Irriterende paranoide tilladelser
Fra : Lars Brink

Dato : 01-03-06 13:11

Kære gruppe

Jeg har før haft dette spørgsmål oppe, men fik desværre ikke set løsningen
på det.

Det eneste jeg er død irriteret over i OSX er den totalt over paranoide
beskyttelse af filer.

Jeg har 2 mac'er derhjemme og det er et cirkus hver gang jeg bare skal
flytte et familiefoto fra den ene til den anden. Jeg skal ind og give filen
eller mappen specielle tilladelser før jeg kan bruge den på min anden Mac.
Det er da for latterligt.

Kan man virkeligt ikke gøre noget så ALLE filer, mapper, programmer mm er
FULDT tilgængelige og har alle adgangstilladelser for andre brugere på
netværket? Jeg har overhovedet ikke brug for noget som helst sikerhedsniveau
hjemme på mine Mac'er

Jeg kan selvfølgelig bare give tilladelser til alle underliggende filer fra
en mappe - men ikke på hele min HD - og hver gang en ny fil kreeres er den
jo bare overbeskyttet igen

....det pisser mig i den grad af

Hilsen fra Lars

Fra : Karl Antz

Dato : 01-03-06 13:42

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Jeg kan selvfølgelig bare give tilladelser til alle underliggende filer fra
> en mappe - men ikke på hele min HD - og hver gang en ny fil kreeres er den
> jo bare overbeskyttet igen

At give tilladelser på hele HD'en fører til en katastrofe - jeg har
prøvet

Sagen er at under OS X er det ikke blot dig selv der er en "bruger" -
men også fx "System" - og brugeren "System" må gøre en hel del som du på
ingen måde må, medmindre du vil risikere at skyde din 'puter i sænk.

Men faktisk er der en mappe til fildeling i din bruger mappe - aktver
den personlige fildeling og brug så denne mappe, så burde det køre.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lars Brink

Dato : 01-03-06 14:18

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
>
> Men faktisk er der en mappe til fildeling i din bruger mappe - aktver
> den personlige fildeling og brug så denne mappe, så burde det køre.

Tak ka'l

Jeg havde baret håbet på at man kunne have gjort noget så det var alle filer
i det hele taget på disken der var frie for alle brugere.
Vi har nemlig samme problem herinde på arbejdet. 4 Mac'er i netværket og vi
deler konstant filer og er ved at brække os over at vi hele tiden skal huske
at gå ind i info og give den ene og den anden tilladelkse før de andre
brugere kan bruge filen.
Det vil være umuligt at placere alle firmaets dokumenter mm i én mappe

Det ka' få mig til at savne OS9 det her

Hilsen Lars

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-03-06 14:20

> [...]

> brugere kan bruge filen.
> Det vil være umuligt at placere alle firmaets dokumenter mm i én mappe

Kan du ikke bare opprette en gruppe med de brukerne det gjelder og så gi
gruppen skriverettigheter til filene?

Terje

Fra : Lars Brink

Dato : 01-03-06 14:39

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Kan du ikke bare opprette en gruppe med de brukerne det gjelder og så gi
> gruppen skriverettigheter til filene?
>
> Terje

Jo...hvis jeg vidste hvordan

Jeg har oprettet de andre i netværket som brugere i "konti" og givet dem lov
til at administrere computeren - men det gør ingen forskel - de har stadig
kun ret til at læse mine filer - ikke andet...

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-03-06 14:43

> [...]
> til at administrere computeren - men det gør ingen forskel - de har stadig
> kun ret til at læse mine filer - ikke andet...

Til det kan du enten bruke NetInfo Manager eller Terminalen. Jeg har for
så vidt heller aldri gjort det før, så jeg skal ikke gi deg en
steg-for-steg rettledning her og nå, men det er i hvert fall et sted du
kan starte.
NetInfo Manager finner du i Verktøy-mappen.

Terje

Fra : Lars Brink

Dato : 01-03-06 14:57

> [...]

> kan starte.
> NetInfo Manager finner du i Verktøy-mappen.

Tak Terje

Jeg går igang med at prøve om jeg kan finde ud af det...det bli'r spændende

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-06 09:39

> [...]

> brugere kan bruge filen.
> Det vil være umuligt at placere alle firmaets dokumenter mm i én mappe

Var det ikke på tide med en dedikeret fileserver? Du kan godt sætte
alle Mac OS X maskiner op, så det kommer til at spille som du ønsker.
Men hvis du på forhånd står af over rettigheder, tror jeg det er en
dårlig ide hvis ikke du vil betale dig fra opsætningen.

Du kan starte med at hente GUI netinfo frontenden "Sharepoints" -
den kan sætte smb og afp shares op, sætte rettighder på dine shares og
redigere brugere og gruppers tilhørsforhold.

Til dit brug er det ikke nødvendigt med Mac OS X Server SW, du kan
snildt nøjes med almindelig Mac OS X SW + Sharepoints SW'en.

En maskine der er dedikeret til at være server, eller i det mindste ét
fælles share på én maskine kan hjælpe dig en hel del. Hvis i henter
ting og sager i hinandens homemapper bliver det noget rod, når du ikke
har det store dimse kørekort. Envidere er det 4x så besværligt at
sætte 4 maskiner op som du ønsker end at sætte 1 server op + 4 klienter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-06 00:13

On 2006-03-01 13:11:01 +0100, Lars Brink <lars@ad-man.dk> said:

> [...]
> eller mappen specielle tilladelser før jeg kan bruge den på min anden Mac.

Det er sjovt, men jeg oplever aldrig den slags problemer. Jeg har godt
nok hørt det nævnt. Hvis jeg skal hente f.eks. et billede over på en
computer, så sætter jeg mig ved den og logger ind på computeren,
billedet ligger på. Derefter trækker jeg blot billedet fra den computer
og over på den, jeg sidder ved. Jeg overflytter også al vores iTunes
musik på den måde, så det ligger på tre computere. Du må gøre det på en
eller anden bøvlet måde, når du skal til at ændre tilladelser. Det har
jeg aldrig nogen sinde været nødt til.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-03-06 03:03

> [...]
> musik på den måde, så det ligger på tre computere. Du må gøre det på en
> eller anden bøvlet måde, når du skal til at ændre tilladelser. Det har

Jeg har gjort samme erfaring: Når jeg trækker filer fra en anden
computer over på den jeg sidder ved er der ingen problemer. Men hvis jeg
går den anden vej, og lægger filer over på den anden computer, så har
jeg også balladen med tilladelser.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-06 08:22

On 2006-03-02 03:03:25 +0100, kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) said:

> [...]
> computer over på den jeg sidder ved er der ingen problemer. Men hvis jeg
> går den anden vej, og lægger filer over på den anden computer, så har

Så har vi jo heldigvis en nem løsning Jeg lægger meget ofte
iTunes-musik over, og så trækker jeg det direkte ind i iTunes fra den
anden computer, musikken ligger på. Går man den modsatte vej, skal man
jo først lægge filerne over på modtagecomputeren og derefter trække dem
ind i iTunes. Derfor har jeg altid siddet ved modtagecomputeren og har
hentet filerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-03-06 09:47

> [...]

> en mappe - men ikke på hele min HD - og hver gang en ny fil kreeres er den

Jeg synes at administrationen af grupper og brugere er blevet svært
gennemskuelig i OSX. Den bliver ikke mere overskuelig i Netinfo
administratoren.

Jeg har ingen entydig løsning, her er mine erfaringer:

Jeg anvender programmet Sharepoint.

Jeg opretter en mappe i øverste niveau af min harddisk. Jeg giver mappen
skrive og læseretigheder på alle niveauer og lader gruppen være
"nobody". Jeg kunne nok også lave en gruppe (det kan sharepoint
håndtere) med alle brugerne i.

Denne mappe lader jeg så være delt med fulde rettigheder til ejer,
gruppe og "Everyone".

Hvis jeg selv fra "server" computeren lægger noget ind på denne mappe,
vil det være tilgængeligt for andre MEN de skal selv ind og ændre
rettigheder på det efter at have hentet det. De filer som andre (koblet
på som gæst eller bruger oprettet i sharepoint) lægger ind hos mig får
jeg fulde rettigheder over.

Hvis jeg ønsker at jeg som brugeren af "serveren" skal optræde på lige
fod med de øvrige, bliver jeg nødt til at have en ekstra disk som er sat
til "Ignorér ejerskab på denne disk".

Jeg opretter den eller dele af den som delt v.hj.a. Sharepoint og til
denne vil alle have fri og lige adgang.

Jeg tror du skal hen i retning af en sådan løsning, hvor I evt. alle
deler filer på samme ekstra harddisk på en bestemt maskine.

NB: Det er faktisk en god idé at man ikke har adgang til det hele.
Formentligt også en del af forklaringen på at vi har så få
virusproblemer.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jacob

Dato : 02-03-06 14:52

Lars Brink skrev:
> Det eneste jeg er død irriteret over i OSX er den totalt over paranoide
> beskyttelse af filer.

Hej Lars, og jer andre.

Jeg deler også jeres fustration over subject. Enten ER det kompliceret
eller også mangler der noget konsekvens i logikken. Vi anvender en
løsninger der ikke er perfekt, men dog virker rimeligt.

Vi har et netnærk, som består af en alm. G4 som vi har dedikeret til
at lege server, den bruger et alm OS X styresystem som software. Hertil
har vi koblet 3 macér.

På serveren - nede i den offentlige mappe - har vi een stor fælles
mappe, lad os kalde den FM, som er opdelt i flere tusinde undermapper
(Vi er et lille firma). FM har så en unik ejer, lad os kalde ejeren E
(Denne ejer blev jo "døbt" den dag vi installerede OSX på denne
computer).

Vedrørende den offentlige mappe:
Navnet på ejeren E er unik. E har adgang til at læse og skrive.
Gruppen GRP har også adgang til at læse og skrive
Andre har "Ingen adgang"

Vedrørende mappen FM:
Navnet på ejeren E er unik. E har adgang til at læse og skrive.
Gruppen GRP har også adgang til at læse og skrive
Andre har "Ingen adgang"

Herefter har vi så "tilmeldt" vi andre omkring serveren, som medlemmer
af gruppen GRP og opnår dermed de samme rettigheder, som hinanden.
MEEEN - vi skal huske, når vi opretter helt nye filer f.eks.
dokumenter, at ændre tilladelserne (æble+I) under punktet gruppe fra
eget navn til GRP og adgang "Læse og skrive", hver gang. Og det sker
jo ikke hver gang i praksis - meget irriterende. Laver vi et nyt
dokument, på baggrund af et tidligere dokument, men gemmer det med et
nyt navn (gem som), virker det helt fint.

Jeg håber ovenstående giver mening, systemet er ikke perfekt, men det
virker dog.

VH Jacob

Som også savner lidt mere forståelse og hjælpsomhed fra OS systemets
opbygning. Det burde være indlysende næste udviklingsskridt i OSX.
Præcist som i siger, er der jo rigtigt mange der gerne vil dele musik
og billeder med hinanden, som vel står med præcist de samme problemer.

Fra : Lars Brink

Dato : 02-03-06 16:02

Hej Jacob og andre

Tak for mange gode ideer til løsning af problemet.

Vi har ikke en rigtig server men blot engammel slave-Mac som leger server
for os, så disse løsninger er absolut brugbare og jeg takker for idéerne.

Og håber også på en lidt mere brugeervenlig løsning fra Apple i en senere
systemopdatering.

Hilsen fra Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-06 20:31

> [...]

> for os, så disse løsninger er absolut brugbare og jeg takker for idéerne.

Hvilken mac er "slave" mac'en? En Beige G3 eller første generations
iMac + en Mac OS X Client licens er helt fin til formålet.

> Og håber også på en lidt mere brugeervenlig løsning fra Apple i en senere
> systemopdatering.

Det får du ikke - de har allerede en brugervenlig løsning ved navn Mac
OS X Server som de er glade for at tjene penge på. Når det er sagt
skal man stadig sættes sig ind i rettigheder for at kunne tilpasse en
Mac OS X Server præcis så den passer til ens behov.

Fra : Lars Brink

Dato : 03-03-06 11:55

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Hvilken mac er "slave" mac'en? En Beige G3 eller første generations
> iMac + en Mac OS X Client licens er helt fin til formålet.

....det er oven i købet en grøn G3'er - en af de gode gamle sæbeautomater, så
jeg skulle være godt kørende

Tak...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-06 13:52

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> ...det er oven i købet en grøn G3'er - en af de gode gamle sæbeautomater, så
> jeg skulle være godt kørende

Dvs en iMac, den har 100Mbit netkort så man ikke behøver at sætte
sådan et i. Det eneste den så skal have er en passende stor disk. (kan
max tage 120GB).

Smid myeste Mac OS X den kan afvikle på (10.39 eller 10.45 afhængig af
hvilken iMac det er). Brug "Share Points" at sætte shares brugere og
grupper op. Hvis i ikke har avancerede behøv nøjes i med én fælles
bruger og logger alle på med den.

Fra : Jacob

Dato : 04-03-06 11:03

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> hvilken iMac det er). Brug "Share Points" at sætte shares brugere og
> grupper op. Hvis i ikke har avancerede behøv nøjes i med én fælles

Hej Morten,
Hvis man nu forestiller sig at brugeren hedder Morten , kan 2-3
forskellige Macs så logge på ved at de alle 3 bruge brugernavnet
Morten på en gang?

VH Jacob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-06 19:35

Jacob <jt.kikkenborg@get2net.dk> wrote:

> Hej Morten,
> Hvis man nu forestiller sig at brugeren hedder Morten , kan 2-3
> forskellige Macs så logge på ved at de alle 3 bruge brugernavnet
> Morten på en gang?

Ja

Fra : Jacob

Dato : 07-03-06 15:10