/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Summa: "Udlæg medarbejder" burde være et p~
Fra : Hans Jakobsen


Dato : 22-02-06 10:25

Jeg har brugt kontoen 58910 "Udlæg medarbejder" nogle gange, men opdager nu
at den står som et aktiv... hvordan kan det lade sig gøre? - det er jo en
kortfristet gæld, som virksomheden skylder en medarbejder, så kontoen burde
være et passiv?

mvh
Hans Jakobsen



 
 
Nico de Jong (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 22-02-06 10:51

Hans Jakobsen" <pianoguyNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:43fc2de6$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...> Jeg har brugt
kontoen 58910 "Udlæg medarbejder" nogle gange, men opdager nu
> at den står som et aktiv... hvordan kan det lade sig gøre? - det er jo en
> kortfristet gæld, som virksomheden skylder en medarbejder, så kontoen
burde
> være et passiv?
>
Nu kender jeg ikke SS, men "Udlæg medarbejder" kan forstås på 2 måder :
"Udlæg FOR Medarbejder" (f.eks.hvis han får leveret en privat
opkrævningspakke på virksomhedens adresse), eller "Udlæg AF Medarbejder"
(færgebillet osv).

Kan de omkringliggende konti ikke give ide om det er det ene eller det andet
?

Nico



Hans Jakobsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Hans Jakobsen


Dato : 22-02-06 14:16

Ja, i kontoplanen står den under gruppen "Likvide beholdninger", hvilket
indikerer at den skal opfattes som et udlæg FOR en medarbejder.
Hvis kontoen virkelig skal opfattes sådan, så undrer det mig at der ikke er
en konto for "Udlæg AF medarbejder".
Hvor ofte lægger en virksomhed penge ud FOR en medarbejder? - min oplevelse
er at det langt oftere går den anden vej: at en medarbejder har lagt penge
ud for virksomheden (indkøb over nettet på privat kreditkort, benzin til
firmabilen, etc).

mvh
Hans Jakobsen

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> wrote in message
news:LoWKf.20$Jr6.13@news.get2net.dk...
> Nu kender jeg ikke SS, men "Udlæg medarbejder" kan forstås på 2 måder :
> "Udlæg FOR Medarbejder" (f.eks.hvis han får leveret en privat
> opkrævningspakke på virksomhedens adresse), eller "Udlæg AF Medarbejder"
> (færgebillet osv).
>
> Kan de omkringliggende konti ikke give ide om det er det ene eller det
> andet
> ?



Nico de Jong (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 23-02-06 07:39

"Hans Jakobsen" <pianoguyNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:43fc6412$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, i kontoplanen står den under gruppen "Likvide beholdninger", hvilket
> indikerer at den skal opfattes som et udlæg FOR en medarbejder.
> Hvis kontoen virkelig skal opfattes sådan, så undrer det mig at der ikke
er
> en konto for "Udlæg AF medarbejder".
> Hvor ofte lægger en virksomhed penge ud FOR en medarbejder? - min
oplevelse
> er at det langt oftere går den anden vej: at en medarbejder har lagt penge
> ud for virksomheden (indkøb over nettet på privat kreditkort, benzin til
> firmabilen, etc).
>
Det er ret logisk.
For at kunne bogføre noget, skal man have et bilag. Og så længe en
medarbejder har lagt noget ud, er der godt nok et bilag, men det ligger hos
medarbejderen. Det bliver først et bilag når han afleverer f.eks. sin
rejseafregning, og så er de pludselig ikke et (ikke-bogført) udlæg mere, men
en rejseomkostning.
Den er lidt kringlet, ikk' ?
Jeg er dog enig med dig i at kontobetegnelsen kunne forbedres

Nico



Claus Agerskov (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Claus Agerskov


Dato : 24-02-06 11:47

Hans Jakobsen wrote:

> Hvor ofte lægger en virksomhed penge ud FOR en medarbejder?

Det er da ikke ualmindeligt, at medarbejdere får et udlæg til dækning af
forventede rejseomkostninger eller indkøb i mindre omfang.

Her vil der så ligge et udlægsbilag i kassen, som så bogføres.

Hvis udlægget er så kortvarigt, at medarbejderen kommer tilbage med
regning/faktura og overskydende penge inden kasserapporten skrives, kan
udlægsbilaget blot destrueres, da indkøbet blot vil fremstå som sket
direkte fra kassen.

Eller er jeg helt galt på den?

De herligste hilsner
--
| Claus Agerskov | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| ca@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste