W-lan USB adapter
Fra : Erling Hansen

Dato : 13-02-06 17:51

Hej. Nu har jeg så fået anskaffet ovenstående + en ledning så den kan
gå ind i iBook'ens indgang.

Findes der ikke et sted, hvor jeg kan gå hen og læse mig til, hvordan
bogen skal indstilles? Jeg fandt i sin tid ud af, hvordan modem'et
skulle indstilles, og det virker helt fint. Men nu har datteren altså
fundet ud af, at hun vil have min indigo iBook istedet for sin grønne
med OS 9,2 og jeg kan altså slet ikke finde ud af at få wireless til at
virke.
Erling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-06 19:37

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> fundet ud af, at hun vil have min indigo iBook istedet for sin grønne
> med OS 9,2 og jeg kan altså slet ikke finde ud af at få wireless til at

Er det denne her?

Mactastic USB 2,0 W-lan Stick 54 MBIT für Mac OS X

Hvad sker' når du putter den i USB porten?

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-02-06 20:31

> Er det denne her?
>
> Mactastic USB 2,0 W-lan Stick 54 MBIT für Mac OS X
>
> Hvad sker' når du putter den i USB porten?
Ja, det er den fyr. Der sker ikke noget når jeg sætter den i porten.
Jeg ved godt, at jeg skal have fat i systemindstillinger og lave nogle
indstillinger på netværk, men jeg ved ikke hvilke. Kan den køre med
modem og W-lan adapter samtidig? Altså ikke 'samtidig' men at de begge
to er klar til brug?
Erling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-06 21:27

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

<snip>

> Ja, det er den fyr.

Med 9.2? Den virker da ikke under 9.2 - "für Mac OS X".

> [...]
> jeg ved ikke hvilke. Kan den køre med modem og W-lan adapter samtidig?
> Altså ikke 'samtidig' men at de begge to er klar til brug?

I Mac OS 9.2 er der en smart funktion der hedder Location Manager til
det. Men du får ikke den dims til at virke under 9.2.

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-02-06 22:46

> <snip>

> Med 9.2? Den virker da ikke under 9.2 - "für Mac OS X".

> I Mac OS 9.2 er der en smart funktion der hedder Location Manager til
> det. Men du får ikke den dims til at virke under 9.2.

Hej Axel. en 'OM'er:
Jeg har formuleret mig dårligt/svært forståeligt. Min datter har en lime
iBook med 9,2 - nu vil hun absolut (kan jeg godt forstå) bytte med min
indigo iBook med OS X - og det er så den, jeg skal have dimsen til at
virke på.
Mvh
Erling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-06 23:38

> <snip>

> Med 9.2? Den virker da ikke under 9.2 - "für Mac OS X".

http://www.macuser.de/forum/archive/index.php/t-69738.html

(fundet ved at Google)

Der er en henvisning til denne her:

http://www.mactastic.de

men ingen omtale af en USB wireless dongle.

Men der andre måder at få en clamshell med OS 9.2 i luften på.

D-Link DWL-G730AP

Belkin F5D7330

Begge virker uden driver. De skal bare tilsluttes til computerens
ethernet stik.

Den første er en "bærbar" Multifunktion adapter. Den kan optræde som
enten netadapter, access point eller router og kan strømfødes gennem USB
porten. Den kommer osse med en strømadapter. En lækker sag. Jeg har selv
en F5D7330 og har brugt den på en Beige G3 Gossamer under OS 9.1.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-06 23:59

> [...]

> indstillinger på netværk, men jeg ved ikke hvilke. Kan den køre med
> modem og W-lan adapter samtidig? Altså ikke 'samtidig' men at de begge

Ja, du kan have to forskellige måde at forbinde på, een med modem og een
med trådløs.

Via din Æble menu Location -> Network Preferences...

Der kan du enten bruge Automatic (den vil som regel være der - hvis du
ikke har fjerenet den eller omdøbt den) eller lave en ny til USB donglen
hvis du har een til dit (interne) modem.

Du kan osse prøve om du kan activere din dongle med Internet Connect.

Vær opmærksom på, at Location i OS X ikke har alle de samme
funktionaliteter som Locations i OS 9.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-06 14:16

Erling Hansen skrev:
> [...]
> fundet ud af, at hun vil have min indigo iBook istedet for sin grønne
> med OS 9,2 og jeg kan altså slet ikke finde ud af at få wireless til at

Lad os endelig høre, hvordan det går. Jeg har nemlig altid hørt og sagt
videre, at netværk over USB-porten ikke rigtig duer på en Mac. I
starten, da USB var nyt, var det slet ikke understøttet. Siden er der
vist kommet drivere. Der er altid nogen her i gruppen, der siger, at det
skam sagtens kan virke. Der er bare ikke forfærdelig mange, der har
fortalt om, at de bruger det. Nu vil jeg derfor gerne have afgjort, hvor
godt det virker.
Henrik Münster