Mangler agumenter
Fra : Filip

Dato : 06-02-06 00:06

Hej NG

Jeg mangler lidt fag agumenter. Problemet er at jeg bor i et kollektiv hvor
vi skal være fælles om at beslutte os om vi skal have fællet et pæretræ som
står lige der hvor vi gerne vil have et nyt redskabshaveskur. Der er mange
minder om det pæretræ (og at det befrugter et andet pæretræ i haven, men det
er en anden historie), men vi VIL have skuret. Jeg mangler konkret agumenter
for at man IKKE kan tætne taget ordentligt omkring pæretræet (ca 15cm i
diameter og 5m højt). Hvis nogen af jer har prøvet at lave et sådanne skur
omkring et træ - er det så blevet godt?

Jeg

Fra : Max

Dato : 06-02-06 00:16

Hej

> [...]
> kan tætne taget ordentligt omkring pæretræet (ca 15cm i diameter og
> 5m højt). Hvis nogen af jer har prøvet at lave et sådanne skur

Hvorfor tætne, lad dog et par cm. frit rum være omkring stammen
i taget, og så lad den smule vand der kommer løbe ned af stammen
og ned i jorden.

Mvh Max

Fra : Filip

Dato : 06-02-06 07:10

> Hvorfor tætne, lad dog et par cm. frit rum være omkring stammen
> i taget, og så lad den smule vand der kommer løbe ned af stammen
> og ned i jorden.

Det var det forkerte agument Men jeg er ikke vild med at skulle lave en
kasse rundt om træet der også skal lede vand igennem skuret som ellers helst
skal være så fugtfri som muligt. Vi har faktisk et andet problem som er; at
når der kommer pærer så falder de ned på taget og kan måske med tiden lave
huller i det. Vi har tænkt på at bruge trapetzplader som tag.

Filip

Fra : Erling Jensen

Dato : 06-02-06 07:19

hvis i har tænkt at bruge trapezplader så glem alt om det,med mindre at i
vil have et net spændt ud under grenene til at opfange nedfalden frugt, næ
næ i skal bruge eternitplader og få en blikkenslager til at lave en
blyinddækning omkring træet, så kan taget holde til nedfalden frugt og det
bliver tæt, noget andet er at et træ vokser jo og f.eks. 5 - 10 cm luft
rundt omkring stammen kan blyinddækningen bedre opfange expensionen af
træets bevægelser, når det blæser, vokser osv. osv.

mvh
Erling

Fra : Filip

Dato : 06-02-06 12:37

> [...]
> rundt omkring stammen kan blyinddækningen bedre opfange expensionen af
> træets bevægelser, når det blæser, vokser osv. osv.

Tak for det, men jeg HAR altså tænkt mig at fælde træet for at gøre det
nemmere at lave skuret. Vil I ikke også mene det er LANGT nemmere at udføre
det uden træ???

Filip

Fra : Max

Dato : 06-02-06 14:06

Hej Filip

> det nemmere at lave skuret. Vil I ikke også mene det er LANGT nemmere
> at udføre det uden træ???

Selvfølgelig er det nemmere at fælde træet og et pæretræ kan i vel
altid finde plads til et andet sted i omegnen. Det vil jo også give
problemer med skuret at træet vokser, både ved taggennemføringen
og ved rødderne.

Mvh Max

Fra : Filip

Dato : 07-02-06 07:14

> [...]
> altid finde plads til et andet sted i omegnen. Det vil jo også give
> problemer med skuret at træet vokser, både ved taggennemføringen

Tak Max. Det var lige det jeg gerne ville høre.

Filip