Harddiskfejl
Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 12:38

Jeg startede netop Disk Utility, som rapporterer om den oprindelige 60G
harddisk på min G4/867:

==
Denne disk har rapporteret en alvorlig hardwarefejl til Diskværktøj.

Hvis disken ikke er helt ødelagt, skal du sikkerhedskopiere så mange
data som muligt og derpå erstatte disken med et en ny disk
==

Og ja, der står »et en ny disk«; der er åbenbart en der er i tvivl på
navneordets køn.

Men hvordan klarer jeg den? Skal jeg smide disken ud [og så købe en 160G
disk] eller er der en måde at redde den på?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-06 12:55

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men hvordan klarer jeg den? Skal jeg smide disken ud [og så købe en 160G
> disk] eller er der en måde at redde den på?

Du gør som den siger. Betragt det lidt som at disken har overlevet en
alvorlig hjerteinfarkt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-06 13:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men hvordan klarer jeg den? Skal jeg smide disken ud [og så købe en 160G
> disk] eller er der en måde at redde den på?

DiskWarrior til at rede så meget som muligt, derefter kaster du den ud
.... jeg stoler ikke på diske der har fejlet på den måde.

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 13:10

> DiskWarrior til at rede så meget som muligt, derefter kaster du den ud
> ... jeg stoler ikke på diske der har fejlet på den måde.

Jeg bruger kun harddisken til backup. Retrospect. Så muligvis skal jeg i
første omgang flytte back-up filerne over på Classic-drevet [ja, der er
tre harddiske på maskinen, den oprindelige på 60G, den oprindelige på
40G fra min Windows-desktop, og en på 160G som jeg har købt, og hvor jeg
kun kan bruge de første 128G af [gammel controller].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-02-06 15:34

> [...]
> 40G fra min Windows-desktop, og en på 160G som jeg har købt, og hvor jeg
> kun kan bruge de første 128G af [gammel controller].

Tag en ny backup på en anden disk og arkiver den dårlige disk og håb du
aldrig får brug for indholdet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 14:38

> DiskWarrior til at rede så meget som muligt, derefter kaster du den ud
> ... jeg stoler ikke på diske der har fejlet på den måde.

De behøver ikke nødvendigvis være stendøde. De kan have haft det for
varmt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 16:41

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> DiskWarrior til at rede så meget som muligt, derefter kaster du den ud

DiskWarrior kan ikke 'redde' data. Den kan kun lægge et nyt directory på
disken...

> ... jeg stoler ikke på diske der har fejlet på den måde.

Enig! Der er tilsyneladende 'very bad SMART status' på disken. - fik
selv samme besked for ikke så længe siden på en G3/900mhz.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-06 17:24

> Hej Thomas

> DiskWarrior kan ikke 'redde' data. Den kan kun lægge et nyt directory på
> disken...

i know ... stadig kan DW hjælpe med at redde data af en "død" disk ..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 17:37

Hej Thomas

Tja, DW samler 'saved data' i en mappe, men du kan ikke være sikker på,
at du kan åbne fx. dokumenter med det opr. program. Som oftest kan man
med et program som BBEdit eller TextWrangler åbne filerne og så 'redde'
indholdet ved at kopiere indholdet til andre tekstprogrammer. 'Reddede'
systemfiler er næsten komplet umulige at bruge igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 17:03

> DiskWarrior til at redde så meget som muligt

Gjorde ingen forskel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-06 17:25

Hej Per

OK, red hvad du kan og ud med disken...
mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 17:53

> OK, red hvad du kan og ud med disken...

Der er absolut intet at redde; den indeholder jo kun backup af
Retrospect, som jeg kan retablere meget hurtigt.

Backup-filerne fylder 18G, hvilket er mere end jeg har til overs på 40G
harddisken. Og det tjener lige som intet formål at lave backup på
hoveddisken på 160 G [som giver 128G].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 18:14

> [...]
>
> Backup-filerne fylder 18G, hvilket er mere end jeg har til overs på 40G
> harddisken. Og det tjener lige som intet formål at lave backup på

Og så har jeg lige bootet fra DVDen, og checket med Disk Tools; jeg kan
stadig intet gøre med harddisken. Ikke engang en sletning er mulig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 13:07

> [...]

> Men hvordan klarer jeg den? Skal jeg smide disken ud [og så købe en 160G
> disk] eller er der en måde at redde den på?

Havd siger SMART status på den?

Jeg ville gøre følgende i nævnte rækkefølge:

1) Boot fra en _anden_ disk!
2) Forsøge at tage så komplet backup som muligt med det samme.
3) Forsøge at reparere disken med apples værktøj (boot fra CD!).
4) Forsøge at reparere disken med DiskWarrior (hvis den haves).
5) Pille disken ud og lægge den et køligt (men tørt sted) et døgns tid.
6) Gentage pkt. 1-5
7) Forsøge at formatere disken (ikke kun partitionere!)
8) Smide diske ad "H" til og købe en anden, hvis pkt 7. fejler.

hvis din tid er kostbar, du ikke behøver backup, disken ikke kan
repareres eller SMART status melder om fejl kan du springe 4, 5 og 6
over.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 14:23

> Havd siger SMART status på den?

Den siger »Mislykkes«.

> Jeg ville gøre følgende i nævnte rækkefølge:
>
> 1) Boot fra en _anden_ disk!

Der bootes i forvejen fra 160G harddisken. Til Classic fra 40G
harddisken. 60Geren bruges kun af Retrospect til backup.

> 2) Forsøge at tage så komplet backup som muligt med det samme.

Ha!

> 3) Forsøge at reparere disken med apples værktøj (boot fra CD!).

Dét kan jeg forsøge.

> 4) Forsøge at reparere disken med DiskWarrior (hvis den haves).

Jeg prøver at finde den frem.

> 5) Pille disken ud og lægge den et køligt (men tørt sted) et døgns tid.

Det må vel så blive det næste.

> 6) Gentage pkt. 1-5
> 7) Forsøge at formatere disken (ikke kun partitionere!)

Det vil Diskværktøj ikke give mig lov til; hverken formattering eller
partitionering. Men jeg kunne måske sætte den over i Win-desktoppen, og
forsøge der.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-06 14:37

> Den siger »Mislykkes«.

Det er ikke godt, men det /kan/ skyldes at den har det for varmt. Det
/behøver/ den ikke tage permanent skade af. For at afgøre det kan man
bruge smartutils eller andre værktøjer der er i stand til at give et
mere komplet SMART output.

> Der bootes i forvejen fra 160G harddisken. Til Classic fra 40G
> harddisken. 60Geren bruges kun af Retrospect til backup.

Nu ved jeg ikke hvilken disk der hvad, disse informationer forvrænger
blot min hukommelse. Hvad jeg mener er, at såfremt den disk OS'et
brokker sig over er din bootdisk bør du ikke længer boote fra den.

> Ha!

> Dét kan jeg forsøge.

> Jeg prøver at finde den frem.

> Det må vel så blive det næste.

Jeg har redet flere diske ved at køle dem ned og efterfølgende
formatere dem. Efterfølgende har jeg selvfølgelig monteret dem så de
er bedre kølet. FW kabinetter uden blæsere og +5400rpm diske i bærbare
uden aktive blæsere kan nemt blive for varme.

> Det vil Diskværktøj ikke give mig lov til; hverken formattering eller
> partitionering. Men jeg kunne måske sætte den over i Win-desktoppen, og
> forsøge der.

Såfremt du booter fra en partition på disken, kan du selvfølgelig
hverken formatere eller partitionere den med Apples værktøj.