beskæring af æbletræ
Fra : Martin

Dato : 26-02-06 13:49

jeg har et æbletræ som ikke er beskåret de sidste 2 år,hvornår kan jeg skære
dette og hvor meget ?

det gav temmelig mange æbler sidste år,og der var intet i vejen med dem,men
der er noget med at de ikke må blive for store ?

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-06 14:32

On Sun, 26 Feb 2006 13:48:51 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>jeg har et æbletræ som ikke er beskåret de sidste 2 år,hvornår kan jeg skære
>dette og hvor meget ?

Hvorfor vil du beskære?

>det gav temmelig mange æbler sidste år,og der var intet i vejen med dem,men
>der er noget med at de ikke må blive for store ?

Hvis der er for mange æbler bliver de ikke særlig store. Så tynder man
ud i æblerne, men det kan man jo ikke gøre før de er sat, nogle uger
efter blomstringen.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-02-06 18:43

Martin wrote:
> jeg har et æbletræ som ikke er beskåret de sidste 2 år,hvornår kan
> jeg skære dette og hvor meget ?

Nu bliver jeg måske upopulær hos nogle af "beskærernørderne" (venligt ment),
men jeg mener ikke at beskæring af frugttræer i villahaver behøver at være
nogen videnskab.
Jeg har i mange år klaret mig med to simple principper:

1) Beskære kronen så træet 'ser pænt ud' og alle grene får lys og luft.

2) Fjerne "vanris" (lodrette tynde grene der går vinkelret ud fra grenene)
ca. hvert andet år.

Bortset fra vanris beskærer jeg kun når træet får en uønsket vækst/form.
Som Mads siger: "Hvorfor beskære hvis der ikke er uønsket vækst?"

> det gav temmelig mange æbler sidste år,og der var intet i vejen med
> dem,men der er noget med at de ikke må blive for store ?

Min erfaring siger at træet er meget bedre til at vælge de sunde frugter end
jeg er. Når æblerne er nøddestore er der næsten altid et æble i hver gruppe
der er større end de andre. Det lader jeg træet beholde og fjerner de andre.

Det har virket for mig i mange år, og jeg får altid mere frugt end jag kan
anvende :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-06 20:40

On Sun, 26 Feb 2006 18:42:32 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Nu bliver jeg måske upopulær hos nogle af "beskærernørderne" (venligt ment),
>men jeg mener ikke at beskæring af frugttræer i villahaver behøver at være
>nogen videnskab.

Det er i hvert fald ikke så stor en videnskab som nogen vil gøre det til

På den anden side vil en vvs-mand jo nok mene det samme om hans arbejde
- uden at jeg vil give ham ret

> [...]
>
>2) Fjerne "vanris" (lodrette tynde grene der går vinkelret ud fra grenene)

Mere er der egentlig helelr ikek at gøre ved det.

>Bortset fra vanris beskærer jeg kun når træet får en uønsket vækst/form.
>Som Mads siger: "Hvorfor beskære hvis der ikke er uønsket vækst?"

Nogen tror at man pinedød skal beskære et frugttræ for at det giver
godt.
Og selvfølgelig kan man få det lidt bedre og lidt mere ud af det hvis
man beskærer og lærer sig hvordan det er bedst. Men jeg hørte en
professer i frugtavl som sagde at de første 10 år skulle man ikke
bekymre sig om beskæring af frugttræerne. Der skulle de bare have lov at
vokse sig store og samle kræfter.

Men hvis nu man vil beskære fordi nogle grene sidder i vejen, man får
dem i hovedet når man skal omkring træerne eller lign, jamen så er det
bare at få det gjort. Og få dem væk.

Og ellers, som du så rigtigt siger, så træet har en pæn facon og der
kommer rimeligt med lys til alle grene.

>Det har virket for mig i mange år, og jeg får altid mere frugt end jag kan
>anvende :)

Kan du gemme frugten?
Jeg har planer om en større frugthave, med mange forskellige sorter. Det
kunne da være skægt at kunne gemme noget af det, men det er mere for at
man i flere måneder kan gå ned gennem rækkerne af frugttræer og plukke
hvad der lige måtte være modent den dag

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-02-06 16:14

Mads Lie Jensen wrote:

> Kan du gemme frugten?

Ja da.
I fryseren forklædt som æbleflæsk og æblegrød ;)

Jeg plejer at samle en kasse som jeg spiser af til op imod jul. Når naboen
har været der, får fuglene og sneglene resten :)

> Jeg har planer om en større frugthave, med mange forskellige sorter.

Hvis jeg havde pladsen kunne jeg finde på det samme.

> Det kunne da være skægt at kunne gemme noget af det, men det er mere
> for at man i flere måneder kan gå ned gennem rækkerne af frugttræer
> og plukke hvad der lige måtte være modent den dag

Yes. Frugt skal spises direkte fra træet eller busken.

Skal man med held opbevare plukket frugt, kommer man nok ikke udenom en
gravet frugtkælder :(

Jeg synes ærligt talt ikke det er ulejligheden værd. Når den danske
frugtsæson er slut, skifter jeg til importere sydfrugter og glæder mig til
næste sæson.

Har man meget frugt kunne man jo overveje at lave vin af dem. Jeg ved af
erfaring at der kan laves udmærket hvidvin af æbler og f.eks hyben. Hvis man
løber tør for flasker/lagerplads, kan mængden reduceres betydeligt ved lade
den passere et distillitionsapparat et par gange ;)