TBC skrev:
> Mange føler for tiden at deres friheder er truet. Mange føler deres
> frihed til ytring truet, og endnu flere er sundt nok ved at opdage at
> de reelt ikke har, og ikke kan få total frihed fra hvad de selv
> oplever som voldsomme krænkelser af deres religion og identitet. Men
> evner vi i øvrigt selv at komme til den nødvendige erkendelse, om at
> vores frihed ikke er, og ikke bør være absolut, er det overhovedet
> noget vi har lyst at høre i den følelseskaprende tilstand der hersker
> under aktuelle krise?
>
> Det er sikkert ikke alle der har noget pænt at sige om mig bagefter,
> men alligevel vil jeg gerne dele følgende tanker og overvejelser med
> jer, som lægger sig ud med både vores egen og muslimernes fjendtlige
> og frihedsindskrænkende adfærd. Det er gruppedynamisk ikke populært
> hvis man ikke melder sig under fanerne med et forsimplet had og
> sort/hvid syn mod modparten. Men I "krig" har det aldrig været
> populært at tænke frit, og mere objektivt og uafhængigt af
> massehysteriet.
>
> Først er spørgsmålet hvordan man forstår frihed? Vil frihed sige at
> man har umistelig ret til at gøre som man vil, når og hvor man vil,
> uden at tage hensyn til andre mennesker? ...Det mener jeg ikke kan
> være tilfældet, for det ville i sin yderste konsekvens betyde at kun
> én person ville kunne have absolut frihed. Og sådan er det da heller
> ikke i praksis: Lovgivende instanser sætter grænser for
> handlefriheden for at beskytte andres rettigheder og interesser. Og
> dette er af afgørende betydning for at samfundet overhovedet kan
> fungere.
>
> Jeg har for eksempel frihed til at rejse, men loven sætter grænser
> for hvad jeg må når jeg kører bil. Disse grænser, eller love, er
> ikke blot sat for at beskytte andre men også mig selv. Menneskets
> optimale frihed betyder derfor ikke at det er fri for enhver
> begrænsning, at det ikke er underlagt disciplin eller ikke behøver at
> bringe personlige ofre. Det betyder ikke afskaffelse af retfærdige og
> gavnlige love, eller sunde moralske principper. Absolut frihed er og
> forbliver en illusion. Det er umuligt for noget menneske at have total
> frihed, selv hvis det isolerede sig på en fjern øde ø. Legemets
> naturlige krav og menneskets afhængighed af miljøet sætter der
> grænserne for friheden.
>
> Og hvad sker der hvis man tilsidesætter og med vilje ignorerer
> gavnlige love eller principper? Tyngdeloven kan være et karikeret
> eksempel. Ignorer eller tilsidesætter du den, gør du dig "fri" af
> den ville du kunne opleve at falde ned og slå dig ihjel eller i hvert
> fald komme alvorligt til skade. Resultatet vil ikke blive frihed men
> øgede begrænsninger. Så vi kan altså ikke tilsidesætte de fysiske
> love uden at undgælde for det. Men når vi arbejder inden for deres
> grænser, høster vi gavn af dem. Samme princip gælder for den sunde
> moral. Og i det perspektiv er det interessant at betragte den aktuelle
> sag.
>
> Hvis vi alle vil have optimal frihed, må vi afstemme vort liv inden
> for to grænser: naturlovene og morallovene
>
> Det gælder både for muslimerne og det gælder for os: Den der prøver
> at befri sig for alle sunde moralske begrænsninger, bliver som et skib
> der har mistet både kompas og ror. Man driver rundt uden mål. Man må
> finde sikker kurs eller imødese konsekvensen.
>
> Det er umådeligt upopulært at påpege i aktuelle klima. Men fakta er
> at JP har valgt at tilsidesætte hvad mange betragter som sunde
> moralske principper, i forhold til at vise hensyn til andre menneskers
> dybfølte religiøse følelser. Og resultatet har da heller ikke været
> øget frihed, med til gengæld et større pres mod samme, og endog
> øgede begrænsninger for alle danske borgere og erhvervsdrivende.
>
> Langt værre tror jeg dog det vil ende med at blive for muslimerne,
> hvis de fortsætter på nuværende kurs, og gør sig de urimelige krav
> om frihed for dem, som de gør sig.
>
> Muslimerne har ingen moralsk ret til at fremsætte krav om regler og
> normer i vores samfund. De kan med rette bede om undskyldning med
> baggrund i at være blevet krænkede, men de kan ikke fremsætte nogle
> krav, eller "gøre sig fri" af vores samfunds moralsk deficiente
> gavlpissere. Det ville indskrænke vores samfunds frihed. Det er ens
> for alle, man kan ikke med sund moral i ryggen insistere på eller
> gøre krav på friheder der indskrænker en andens, det gælder begge
> veje, hvilket også muslimerne må indse, hvilket de intellektuelle
> iblandt dem har.
>
> Det forbandede er at der i den aktuelle følelseskaprende situation er
> meget få der er indstillet på at ville høre en sådan røst, og
> guderne skal vide at særligt den arabiske kultur excellerer i svulstig
> følelseskapring. Desværre, og skuffende nok, gør noget lignende sig
> dog også ofte gældende blandt nogle (og her i gruppen mange) Danskere
> i debatten. Det er meget sandsynligt at nogle af de svar jeg får vil
> være med til at understrege dette. Det har mange af de tidligere svar
> i gruppen hvert fald forkyndt, da jeg ifølge mange er at betragte som
> en Dhimie og det der er værre, grundet mine mere afbalancerede
> holdninger mellem de to polariserede standpunkter. Men jeg sælger mig
> ikke til et primitivt enten/eller, sort/hvidt.
>
> Jeg har ondt af at mange almindelige muslimer skal mødes af
> "vores" krænkelser og fortræd, og ærgerlig over at vi ikke selv
> kunne gøre det bedre. Men selve den ekstremistiske fundamentalistiske
> udlægning af islam er klart den værste. Det er en aggressiv politisk
> kampideologi, hvis mål er at underlægge verden dens vilje. Den
> krænker, undertrykker og forfølger alle der ikke vil underlægge sig
> den, og søger som sådan at gøre sig "fri" af alle andre
> indflydelser, langt mere voldsom end selv den mest hardcore tilhænger
> af "ytringsfrihed uden begrænsninger af hensyn eller moralske
> overvejelser" gør. ....Det kan kun gå galt, grueligt galt!
>
> Med den amoralske kurs der er lagt af de ekstremistiske muslimer vil
> skibet en dag voldsomt støde på et rev. Som jeg ser det er
> ekstremisterne ved at grave deres egen grav. Resultatet vil ikke blive
> den "frihed" de søger, via et blindt brud på sund moral og hensyn
> til næsten, men som resultat øgede begrænsninger, indskrænkede
> friheder. Det kommer også til dem. Finder de ikke en mere sikker kurs
> må også de imødese konsekvensen, som skibet uden kompas.
>
> TBC
>
> "Ingen befinder sig i en mere håbløs trældom end de der fejlagtigt
> tror de er frie." - Goethe
>
Jeg er enig i meget af det du skriver.
Den frihed vi har som mennesker, har vi netop som *mennesker*.
Og menneske kan man ikke være helt alene. De andres frihed er
forudsætningen for din egen.
Med hensyn til Jyllands-Komposten så mener jeg ikke problemet
egentlig er, at de bruger deres ytringsfrihed, men snarere at de
ikke bruger hovedet. Andre aviser undlader at bringe tegningerne,
også aviser der iøvrigt er kritisk over for indvandring, eller
for den sags skyld Islam. Man kan godt kritisere uden at pisse på
folk.
Da det jo ellers er sådan her i Danmark, at man godt må gøre grin
med alt, så mener jeg absolut *ikke* der er brug for en skærpet
blasfemi-paragraf eller sådan noget lignende. Det vil også give
nogle alvorlige problemer med afgrænsning. Jeg mener tværtimod
sagen giver en masse stof til sommerens cirkusrevy - men det er
nok heldigt der går nogle måneder inden, så gemytterne kan falde
til ro.
--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/