Slank...På godt og skidt..
Fra : Jane

Dato : 14-06-01 14:10

Hej allesammen...
Jeg håber der er nogen af jer der kan give mig nogle 'guldkorn', - gode
råd...
Det er efterhånden ved at være et par år siden.
I løbet af en måned tabte jeg mig ca 10 kg. Jeg har aldrig haft hensigter om
at tabe mig, så det var en 'underlig' overraskelse for mig. Jeg havde ikke
ændret det mindste på hverken mine kostvaner eller motion. Jeg har altid
været så heldig at kunne spise hvad jeg nu engang fik lyst til, uden at
skulle tælle kalorier.
Dette vægttab gik mig dog lidt på...Jøsses..en slank pige tabe sig 10 kilo.
Der er jo næsten kun skind og ben tilbage.
En af mine veninder har arbejdet med kræftpatienter, og fortalte mig om et
medikament de gav til kræftpatienter for tage på i vægt..
En mulighed, tænkte jeg, og henvendte mig til min læge for at høre hvad hun
vidste om sagen..eller eventuelt andre måder at tage på i vægt igen.
.......Hun beskyldte mig straks for at lide af anoreksi, og det måtte være
bevidst..TAK!! Sikke en hjælp. Jeg blev så skuffet og gal, at jeg måbede og
gik min vej. -Du skal bare spise, sagde hun!!!!!
Jeg spiser nærmest som en elefant, og har endda prøvet 'fløde-kuren'....
Ikke engang 500 gram tager jeg på....
Er der nogen derude der har nogle gode råd/idéer???

Venligst Jane

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-01 14:22

hey

jeg synes det er lidt svært at give dig råd til at tage på når du ikke
kender årsagen til at du tabte dig....
nogle kropslige symptomer?? stress??
det virker enomrt usansyneligt at en ellers slank pige kan tabe sig så meget
i løbet af en måned og så være helt rask......
og så forstår jeg ikke at du ikke har skiftet læge.... eller i det mindste
søgt læge når du taber dig så vildt på så kort tid tilsyneladende uden
grund..... min første tanke hvis noget sådant sker er at undersøge
årsagen....

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Jane

Dato : 14-06-01 14:29

hej Sabina..

Jamen..jeg er skam helt rask..*fit for fight*
På det tidspunkt var jeg da godt nok i et ret 'usundt' -pænt sagt -
forhold...
Jeg har da oz tænkt om det ikke kunne have noget med sagen at gøre. Men det
er jeg kommet ud af for længst..
Jeg har skam fået det rigtigt godt igen..
Ja, det virker nemlig meget usandsyneligt...sad but true..
Jeg har oz skiftet læge..i den forbindelse at jeg er flyttet.
Jeg har godt nok ikke mødt manden endnu.
Jeg kunne selvfølgelig prøve at opsøge ham, men min første tanke var at
prøve om der var nogle fif her i gruppen.
Jeg må indrømme, at min tiltro til lægers kompetence er dalet lidt after den
førnævnte episode..Men..man skal selvfølgelig ikke kæmme alle over én kam..

Knuz Jane

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-01 14:41

> hej Sabina..

hej igen jane

> Jamen..jeg er skam helt rask..*fit for fight*
> På det tidspunkt var jeg da godt nok i et ret 'usundt' -pænt sagt -
> forhold...

dermed sagt at du kunne være under psykisk pres da det skete???

> Jeg har da oz tænkt om det ikke kunne have noget med sagen at gøre. Men
det
> er jeg kommet ud af for længst..

men hvis dit stofskifte ikke har ændret sig og står mere stille er det jo
klart du ikke tager på.... jeg mener det er vigtigt at finde årsagen til at
sådan noget sker før man kan "kurere" det.....

> Jeg har skam fået det rigtigt godt igen..
> Ja, det virker nemlig meget usandsyneligt...sad but true..

igen antyder du at du ikke havde det godt da et skete.... rigtigt??

> Jeg har oz skiftet læge..i den forbindelse at jeg er flyttet.
> Jeg har godt nok ikke mødt manden endnu.
> Jeg kunne selvfølgelig prøve at opsøge ham, men min første tanke var at
> prøve om der var nogle fif her i gruppen.

jeg tror det ville være en god ide... men først må du gør op med dig selv
hvad det er du ønsker.... en ting er at du gerne vil tage på men hvis du
skal have lægen overbevist om at du har brug for hjælp til det må du kunne
lægge nogle facts på bordet.... hvornår du tabte dig... hvorfor du tabte
dig... hvorfor du gerne vil have hjælp til at tage på igen....

vise ham at det er noget du har gennemtænkt og gerne ville undersøge
mulighederne for at få hjælp til....

> Jeg må indrømme, at min tiltro til lægers kompetence er dalet lidt after
den
> førnævnte episode..Men..man skal selvfølgelig ikke kæmme alle over én
kam..

det skal man i hvertfald ikke.... det er også et spørgsmål om at kræve sin
ret.... og ikke lade sig tromle ned af en emsig læge.....

hvis jeg skal sige min mening ud fra det du fortæller så tror jeg at du i en
"stresset" periode har tabt dig ( mens du var i det usunde forhold) og din
krop stadig har bevaret sit gode stofskifte..... det du nu skal finde ud af
er om du er villig til at gå på kompromis med det... om du virkelig ønsker
at ødelægge en krop der fungerer efter hensigten med medikamenter som der
kan være bivirkninger ved og som du i bund og grund ikke kender
langtidseffekterne af....
hvem siger ikke at de ikke sætter stofskiftet permanent ned... sådan at du
altid vil tage på og ende med mere end du satsede på??

mit bud er evt at begynde at træne og oparbejde muskelmasse...... hvis du
gerne vil have hjælp til det kan du jo evt finde en diæt til bodybuildere og
få hjælp den vej igennem....
jeg tror IKKE din løsning findes i fed mad og medikamenter.....

Fra : Jane

Dato : 14-06-01 16:43

> "Jane" <jane@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
>
> hej igen jane

> dermed sagt at du kunne være under psykisk pres da det skete???

Ja, det kan man godt sige...Jeg havde det ihvert fald ikke supert...

> [...]
at
> sådan noget sker før man kan "kurere" det.....

jeg giver dig fuldstændig ret..Men at finde årsagen, er jo i bund og grund
kun gisninger...
Bottomline, er jo at finde en sund måde at tage lidt kilo på igen...
Ikke ment på den måde, at det er noget der dominerer min hverdag...Jeg har
det fint nok med at være slank..Meen..et par kilo mere ville ikke skade.
Det er bare et 'egoistisk' ønske om at tage lidt på igen...

> igen antyder du at du ikke havde det godt da et skete.... rigtigt??

Helt rigtigt, men ikke noget jeg antyder.. Jeg indrømmer blankt at det var
et meget dårligt forhold jeg var i på det tidspunkt..
Hvis det er årsagen til det hele, forstår jeg bare ikke hvorfor det ikke har
været muligt at tage bare LIDT på endnu..?!

> [...]
> dig... hvorfor du gerne vil have hjælp til at tage på igen....
>
> vise ham at det er noget du har gennemtænkt og gerne ville undersøge

Mmm....Det ER jo noget jeg har gennemtænkt...- I et par år
Ja, måske skulle jeg prøve det...

> [...]
> hvem siger ikke at de ikke sætter stofskiftet permanent ned... sådan at du
> altid vil tage på og ende med mere end du satsede på??

Pointen i mit indlæg er netop at undgå medikamenter og usund mad (Som jeg
hverken bryder mig om, eller er sundt for kroppen..)
men se om der findes nogle 'gode og sunde' råd i dette forum..
....*smiler*..Det kunne ellers være kønt hvis jeg ender i den anden grøft som
Madame Buldertønde...
Jeg kan godt se din pointe.. Jeg vil jo netop også undgå medikamenter...Det
jeg søger, er som jeg nævnte før, 'sunde' guldkorn..

> [...]
og
> få hjælp den vej igennem....
> jeg tror IKKE din løsning findes i fed mad og medikamenter.....

Det tror jeg netop heller ikke...
Det var faktisk en god ide...Jeg løbetræner, eftersom det er det der passer
bedst ind i mit tidsskema....Men jeg kan godt se, at det måske var en ide at
omprioritere lidt, og skubbe lidt fast træning ind i programmet....

Knuz Jane

Fra : Kata

Dato : 14-06-01 18:44

Jane <jane@mail.tdcadsl.dk> skrev:

> Bottomline, er jo at finde en sund måde at tage lidt kilo på igen...
Ja, at indtage mere end du forbrænder

First of all, stress øger stofskiftet, så stress pga. et "usundt"
forhold kan være årsag til dit vægttab. En anden mulighed er
selvfølgelig, at du lider af (kronisk) forhøjet stofskiftet i forhold
til din størrelse (vægt,højde), men denne mulighed har din læge vel
tænkt på, da du var hos ham.

> Hvis det er årsagen til det hele, forstår jeg bare ikke hvorfor det
ikke har
> været muligt at tage bare LIDT på endnu..?!
Måske er du stadig stresset?

> [...]
ide at
> omprioritere lidt, og skubbe lidt fast træning ind i programmet....

Husk på at man ved træning forbrænder mere energi end ved hvile, så det
er vigtigt at spise godt før/efter. I virkeligheden er det en go' idé at
styrke sin kondition, men måske var det en endnu bedre idé med noget
styrketræning...

Held og lykke med "projektet".

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Jane

Dato : 15-06-01 21:38

"Kata" <kata@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, at indtage mere end du forbrænder

Ja, jeg må åbenbart have en meget høj forbrænding..

> [...]
> selvfølgelig, at du lider af (kronisk) forhøjet stofskiftet i forhold
> til din størrelse (vægt,højde), men denne mulighed har din læge vel

Nope...Dette er første gang jeg hører noget om det..

> ikke har
> Måske er du stadig stresset?

Nej, jeg synes ikke jeg er stresset. -jo, lige pånær den sidste måneds
tid..Men det er man vel altid i forbindelse med eksamener.
Nej, jeg synes jeg har en meget harmonisk og afslappet hverdag..

> [...]
> er vigtigt at spise godt før/efter. I virkeligheden er det en go' idé at
> styrke sin kondition, men måske var det en endnu bedre idé med noget

Har oz lige købt et 10-turs kort til centret.
Det er da absolut en mulighed at prøve..igen...Jeg har før gået til aerobics
og step, men droppede det da mit tidsskema ikke kunne overholde de faste
træningstider.
Men..styrketræning..ja, prøver det ihvertfald af..

> Held og lykke med "projektet".

Tak

Jane

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-06-01 19:36

> Ja, det kan man godt sige...Jeg havde det ihvert fald ikke supert...

det kan jo meget vel have gjort udslaget....

> [...]
> det fint nok med at være slank..Meen..et par kilo mere ville ikke skade.
> Det er bare et 'egoistisk' ønske om at tage lidt på igen...

det er vel også fint nok... lidt at stå imod med i lidt hårdere tider...

> [...]
har
> været muligt at tage bare LIDT på endnu..?!

fordi dit stofskifte jo ikke har forandret sig... hvis du har haft et godt
tilpasset stofskifte så forandrer det sig jo ikke.... jeg har det lidt på
samme måde.... ikke at jeg er superslank, men min krop regulerer sig og når
jeg rammer en vægt bliver jeg hængende der.... der skal drastiske ting til
før jeg taber mig eller tager på.... lige nu har jeg tabt mig 8 kg ved hjælp
af letigen fordi alt andet ikke havde virket

> Mmm....Det ER jo noget jeg har gennemtænkt...- I et par år
> Ja, måske skulle jeg prøve det...

jeg tror det ville være godt...

> [...]
> Jeg kan godt se din pointe.. Jeg vil jo netop også undgå
medikamenter...Det
> jeg søger, er som jeg nævnte før, 'sunde' guldkorn..

jeg synes også det er en god måde du gør det på... og det kunne være evt en
hjælp at gå til lægen og få en henvisning til en diætist som kunne
sammensætte en god kostplan til dig...

> [...]
at
> omprioritere lidt, og skubbe lidt fast træning ind i programmet....

jeg tror du skal have noget muskelopbyggende træning..... for at få lidt
mere fyld på kroppen.... frem for løbetræningen som opretholder dit
forholdsvis høje stofskifte......