/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
skifte fra windows og til imac
Fra : peter hansen


Dato : 22-02-06 14:06

Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

 
 
J.K.Arning (22-02-2006)
Kommentar
Fra : J.K.Arning


Dato : 22-02-06 14:14

On Wed, 22 Feb 2006 14:06:10 +0100, peter hansen wrote:

> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
> spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

Intet kan genbruges, MAC Osx er et helt andet styresystem.


--
Regards
:: J.K.Arning :: http://yndigtland.dk ::

Henrik Enslev (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Enslev


Dato : 22-02-06 14:26

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> On Wed, 22 Feb 2006 14:06:10 +0100, peter hansen wrote:
>
> > Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> > at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> > land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> > virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> > småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
> > spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????
>
> Intet kan genbruges, MAC Osx er et helt andet styresystem.

Blot for tydeligheds skyld: Du kan godt få Office lilleblød til Mac, men
det skal genanskaffes i mac version. Mange spil fås vist også til Mac,
men jeg spiller aldrig. Endelig kan du få Virtual PC til Mac, men det er
en absolut nødløsning, da det vist går ret trægt.


--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Isak Lyberth (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Isak Lyberth


Dato : 22-02-06 14:29

Windows og Mac er helt forskellige systemer og du kan derfor ikke bare
tage dine windows programmer og køre dem på mac computere.
Du er nødt til at få mac versioner af de programmer du kører.
Microsofts Office kommer i en Mac version og enkelte spil kommer også i
mac version.
Hvis du skal ud og købe en Mac i dag er det anbefalelsesværdigt at du
køber en intel version, da den er hurtigere og det som Apple vil bruge
fremover.

Hilsen Isak

peter hansen wrote:
> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
> spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

peter hansen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 22-02-06 14:45

peter hansen skrev:
>Uha, dejligt med så hurtige svar.
Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug. Et link ville være
dejligt.
Peter


Isak Lyberth (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Isak Lyberth


Dato : 22-02-06 15:00

peter hansen wrote:
> peter hansen skrev:
>
>> Uha, dejligt med så hurtige svar.
>
> Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
> jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug. Et link ville være
> dejligt.
> Peter
>

Tiger (eller Mac OS X 10.4 ) er styresystemet til apple computerne,
ligesom windows XP er et styresystem til pc'er.
Alle nye mac's kommer med den nyeste version af styresystemet
kik evt på http://www.apple.com/dk/switch/

Hilsen Isak

Martin Bredthauer (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 22-02-06 15:12

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
> jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug.

Tiger (OS X 10.4) er kun styresystemet. Som sådan følger der nogle meget
basale programmer med (browser, teksteditor o.lign.), men det svarer
meget godt til at skulle klare sig udelukkende med en rå Windows XP uden
andre programmer. Det holder jo ikke i længden...

Men med en ny iMac følger der dog en række programmer med som i den grad
kan bruges. iPhoto til dine digitale billeder, iTunes til din købemusik
eller mp3 samling, Garageband til selv at lave musik med, iMovie til
digital video, iDVD til at lægge dine iMovie film på dvd og iWeb til at
fremstille websider med. Hele pakken kaldes iLife og du kan læse mere om
det på apples website <http://www.apple.com/dk/ilife/> hvor du også kan
læse meget om den nye intel iMac <http://www.apple.com/dk/imac/>

Jeg ved ikke om AppleWorks følger med nye Macs længere, men i modsat
fald findes der jo Apples, efter min mening, billige pakke kaldet iWork
(ca. kr. 800,-) som indeholder Tekstbehanding, som også kan fungere som
hobby DTP program samt præsentationsprogrammet Keynote som få MS
Powerpoint til at ligne en Lada 1100 ved siden af en Ferrari
<http://www.apple.com/dk/iwork/>

Men der findes også software som ikke kommer fra Apple. Både shareware,
freeware og OpenSource <http://www.macupdate.com/> samt alm.
betalingssoftware fra store firmaer som Adobe og Microsoft.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Thomas von Hassel (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 22-02-06 15:15

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> peter hansen skrev:
> >Uha, dejligt med så hurtige svar.
> Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
> jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug. Et link ville være
> dejligt.

Du bliver ved med at sige "downloader" ...

man køber vel sin software, med mindre det er diverse shareware
titler... ?

/thomas


--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting aka TOFU (Top-post Over, Full quote Under)
Q: What is the most annoying thing on usenet?

Morten (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 22-02-06 17:49

Thomas von Hassel wrote:
> peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:
>
>
>>peter hansen skrev:
>>
>>>Uha, dejligt med så hurtige svar.
>>
>>Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
>>jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug. Et link ville være
>>dejligt.
>
>
> Du bliver ved med at sige "downloader" ...
>
> man køber vel sin software, med mindre det er diverse shareware
> titler... ?

Jeg downloadede iWork over internettet og købte en licens til det online
fra Apple. Det er rart hvis man har lidt travlt

Michael Rasmussen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 23-02-06 10:26

Morten skrev:

> Jeg downloadede iWork over internettet og købte en licens til det online
> fra Apple. Det er rart hvis man har lidt travlt

Hvor i alverden fandt du den mulighed? Jeg kan ikke se at man hverken
kan downloade eller købe licens online, uden at få pakken tilsendt?

Kan du poste et link?

--
Michael Rasmussen, also known as MiR on IRC: http://macintosh.irczone.dk
------------------------------------------------------------------------
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«
-- A. L.

Martin Bredthauer (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 01-03-06 01:32

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Hvor i alverden fandt du den mulighed? Jeg kan ikke se at man hverken
> kan downloade eller købe licens online, uden at få pakken tilsendt?

Men tiger (eller er det med en ny Mac) får man en demoversion af iWorks
som blot skal aktiveres ved at købe en licens over nettet. Man bliver
spurgt om man vil købe licens når man starter programmet op.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Morten Reippuert Knu~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-02-06 19:53

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:
> peter hansen skrev:
> >Uha, dejligt med så hurtige svar.
> Måske et opklarende sp. fra mig. Programmet Tiger..... er det nok for
> jer, eller downloader i programmer til ekstrabrug. Et link ville være
> dejligt.

Alt hvad du skal bruge af SW er præindstalleret på en ny mac, med
forbehold for dine krav til textbehandlingsprogram og
billeredigeringsprogram.

Spil ala hvad din kone bruger kan typisk findes som freware eller
sharware.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Jacob Rohde (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Rohde


Dato : 22-02-06 14:50

d. 22/02/06 14:06 skrev peter hansen på billedmaler@esenet.dk i artiklen
43fc61c2$0$38649$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
> spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

Som andre har skrevet bliver du nød til at anskaffe de nødvendige programmer
i en Mac OS X version. Tjek eventuelt mediamac.dk ud; de har en
"marked"-sektion hvor der tit sælges brugt Mac software til en billig krone.

Spil fås også i en Mac version, men de kommer altid et pænt stykke tid efter
PC/konsol versionerne, og ikke alle spil udkommer i en Mac version.
Derudover skal du vurdere hvor vigtigt spil er for dig, for grafikkortet i
en iMac G5 er ikke det hurtigste i byen. I så fald burde du overveje den
noget dyrere PowerMac i stedet (som du sikkert kan købe brugt for en rimelig
pris nu).

/Jacob


Martin Bredthauer (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 22-02-06 15:18

Jacob Rohde <zeno@post.cybercityNO_SPAMabcdefg.dk> wrote:

> Derudover skal du vurdere hvor vigtigt spil er for dig, for grafikkortet i
> en iMac G5 er ikke det hurtigste i byen. I så fald burde du overveje den
> noget dyrere PowerMac i stedet (som du sikkert kan købe brugt for en rimelig
> pris nu).

Grafikkortet i en intel iMac er da okay til spil, er det ik'?

(Mht. spil til Mac så er det vel mere korrekt at sige at det kun er et
fåtal af PC spillene der bliver "porteret" til OS X. Men med skiftet til
intelprocessor kunne det jo gå hen og blive ret let at få PC spil
oversat, så måske ændres situationen i fremtiden til det bedre - hvis
man da er mac-gamer...)

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Hans Joergensen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-02-06 15:24

Martin Bredthauer wrote:
> (Mht. spil til Mac så er det vel mere korrekt at sige at det kun er et
> fåtal af PC spillene der bliver "porteret" til OS X. Men med skiftet til
> intelprocessor kunne det jo gå hen og blive ret let at få PC spil
> oversat, så måske ændres situationen i fremtiden til det bedre - hvis
> man da er mac-gamer...)

Det største problem er nok ikke arkitekturen, men nærmere at DirectX
fx. er ret brugt.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Bruno (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 22-02-06 18:29

Martin Bredthauer wrote:
> Grafikkortet i en intel iMac er da okay til spil, er det ik'?
>
Okay og okay. Det kommer helt an på hvad der forventes. I sammenligning
med de hurtige spilgrafikkort der fås til PC så er det ikke til noget,
men de fleste ikke spil fanatikere bør være tilfredse.


> (Mht. spil til Mac så er det vel mere korrekt at sige at det kun er et
> fåtal af PC spillene der bliver "porteret" til OS X. Men med skiftet til
> intelprocessor kunne det jo gå hen og blive ret let at få PC spil
> oversat, så måske ændres situationen i fremtiden til det bedre - hvis
> man da er mac-gamer...)
>
Det er vist desværre et stort måske, faktisk vil det ikke overraske hvis
det går den anden vej da det, som Hans også påpeger, nok mere er DirectX
som det kommer an på. Med den kommende Windows Vista, det medfølgende
DirectX 10 og XBOX 360 cross-over så er OpenGL vist på vej ud og dermed
også noget af det som begrænser udgifterne når der portes til Mac.

Nogle af de store successpil skal dog nok blive ved med og komme på Mac.

Mvh

Bruno

Morten Reippuert Knu~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-02-06 19:51

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:
> Martin Bredthauer wrote:
> > Grafikkortet i en intel iMac er da okay til spil, er det ik'?
> >
> Okay og okay. Det kommer helt an på hvad der forventes. I sammenligning
> med de hurtige spilgrafikkort der fås til PC så er det ikke til noget,
> men de fleste ikke spil fanatikere bør være tilfredse.

Hvor mange gamere tror du der _reelt_ sidder med X1800 eller GF7800
kort til priser på den forkerte side af 2000kr? MIt gæt er at de er
under 5% af de spil der sælges som afvikles på noget der er væsenligt
hurtigere end eks det X1600XT som Apple har udstyret iMac'en med.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Morten Reippuert Knu~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-02-06 19:46

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:
> Jacob Rohde <zeno@post.cybercityNO_SPAMabcdefg.dk> wrote:

> > Derudover skal du vurdere hvor vigtigt spil er for dig, for grafikkortet i
> > en iMac G5 er ikke det hurtigste i byen. I så fald burde du overveje den
> > noget dyrere PowerMac i stedet (som du sikkert kan købe brugt for en rimelig
> > pris nu).

> Grafikkortet i en intel iMac er da okay til spil, er det ik'?

Jo R1600XT er ganske fint til at spille på, problemet er at udbudet af
spil til Mac OS X ikke er ok. Hvis man vil spille bør man investere i
en Xbox, Playstation eller en windows PC.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

peter hansen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 22-02-06 15:38

peter hansen skrev:
>
Jeg læser alle svar med stor interesse. Jo jeg køber da de programmer
der skal købes.
Jeg bruger noget med tekstbehandling og billedbehandling, samt internet
og mail osv.
Når konen sidder ved tasterne, så er det ofte med småspil, såsom kabaler
og mahjong ( oftest freeware ).
Så begge områder er da interessante.
Vi snakker åbenbart om et stort spring, ved et systemskifte til Imac.

Martin Bredthauer (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 22-02-06 15:50

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> Vi snakker åbenbart om et stort spring, ved et systemskifte til Imac.

Hvis det blot drejer sig om de nævnte programmer er springet _ikke_ ret
stort.

Der er selvfølgelig nogle vaner som må tilpasses det nye styresystem.
Til gengæld får du så en klippe stabil "designperle" af en computer som
ingen vira bider på.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Hans Joergensen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-02-06 15:53

Martin Bredthauer wrote:
> Der er selvfølgelig nogle vaner som må tilpasses det nye styresystem.
> Til gengæld får du så en klippe stabil "designperle" af en computer som
> ingen vira bider på.

.... endnu.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Erik Richard Sørense~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-02-06 19:16

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:
>peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:
>>Vi snakker åbenbart om et stort spring, ved et systemskifte til Imac.
>
> Hvis det blot drejer sig om de nævnte programmer er springet _ikke_ ret
> stort.

For MSOffice, Adobe og Macromedia programmer er der overhovedet intet
'spring'.

> Der er selvfølgelig nogle vaner som må tilpasses det nye styresystem.
> Til gengæld får du så en klippe stabil "designperle" af en computer som
> ingen vira bider på.

Design - flot, ja! - men virus, det er jo nu en sandhed med visse
modifikationer. Læs lige det link, jeg sendte i går aftes omkring Safari
og autoeksekvering af den nyligt fremkomne trojan/orm/virus til Mac...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Axel Hammerschmidt (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 22-02-06 17:10

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

<snip>

> Når konen sidder ved tasterne, så er det ofte med småspil, såsom kabaler
> og mahjong ( oftest freeware ).

MacSolitaire

http://www.pcv-soft.com/

Du kan godt begynde at udfylde skilsmissepapirene...

<snip>

> Vi snakker åbenbart om et stort spring, ved et systemskifte til Imac.

Ja, selvfølgelig. Men som sagt, i og med at Microsoft støtter OS X med
Office har du for det meste det der skal bruges på en personlig
computer. Og behold endeligt din Xp computer ved siden af. Mac OS X og
Windows Xp kører fint sammen på et lokalnet. Du kan bl.a frit flytte
dine officedokumenter frem og tilbage (hvis du holder dig til de mere
almindelige typer domumenter).

Erik Richard Sørense~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-02-06 19:11

Hej Peter

peter hansen wrote:
> Jeg læser alle svar med stor interesse. Jo jeg køber da de programmer
> der skal købes.
> Jeg bruger noget med tekstbehandling og billedbehandling, samt internet
> og mail osv.

Hvis det er Adobe / Macromedia programmer, findes de også i Mac
versioner. Begge firmaer tilbyder crossgrade opgraderinger til
fornuftige priser, - og som jeg tidl. svarede dig, så er hele menu og
kommandostrukturen stort set identiske på begge platforme.

> Når konen sidder ved tasterne, så er det ofte med småspil, såsom kabaler
> og mahjong ( oftest freeware ).

Der findes masser af kabaler og mahjong spil til OS X - både freeware og
shareware.

> Så begge områder er da interessante.
> Vi snakker åbenbart om et stort spring, ved et systemskifte til Imac.

Det største 'spring' vil nok være selve systemskiftet. Jeg har både Mac
og Windows (ikke XP). Min umiddelbare fornemmelse er, at selve
brugergrænsefladen til Mac OS X er mere intuitiv end WinXP. Og har du
bare snuset en lille smule til Linux, vil du endda finde OS X endnu
lettere...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Erik Richard Sørense~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-02-06 18:56

Hej Peter

peter hansen wrote:
> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5.

Bliver det den nye Intel iMac eller en iMac 20"? Til begge medfølger der
en del forskellige programmer ud over selve styresystemet Mac OS X 10.4,
som også kaldes Tiger, - ligesom det nye Windows system kommer til at
hedde Vista...

> Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære.

Det er såmænd ikke så svært. Mange programpakker findes jo til både
Windows og Mac, og her er div. menuer og kommandogenveje næsten identiske.

> Spørgsmålet er hvordan tingene virker, Kan jeg bruge de "gamle"
> office programmer og andre småprogrammer fra Windows Xp i en
> imac og installere dem i imac'en.

Nej, du kan fx. ikke bruge MSOffice XP direkte på en Mac. Her skal du
have MSOffice 2004 istedet for. Er du tilknyttet undervisningssektoren
enten som lærer eller studerende, kan MSO2004 købes til 995kr. for en
fuld licens. Det samme gælder for mange andre programpakker fra fx.
Adobe/Macromedia, her gives også studenterrabatter. Det samme gør
Filemaker, men dog ikke så meget. Med Filemaker er en 'crossgrade
upgrade' faktisk billigere end en studenterlicens.

Til Mac såvel som til Windows findes der et godt alternativ til
MSOffice, nemlig OpenOffice. OpenOffcie er gratis - både til Mac og
Windows. Man kan downloade en hybrid CD, der indeholder både Mac,
Windows og 3 forskellige Linuxversioner af OpenOffice.

Desuden er der også NeoOfficeJ, en native OS X version ala OpenOffice,
men ikke helt det samme. Hvis du istedet for MSOffice bruger Corel
Officesuite, så er det Abiword, du skal have fat i, den er også gratis
og specielt beregnet til at arbejde med WordPerfect filer.

Hvis du vil køre med dine gamle Windows baserede programmer, skal du
bruge programmet Microsoft VirtualPC 7 eller nyere (VPC). VPC kan købes
med eller uden en Windows 2000 eller XP licens, så har du fx. en Windows
XP Home eller Pro (ikke OEM licens), kan du umiddelbart installere den i
VPC. VPC er en Windows emulator beregnet til at køre på Mac som en
'hjælper' til dem, der har brug for fx. at køre specielle Windows
programmer, der ikke findes til Mac. Med VPC installeret med en WinXP,
vil du kunne installere alle dine Windowsprogrammer på en Mac og køre
dem fra VPC. Den nye VPC 8, der kommer, vil være noget hurtigere end
tidligere versioner, men du får ikke samme hastighed som på en native
Windows baseret PC.

> Skal spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

Hvis det er spil, du har downloaded enten som freeware eller shareware,
så ja, - du skal igen downloade dem i Mac version, hvis de findes til
Mac. En hel del shareware, der findes i både Mac og Windows bruger samme
kode, så hvis du har købt spillene online og downloaded dem, kan du
henvende dig til udvikleren/producenten og omregistrere til Mac
versionen. De fleste shareware udviklere tager ikke ekstra for den service.

Hvis du har CD'ere med spil til Windows, så skal du ud og købe de samme
spil i Mac version, hvis de findes til Mac. - Ellers må du 'nøjes' med
at køre dine Win-baserede spil under VPC, - og det vil være ret langsomt
i forhold til native spil.

Det samme gælder, hvis du fx. har hybrid CD'er med større programpakker,
der kan installeres på både Mac og Windows, så er det oftest nok, at du
omregistrerer til Mac versionen. - Og igen, normalt koster det ikke noget.

Der findes flere gode sites med software i både shareware og freeware
til Mac OS X. De bedste er:
www.versiontracker.com -> Mac OS X
www.tucows.com -> Macintosh
www.macupdate.com

Bruger du programmer, der er hardware 'dongle' baserede, skal man
normalt have denne dongle ombyttet til en specifik Mac version. - Fx.
hvis du bruger AutoCAD for Windows, Cult3D Full License eller
LogicAudio, så kræves der Mac specifikke dongles. Disse ombyttes
normalt, hvis man indsender Windows versionen, så får du tilsendt en Mac
version istedet.

Og er der andet, du vil vide, så spørg løs...
mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-02-06 19:40

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:
> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en.

Nej. Den kører et andet operativ system, Mac OS X, end din PC som
kører Windows XP.

> Skal spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

ja, med forbehold for at de overhovedet findes til mac OS X, det gør
de i 9 af 10 tilfælde ikke.

Det er en udbredt misforståelse at det nu er nemmere at migrere fra
Windows platformen til Mac platformen blot fordi Apples hardware nu
bruger Intel processor.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

peter hansen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 22-02-06 22:28

peter hansen skrev:
>
Det må jeg nok sige,
dejligt at opleve at så mange svarrer.
Nu må jeg så se at få skaffet resten at pengene.
Tak
Peter


Stig Leerbeck (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 23-02-06 11:19

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> peter hansen skrev:
> >
> Det må jeg nok sige,
> dejligt at opleve at så mange svarrer.
> Nu må jeg så se at få skaffet resten at pengene.
> Tak
> Peter

Gruppen elsker konvertitter

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Martin Bredthauer (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 23-02-06 22:01

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Gruppen elsker konvertitter

Ja, det er klart, men dk.edb.mac har også igennem flere år været præget
af en mængde gode brugere som holder af "god tone" både overfor
"newbies" og "stamkunder" i gruppen.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

peter hansen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : peter hansen


Dato : 23-02-06 23:36

M
Det lyder godt for gruppen.
Nu mangler jeg sp bare en Mac.
Jeg er på kik efter en imac g5,
Jeg ved godt at der er kommet nye proccessor, men den "gamle" er da
stadig ok,
blot prisen, den må da falde lidt mere, nu der er kommet ny generation
på Imac'erne


Thorbjørn Ravn Ander~ (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-02-06 01:48

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> writes:

> blot prisen, den må da falde lidt mere, nu der er kommet ny generation
> på Imac'erne

Apples maskiner holder prisen forbløffende godt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Henrik Münster (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-02-06 09:18

On 2006-02-24 01:47:32 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> peter hansen <billedmaler@esenet.dk> writes:
>
>> blot prisen, den må da falde lidt mere, nu der er kommet ny generation
>> på Imac'erne
>
> Apples maskiner holder prisen forbløffende godt.

Ja, de har det med at udgå fra lageret længe før de når at komme på
tilbud. Man kan f.eks. ikke længere finde 17" iMac G5 på Apple Store.
Skal man have en billig Mac, er det bedste nok at købe brugt.
Fremkomsten af f.eks. Mac mini må være med til at holde priserne på de
brugte Mac nede. Ellers må man finde en forhandler, der har et lager af
en udgået model, de sælger billigt. Og så er der sjældent det helt
store at spare.
   Kan man nøjes med den, så er en Mac mini en billig løsning. Selve
maskinen koster kun omkring kr. 5.000,-. Når der så kommer en
opgraderet udgave, hvilket der jo jævnligt gør af alle computere, så
skal man kun udskifte selve maskinen. Skærm og tastatur kan man
beholde. Sælger man den gamle brugt, koster det kun kr. 2-3.000,- at
udskifte en Mac mini. Hvis man så er så heldig eller smart, at der er
kommet en ny udgave af Mac OS X og måske iLife i mellemtiden, så får
man dem gratis med den nye Mac mini. På den måde kan man nærmest få en
ny computer hvert år og sammenlagt ofre betydelig mindre, end hvis man
køber en dyrere model. Min 15" TiBook kostede kr. 30.000,- for tre år
siden, og jeg har siden købt Mac OS X og iLife to gange. Det er jo en
noget anden udskrivning.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Stig Leerbeck (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 24-02-06 09:31

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Ja, de har det med at udgå fra lageret længe før de når at komme på
> tilbud. Man kan f.eks. ikke længere finde 17" iMac G5 på Apple Store.
> Skal man have en billig Mac, er det bedste nok at købe brugt.
> Fremkomsten af f.eks. Mac mini må være med til at holde priserne på de
> brugte Mac nede. Ellers må man finde en forhandler, der har et lager af
> en udgået model, de sælger billigt. Og så er der sjældent det helt
> store at spare.

Jeg mener at det er en dårlig idé at købe brugt. Priserne er generelt
for høje. Hvis man kan skaffe pengene, så køb nyt.

Forøvrigt er mini-Mac'erne også på tilbud for tiden til priser fra 3.500
inkl. moms. excl. tastatur, mus og skærm men inkl. software.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Henrik Münster (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-02-06 10:09

On 2006-02-24 09:30:49 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Jeg mener at det er en dårlig idé at købe brugt. Priserne er generelt
> for høje. Hvis man kan skaffe pengene, så køb nyt.

Hvad er prisen? Prisen på brugt udstyr er den, man kan forhandle sig
frem til. Man kan ikke regne med, hvad det bliver sat til salg til i
annoncerne. Det er ikke de priser, varerne ender med at blive solgt
for. Hvis jeg skulle sælge noget brugt, ville jeg da også sætte prisen
rigeligt højt. Køberen vil altid prøve at forhandle og presse prisen
længere ned, og så er det godt at have noget at tage af.

> Forøvrigt er mini-Mac'erne også på tilbud for tiden til priser fra 3.500
> inkl. moms. excl. tastatur, mus og skærm men inkl. software.

Ja, det er en billig måde at få en Mac. Jeg tenderer også selv mere mod
at købe nyt. For eksempel får man jo det nyeste Mac OS X og iLife med.
Køber man en brugt computer risikerere man, at man skal bruge penge på
den slags ved siden af. Har man programmerne i forvejen, er det
selvfølgelig ikke et problem. Omvendt vil en brugt computer ofte have
ekstra RAM monteret. Det skal man til gengæld købe selv, hvis man køber
en ny computer.

<http://privat.officeline.dk/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=82&Itemid=270>
--


Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Stig Leerbeck (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 24-02-06 09:24

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> M
> Det lyder godt for gruppen.
> Nu mangler jeg sp bare en Mac.
> Jeg er på kik efter en imac g5,
> Jeg ved godt at der er kommet nye proccessor, men den "gamle" er da
> stadig ok,
> blot prisen, den må da falde lidt mere, nu der er kommet ny generation
> på Imac'erne

En G5 iMac med 20" skærm til lige under 9.500 + moms er et rigtigt godt
køb (De ER nemlig sat ned i forbindelse med introduktionerne.
De nye vil næppe have hastighedsmæssige fordele af betydning til at
begynde med og software der ikke er skrevet til Intel vil blive afviklet
mærkbart langsommere.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Morten Reippuert Knu~ (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-02-06 10:02

peter hansen <billedmaler@esenet.dk> wrote:

> Nu mangler jeg sp bare en Mac.
> Jeg er på kik efter en imac g5,
> Jeg ved godt at der er kommet nye proccessor, men den "gamle" er da
> stadig ok,

G5'eren er en fin CPU, men i iMac'en er den ikke dual core
Mac OS X opfører sig så pænt på mere end én CPU, at det er hul i
hovedet ikke at købe en dualcore model.

> blot prisen, den må da falde lidt mere, nu der er kommet ny generation
> på Imac'erne

Næppe, Apples lagerstyring er second to none i brancen. Apple
producerer stort set intet der ikke er solgt på forhånd.
17" udgaven af iMac G5 er eks allerede forsvundet, så billigeste iMac
G5 koster 12399 (20"), mens den billigste iMac med dualcore koster
10799kr (17").

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Glenn Møller-Holst (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 25-02-06 16:38

peter hansen wrote:
> Jeg har i mange år kørt med microsoft og windows xp. Nu overvejer jeg så
> at skifte til en imac g5. Hele området med software til imac er sort
> land for mig, men det kunne jeg vel lære. Spørgsmålet er hvordan tingene
> virker, Kan jeg bruge de "gamle" office programmer og andre
> småprogrammer fra Windows Xp i en imac og installere dem i imac'en. Skal
> spil o.lign downloades påny til denne maskeni.?????

Hej Peter

Jeg vil anbefale dig at hente følgende gratis programmer - smid dem væk
igen hvis du er utilfreds med dem - men de er rørende billige:

OpenOffice (tekstbehandling, regneark, præsentationsprogram) - kræver
vist at man installerer det valgfrie progrogram X11 fra DVDen:
http://da.openoffice.org/

Billedredigeringsprogram:
MacGIMP - The Number Two Graphics Software for Mac OS X (vistnok også
med danske menuer):
http://www.macgimp.org/

Gratis udpakkeprogram (stuffit_exp_1001_x_install.dmg - ikke "std" - den
udløber):
ftp://ftp.allume.com/pub/pub/mac/StuffIt/For_MacOS_10.3_and_later/

Sikker upload, hvis udbyderen understøtter sftp (kan vist også klare ftp):
http://rsug.itd.umich.edu/software/fugu/

Følgende kommercielle program kan fuldt lovligt sættes i freeware mode
med en anelse begrænset funktionalitet - menuen "help" og kommandoen
"Payment & Registration" - et godt emailprogram til SMTP, POP og IMAP
incl. via sikker SSL hvis udbyderen understøtter det:
http://www.eudora.com/download/

Effektiv teksteditor (freeware):
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/604

-

Hvis du vil "lege" med linux, så kan du installere fink - anvender de
velkendte Debian pakkeværktøjer dpkg og apt-get - men installer Apples
egen X11:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12077

http://fink.sourceforge.net/

-

Her kan du finde flere freeware, shareware og kommercielle programmer:
http://www.versiontracker.com/macosx/

mvh/Glenn




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste