terrasse
Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 03-03-06 15:56

hej NG

Hvor meget grus skal jeg ca bruge når jeg skal lave en terrasse på 24 km2

Mvh Michael

Fra : F.Hansen

Dato : 03-03-06 16:21

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej NG
>
> Hvor meget grus skal jeg ca bruge når jeg skal lave en terrasse på 24 km2
>
> Mvh Michael

6 millioner m3 i et lag på 25 cm

6 m3 hvis du mener 24 m2 og bruger et lag på 25 cm.

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 03-03-06 18:21

Hehe hov. Ja jeg mener selvfølgelig 24 m2. Hvis jeg ligger terrasse på 24
km2 tror jeg at jeg bliver uvenner med naboerne hehe

Fra : Martin

Dato : 03-03-06 16:21

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej NG
>
> Hvor meget grus skal jeg ca bruge når jeg skal lave en terrasse på 24 km2

Meget! Hvis du regner med en grustykkelse på 10cm, skal du bruge omkring 2,4
millioner kubikmeter.

/Martin

Fra : Leonard

Dato : 03-03-06 16:27

"Michael Bek Hansen" <sparco@hansen.mail.dk> wrote:

>Hvor meget grus skal jeg ca bruge når jeg skal lave en terrasse på 24 km2

Hvis du vil have et 10 cm tykt lag så bliver det alligevel til en hel
del:

24 km2 x 10 cm = 24.000 m2 x 0,1 m = 2.400 m3
Det bliver til ca. 240 lastbiler

Nå, men du mener jo nok 24 m2 og så er du nede på 2,4 m3, hvis altså
det drejer sig om et 10 cm tykt lag.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Leonard

Dato : 03-03-06 16:29

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>24 km2 x 10 cm = 24.000 m2 x 0,1 m = 2.400 m3
>Det bliver til ca. 240 lastbiler

Og så skal du lige gange det med 1.000 ...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-06 16:39

Michael Bek Hansen wrote:
> hej NG
>
> Hvor meget grus skal jeg ca bruge når jeg skal lave en terrasse på 24
> km2

Det er ikke så svært.
Rumfang (mængde) er = længde x bredde x dybde. Hvis alt måles i meter kommer
resultatet ud i kubikmeter (m3).

Hvis terassen kun er til gangbrug, vil jeg mene at 10cm komprimeret grus er
tilstrækkeligt underlag.

Hvis vi forestiller os at gruset kan komprimeres 5 cm og din terasse er 3 x
8m får vi:
3 x 8 x0,15 = 3,6 m3

Du kan selv sætte tal ind så det passer :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-06 17:32

Carsten Finn Rasmussen wrote:

Og nu sidder jeg så her og føler mig dum som i hul i jorden fordi jeg ikke
havde fået øje på kilometerne.
Man kan sgu' ikke vinde hver gang :(

Fra : Michael Bek Hansen

Dato : 03-03-06 18:22

Hej

Mange tak for svaret

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 14:47

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis terassen kun er til gangbrug, vil jeg mene at 10cm komprimeret grus
> er tilstrækkeligt underlag.

Det kommer så lige an på jordbunden. Her har vi masser af kridt, og en
terasse lagt på 10 cm. grus vil langt fra være jævn efter første vinter. Her
skal der langt mere under.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Gartnermorten

Dato : 11-03-06 12:40

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kommer så lige an på jordbunden. Her har vi masser af kridt, og en
> terasse lagt på 10 cm. grus vil langt fra være jævn efter første vinter.

Hej Carsten.

Hvis du skal anlægge en terasse eller gangsti skal du bare tage hensyn til
at den samlede befæstelse er minimum 15 cm. Du skal derfor lægge et lag
komprimeret stabilgrus på 10 hvorpå du lægger 3-5 cm komprimeret grus.
Derefter kommer så fliser eller belægningssten
Så skulle din belægning være vinterbestandig de næste mange år.

mvh Morten
..