mad efter sygdom (opkast/diarre)
Fra : Kim Schulz

Dato : 23-02-06 19:30

hejsa,
Kom i dag til at diskutere det "interessante" emne om hvad der egenligt
er bedst at spise efter at man har været helt nede at vende med tømt
mave (opkast og diarre).
mit umiddelbare gæt må være noget som er syreholdigt (da al mavesyren
er kastet op) og noget som ikke er får hårdt for mave at fordøje -
altså ikke fuldkornsbrød.

Men hvad er egentligt bedst? nogen der ved det?

MVH
Kim

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-02-06 19:38

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim,

Ved og ved.... Jeg har da selv gjort mig nogle erfaringer. For nyligt
havde hele familien sådan en drøj omgang. Som vanligt efter en sådan,
starter jeg gerne med youghurt (gerne cultura), revet æble (revet fordi
maven ellers skal arbejde for meget) og endelig tørre hvedekiks eller
tvebakker.
Undgå alt for meget fedt og især mange fibre det første døgnstid efter.....

God bedring....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-02-06 19:49

[...]

---------
Udover at vælge noget rigtigt at spise - altså udover dit egentlige
spørgsmål er det osse en smart idé at genoprette elektrolytbalancen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-02-06 20:01

On Thu, 23 Feb 2006 19:48:41 +0100
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> Udover at vælge noget rigtigt at spise - altså udover dit egentlige
> spørgsmål er det osse en smart idé at genoprette elektrolytbalancen.

som gøres ved?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-02-06 20:27

Kim Schulz skrev:

> [...] mit umiddelbare gæt må være noget som er syreholdigt
> (da al mavesyren er kastet op) og noget som ikke er får hårdt
> for mave at fordøje - altså ikke fuldkornsbrød.

> Men hvad er egentligt bedst? nogen der ved det?

Begynd forsigtigt med en skive tørt, almindeligt knækbrød - helt
uden noget på. Og drik dertil en smule stuetempereret æblemost.
Hvis det bliver nede, så prøv med lidt mere af det.

--
'rluf :·)

Fra : Max

Dato : 24-02-06 08:18

Hej Kim

> Men hvad er egentligt bedst? nogen der ved det?

Jeg ved ikke hvad der er bedst, men Cola og popkorn
er godt efter den slags, det giver masser af sukker og
salt og er rimeligt fedtfattigt.

Mvh Max

Fra : Sybil

Dato : 24-02-06 16:17

[...]

Da jeg selv har haft store problemer med min mave har jeg talt flere gange
med min læge om det.
For 10 år siden havde du fået en komplet liste fra en diætist, men lægerne
og diætisterne har fundet ud af at alle maver er forskellige og derfor kan
tåle forskellige ting. Så i dag består diæter af at prøve sig frem og gøre
sine egne erfaringer.

Selv starter jeg med chips med salt, når jeg har kastet op en hel dag.

Majken

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-08-06 15:03

Kim Schulz skrev:
> [...]
> altså ikke fuldkornsbrød.
>
> Men hvad er egentligt bedst? nogen der ved det?

Hej Kim

Det med de revne æbler er jo velkendt. Men hvad de færreste er klar over
er, at man skal undgå mælkeprodukter i et par døgn efter en
maveinfektion. Det skyldes, at mælk indeholder laktose. Laktose
nedbrydes af enzymet laktase, som sidder i tarmslimhinden. Evnen til at
danne laktase kommer igen som noget af det sidste når en tarmslimhinde
skal komme sig ovenpå en gang maveinfektion. Spiser man mælkeprodukter
før man kan nedbryde laktose, så kan man vedligeholde sin diarre unødigt
i yderligere nogle dage.

Altså: cultura er godt - men vent til din mave rent faktisk kan nedbryde
det, dvs 2 døgn efter diarreen er ophørt.

Med venlig hilsen
Jesper