Hvordan laver man Kandis?
Fra : JCE

Dato : 25-02-06 22:43

Jeg har fået en svaghed for Kandis sukker i kaffen, altså de her stænger med
en form for sukker på... Kan man selv lave det eller hvordan? for det er
lidt dyrt i det lange løb
mvh Jens

Fra : Max

Dato : 25-02-06 23:08

Hej Jens

> Jeg har fået en svaghed for Kandis sukker i kaffen, altså de her
> stænger med en form for sukker på... Kan man selv lave det eller
> hvordan? for det er lidt dyrt i det lange løb

Jeg har prøvet på et tidspunkt at finde metoden/opskrift og
fandt aldrig noget rigtigt brugbart. Men hvad koster kandis-
sukker fra Dansukker da siden du kalder det dyrt ?

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 26-02-06 00:17

"JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået en svaghed for Kandis sukker i kaffen, altså de her stænger
> med en form for sukker på... Kan man selv lave det eller hvordan? for det
> er lidt dyrt i det lange løb

Kandis er jo blot rørsukker der krystalliseret langsomt, således at
krystallerne er større. Hvis det kun er smagen du er ude efter, burde du
kunne finde en type rørsukker med den smag, du ønker.

/P

Fra : Max

Dato : 26-02-06 21:15

Hej

> Kandis er jo blot rørsukker der krystalliseret langsomt, således at
> krystallerne er større. Hvis det kun er smagen du er ude efter, burde
> du kunne finde en type rørsukker med den smag, du ønker.

Det er åbentbart ikke altid rørsukker, i et ældgammelt skoleleksikon
jeg har står kandis under roesukker, beskrevet således. Kandis er
store sukkerkrystaller, der har udskilt sig på sejlgarn, som man har
ophængt i en varm råsukkeropløsning der afkøles meget langsomt.

Hokus pokusen er så hvad der menes med varm og langsom.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-03-06 19:34

> [...]
> store sukkerkrystaller, der har udskilt sig på sejlgarn, som man har
> ophængt i en varm råsukkeropløsning der afkøles meget langsomt.

Før man fik styr på raffinering og man fik stødt melis var alt "sukker"
kandis - roe som rør. Så det skal nok passe.

Fra : Ralph

Dato : 26-02-06 15:50

> [...]
> med en form for sukker på... Kan man selv lave det eller hvordan? for det

Man tager fire buttede thyboere, iklæder dem nogle lidt for smarte jakkesæt,
udstyrer dem dem med ca. 100 kg. musikinstrumenter, sender dem i musikskole
i maksimum 4 uger, putter dem i en bus, musikken skriver de selv på vej hen
til enkeballet, voila, så har du Kandis.

undskyld
--
venligst
Ralph

Fra : Spacey

Dato : 26-02-06 20:37

> [...]
> musikskole i maksimum 4 uger, putter dem i en bus, musikken skriver de
> selv på vej hen til enkeballet, voila, så har du Kandis.

LOL!

Kenneth

Fra : Max

Dato : 26-02-06 21:02

Hej

> skriver de selv på vej hen til enkeballet, voila, så har du Kandis.

Se, det kunne være rigtig sjovt at putte dem i kaffen :)

Mvh Max

Fra : Kasper Eulert

Dato : 27-02-06 12:52

On Sat, 25 Feb 2006 22:43:03 +0100, "JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>en form for sukker på... Kan man selv lave det eller hvordan? for det er

Du kan købe kandispinde for 10,- i Fakta i øjeblikket.
Mvh
Kasper Eulert
www.kaffe-cafe.dk - Alt om kaffe!

Fra : JCE

Dato : 27-02-06 16:18

"Kasper Eulert" <ke@kaffe-cafe.dk> wrote in message

> Du kan købe kandispinde for 10,- i Fakta i øjeblikket.
> Mvh
> Kasper Eulert
> www.kaffe-cafe.dk - Alt om kaffe!

for hvor mange??

Fra : Kasper Eulert

Dato : 27-02-06 16:45

On Mon, 27 Feb 2006 16:17:58 +0100, "JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk>
wrote:

>"Kasper Eulert" <ke@kaffe-cafe.dk> wrote in message

>for hvor mange??

Jeg mener der er 6 i en pakke.

Fra : Padre

Dato : 01-03-06 15:02

Jeg kan huske, at vi i fysiktimerne lærte at lave krystaller på den
måde. Man opløste sukker i vand, indtil der ikke kunne opløses mere,
så lod man en snor hænge ned i opløsningen og lod det stå i et par
dage, til der havde dannet sig krystaller på snoren.

For at forsøge at svare på det oprindelige spørgsmål, så kunne man
jo evt. tage en træplade, som i størrelse passede som låg på en lav
gryde, i træpladen kunne man bore en masse huller, i hvilke man kunne
stikke en masse af de her tynde bambuspinde, som man kan købe til at
bruge som små grillspyd. Så skolder man træ-arrangementet, fylder
vand i gryden, bringer det i kog, tilsætter sukker til der ikke kan
opløses mere (sukker er jo billigt i forhold til kandispriserne),
lader det simre lidt, slukker blusset og lægger så træpladen på,
så pindene stikker ned i sukkeropløsningen, og lader det hele stå et
par dage. Jeg ville, hvis jeg selv skulle anstille forsøget, tilsætte
lidt kaffe til vandet.

Det burde kunne virke, men tidsforbruget og effektiviteten af det tør
jeg ikke gætte på

--
padre

Fra : Max

Dato : 01-03-06 19:55

Hej Padre

> Det burde kunne virke, men tidsforbruget og effektiviteten af det tør
> jeg ikke gætte på

Nu behøver man jo ikke gøre det af økonomiske grunde, jeg har altid
syntes at kandiskrystaller var fasinerende og det kunne jo være en
grund til at lege med det. Jeg kunne også forestille mig at bruge en
sukkertype der smagte af mere end bare sukker. Jeg tror at det
springende punkt er det de kalder langsom afkøling, gad vide hvor
lang tid det tager at udvikle de store flotte krystaller ?

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 01-03-06 20:23

> gad vide hvor
> lang tid det tager at udvikle de store flotte krystaller ?

Der er faktisk en enorm mængde opskrifter på Kandis på nettet, se for
eksempel http://www.exploratorium.edu/cooking/candy/recipe-rockcandy.html,
eller søg på "How to make rock candy" på google.

Ifølge ovenstående taer det cirka en uge.

MVH

Peter

Fra : Max

Dato : 01-03-06 21:00

Hej Peter

> http://www.exploratorium.edu/cooking/candy/recipe-rockcandy.html,
> eller søg på "How to make rock candy" på google.

Tusind tak for det tips, jeg har prøvet at søge på candy, men det giver
jo millioner af hits og jeg kunne ikke finde den engelske oversættelse
af ordet kandis. Men den kom du så lige med her, tak for det.

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 01-03-06 23:28

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller søg på "How to make rock candy" på google.
>
> Ifølge ovenstående taer det cirka en uge.

Prøv at læse forklaringen under hvorfor vægen skal tørre.

Det er faktisk også sådan almindeligt sukker laves. Når sukkersaften er
indkogt til en mættet opløsning tilsætter man til flere tons tyksaft én
spiseskefuld florsukker. I denne ene spiseskefuld er alle de krystaller der
skal til for at lave flere tons strøsukker. (Som naturligvis lige skal
centrifugeres, vaskes i vand mens centrifugen kører for fuld kraft og tørres
forsigtigt i en roterende ovn før den sendes i silo.)
Således blev det en gang vist og fortalt på Nakskov Sukkerfabrik.
mvh
Jørgen