/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Erantisser der er blevet væk
Fra : HvB


Dato : 02-03-06 13:17

For 2 år siden lagde jeg en masse eratisser og sidste år kom de fint op. Men
i år er de allesammen forsvundet!

Er der nogen der har en bud på hvor de er blevet af?

HvB



 
 
Martin (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 02-03-06 16:54


"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:CmBNf.36$992.17@news.get2net.dk...
> For 2 år siden lagde jeg en masse eratisser og sidste år kom de fint op.
> Men i år er de allesammen forsvundet!
>
> Er der nogen der har en bud på hvor de er blevet af?
>
> HvB
>



Mads Lie Jensen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-03-06 16:56

On Thu, 2 Mar 2006 13:16:33 +0100, "HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk>
wrote:

>For 2 år siden lagde jeg en masse eratisser og sidste år kom de fint op. Men
>i år er de allesammen forsvundet!
>
>Er der nogen der har en bud på hvor de er blevet af?

Mon ikke bare det er årstiden som stadig er for kold?

Normalt hvis løg forsvinder kan det være mosegrise. Men næppe når det er
eranthis for jeg mener at knoldene er giftige.
Havde det været en våd vinter kunne de måske være rådnet op. Men en våd
vinter har vi ikke haft.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Martin (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 02-03-06 18:02


> Mon ikke bare det er årstiden som stadig er for kold?

nej,og dog,jo det er meget meget koldt,men de er begyndt at komme op og jeg
har endda set dem mange steder

> Normalt hvis løg forsvinder kan det være mosegrise. Men næppe når det er
> eranthis for jeg mener at knoldene er giftige.

det finder de først ud af efter de har spist dem---

> Havde det været en våd vinter kunne de måske være rådnet op. Men en våd
> vinter har vi ikke haft.


enig....

> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

> Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald):
> http://www.gartneriet.dk/


hhmmmm......



Mads Lie Jensen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-03-06 21:48

On Thu, 2 Mar 2006 18:02:28 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>> Mon ikke bare det er årstiden som stadig er for kold?
>
>nej,og dog,jo det er meget meget koldt,men de er begyndt at komme op og jeg
>har endda set dem mange steder

Der er meget forskel på hvor langt de er fremme.
Jeg har nogle få ude på gårdspladsen som står i blomst. Hos far og mor
er der kun nogle ganske få som er til at ane over jorden. Og de bor
altså kun en km herfra.
Jeg kan heller ikke forestille mig at de 15-20 stykker jeg har i
gårdspladsen er det hele her på matriklen, for der er tusindvis af
vintergækker og dorthealiljer på vej op andre steder.

>> Normalt hvis løg forsvinder kan det være mosegrise. Men næppe når det er
>> eranthis for jeg mener at knoldene er giftige.
>
>det finder de først ud af efter de har spist dem---

Næh, for sjovt nok kan dyr ude i naturen normalt godt finde ud af at
holde sig fra ting de ikke kan tåle. Nøjagtigt lige som du og jeg lader
være med at spise giftige ting i mængder vi dør af.

>> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
>
>> Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald):
>> http://www.gartneriet.dk/
>
>
>hhmmmm......

?

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Martin (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 03-03-06 13:51

(delvist i hvert fald):
>>> http://www.gartneriet.dk/
>>
>>
>>hhmmmm......
>
> ?


tjaaa,et link til et gartneri og så har du ikke engang viden om simple
erantiser der kun blomstre hver 3-4 år

derfor mit hhmmmmm.......


Martin



Mads Lie Jensen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 03-03-06 14:56

On Fri, 3 Mar 2006 13:51:01 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>>>hhmmmm......
>>
>> ?
>
>tjaaa,et link til et gartneri og så har du ikke engang viden om simple
>erantiser der kun blomstre hver 3-4 år
>
>derfor mit hhmmmmm.......

Nu er det en hjemmeside jeg linker til - ikke en hjemmeside for et
gartneri.

Men jeg ved stadig ikke hvorfra du har den ide at erantis kun blomstrer
hvert 3/4 år - for det gør mine ikke, de blomstrer hvert år. Jeg har
ledt i diverse bøger og der står heller ikke noget sådan.

Jeg kan ligeledes se at der spirer masser af nye eranthis mellem de
gamle, fra de frø de selv smider, så din påstand om at man ikke kan så
nye eranthis oveni de gamle kan jeg heller ikke få til at passe med
virkeligheden i min have.

Derfor vil jeg gerne vide hvor jeg kan læse mere om den slags - det er
jo aldrig nogen skade til at lære noget nyt.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Erik Ginnerskov (04-03-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-03-06 01:44

Mads Lie Jensen wrote:

> Men jeg ved stadig ikke hvorfra du har den ide at erantis kun
> blomstrer hvert 3/4 år - for det gør mine ikke, de blomstrer hvert
> år. Jeg har ledt i diverse bøger og der står heller ikke noget sådan.
>
> Jeg kan ligeledes se at der spirer masser af nye eranthis mellem de
> gamle, fra de frø de selv smider, så din påstand om at man ikke kan så
> nye eranthis oveni de gamle kan jeg heller ikke få til at passe med
> virkeligheden i min have.

Mine erantis blomstrer da også hvert år. Og de er villige til at så sig selv
.. Det er kun nye frøplanter, der skal være 4 år, før de blomstrer første
gang.

Jeg ved ikke hvorfra Martin har den opfattelse, at erantis kun blomstrer
hvert 3.-4. år - men den holder ikke i den virkelige verden.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jan Vestergaard (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 03-03-06 15:15

Martin wrote:
> tjaaa,et link til et gartneri og så har du ikke engang viden om
> simple
> erantiser der kun blomstre hver 3-4 år

Jeg har ikke så mange, men dem jeg har, har blomstret hvert år
indtil nu

Jeg fik en "blok" af min far - og han har også en million erantis
hvert år.

Jeg har ikke oplevet, at det har varieret fra år til år - men der
er også så mange, at ingen gider tælle dem

Jan



Martin (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 02-03-06 16:57


"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:CmBNf.36$992.17@news.get2net.dk...
> For 2 år siden lagde jeg en masse eratisser og sidste år kom de fint op.
> Men i år er de allesammen forsvundet!
>
> Er der nogen der har en bud på hvor de er blevet af?

erantisser blomstrer ikke hvert år,derfor.... tror de blomstre hvert 3/4 år
du skal evt så nye hvert år i 4 år,så har du blomstring hvert år (dog kan du
ikke så oveni hvor du har i forvejen,så du må have evt 2 kvm du sætter af
til det (0.5 kvm pr år) de første 0,5 kvm blomstre 1. år og så den næste 0,5
kvm 2. år osv)


Martin



Mads Lie Jensen (02-03-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-03-06 21:53

On Thu, 2 Mar 2006 16:57:05 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>> For 2 år siden lagde jeg en masse eratisser og sidste år kom de fint op.
>> Men i år er de allesammen forsvundet!
>>
>> Er der nogen der har en bud på hvor de er blevet af?
>
>erantisser blomstrer ikke hvert år,derfor.... tror de blomstre hvert 3/4 år

Hvor har du det fra?
Der går 3-4 år fra et frø spirer og til det blomstrer første gang, men
jeg har aldrig hørt - eller lagt mærke til - at de voksne kun skulle
blomstre hvert 3-4. år.

>du skal evt så nye hvert år i 4 år,så har du blomstring hvert år (dog kan du
>ikke så oveni hvor du har i forvejen,så du må have evt 2 kvm du sætter af
>til det (0.5 kvm pr år) de første 0,5 kvm blomstre 1. år og så den næste 0,5
>kvm 2. år osv)

De spirer nu pænt selv om der står andre eranthis, i hvert fald så længe
de voksne ikke dækker helt tæt.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Martin (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 03-03-06 13:53


> De spirer nu pænt selv om der står andre eranthis, i hvert fald så længe
> de voksne ikke dækker helt tæt.

spirer ? vi snakker om blomstring..... og blomstre de hvert år er det pga
de har lagt frø så det passer med at de spirer hvert år (altså 4 år i træk
hvor de hver især har smidt frø....)


Martin



Mads Lie Jensen (03-03-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 03-03-06 15:00

On Fri, 3 Mar 2006 13:52:58 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>
>> De spirer nu pænt selv om der står andre eranthis, i hvert fald så længe
>> de voksne ikke dækker helt tæt.
>
>spirer ? vi snakker om blomstring..... og blomstre de hvert år er det pga

Næh, du skrev: " (dog kan du
ikke så oveni hvor du har i forvejen,så du må have evt 2 kvm du sætter
af
til det (0.5 kvm pr år) de første 0,5 kvm blomstre 1. år og så den næste
0,5
kvm 2. år osv)" - det er den del jeg kommenterer.

Hvorfor skulle jeg ikke kunne smide frø oveni der hvor der er nogle i
forvejen? Kun hvis dem som er der i forvejen står så tæt at de dækker
jorden fuldstændig vil de frøene ikke få lys nok - de vil faktisk stadig
spire, da de spirer inden de "gamle" dækker så meget at de holder lyset
væk.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

BA (03-03-2006)
Kommentar
Fra : BA


Dato : 03-03-06 16:45


>
> Hvorfor skulle jeg ikke kunne smide frø oveni der hvor der er nogle i
> forvejen? Kun hvis dem som er der i forvejen står så tæt at de dækker
> jorden fuldstændig vil de frøene ikke få lys nok - de vil faktisk stadig
> spire, da de spirer inden de "gamle" dækker så meget at de holder lyset
> væk.

Hej

I min natur (læs: have) passer jeg slet ikke mine erantis, men jeg kan da
se, at de hvert år sætter frø, og at der hvert år er nye,små
kimbladeplanter, så der er selvfølgelig både "gamle" blomster, og så de nye
unge, som de gamle selv har sået oveni, så selvfølgelig kan man så der, hvor
der i forvejen er nogen.
--
Venlig hilsen
Birgitte A.

OBS: Fjern dyret fra min emailadresse ved direkte henvendelse



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste