Bagning uden varme. Dovenskabs-forslag
Fra : Bo Warming

Dato : 14-02-06 22:01

Bager man på en sød pige, _skal_ være følelsernes varme for at godt
resultat
Men efter hundreder af kreative dej-sammenblandinger i de sidste 29 år
er jeg gået over til kun at mixe og forme og evt tørre, og er ret
tilfreds med nogle af resultaterne, som er nemme at spise og har det
hele, både dyr protein og billig kulhydratbasis og
smagshøjdepunkter(krydder, krydderurter ist f løg mm)

Fx havde min kone lavet alt for mange lækre naturris til et gæstebud
og jeg nænner ikke at smide ud, så jeg satte skålen i fryseren indtil
jeg var inspireret, og så tog jeg den ud til optøning og tøede en
pakke hakket oksekød op og skar 2 kg løg i skiver med foodprocessoren
og lidt krydderi og citronsyre og kartoffelmelspulver eller
kartoffelmospulver som "lim"( evt alm mel) og jeg
homogeniserede(æltede) det hele i processoren og smed det i en stor
gennemsigtig plastikpose og fladede det ud til ½ cm tykkelse mellem
bord og kagerulle og rystede det ud på en ovnrist og spiser nu lystigt
af de rugbrødsrundtnom agtige "flager" som idag hvor det er nyt er
rigelig stærke af rå løg, men jeg ved af erfaring at det vil svækkes
efterhånden som de tørrer, og det vil ikke mugne selv efter uger, dels
pga ringe tykkelse, dels pga citronsyren(eddike er også OK)

Er man tartarglad så mere kød, er man vild med løg som mig så mere af
det, er man til rigtig bagning så mere mel og bagepulver og i
ovn/mikro.

Det startede med at min norske kone og jeg fik en stor Kenwood mixer i
bryllupsgave før vi tog til Zambia, hvor vi havde masser af solsikker
i haven og bagte solsikkekernebrød
Så blev jeg i ulandene betaget at de tørrer alt så det kan holde sig
uden at de har køleskab
Jeg er for doven til ind og ud af fryser/køleskab og jeg vil have al
mad skal ligge lunken parat når man er sulten
Når min mor bagte, åd vi dej i store mængder og fik aldrig mavepine af
det.
Kød behøver ikke varmes, parasitter er ingen risiko her til lands, ej
heller salmonella fra netop optøet fars når den efter mix flades tyndt
og tørrer
Prøv. Jeg har aldrig haft dårlige erfaringer med variationer over
dette tema

Kapers og japanenas i massevis er godt men dyrt at blande i. Evt
tomatpure, evt kogende vand hvis konsistensen er for hård
Kød og især fisk kan harske efter uger, så laves en stor portion, så
halvdelen på køl
Nudler er også fint bindemiddel og basis istf ris, evt lad kogte
kartofler være hovedbestanddel
Dejen kan også rulles i tortilla wraps eller lægges på "både" af sådan
pandekage
Begynder en sådan mix at mugne, fx fordi der ikke er tørring i luften,
så i ovn en kort tid, og det er en helt ny ret
"Lev livet farligt" betyder kun at jeg har smidt 1% ud af hvad jeg har
lavet pga mug - aldrig sundhedsproblemer fordi kød er uopvarmet -
det konserveres jo af både krydderier, salt og især tørring fra
tørrende pulvre og nudler og lignende i mixen og sol og ventilation.
Rå sild på denne måde i hot sol i haven, er skønt, både første dag og
de næste. Sushi-sashimi med laks er kun lidt bedre
Sorte bageplader som middagssolen stråler lige ned på, er faktisk
ovnbagning
Svensk gravad laks var engang med masser af tørre krydderurter mast
ind i fiskekøddet, så det tørre plantevæv suger vand ud af kødet og
det bliver holdbart i en kold kælder eller under jord derved. Gravad
var under jord og med kampesten over tilat mase tørringsplanterne ind
i fladt kød og hindre dyr i at grave sig derned