iBook starter ikke på wep-enablet wan
Fra : Mette

Dato : 18-02-06 14:34

Efter jeg har enablet wep, kobler iBook'en sig ikke mere automatisk på
wan'en.
Jeg skal ind i AirPort-ikonen og vælge netværk.
Før jeg satte wep på, koblede den sig automatisk på.
Kan man ikke få den til at gøre det igen?

Leif

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-02-06 11:40

Mette wrote:
> [...]
> Jeg skal ind i AirPort-ikonen og vælge netværk.
> Før jeg satte wep på, koblede den sig automatisk på.
> Kan man ikke få den til at gøre det igen?

Jo da.

Du skal i System Preferences > Network
Der vælger du så Airport og avanceret mener jeg det er. Så kan du
tilføje et netværk som den automatisk skal tilslutte sig. Du skal have
navnet på netværket og koden klar !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-06 12:47

On 2006-02-18 14:34:16 +0100, Mette <noname@no.sppam> said:

> [...]
> Jeg skal ind i AirPort-ikonen og vælge netværk.
> Før jeg satte wep på, koblede den sig automatisk på.
> Kan man ikke få den til at gøre det igen?

Det skulle kunne lade sig gøre. I kontrolpanelet kan du vælge opførsel
overfor netværk. Bl.a. kan du lave en liste over tilladte netværk eller
du kan vælge et standardnetværk. Der er vist en fejl i Mac OS X 10.4,
hvis man har opgraderet en 10.3 i stedet for at installere 10.4 fra ny.
Der dukker muligheden for at lave en liste over tilladte trådløse
netværk ikke op. På et tidspunkt blev jeg også træt af at skulle skifte
netværk manuelt, så jeg oprettede en lokalitet. Pludselig dukkede
listen over netværk op, så nu kan min automatisk koble sig på et nyt
netværk igen. Og det gælder også netværk, som er beskyttet af
adgangskode.

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=08223>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-02-06 16:50

On Sun, 19 Feb 2006 12:46:51 +0100, Henrik Münster <news@muenster.dk>
wrote:

> Det skulle kunne lade sig gøre. I kontrolpanelet kan du vælge opførsel
> overfor netværk. Bl.a. kan du lave en liste over tilladte netværk eller
> du kan vælge et standardnetværk. [...]

Og når man så er i gang, må det meget kraftigt anbefales at skifte fra
WEP til WPA. WEP er i dag trivielt at bryde, og det kan ikke holde
bare script kiddies ude.

Når man konfigurerer WPA med preshared key (WPA-PSK) bør man bruge en
nøgle med 64 tilfældige hex-cifre, der så cut-and-paste'es ind på både
pc'er og access-point'et.

-A
--
http://www.hojmark.org/