spaghettisquash i Kbh?
Fra : Peter Westh

Dato : 06-02-06 21:11

Jeg fik en spaghettisquash med min grøntkasse fra Aarstiderne i forrige uge,
og de mennesker jeg bespiste med den er nu helt vilde efter mere.

Men hvor kan man købe spaghettisquash i Kbh? Den er ikke i Aarstidernes
løsvægt-sortiment.

p.f.tak

Peter

PS: Jeg tilberedte den sådan her:

Squashen halveres på langs, kernerne skrabes ud og kødet gnides med lidt
salt og olie.

Bages ved 225 i ca. 3 kvarter.

Køler lidt af, hvorefter kødet skrabes ud i en stor skål med en gaffel. Det
hele skal så vidt muligt deles i trævler.

Det grønne af to porrer snittes fint, og steges let i en smule olie i en
kaserolle. 1 dl piskefløde hældes ved og der tilsættes en god håndfuld
hakkede krydderurter. Jeg brugte estragon (fra fryseren, plukket i sommers),
men persille, kørvel, basilikum, merian eller koriander kunne nok bruges.
(fyldet kunne givetvis også suppleres med alskens lækkerier som soltørrede
tomater, pinjekerner eller mandler, oliven etc.)

Flødeblandingen røres i squashkødet sammen med lidt friskreven parmesan, og
der smages til med salt og peber.

Hvis en af skallerne er intakt fyldes blandingen deri, ellers kommes den i
et ildfast fad.

Reven øst drysses over, og der fordeles lidt smørklatter over det hele.

Bages ved 250 øverst i ovnen til toppen er godt brun. Kan spises alene eller
som tilbehør.

/P

Fra : Brian S

Dato : 07-02-06 11:08

Jeg synes, Metro har det flotteste udvalg af grøntsager i København
(begge afdelinger).

Eller kan du vel spørge din lokale grønthandler om at købe nogle på
torvet (hvis du tør, det er måske en fornærmelse).

Fra : Peter Westh

Dato : 07-02-06 21:22

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>Eller kan du vel spørge din lokale grønthandler om at købe nogle på
>torvet (hvis du tør, det er måske en fornærmelse).

Næh, jeg tror ikke fyreme nede i Kervan på Nordre Frihavngasde ligger under
for noget spaghettisquash-forbud - hvad deres religion så ellers er. Jeg
prøver dér.

/P

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 07-02-06 22:10

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, jeg tror ikke fyreme nede i Kervan på Nordre Frihavngasde ligger
> under for noget spaghettisquash-forbud - hvad deres religion så ellers er.
> Jeg prøver dér.

Ellers vil jeg da gerne slå et (stort) slag for grønthandleren på
Godthåbsvej, lige ved Grøndal Station. Han er ikke den billigste, men han
har en del lidt mere specielle ting, og har han ikke hvad du savner, tager
han det gladeligt hjem til dig.

Har personligt fået ham til at tage 3 kg blå kartofler hjem til mig.
Desværre tænkte jeg ikke på at spørge hvad de ville komme til at koste.

Godt nok fik jeg dem til engrospris fordi han også selv syntes at de var
noget pebrede, men alligevel: det er squ ikke hver dag jeg slæber for 180
(!) kroner kartofler hjem :-/

Anyway, det er klart den bedste grønthandler jeg kender her i Kbh.

--
Mvh Mads
----

Fra : Mus

Dato : 08-02-06 13:31

> [...]
> og de mennesker jeg bespiste med den er nu helt vilde efter mere.
>
> Men hvor kan man købe spaghettisquash i Kbh? Den er ikke i Aarstidernes

Hmm hvordan ser sådan en tingest ud. er den let at kende fra alm squash?

LN

Fra : Peter Westh

Dato : 08-02-06 18:56

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm hvordan ser sådan en tingest ud. er den let at kende fra alm squash?

Se http://www.bartleby.com/images/A4images/A4spaghe.jpg

Til højre den friske grøntsag, til venstre indmaden i telberedt tilstand.

/P