|
| Jeg mangler et par eksempler... Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 10:32 |
|
Jeg skal vise nogle filmeksempler på bl.a. fast motion, onetake scener og
lydpauser samt andre filmrelaterede emner.
Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet, men
jeg mangler film til andre eksempler.
Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast motion
bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt mit eksemplar ud
og kan ikke få fat i den til i morgen
Nu sidder jeg og tænker om der er andre film i min samling som jeg kan
bruge, men jeg kan ikke lige komme på dem.
Vil de vidende folk herinde ikke være rare at slynge nogle titler efter mig
så jeg kan komme på vej efter at finde en anden film i min samling som kunne
være som som eksempel. I må gerne lige nævne hvilken scene i filmen I tænker
på, så jeg ved hvorhenne i filmen jeg skal lede.
Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
dramatikken/suspense. Jeg ved jeg har en række gyserfilm og thrillere hvor
det sker, men igen nogle konkrete titler, så jeg ikke skal bruge hele dagen
på at lede igennem min samling.
Jeg håber I har bedre hukommelse end mig mht. til disse ting
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 10:35 |
|
Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke huske
hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker baggrunden
uden at flytte afstand til hovedmotivet.
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Niels Søndergaard (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 29-01-06 10:41 |
|
On Sun, 29 Jan 2006 10:35:16 +0100, "Anders B. Hyltoft"
<dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote:
>Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
>teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke huske
>hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker baggrunden
>uden at flytte afstand til hovedmotivet.
Klassikeren (vist nok første gang, det blev brugt) er i "Jaws" i den
scene, hvor Roy Scheider sidder i en liggestol på stranden og
pludselig bliver klar over, at der er noget galt ude mellem de
badende.
--
mvh Niels Søndergaard
Sig nej til stoffer.
Det vil få priserne til at falde.
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 10:44 |
|
"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ka3pt1lsgtrvnrsm0ho48cpl2t52t111dd@4ax.com...
> On Sun, 29 Jan 2006 10:35:16 +0100, "Anders B. Hyltoft"
> <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>>Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
>>teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke
>>huske
>>hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker baggrunden
>>uden at flytte afstand til hovedmotivet.
>
> Klassikeren (vist nok første gang, det blev brugt) er i "Jaws" i den
> scene, hvor Roy Scheider sidder i en liggestol på stranden og
> pludselig bliver klar over, at der er noget galt ude mellem de
> badende.
Nå ja... Takker. Jeg havde tænkt mig at bruge "Jaws" som eksempel på
tematisk lydbrug også, men desværre er min version den gamle med kun DTS, så
det dur ikke på det setup jeg skal vise det på. Men jeg kunne jo godt vise
scenen du nævner uden lyd...?
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
> --
> mvh Niels Søndergaard
>
> Sig nej til stoffer.
> Det vil få priserne til at falde.
| |
Jesper Skovlund (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Skovlund |
Dato : 29-01-06 12:02 |
|
Mon ikke klassikeren er Hitchcocks "Vertigo"/"En kvinde skygges", hvor vores
"helt" bliver svimmel når han går på trappen op i klokketårnet!
Jesper
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:43dc8e3e$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ka3pt1lsgtrvnrsm0ho48cpl2t52t111dd@4ax.com...
>> On Sun, 29 Jan 2006 10:35:16 +0100, "Anders B. Hyltoft"
>> <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote:
>>
>>>Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
>>>teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke
>>>huske
>>>hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker
>>>baggrunden
>>>uden at flytte afstand til hovedmotivet.
>>
>> Klassikeren (vist nok første gang, det blev brugt) er i "Jaws" i den
>> scene, hvor Roy Scheider sidder i en liggestol på stranden og
>> pludselig bliver klar over, at der er noget galt ude mellem de
>> badende.
>
> Nå ja... Takker. Jeg havde tænkt mig at bruge "Jaws" som eksempel på
> tematisk lydbrug også, men desværre er min version den gamle med kun DTS,
> så det dur ikke på det setup jeg skal vise det på. Men jeg kunne jo godt
> vise scenen du nævner uden lyd...?
>
> --
> Mvh
> Anders Hyltoft
>
> Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
> ikke
>> --
>> mvh Niels Søndergaard
>>
>> Sig nej til stoffer.
>> Det vil få priserne til at falde.
>
>
| |
Zeki (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 29-01-06 10:54 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:43dc8c48$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
> teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke
> huske hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker
> baggrunden uden at flytte afstand til hovedmotivet.
Blev også brugt i det der TV program hvor danskere kunne vinde en rejse ud i
rummet. Den kaldes "trombone shot."
Første gang det blev brugt på film var i Hitchcocks 'Vertigo'
Mvh
Zeki
| |
Mr. D (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 29-01-06 20:38 |
|
"Zeki" <zeki@_.dk> skrev i en meddelelse
news:8h0Df.5649$Cl2.132743@news000.worldonline.dk...
> "Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in
> message news:43dc8c48$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
>> teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke
>> huske hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker
>> baggrunden uden at flytte afstand til hovedmotivet.
>
> Blev også brugt i det der TV program hvor danskere kunne vinde en rejse ud
> i rummet. Den kaldes "trombone shot."
>
> Første gang det blev brugt på film var i Hitchcocks 'Vertigo'
Jeg troede Spielberg var den første til at bruge det? Brugte han det ikke i
en af Dødens Gab filmene? Jeg husker svagt et eller andet om at Roy Scheider
sidder i sin stol på stranden og får at vide, at hajen er tilbage.
Kameraføringen viser hans sindstilstand ved nyheden
(har ikke læst alle indlæg i denne tråd. Undskylder, hvis det er blevet
nævnt før)
simon
| |
Zeki (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 29-01-06 21:21 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
news:43dd1962$0$152$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Første gang det blev brugt på film var i Hitchcocks 'Vertigo'
> Jeg troede Spielberg var den første til at bruge det? Brugte han det ikke
> i en af Dødens Gab filmene?
Jo, men det var bare ikke første gang. Som sagt blev teknikken brugt i
'Vertigo'.
Mvh
Zeki
| |
Peter B. Juul (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 30-01-06 11:27 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
> Jeg troede Spielberg var den første til at bruge det? Brugte han det ikke i
> en af Dødens Gab filmene? Jeg husker svagt et eller andet om at Roy Scheider
> sidder i sin stol på stranden og får at vide, at hajen er tilbage.
> Kameraføringen viser hans sindstilstand ved nyheden
Man siger ofte, at Hitchcock opfandt effekten, men Spielberg brugte
den bedst.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.
I speak only 0}._.{0 Just kidding. The Tolstoy book is a ringer.
for myself. O/ \O Doesn't belong on this list. Too literal.
Not enough monsters." - New York Newsday
| |
Lars Gjerløw Jørgens~ (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars Gjerløw Jørgens~ |
Dato : 29-01-06 18:27 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in
news:43dc8c48$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
> Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
> teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke
> huske hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker
> baggrunden uden at flytte afstand til hovedmotivet.
Da Frodo opdager de sorte ryttere i starten af Lotr:fotr. Lige
efter de er væltet ned af skrænten fra Maggots gård.
/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Do you know what the chain of command is here?
It's the chain I go get and beat you with
to show you who's in command."
| |
Zeki (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 29-01-06 10:46 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:43dc8b8e$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense.
Hvis jeg forstår dig ret:
Omaha-scenen i Saving Private Ryan. To eksempler: Der hvor kameraet går op
og ned under vandet, samt klippet (ca 20 sekunder) hvor den larmede lyd
bliver helt dæmpet og der fokuseres fra Tom Hanks synsvinkel. Samme teknik
bliver brugt i Gladiator i slutningen af slaget i starten af filmen, hvor
musikken tager over fra lydeffekterne.
Derduover er denne film et studie værd: http://www.imdb.com/title/tt0435625/
mvh
Zeki
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 10:51 |
|
>> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
>> dramatikken/suspense.
>
> Hvis jeg forstår dig ret:
> Omaha-scenen i Saving Private Ryan. To eksempler: Der hvor kameraet går op
> og ned under vandet, samt klippet (ca 20 sekunder) hvor den larmede lyd
> bliver helt dæmpet og der fokuseres fra Tom Hanks synsvinkel
Jeg havde selv overvejet den film (også der hvor han mister hørelsen pga.
granaten), men jeg tænkte måske mere på en klassisk gyser pursuit scene hvor
musikken pludselig stopper for at publikum sidder i åndeløs spænding. Hvad
sker der nu? Har du lige en god en på hånden?
Samme teknik
> bliver brugt i Gladiator i slutningen af slaget i starten af filmen, hvor
> musikken tager over fra lydeffekterne.
Den skal jeg lige have genset, det var måske noget.
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
> mvh
> Zeki
>
>
>
>
| |
Zeki (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 29-01-06 11:07 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:43dc9011$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg havde selv overvejet den film (også der hvor han mister hørelsen pga.
> granaten), men jeg tænkte måske mere på en klassisk gyser pursuit scene
> hvor musikken pludselig stopper for at publikum sidder i åndeløs spænding.
> Hvad sker der nu? Har du lige en god en på hånden?
Yep, denne:
http://www.imdb.com/title/tt0071970/
...ved ikke om den kan kategoriseres som gyser, måske mere en thriller. Kan
ikke huske den konkrete scene, men som en bruger udtrykker det:
"Every scene and sound speaks a poetic subtext of underlying conspiracy and
paranoia like no "X-files" episode ever could. This movie was my first
realization of how film language and score could communicate volumes so
eloquently beyond the spoken word.With the tranquil, contemplative and
modularly composed cinematography combined with an abrupt, stark and agnst
ridden editing style as was done in "Klute", Parallax View shows a cinematic
sophistication that makes current films seem contrived and dumbed down no
matter the maturity of the subject."
mvh
Zeki
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 11:25 |
|
"Zeki" <zeki@_.dk> skrev i en meddelelse
news:pt0Df.5651$Cl2.132868@news000.worldonline.dk...
> http://www.imdb.com/title/tt0071970/
Århh, den har jeg dælme heller ikke.
Jeg er sikker på at jeg har flere af de eksempler i min samling, men måske
jeg bare skal til at kigge dem igennem. Tiden det vil tage...
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Jesper Skovlund (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Skovlund |
Dato : 29-01-06 12:07 |
|
Hvad med "Dybet"; i begyndelsen af filmen trækkes "u-båden" hen mod kanten
af et krater og stopper op i sidste øjeblik - sammen med musikken. Og så
brager det ellers løs igen - et flot eksempel på en "red herring"!
Jesper
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:43dc9800$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Zeki" <zeki@_.dk> skrev i en meddelelse
> news:pt0Df.5651$Cl2.132868@news000.worldonline.dk...
>
>> http://www.imdb.com/title/tt0071970/
>
>
> Århh, den har jeg dælme heller ikke.
>
> Jeg er sikker på at jeg har flere af de eksempler i min samling, men måske
> jeg bare skal til at kigge dem igennem. Tiden det vil tage...
>
> --
> Mvh
> Anders Hyltoft
>
> Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
> ikke
>
| |
Lars Hoffmann (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 29-01-06 10:46 |
|
Anders B. Hyltoft wrote:
> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet, men
> jeg mangler film til andre eksempler.
Kampscenen med hammeren i Oldboy, er et langt take. Ret flot lavet
Intro scenen i Breaking news er også et langt take.
Den russiske ark er ud i en køre hele filmen igennem
irreversible har også nogle vældigt lange takes.
> Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast motion
> bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt mit eksemplar ud
> og kan ikke få fat i den til i morgen
Den er straks lidt sværrere, det bruges jo ikke så tit. Robert
Rodriguez fortæller også på kommentatorsporet til Mariachi at
grunden til at han lavede det som speed up var at han var ved at løbe
tør for film.
I Army of Darkness mener jeg også at der er en speed up sekvens, men
jeg kan ikke huske om det er der hvor Bad Ash kommer til verden, eller
sekvensen med mini Asherne.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 10:59 |
|
"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:1138527980.810827.133840@g43g2000cwa.googlegroups.com...
> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet,
> men
> jeg mangler film til andre eksempler.
Kampscenen med hammeren i Oldboy, er et langt take. Ret flot lavet
Intro scenen i Breaking news er også et langt take.
Den russiske ark er ud i en køre hele filmen igennem
irreversible har også nogle vældigt lange takes.
Irreversible undlader jeg nok, men havde én bestemt scene i tankerne, men
publikummet som jeg skal undervise er nok for unge til den
Jeg kan kun finde en tv-serie når jeg søger på "breaking news" på IMDB. Har
du et link eller en alternativ titel
Jeg kender desværre ikke "oldboy".
> Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast
> motion
> bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt mit eksemplar
> ud
> og kan ikke få fat i den til i morgen
Den er straks lidt sværrere, det bruges jo ikke så tit. Robert
Rodriguez fortæller også på kommentatorsporet til Mariachi at
grunden til at han lavede det som speed up var at han var ved at løbe
tør for film.
I Army of Darkness mener jeg også at der er en speed up sekvens, men
jeg kan ikke huske om det er der hvor Bad Ash kommer til verden, eller
sekvensen med mini Asherne.
Og damn, hvorfor har jeg ikke den i samlingen når jeg har set den 10+ gange
??
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Zeki (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 29-01-06 11:11 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:43dc91e1$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
> news:1138527980.810827.133840@g43g2000cwa.googlegroups.com...
>> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet,
>> men
>> jeg mangler film til andre eksempler.
> Kampscenen med hammeren i Oldboy, er et langt take. Ret flot lavet
> Intro scenen i Breaking news er også et langt take.
> Den russiske ark er ud i en køre hele filmen igennem
> irreversible har også nogle vældigt lange takes.
Samt 'Snake Eyes' m. Nicolas Cage hvor åbningscenen varer 10 minutter uden
der klippes.
Mvh
Zeki
| |
Niels Søndergaard (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 29-01-06 11:31 |
|
On Sun, 29 Jan 2006 11:11:12 +0100, "Zeki" <zeki@_.dk> wrote:
>
>"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
>news:43dc91e1$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
>> news:1138527980.810827.133840@g43g2000cwa.googlegroups.com...
>
>>> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet,
>>> men
>>> jeg mangler film til andre eksempler.
>
>> Kampscenen med hammeren i Oldboy, er et langt take. Ret flot lavet
>> Intro scenen i Breaking news er også et langt take.
>> Den russiske ark er ud i en køre hele filmen igennem
>> irreversible har også nogle vældigt lange takes.
>
>Samt 'Snake Eyes' m. Nicolas Cage hvor åbningscenen varer 10 minutter uden
>der klippes.
Og bliver endda vist igen senere fra en anden vinkel i et lige så
langt take. Det vil sige, at de har brugt to kameraer, der har undgået
at se hinanden. Ret blæret, synes jeg.
Indledningen til The Player er også ét langt take. Og så er der jo
Hitchcocks Rope, hvor kun rulleskiftene afbryder kameraet, og de er
maskeret ved, at nogen går ind foran dem.
Teknikken med at lade nogen gå ind foran kameraet for at "usynliggøre"
sceneskift er der et godt eksempel på i starten af Highlander, hvor
der krydsklippes mellem Madison Square Garden og det skotske højland.
Men jeg ved ikke, om du får brug for at vise den teknik.
Rene krydsklip uden dikkedarer er næppe lavet meget bedre end i The
Godfather (dåbsscenen) og Cotton Club (stepdansscenen), begge af
Francis Coppola.
--
mvh Niels Søndergaard
Sig nej til stoffer.
Det vil få priserne til at falde.
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 11:50 |
|
SNIP
> Teknikken med at lade nogen gå ind foran kameraet for at "usynliggøre"
> sceneskift er der et godt eksempel på i starten af Highlander, hvor
> der krydsklippes mellem Madison Square Garden og det skotske højland.
> Men jeg ved ikke, om du får brug for at vise den teknik.
>
> Rene krydsklip uden dikkedarer er næppe lavet meget bedre end i The
> Godfather (dåbsscenen) og Cotton Club (stepdansscenen), begge af
> Francis Coppola.
Hvis jeg når det, så kommer klippeteknik med som ekstraguf til eleverne
Highlander var jeg meget imponeret over da jeg så den første gang. Jeg
mindes også den scene hvor der panoreres fra et akvarie og opad og så bliver
overfalden af vandet til en sø i Skotland. Blæret, også idag.
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Mark Thomas Gazel (02-02-2006)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 02-02-06 00:56 |
|
> Hvis jeg når det, så kommer klippeteknik med som ekstraguf til
> eleverne
Hvis du alligevel har fat i Jaws, så er der nogle gode klip fra samme scene,
hvor Rob Scheider spejder efter hajen. Når en badegæst går forbi, så skiftes
der i kameraets afstand til Roy Scheider.
Det mest berømte krydsklip finder du i 2001, hvor en knogle smides op i
luften og klippes til et rumskib.
--
Med venlig hilsen
Mark
Zoe: Preacher, don't the Bible have some pretty specific things to say about
killing?
Book: [Cocking a large rifle] Quite specific. It is, however, somewhat
fuzzier on kneecaps.
Firefly - War Stories (episode #9)
| |
Lars Hoffmann (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 29-01-06 10:58 |
|
Anders B. Hyltoft wrote:
> Glemte lige. Hvis der er nogen der kan huske en fed scene til at vise
> teknikken hvor man kører imod motivet mens man zoomer ud. Jeg kan ikke huske
> hvad teknikken hedder, men det er den hvor man ligesom strækker baggrunden
> uden at flytte afstand til hovedmotivet.
Ja, det bliver brugt i The Quick and the Dead. En scene hvor der bliver
zoomet ind på Sharon Stone.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Lars Hoffmann (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 29-01-06 11:09 |
|
Anders B. Hyltoft wrote:
> Irreversible undlader jeg nok, men havde én bestemt scene i tankerne, men
> publikummet som jeg skal undervise er nok for unge til den
Du kan da bare bruge en af de scener hvor de plaprer løs i et tog
eller er til en fest, det er stadig lavet i et langt take
> Jeg kan kun finde en tv-serie når jeg søger på "breaking news" på IMDB. Har
> du et link eller en alternativ titel
Denneher:
http://www.imdb.com/title/tt0414931/combined
> Jeg kender desværre ikke "oldboy".
Det er så en stor mangel i din filmopdragelse - spørg hvem som helst
her i gruppen der har set den.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 11:24 |
|
"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:1138529316.829757.137220@g49g2000cwa.googlegroups.com...
Anders B. Hyltoft wrote:
> Irreversible undlader jeg nok, men havde én bestemt scene i tankerne, men
> publikummet som jeg skal undervise er nok for unge til den
Du kan da bare bruge en af de scener hvor de plaprer løs i et tog
eller er til en fest, det er stadig lavet i et langt take
Ja selvfølgelig. Det er bare ikke den scene der har fæstnet sig i min
hukommelse...
Men jeg synes nu at Tarantions tilskud til Four Rooms også er et godt
ekempel. Det er det afsnit med lillefingeren.
> Jeg kender desværre ikke "oldboy".
Det er så en stor mangel i din filmopdragelse - spørg hvem som helst
her i gruppen der har set den.
Ja, men hele Hong-Kong afdelingen er stadig ukendt territorie for mig. Jeg
må dog se at komme efter det. Min fætter som er stor nørd har også været
efter mig
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 12:23 |
|
SNIP
> Men jeg synes nu at Tarantions tilskud til Four Rooms også er et godt
> ekempel. Det er det afsnit med lillefingeren.
Jeg sad lige og tjekkede længden af scenen i FourRooms.
Fra 1.08.18 - 1.14.38 = 6 min og 20 sek i et take, det er da ret langt synes
jeg.
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Jan Andersen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan Andersen |
Dato : 29-01-06 11:54 |
|
On Sun, 29 Jan 2006 10:32:09 +0100, "Anders B. Hyltoft"
<dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote:
>Jeg skal vise nogle filmeksempler på onetake scener
Den ultimative er vel Hitchcock's Rope.
Men ellers, hvad med restaurantscenen i Goodfellas?
--
Jan
Remove 'FOS' from emailaddress.
| |
sniper_Nolight (29-01-2006)
| Kommentar Fra : sniper_Nolight |
Dato : 29-01-06 13:39 |
|
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense.
The Island - lige inden de ryger gennem glasset og ud over siden på
højhuset - lige efter at have kuret henover gulvet på den der Wasp
--
sniper_Nolight
http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight
| |
MRN (29-01-2006)
| Kommentar Fra : MRN |
Dato : 29-01-06 13:55 |
|
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense. Jeg ved jeg har en række gyserfilm og thrillere hvor
Hejsa
Det er godt nok ikke en decideret gyserfilm, men det passer nok til det unge
publikum du snakker om før...
I Ringenes Herre - Kongen Vender Tilbage, ser man på et tidspunkt en scene
med den der by, Minas Morgul, som ligger badet i noget dystert/dunkelt grønt
lys. Det er der hvor Ringen trækker Frodo hen mod byen, mens Sam og Gollum
prøver at få ham med op ad trapperne ind til Mordor. Musikken er også typisk
"nu-sker-der-noget-uhyggeligt" musik. Pludselig bliver der helt stille i et
sekund, eller to, og så brager det ellers bare løs, samtidig med at man ser
en grøn ildsøjle skyde op mod himlen, og en masse Nazgûl'er flyve op mod
himlen. Det er ihvertfald effektivt hvis man hører det på et ordentligt
anlæg med en ordentlig sub, og helst DTS. Men DD kan også gøre det.
Det er 54 minutter og 50 sekunder inde i filmen (den udvidede udgave,
kapitel 15).
Mvh
MRN
| |
Anders B. Hyltoft (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Anders B. Hyltoft |
Dato : 29-01-06 15:31 |
|
"MRN" <hvadtrorduselv@haha.dk> wrote in message
news:43dcbb1a$0$186$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
SNIP
> I Ringenes Herre - Kongen Vender Tilbage.
> Det er 54 minutter og 50 sekunder inde i filmen (den udvidede udgave,
> kapitel 15).
Danke sehr... Den har jeg da i samlingen
--
Mvh
Anders Hyltoft
Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke
| |
Tomas (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Tomas |
Dato : 29-01-06 16:09 |
|
On Sun, 29 Jan 2006 10:32:09 +0100, Anders B. Hyltoft wrote:
[klip]
>
> Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast motion
> bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt mit eksemplar ud
> og kan ikke få fat i den til i morgen
>
Benny Hill, fast motion som afslutning på hver episode.
[klip]
Tomas
| |
Ole Kofoed (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Ole Kofoed |
Dato : 29-01-06 22:53 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense.
The Big Combo fra 1955.
Spoiler:
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Mr. Brown fjerner høreapparatet fra Joe McClure før han lader sine
håndlangere pløkke ham ned med maskinpistoler. Synsvinklen bliver nu Joes og
filmen er lydløs i 3-4 sekunder mens man ser der bliver fyret løs.
http://www.imdb.com/title/tt0047878/
Mvh.
Ole
| |
Asle Bjerva (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Asle Bjerva |
Dato : 29-01-06 23:36 |
|
"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> skrev i melding
news:43dd394e$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse
>
>> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
>> dramatikken/suspense.
>
> The Big Combo fra 1955.
Born on the fourth of July
Krigsskvensen hvor Tom Crise blir skutt:
Føst meget sterk krigslarm, dertter total stillhet i det kulen treffer,
inntil hans bakhode treffer marken, og med en "plorp" lyd kommer det en
bloddråpe sprutende ut av munnen. Ved bio vising i Oslo, var det ofte
tilskuere som forlot salen syke etter den scenen.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no
| |
Zeki (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 30-01-06 01:16 |
|
"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:43dc8b8e$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense.
Hvis du har nogle Sergio Leone film liggende, bør du helt klart nærstudere
disse. Især kirkegårdsscenen i 'Den gode, den onde og den grusomme' - et
skoleeksempel på hvordan musikken opbygger suspense, samt torturscenen i
fangelejren hvor der skiftevis klippes mellem Tuco Ramirez der får tæv og
fangerne som bliver tvunget til at spille noget sørgeligt musik.
Leone tillod Ennio Morricone stor indflydelse på klippeprocessen for at få
hans musik til at matche dramatikken. Dette ses/høres især i 'Der var engang
i Amerika.'
Mvh
Zeki
| |
Jacob Sparre Anderse~ (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Sparre Anderse~ |
Dato : 30-01-06 15:04 |
|
Niels Søndergaard skrev:
> Og bliver endda vist igen senere fra en anden vinkel i et lige så
> langt take. Det vil sige, at de har brugt to kameraer, der har
> undgået at se hinanden. Ret blæret, synes jeg.
Jep.
> Teknikken med at lade nogen gå ind foran kameraet for at
> "usynliggøre" sceneskift er der et godt eksempel på i starten af
> Highlander, hvor der krydsklippes mellem Madison Square Garden og
> det skotske højland. Men jeg ved ikke, om du får brug for at vise
> den teknik.
>
> Rene krydsklip uden dikkedarer er næppe lavet meget bedre end i The
> Godfather (dåbsscenen) og Cotton Club (stepdansscenen), begge af
> Francis Coppola.
Krydsklippene i »Notting Hill«-scenen med årstidernes skiften er måske
ikke en klassiker, men jeg synes nu alligevel at de er ret godt lavet.
Ekstramaterialet på min »Notting Hill«-dvd inkluderer lidt
baggrundsmateriale om den scene.
Jacob
--
»Och eftersom jag alltid haft en alltför låg
självbevarelsesdrift, och dessutom en tunga
som varit lös i båda ändarna, så ...«
-- fra Populärmusik från Vittula
| |
Kim Jensen (31-01-2006)
| Kommentar Fra : Kim Jensen |
Dato : 31-01-06 20:51 |
|
Anders B. Hyltoft wrote:
> Jeg skal vise nogle filmeksempler på bl.a. fast motion, onetake scener og
> lydpauser samt andre filmrelaterede emner.
> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take eksemplet, men
> jeg mangler film til andre eksempler.
Dén kender jeg ikke, men kom straks i tanker om den scene i Panic Room,
hvor Jodie Foster går gennem huset og ender foran toiletspejlet - herfra
mixes til et "modsat" take, men det fungerer som et one-take. Det er en
fantastisk scene hvis man er nørdet nok til at opfange hvad der sker
--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk
Port80.biz // ColorBlender.com // LiteWerx.dk
| |
Jacob Sparre Anderse~ (01-02-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Sparre Anderse~ |
Dato : 01-02-06 13:00 |
|
Anders B. Hyltoft skrev:
>> Krydsklippene i »Notting Hill«-scenen med årstidernes skiften er
>> måske ikke en klassiker, men jeg synes nu alligevel at de er ret
>> godt lavet. Ekstramaterialet på min »Notting Hill«-dvd inkluderer
>> lidt baggrundsmateriale om den scene.
>
> Er det krydsklip? Jeg troede faktisk de lavede det ved at have
> settet i lavet i 4 forskellige årstider som de så lavede en
> "travelling" kameraførsel ved siden af, med objekter foran skiftene
> i årstider.
Jeg er ikke ekspert i filmproduktion, så det kan godt være at jeg har
misforstået hvad »krydsklip« er.
Der er to (mener jeg det er) steder i scenen, hvor de decideret har
klippet. Et afslørende element er at flere af personerne i baggrunden
går igen undervejs i scenen.
Jacob
--
»You know the world has gone crazy when the best rapper is a
white guy, the best golfer is a black guy, the swiss hold
the America's cup, France is accusing the U.S. of
arrogance, and Germany doesn't want to go to war«
| |
Mark Thomas Gazel (02-02-2006)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 02-02-06 00:50 |
|
> Jeg skal vise nogle filmeksempler på bl.a. fast motion, onetake
> scener og lydpauser samt andre filmrelaterede emner.
>
> Jeg bruger nok Tarantinos afsnit i "four rooms" som one-take
> eksemplet, men jeg mangler film til andre eksempler.
De Palma er legendarisk med sådan noget. Foruden de nævnte eksempler der der
Bonfir Of the Vanities/Forfængelighedens bål. Starten er et langt take. Også
er der den klassiske musicvideo med Massive Attack.
> Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast
> motion bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt
> mit eksemplar ud og kan ikke få fat i den til i morgen
Her ville jeg bruge Rules of Attraction/Uskrevne regler. Roger Averys
filmatisering af Brett Easton Ellis' roman. Der bliver beskrevet en
interrailtur i Europa. Et slags postkort hjem, hvor han på tre minutter får
drukket, kneppet, røget fjolletobak, taget stoffer, set seværdigheder og det
hele i fast motion. Ellers er der bollescenen i A Clockwork Orange. Den hvor
Alex har et par piger med hjemme.
--
Med venlig hilsen
Mark
Zoe: Preacher, don't the Bible have some pretty specific things to say about
killing?
Book: [Cocking a large rifle] Quite specific. It is, however, somewhat
fuzzier on kneecaps.
| |
Lars Hoffmann (02-02-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 02-02-06 10:04 |
|
Anders B. Hyltoft wrote:
> Jeg havde tænkt mig at bruge El Mariachi som eksempel på hvordan fast motion
> bruges til at øge komikken i nogle scener. Men jeg har lånt mit eksemplar ud
> og kan ikke få fat i den til i morgen
Jeg kom til at tænke på at der i Blade også er en lille speed up
sekvens hvor de kører i bil - det er dog ikke komikken der er i
højsædet i scenen i den scenen.
> Jeg mangler også et eksempel på hvordan pauser i lydsiden kan øge
> dramatikken/suspense.
Du kan sikkert også bruge den scene fra Star Wars II hvor obi-wan
bliver forfulgt i et asteroide felt. Der er stilhed lige før hver
enkelt eksplosion.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
|
|