/ Forside / Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lystfiskeri
#NavnPoint
molokyle 2204
srhansen 1625
CLAN 1346
pbp_et 1163
dabj 1025
katekismus 904
Splitcane 889
dova 700
Nordsted1 679
10  arne.jako.. 660
Geddeagn
Fra : Søren


Dato : 13-06-01 16:28

er aborrer brugbare som agn til gedder??

Søren



 
 
PER ANDERSEN (13-06-2001)
Kommentar
Fra : PER ANDERSEN


Dato : 13-06-01 17:57

ja, men det er min erfaring at skaller er bedre (måske er det aborrens
indbyggede forsvar (rygfinnen) der gør forskellen.

per
Søren skrev i meddelelsen <9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk>...
>er aborrer brugbare som agn til gedder??
>
>Søren
>
>



Simon (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 14-06-01 19:47

tror nærmere det er "farven" på skallen..... den afgiver jo også skæl i
vandet, og imiterer derved en flygtende fisk....
- tror foresten sild skulle være gode, de skulle vidst lugte som noget geder
er glade for ?

mvh.Simon

"PER ANDERSEN" <perand@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:pYMV6.282$DH.44877@news.get2net.dk...
> ja, men det er min erfaring at skaller er bedre (måske er det aborrens
> indbyggede forsvar (rygfinnen) der gør forskellen.
>
> per
> Søren skrev i meddelelsen <9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk>...
> >er aborrer brugbare som agn til gedder??
> >
> >Søren
> >
> >
>
>



Butch (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Butch


Dato : 13-06-01 19:31


"Søren" <s.i@pc.dk> wrote in message news:9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk...
> er aborrer brugbare som agn til gedder??
>
> Søren
>
>
Hej
Abbore kan godt bruges i mangel af bedre, men skaller eller sild er klart at
foretrække.
Hilsen
Thomas



Chris (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 13-06-01 19:44

Min (dog sparsomme) erfaring siger også, at gedder "tænder" på blanke ting.
Skaller og sild er jo væsentligt blankere end en aborre. Kigger man på en
geddes spisekort findes der dog også aborrer på det.


Knæk & bræk fra
Chris

PS.
Pynten gav en skaldet hornfisk i dag - nichts weider!!! :-|





"Butch" <n.n@image.dk> skrev i en meddelelse
news:DiOV6.218$hi6.24251@news000.worldonline.dk...
>
> "Søren" <s.i@pc.dk> wrote in message
news:9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk...
> > er aborrer brugbare som agn til gedder??
> >
> > Søren
> >
> >
> Hej
> Abbore kan godt bruges i mangel af bedre, men skaller eller sild er klart
at
> foretrække.
> Hilsen
> Thomas
>
>



Thomas (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 13-06-01 21:09

Hejsa.
Jeg fisker også mest med skaller, men aborre er klart ligeså godt. Jeg synes
bare skaller ( som levende agn ) er nemmere at holde i live i en spand,
ihvertfald hvis man ikke har en luftpumpe med. Aborrens rygfinne er ikke til
forsvar mod gedder, det er en gammel skrøne. Hvis gedderne er i hugget kan
næsten alle typer agnfisk bruges. Har selv fanget adskellige gedder over 10
kg på diverse agn....sild, skaller, aborre, grundlinger, ål, helt,
regnbueørreder, makrel, guldfisk m.m. Husk mindstemålet hvis din agn er en
fisk med et sådant. Som med næsten al fiskeri er det dog altid det vigtigste
: TRO på det du fisker med. Lad være med at gøre fiskeriet sværere end det
er. Brug tiden på at lære nogle vande at kende. Hvor er gedderne på diverse
årstider ? Hvornår æder de oftest osv. Det kan nemlig variere fra vand til
vand. Så skal 10+ gedderne nok komme på land, hvis der selvfølgelig er
sådanne fisk i dine vande.
Knæk og bræk.
Thomas.
Søren skrev i meddelelsen <9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk>...
>er aborrer brugbare som agn til gedder??
>
>Søren
>
>



Tom Nielsen (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 13-06-01 23:17

hmm, har du fisket med regnbue, blot for at fange gedder... sikke noget.

Og med guldfisk - det er vist en dyr sport :)



Thomas (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 13-06-01 23:48

BLOT for at fange gedder ??? Nu er det godt nok min favorit, sååå det er
skam ganske seriøst. Regnbuer køber man da bare på et dambrug, og
jo....guldfisk er skam til at fange nogle steder .
Thomas.
Tom Nielsen skrev i meddelelsen <9g8ojo$iq6$1@news.inet.tele.dk>...
>hmm, har du fisket med regnbue, blot for at fange gedder... sikke noget.
>
>Og med guldfisk - det er vist en dyr sport :)
>
>



Chris (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 14-06-01 04:17

Hmmm...... guldfisk?
Det var nok en plan. De er da rimeligt opsigtsvækkende i vandet på vore
breddegrader.... desuden er de vel heller ikke belagt med mindstemål(?) Og
kan man købe 8 sandorm for 10 kr., kan man vel også give en flad femmer for
en agnfisk!


Knæk & bræk fra
Chris.


"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9g8p7m$kk0$1@news.inet.tele.dk...
> BLOT for at fange gedder ??? Nu er det godt nok min favorit, sååå det er
> skam ganske seriøst. Regnbuer køber man da bare på et dambrug, og
> jo....guldfisk er skam til at fange nogle steder .
> Thomas.
> Tom Nielsen skrev i meddelelsen <9g8ojo$iq6$1@news.inet.tele.dk>...
> >hmm, har du fisket med regnbue, blot for at fange gedder... sikke noget.
> >
> >Og med guldfisk - det er vist en dyr sport :)
> >
> >
>
>



Tom Nielsen (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 14-06-01 13:40

hmm, regnbue er jo godt nok købefisk - så det kan vel gå an (læste det som
bækørreder - hvordan det skete aner jeg ikke ;)
Hvad giver du for en regnbue hos det lokale dambrug ?

Og guldfisk - dem fanger man vist kun ude i haven



Per M Sørensen (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Per M Sørensen


Dato : 14-06-01 16:42

Det er stadigvæk ikke tilladt at fiske med små dambrugs ørreder, pga.
smittefare...!

Med hensyn til guldfisk???

Per M Sørensen
www.saltvandsfiskeren.dk


"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:9gab6t$f71$1@news.inet.tele.dk...
> hmm, regnbue er jo godt nok købefisk - så det kan vel gå an (læste det som
> bækørreder - hvordan det skete aner jeg ikke ;)
> Hvad giver du for en regnbue hos det lokale dambrug ?
>
> Og guldfisk - dem fanger man vist kun ude i haven
>
>



Simon (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 14-06-01 19:50

guldfisken lever da vidst i det fri i den mindre farverige variant der
ligner en skalle til forveksling som jeg har forstået det, men om det kan
lade sig gøre i danmark husker jeg ikke...

mvh.Simon

"Per M Sørensen" <per.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:705W6.141$Os1.40237@news.get2net.dk...
> Det er stadigvæk ikke tilladt at fiske med små dambrugs ørreder, pga.
> smittefare...!
>
> Med hensyn til guldfisk???
>
> Per M Sørensen
> www.saltvandsfiskeren.dk
>
>
> "Tom Nielsen" <tom@sport.dk> skrev i en meddelelse
> news:9gab6t$f71$1@news.inet.tele.dk...
> > hmm, regnbue er jo godt nok købefisk - så det kan vel gå an (læste det
som
> > bækørreder - hvordan det skete aner jeg ikke ;)
> > Hvad giver du for en regnbue hos det lokale dambrug ?
> >
> > Og guldfisk - dem fanger man vist kun ude i haven
> >
> >
>
>



Ivan Vejsgård Nielse~ (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~


Dato : 14-06-01 21:24

Hej

Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har selv set det i et mindre gadekær.
Guldfiskens røde farve er en genetisk fremelsket misdannelse . Det siger
sig selv at en sådan rød fisk virker som en magnet på rovfisk. Efter 1-2
generationer vil langt størstedelen af fiskene have mistet den røde farve.

Guldfisken (Carassius auratus) er for øvrigt nært beslægtet med karussen
(Carassius carassius), men den kræver dog ret høje temperaturer for at opnå en
succesfuld gydning

mvh ivan

Simon wrote:

> guldfisken lever da vidst i det fri i den mindre farverige variant der
> ligner en skalle til forveksling som jeg har forstået det, men om det kan
> lade sig gøre i danmark husker jeg ikke...
>
> mvh.Simon
>
> "Per M Sørensen" <per.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:705W6.141$Os1.40237@news.get2net.dk...
> > Det er stadigvæk ikke tilladt at fiske med små dambrugs ørreder, pga.
> > smittefare...!
> >
> > Med hensyn til guldfisk???
> >
> > Per M Sørensen
> > www.saltvandsfiskeren.dk
> >
> >
> > "Tom Nielsen" <tom@sport.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9gab6t$f71$1@news.inet.tele.dk...
> > > hmm, regnbue er jo godt nok købefisk - så det kan vel gå an (læste det
> som
> > > bækørreder - hvordan det skete aner jeg ikke ;)
> > > Hvad giver du for en regnbue hos det lokale dambrug ?
> > >
> > > Og guldfisk - dem fanger man vist kun ude i haven
> > >
> > >
> >
> >


-- kent -- (15-06-2001)
Kommentar
Fra : -- kent --


Dato : 15-06-01 08:00

On Thu, 14 Jun 2001 22:23:59 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Ivan
Vejsgård Nielsen wrote:

>Hej
>
>Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har selv set det i et mindre gadekær.
>Guldfiskens røde farve er en genetisk fremelsket misdannelse . Det siger
>sig selv at en sådan rød fisk virker som en magnet på rovfisk. Efter 1-2
>generationer vil langt størstedelen af fiskene have mistet den røde farve.
>
>Guldfisken (Carassius auratus) er for øvrigt nært beslægtet med karussen
>(Carassius carassius), men den kræver dog ret høje temperaturer for at opnå en
>succesfuld gydning

Guldfisken gyder da i min havedam.

<klip>

Ivan Vejsgård Nielse~ (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~


Dato : 15-06-01 09:21

Lyder ikke usansynligt, men langt de fleste havedamme er også meget lavvandede,
hvorfor sommerens sol hurtigt varmer bassinerne op.

mvh ivan

-- kent -- wrote:

> On Thu, 14 Jun 2001 22:23:59 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Ivan
> Vejsgård Nielsen wrote:
>
> >Hej
> >
> >Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har selv set det i et mindre gadekær.
> >Guldfiskens røde farve er en genetisk fremelsket misdannelse . Det siger
> >sig selv at en sådan rød fisk virker som en magnet på rovfisk. Efter 1-2
> >generationer vil langt størstedelen af fiskene have mistet den røde farve.
> >
> >Guldfisken (Carassius auratus) er for øvrigt nært beslægtet med karussen
> >(Carassius carassius), men den kræver dog ret høje temperaturer for at opnå en
> >succesfuld gydning
>
> Guldfisken gyder da i min havedam.
>
> <klip>


Ulrik Vadstrup (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Vadstrup


Dato : 15-06-01 13:31


Ivan Vejsgård Nielsen <ivan@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B291D5F.E5CDC1EB@aub.dk...
> Hej
>
> Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har selv set det i et mindre gadekær.
> Guldfiskens røde farve er en genetisk fremelsket misdannelse . Det
siger
> sig selv at en sådan rød fisk virker som en magnet på rovfisk. Efter 1-2
> generationer vil langt størstedelen af fiskene have mistet den røde farve.
>
> Guldfisken (Carassius auratus) er for øvrigt nært beslægtet med karussen
> (Carassius carassius), men den kræver dog ret høje temperaturer for at
opnå en
> succesfuld gydning
>
> mvh ivan
>
> Simon wrote:
>
Jeg mindes en gang at have set i fjernsynet, et program om netop guldfisk i
en mose/sø/dam. Her havde de gydet så meget at det faktisk var blevet et
problem, søen (vælger jeg nu at kalde den) var simpelthen blevet overfyldt
at guldfisk - som så spiste de andre fisks byttedyr/føde. Jeg kan desværre
ikke lige komme på hvad det var for et program, eller i hvilken anledning
det blev sent - måske nogle af de der Jens Okking udsendelser.

Hvis det er tendensen at det virklig kan ske, mener jeg vi skal passe på når
vi fisker med guldfisk, og ihvertfald bruge dem som "dødt agn". Jeg kan på
den aden side også tage fejl

Er der flere der kan huske programmet eller kender noget til emnet, det
kunne om ikke sjovt, så være spændende at høre lidt om guldfiskens
udbredelse i naturen i DK - og om den på noget tidspunkt kan være til farre
for andre fisks overlevelse. Det skulle jo nødigt være sådan at vi ser den i
samme omfang som skallerne i mange af vores søer.

Ulrik



Chris (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 15-06-01 14:37


"Per M Sørensen" <per.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:705W6.141$Os1.40237@news.get2net.dk...
> Det er stadigvæk ikke tilladt at fiske med små dambrugs ørreder, pga.
> smittefare...!
>

Hvis det er forbudt med dambrugsfisk, er det garanteret ej heller tilladt
med guldfisk.
.... tror jeg....



Knæk & bræk fra
Chris



Thomas (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 15-06-01 21:09

Hejsa.
Spørgsmålet gik på geddeagn, og som sagt tager jeg dem på diverse agn. Min
farvorit er skallen, men min største gedde er taget på en 40 cm regnbue. Har
også taget 10+ fisk på aborre. Regnbuer på ca 300 gram giver jeg 6-8 kr/stk
for hos den lokale dambrugspusher, og guldfisk fanger jeg i en lille sø. Nå
knæk og bræk.
Over and out.
Thomas.
Tom Nielsen skrev i meddelelsen <9gab6t$f71$1@news.inet.tele.dk>...
>hmm, regnbue er jo godt nok købefisk - så det kan vel gå an (læste det som
>bækørreder - hvordan det skete aner jeg ikke ;)
>Hvad giver du for en regnbue hos det lokale dambrug ?
>
>Og guldfisk - dem fanger man vist kun ude i haven
>
>



Anders og Berit (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders og Berit


Dato : 14-06-01 19:43

Min erfaring er at aborre er glimrende til gedder.

Og så sidder en aborre bedre fast end en skalle.

Mvh
Anders

"Søren" <s.i@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:9g80rs$lc7$1@news.inet.tele.dk...
> er aborrer brugbare som agn til gedder??
>
> Søren
>
>



HB (14-06-2001)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 14-06-01 22:48

Jeg mener at skallen har en fordel frem for aborren som agnfisk. Nemli når
du skal kroge rovfisken som hugger. Skallen ryger meget lettere af krogen
når du giver modhug i forhold til aborren og man får umiddelbart et bedre
kroghold hvis der ikke også hænger en agnfisk og dingler.
Men personligt tror jeg også mest på skallens tiltrækningskraft på gedder og
sandart i forhold til aborrens for den sags skyld.

vh Henrik





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste