Sukker i cola light
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 23-02-06 20:21

Min kæreste påstår at coca cola light feder næsten lige som meget som
almindelig coca cola. Selvom jeg kan se på varedeklarationen at der næsten
ingen kalorier er i, så mener hun stadig at det feder meget?

Hvem af os har ret?

På forhånd tak
--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-02-06 20:45

On Thu, 23 Feb 2006 20:20:34 +0100
"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> wrote:

> [...]
> almindelig coca cola. Selvom jeg kan se på varedeklarationen at der
> næsten ingen kalorier er i, så mener hun stadig at det feder meget?

mon ikke hun forveksler sødemidlerne i cola light (bl.a. aspartam) med
sukkeralkoholer (sorbitol f.eks). Førstnævnte feder ikke og har
umiddelbart ingen beviste (alvorlige) bivirkninger, mens
sukkeralkoholer opfattes af kroppen helt som sukker (da det omdannes
til sukker i kroppen) og derfor både feder og giver problemer for
diabetikere. Desuden virker det afførende, hvilket ved lov skal skrives
på pakninger af f.eks. slik hvis indholdet er over 10%.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-02-06 21:14

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> skrev:

> [...]
> som almindelig coca cola. Selvom jeg kan se på varedeklarationen
> at der næsten ingen kalorier er i, så mener hun stadig at det

Det har I begge et eller andet sted men nok mest dig. Umiddelbart er
der klart mindre energi i en light cola end i sukkersødet cola så som
klart udgangspunkt feder en light cola mindre end en sukkersødet cola.
Men der er nogle undersøgelser der tyder på, at lightprodukter ikke
giver den samme mæthedsfornemmelse som sukkersødede produkter, hvorfor
dem der indtager lightprodukter kompenserer for den manglende
mæthedsfornemmelse ved at indtage mere af de ting der giver en
mæthedsfornemmelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-02-06 10:54

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> [...]
> produkter som f.eks. light chips, light slik, light fløde og
> lignende hvor folk tror de liiige kan snuppe et ekstra stykke
> fordi det er light. I forbindelse med cola light og specielt
> sødestoffet aspartam som er i cola light er det videnskabeligt
> undersøgt gang på gang om denne manglende mæthedsfornemmelse har
> noget på sig. Alle undersøgelser peget mod at det ikke passer
> (lige som hovedpine, epilepsi, hjernesvulster, nedsat
> syn,øjensmerter, depression, aggression, søvnløshed, stakåndethed,
> kvalme, diare, underlivssmerter, kløe, hårtag og død).

Det er nu ikke helt korrekt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Recently-published research

A large three-year study into the long-term effects of eating aspartame
in rats by the European Ramazzini Foundation for cancer research in
Bologna, Italy was published in September 2005. It found evidence that
aspartame caused cancer of the kidney, and of the peripheral nerves,
mainly in the head. It also reported an increased risk of leukaemias
and lymphomas in female rats. Manufacturers of aspartame have
challenged the validity of the study. [64]

Så i bedste fald kan vi sige, at aspartams potentielle effekter er
usikre og alene af den grund er det et tvivlsomt tilsætningsstof i
fødevarer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-02-06 14:53

> [...]
> dem der indtager lightprodukter kompenserer for den manglende
> mæthedsfornemmelse ved at indtage mere af de ting der giver en

Efter det synspunkt er light cola lige så fedende som postevand. De må begge
skabe den samme mæthedsfornemmelse og dermed skabe det samme trang til
kompensation.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-02-06 17:34

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev:

> Efter det synspunkt er light cola lige så fedende som postevand.
> De må begge skabe den samme mæthedsfornemmelse og dermed skabe det
> samme trang til kompensation.

Problemet er at Light-produkter også kan øge sultfornemmelsen jvf.
nogle undersøgelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-02-06 18:21

> Problemet er at Light-produkter også kan øge sultfornemmelsen jvf.
> nogle undersøgelser.

Dem ville jeg gerne se.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-02-06 17:35

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> Der var en årgang en teori oppe omkring at det rent faktisk øgede ens
> sult for det derfor var mere fedende. men det havde mig bekendt intet
> på sig

Læste du min henvisning. Dine konsekvente afvisninger af mulige
negative konsekvenser af produkter med sødemidler har ikke basis i
virkeligheden. Der er ikke enighed om sikkerheden ved brugen af visse
kunstige sødemidler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-02-06 09:42

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> jeg har fulgt diskussionen igennem en del år snart og hvert gang
> der kommer en undersøgelse som taler mod aspartam, så kommer der
> 4-5 stykker som afviser det

Som er finansieret af?

> Derfor har jeg efterhånden fundet den side jeg er med om end jeg
> da sagtens kan omvendes hvis der kommer konkrete eksempler.
> De fleste anti-aspartam undersøgelser jeg har set, har bare været
> små og ufyldestgørenden (typisk under 100personer som er
> undersøgt) hvorimod dem som er "for" aspartam typisk har været
> 1000+ undersøgte personer.

For example, in human research of aspartame, the aspartame is usually
provided in slow-dissolving capsules. But the biochemical changes from
ingesting aspartame in slow-dissolving capsules are many times smaller
than those from ingesting aspartame dissolved in liquids (such as
carbonated beverages). [9] Therefore, the amount of aspartame used in
most human studies is equivalent to a much smaller "real-world" amount.

Men det bedste argument mod kunstige sødemidler er nu nok, at de smager
vanvittigt dårligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-03-06 14:04

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
-klip-
> Men det bedste argument mod kunstige sødemidler er nu nok, at de smager
> vanvittigt dårligt.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
> Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Jeg kunne ikke være mere enig.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-03-06 00:36

[Morten Bjergstrøm | 25 Feb 2006 08:41:46 GMT]

>Men det bedste argument mod kunstige sødemidler er nu nok, at de smager
>vanvittigt dårligt.

Det er nu groft generaliseret :)

Hvis man ved noget om udvikling af sød smag og forstår at kombinere de rette
kunstige sødemidler for at opnå en synergieffekt, kan du faktisk lave et
produkt der smager helt fabelagtigt og hvor f.eks. 19 udaf 20 (min påstand)
ikke vil kunne korrekt udpege fødevaren der var kunstigt sødet.

Problemet med kunstige sødemidler er blot at alt, alt for mange
fødevareudviklere ikke kan finde ud af at opnå den rette balance - eller har
situationer hvor de skal leve op til særlige lovkrav på tværs af markedet.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-03-06 10:31

Rene' Hjorth <rene@hjorth.com> skrev:

> Det er nu groft generaliseret :)

Utvivlsomt

Mit udsagn er baseret på de produkter man støder på i dagligdagen, og
de smager efter min bedste overbevisning ret skidt.

Jeg tror gerne på, at man rent faktisk kan lave produkter der smager
ordentligt, hvis man bruger de kunstige sødemidler rigtigt, og hvor det
vil være meget svært at skelne mellem de naturligt sødede produkter og
de kunstigt sødede ditto.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-03-06 17:42

[Morten Bjergstrøm | 26 Mar 2006 09:31:28 GMT]

>Mit udsagn er baseret på de produkter man støder på i dagligdagen, og
>de smager efter min bedste overbevisning ret skidt.

Ja, desværre. Jeg har selv snakket med fødevareudviklere der bruger en rum
tid på at lave et godt (sukkerholdigt) produkt, men når de så bagefter skal
lave den sukkerfrie variant - dividerer de mænden af sukker med 400 og
erstatter med sakkarin! Sjusk :)

> [...]
>ordentligt, hvis man bruger de kunstige sødemidler rigtigt, og hvor det
>vil være meget svært at skelne mellem de naturligt sødede produkter og

Godt - så er vi helt enige :)

Men som fødevareudvikler (og forbruger) er det pokkermig ærgeligt at gå
rundt og gang på gang falde over den slags dårligt udviklede produkter.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Inger

Dato : 26-03-06 21:59

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> dem der indtager lightprodukter kompenserer for den manglende
> mæthedsfornemmelse ved at indtage mere af de ting der giver en

Jeg mener ikke det så meget er mætheds fornemmelsen som trangen til
noget sødt. Hvis man drikker light, så tror kroppen først at nu får den
sukker - på grund af den søde smag. Når den så opdager at det gjorde den
ikke "beder" den dig om det, og derved får du endnu større trang til
noget sødt. Og hvis du giver efter for denne trang og spiser vingummi
eller andet slik, ja så feder det jo.

Det fede er jo så når man kan ignorere denne trang til noget sødt. Så
har man virkelig vundet ved at drikke light. Og er man hardcore
"ikke-light" drikker så kan man virkelig vinde ved at gå over til light,
især hvis man kan komme ud af sukker afhængigheden...

Inger

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-03-06 13:19

> [...]

> når de så bagefter skal lave den sukkerfrie variant - dividerer de
> mænden af sukker med 400 og erstatter med sakkarin! Sjusk :)

Men det er nemt og billigt

> Men som fødevareudvikler (og forbruger) er det pokkermig ærgeligt
> at gå rundt og gang på gang falde over den slags dårligt udviklede
> produkter.

Det kan jeg godt forstå. Det må være frustrerende at kunne se hvor
meget skidt der er på det danske marked og tendensen går klart i den
gale retning. Det endda skrevet af en der ikke går så meget op i mad
i det daglige og ikke nødvendigvis har noget ønske om absolut
topkvalitet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-02-06 21:33

On 23 Feb 2006 20:14:01 GMT
> [...]

hjernesvulster, nedsat syn,øjensmerter, depression, aggression,
søvnløshed, stakåndethed, kvalme, diare, underlivssmerter, kløe,
hårtag og død). Tilbage i starten af 90'erne var det meget oppe at
vende og der kom også nogle amerikanske undersøgelser som påviste alle
disse mange bivirkninger. Siden da er der dog dukket flere uafhængige
undersøgelser op hvert år som påviser at udsagnene ikke har noget på
sig.

Fra : Jesper

Dato : 24-02-06 01:52

Jacob Viberg Nielsen den 23-02-2006 20:20:
> [...]
> almindelig coca cola. Selvom jeg kan se på varedeklarationen at der næsten
> ingen kalorier er i, så mener hun stadig at det feder meget?

"...Fordi aspartam erstatter det fedende sukker, indtager man nu langt
færre tomme kalorier og - voila! - svulmer desårsag tilsvarende mindre.
- Men er det nu også korrekt? En undersøgelse, der omfattede knap 60
overvægtige personer, syntes at dokumentere påstanden. Forsøgslederne
konkluderer, at en kaloriefattig kost med tilskud af aspartam vil kunne
fremme vægttab (60). Men inden glæden herover nu begynder at brede sig
for kraftigt i de små hjem med de svære damer og tunge mænd samt i
aspartam-hovedkvarteret i USA, må vi imidlertid lige tilføje, at der er
dem, der har kastet kritiske blikke på denne undersøgelse og dens
resultater.... "

http://www.subvenio.dk/sodemidler.html

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-02-06 15:01

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-02-06 19:43

On 24 Feb 2006 16:34:55 GMT

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-02-06 19:46

On 24 Feb 2006 16:33:47 GMT

> Problemet er at Light-produkter også kan øge sultfornemmelsen jvf.
> nogle undersøgelser.

hvilket igen er blevet afvist af mindst lige så mange undersøgelser.

I en svensk undersøgelse jeg læste fornyligt (har desværre ikke lige en
ref) kom man frem til at denne "øgede sult" som nogle af de undersøgte
havde, i virkeligheden kom fordi disse personer var gået over til light
i et forsøg på at forbedre deres livsstil og derfor også i den
sammenhæng var holdt op med at ryge. rygestoppet var så i disse
tilfælde den virkelige synder hvad angår trøstespisning og
alternativer til smøgen i munden.

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-02-06 10:11

On 25 Feb 2006 08:41:46 GMT
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Som er finansieret af?

Jeg har læst undersøgelser fra universiteter i tyskland, danmark,
sverige, england, irland, holland og spanien (muligvis flere). Der er
ingen af dem som har vist tegn på at de skulle være finansieret af
f.eks. den amerikanske aspartam industri.
Den slags undersøgelser findes der også en del af, men det er ofte ret
tydeligt og de kommer oftest fra usa.

[snip]
> [...]
> (such as carbonated beverages). [9] Therefore, the amount of
> aspartame used in most human studies is equivalent to a much smaller

Jeg har nu set Nutra Sweet undersøgelser hvor folk skal bruge en vis
mængde hver dag.... har endda set en hvor man skulle drikke 2l cola
light hver dag.

> Men det bedste argument mod kunstige sødemidler er nu nok, at de
> smager vanvittigt dårligt.

Så glæd dig til at tagatose rigtigt kommer på markedet. Dette
biprodukt fra mælkeproduktionen smager godt og har mange af de samme
egenskaber som sukker (f.eks. karamellisering, smagsforstærkning og
jævning) men det er bare meget mere kalorielet og skader ikke
tænderne