/.Trash karl$ ls -la
total 0
drwx------ 2 karl karl 68 Mar 8 11:43 .
drwxrwx--- 41 karl karl 1394 Mar 8 11:43 ..
Karl-Workstatios-Computer/.Trash karl$

det underlige er, som beskrevet i en anden post, at fra min startdisk
ligger filen stadig i papirkurven - men hvis jeg starter fra backup'en,
hvor filen iflg. sit info-vindue befinder sig i, ja så findes filen
ikke, og papirkurven er tom.

Iøvrigt står der i kolonnevisning i Finder-vinduet under "last opened":
Fetching
vely vely stlange

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-03-06 20:28

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> ikke, og papirkurven er tom.
>
> Iøvrigt står der i kolonnevisning i Finder-vinduet under "last opened":

Hej Karl

Lige et hurtigt bud:

Boot fra et andet system (ikke CD).

I Terminal:

cd /Volumes/<disken med den genstridige fils navn>/Users/karl/.Trash; ls
-Al

Er den der? Hvis ikke så:

cd /Volumes/<samme disk>/.Trashes; ls -Al

Er den der?
Hvis du får en "permissions denied" fejl, så skriv
sudo -s før ovenstående kommando.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-03-06 17:46

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> eksisterer.
>
> Hvad gør man? - andet end at lade den ligge til den bitre ende eller til

Jeg har før haft nytte af Trash it! til at komme af med genstridige
stumper i papirkurven:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/8214>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Karl Antz

Dato : 19-03-06 21:32

Karl Antz wrote:
> [...]
> eksisterer.
>
> Hvad gør man? - andet end at lade den ligge til den bitre ende eller til

Så blev problemet løst - kangt om længe

Svaret fandt jeg her:

<http://www.shirt-pocket.com/blog/index.php/shadedgrey/unremovable_files/>

Men bvadr .... at man sku' mounte som Single User på sine gamle dage
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Fra : Karl Antz

Dato : 19-03-06 21:36

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> <http://www.shirt-pocket.com/blog/index.php/shadedgrey/unremovable_files/>
>
> Men bvadr .... at man sku' mounte som Single User på sine gamle dage

PS: og tusind tak til ths tvegaard som fandt siden og peter som legede
single user på min 'puter
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th