iPod Hi-Fi
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-06 23:22

Hvad synes I så om det nye iPod Hi-Fi? Er det ikke bare smart? Jeg ved
godt, at der allerede er et par alternativer på markedet i samme
prisklasse, men hvis lydkvaliteten er bedre, så har Apple virkelig fat
i noget af det rigtige. Vi valgte selv et sæt JBL Creature II i
køkkenet. Med en iPod Dock og en oplader sluttet til, virker de på
samme måde. Der er bare en del løse ledninger at holde styr på. Til
gengæld skulle de lyde mindst lige så godt som Bose Sounddock og den
slags, som er fire gange så dyre. Men når man nu kan få noget fra Apple
selv, så er det jo fristende

Det eneste jeg mangler, er sådan set en iPod, og så er det ikke engang
lyv. Konen og børnene har en, men det er små modeller, som kun kan have
en del af vores musiksamling. Det er derfor ikke altid min
yndlingsmusik, der ligger på dem. Jeg lånte for nylig konens iPod mini
på en løbetur. Jamen, 10CC og Abba er da meget hyggeligt, men rytmen
var lige langsom nok.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 23:57

Henrik Münster wrote:
> [...]
> lyde mindst lige så godt som Bose Sounddock og den slags, som er fire
> gange så dyre. Men når man nu kan få noget fra Apple selv, så er det jo

Som HiFI nørd havde jeg hellere set de havde lavet en dims med stort
display, fjernbetjening og digital udgang. Et Apple alternativ til
Sonos/Squezzebox/SoundBridge kunne være spændende.

Det er muligt iPod Hi-Fi dimsen er bedre end mange ghettoblastere, men
det salgsgas de fyrer af på hjemmesiden er altså ude på overdrevet!

Her er et par eksempler:

"Precise imaging and separation: Close your eyes. With iPod Hi-Fi, you
can ‘picture’ the relative placement of each instrument or voice in
space. Every instrument or voice — even in complex, polyphonic pieces —
sounds clear, discrete, and uncrowded."

"Wide frequency range: iPod Hi-Fi accurately reproduces the lowest cello
notes and the highest piccolo notes; the brittle strum of an acoustic
guitar and the powerful thump of a driving bas"

....det er ikke små ord. Ord som normalt anvendes når der skrives om
High-end musikgrej, ikke grej på køkkenhøjtaler niveau.

Jeg vil anbefale man lytter inden køb.

Mvh

Bruno

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-03-06 00:33

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
>
> Det er muligt iPod Hi-Fi dimsen er bedre end mange ghettoblastere, men
> det salgsgas de fyrer af på hjemmesiden er altså ude på overdrevet!

Helt enig.

> [...]

> ...det er ikke små ord. Ord som normalt anvendes når der skrives om
> High-end musikgrej, ikke grej på køkkenhøjtaler niveau.

Vi får nå se, men jeg deler din skepsis. På musikkrommet spiller jeg til
daglig med en Krell CD-spiller, gjennom Conrad-Johnson forsterkere
(rør-pre, MOS-FET effekttrinn) til Quad 63 elektrostater. Der kan vi
snakke om imaging. Perfekt til kammermusikk og sang. Opera lyder godt
her, men det mangler litt "oomp" i orkesteret. Det kan jeg leve med.
På stuen bruker jeg Krell forsterker med Sonus Faber høyttalere. Der kan
vi snakke om "timbre" og klangfarge. Klaverlyd uten like!
Det skal bli morsomt å høre en iPod HiFi. Jeg tror faktisk at det kan
lyde ganske bra, men ekte HiFi som forsvarer den ordbruken Apple har i
omtalen kan jeg ikke tenke meg at det er snakk om.
Jeg kommer helt sikkert til å bli skuffet, men så er jeg jo ganske godt
vant...

Terje

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-03-06 00:10

> [...]

> ...det er ikke små ord. Ord som normalt anvendes når der skrives om
> High-end musikgrej, ikke grej på køkkenhøjtaler niveau.

Kan vi ikke få HiFi-klubben til at lave en anmeldelse?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-06 00:26

On 2006-03-01 00:10:00 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> Kan vi ikke få HiFi-klubben til at lave en anmeldelse?

For de er dejligt neutrale?
Hele denne diskussion viser tydeligt, at skønhed afhænger af øjnene,
der ser. Hvis man er hi-fi-fanatiker, så er det meste udstyr til iPod
ikke meget bevendt. For de resterende 99 % af os er det nu ganske godt.
Jeg gik op i hi-fi som ung, men jeg har simpelthen ikke tid til det
mere. Jeg har derfor besluttet mig for ikke at være for kritisk og at
være glad for MP3-filer, da det jo er dejligt nemt. Som nævnt tidligere
har vi et sæt JBL Creature II højttalere i køkkenet, som vi sætter en
iPod til. De lyder da fint, jeg kan sagtens skelne instrumenternes
placering i rummet, og det er dejligt at have musik til madlavningen.
Jeg kunne sikkert godt lytte mere kritisk, men det ville blot give mig
en masse bekymringer og en masse udgifter, fordi jeg pludselig skulle
til at sammensætte et bedre anlæg. Og hvorfor dog skabe de problemer,
når jeg har det godt, som jeg har det? Til gengæld er der andre ting,
jeg går op i. Jeg er f.eks. sikker på, at min cykel, min bil og min
kone er noget bedre end d'herrer hi-fi-fanatikeres.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 00:34

> [...]
> jeg går op i. Jeg er f.eks. sikker på, at min cykel, min bil og min
> kone er noget bedre end d'herrer hi-fi-fanatikeres.

nu ved jeg hvorfor jeg har fået en god kone :)

(fra michael der er enig med Henrik :)
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Bruno

Dato : 02-03-06 00:49

Henrik Münster wrote:
> [...]
> til. De lyder da fint, jeg kan sagtens skelne instrumenternes placering
> i rummet, og det er dejligt at have musik til madlavningen.

Det vil ikke overraske mig hvis dine JBL lyder bedre end Apple's nye
tilbud. Men det er sådan set ligegyldigt, det er Apple's marketing snak
som fik mig til og reagere. Det er simpelthen for plat og fyre den slags af.

> [...]
> bekymringer og en masse udgifter, fordi jeg pludselig skulle til at
> sammensætte et bedre anlæg. Og hvorfor dog skabe de problemer, når jeg

Jeg kan ikke helt se det med bekymringer omkring indkøb af et anlæg, så
svært er det altså ikke og særlig dyrt er det heller ikke. Så det er
vist mere et spørgsmål om man er til lyd eller musik.

> Til gengæld er der andre ting, jeg går op
> i. Jeg er f.eks. sikker på, at min cykel, min bil og min kone er noget
> bedre end d'herrer hi-fi-fanatikeres.

Den lader vi lige stå et øjeblik. Jeg kan ihvertfald ikke mindes nogen
der før har vurderet cykel, bil og kone i samme sætning.

Mvh

Bruno

PS. Jeg tvivler meget på, at din cykel er bedre end min(e), biler er mig
ligegyldige og hvis din kone er en ting så er det godt nok synd for jer
begge.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-06 01:18

On 2006-03-02 00:48:38 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> [...]
> tilbud. Men det er sådan set ligegyldigt, det er Apple's marketing snak
> som fik mig til og reagere. Det er simpelthen for plat og fyre den

Det er altid svært med marketing. Man kan jo ikke fortænke en producent
i at rose sit eget produkt. Men der skal selvfølgelig være lidt
rimelighed i det. Jeg vil da gerne tro, at Apples højttaler hører til i
den bedre ende af skalaen, når man tænker på pris og de fysiske
grænser, en kompakt kasse giver. Set ud fra det synspunkt kan Apple da
sagtens have ret.

> Jeg kan ikke helt se det med bekymringer omkring indkøb af et anlæg, så
> svært er det altså ikke og særlig dyrt er det heller ikke. Så det er
> vist mere et spørgsmål om man er til lyd eller musik.

Det er mere det, at døgnet kun har 24 timer. Der er jo masser af emner,
der er spændende, og som man sagtens kunne have som hobby. Der er bare
ikke tid til det hele, og så er man nødt til at vælge fra. Hvis jeg ser
(og hører) et godt hi-fi-anlæg, kan det da også trække lidt i mig, men
jeg må erkende, at jeg simpelthen ikke har tid til at begynde på endnu
en interesse. Og så er det naturligvis også som du siger, at jeg er nok
heller ikke nok til lyd og musik. Ellers havde jeg sikkert valgt det
som hobby frem for noget andet.

> Den lader vi lige stå et øjeblik. Jeg kan ihvertfald ikke mindes nogen
> der før har vurderet cykel, bil og kone i samme sætning.

Det var en _vittighed_!

> PS. Jeg tvivler meget på, at din cykel er bedre end min(e), biler er
> mig ligegyldige og hvis din kone er en ting så er det godt nok synd for
> jer begge.

OK, du har nok en bedre cykel end mig. Det var heller ikke møntet
specielt på dig, men mere på hi-fi-fanatikere i almindelighed, som både
her og i andre diskussioner (Macnyt, Mediamac etc.) er kommet med
lignende kritik af iPod Hi-Fi. På en måde virker det lidt arrogant, at
man sådan ser ned på andres sans for lyd og straks fremhæver sit eget
musikanlæg. Det er altså ikke alle, der har råd til
elektrostathøjttalere. Men ok, det er da også fint, at man er glad for
sit musikanlæg. Måske er det bare mig, der er nærtagende.

PS. Jeg kan altså ikke se, hvor jeg har skrevet, at jeg opfatter min
kone som en ting. Det er da vel kun positivt, at jeg synes, hun er
bedre end de andres. Jeg håber da, at andre har det på samme måde med
deres ægtefæller.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 02-03-06 15:50

Henrik Münster wrote:
> [...]
> den bedre ende af skalaen, når man tænker på pris og de fysiske grænser,
> en kompakt kasse giver. Set ud fra det synspunkt kan Apple da sagtens

Det råber bare til himlen når deres højtaler nærmest omtales som det 8
vidunder. Selvfølgelig er det reklame snak, men jeg havde bare ventet
Apple ville være lidt mere seriøse med deres superlativer. På den anden
skulle jeg vel være vænnet til det, de er jo ikke bange for og bruge
kunstige benckmarks i deres lovprisninger af computerne.

> [...]
> en interesse. Og så er det naturligvis også som du siger, at jeg er nok
> heller ikke nok til lyd og musik. Ellers havde jeg sikkert valgt det som

Fair nok. Blot så mener jeg ikke det tager lang tid og opnå fin lyd, at
opnå super lyd er en anden sag.

> Det var en _vittighed_!

Det er godt og høre. Du skulle måske havde ofret en smiley på den

> [...]
> lignende kritik af iPod Hi-Fi. På en måde virker det lidt arrogant, at
> man sådan ser ned på andres sans for lyd og straks fremhæver sit eget

Den kan jeg godt følge, men jeg synes nu ikke helt det var hvad jeg gjorde.

> Det er altså ikke alle, der har råd til
> elektrostathøjttalere. Men ok, det er da også fint, at man er glad for
> sit musikanlæg. Måske er det bare mig, der er nærtagende.

Jeg vil mene Apple's HiFi dims er meget langt fra og kunne sammenlignes
med et entusiast anlæg, hvilket ellers er hvad deres reklametekst og
Steve's snak lægger op til - der er simpelthen nogle fysiske
begrænsninger i Apples design der står i vejen for super lyd.
En no-nonsens forstærker og højtalere i samme stil, er næsten givet til
at kunne levere bedre lyd for de samme penge.

> [...]
> kone som en ting. Det er da vel kun positivt, at jeg synes, hun er bedre
> end de andres. Jeg håber da, at andre har det på samme måde med deres

OK, du skrev ikke direkte konen var en ting. Men du listede hende op
sammen med cyklen og bilen som var hun en ting på linie med dem. Det er
vist den slags som kan medfører krav om forklaringer eller overnatninger
på sofaen

Mvh

Bruno

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-03-06 17:12

Henrik Münster <news@muenster.dk> on torsdag 2. marts 2006 at 0:25 +0100
wrote:
>Til gengæld er der andre ting,
>jeg går op i. Jeg er f.eks. sikker på, at min cykel, min bil og min
>kone er noget bedre end d'herrer hi-fi-fanatikeres.

)))
Den sved...

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311