Nyt tag på gammelt hus - et væddemål
Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 27-01-06 19:48

Hej !

Det gælder et væddemål:

Må man ændre tagkonstruktionen på et hus, fra "høj rejsning" til
"fladt tag", uden at spørge kommunen om lov. Huset ligger i landzonen,
og er 100 år gammelt. Der er ikke lokalplan for området.

A siger JA.

B siger NEJ.

Hvem har ret ?

Mange hilsner fra Ole

Fra : Calle.

Dato : 28-01-06 02:24

OleHaahr@gmail.com wrote:
> [...]
> "fladt tag", uden at spørge kommunen om lov. Huset ligger i landzonen,
> og er 100 år gammelt. Der er ikke lokalplan for området.

Jeg tror ikke man på, da det jo plejer at kræve byggetilladelse.
100år er jo ikke alverden på et hus. De gamles fra 1900 er der ingen regler
for.
--
**** Calle ****

Fra : Max

Dato : 28-01-06 17:30

Hej Calle

> Jeg tror ikke man på, da det jo plejer at kræve byggetilladelse.
> 100år er jo ikke alverden på et hus. De gamles fra 1900 er der ingen

Spørg i den kommune hvor huset ligger, det er det eneste sted
hvor du kan få et kompetent svar.

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 29-01-06 16:17

Max wrote:
> Hej Calle

> Spørg i den kommune hvor huset ligger, det er det eneste sted
> hvor du kan få et kompetent svar.

Hvorfor svarer du mig, det er jo ikke mig der har sillet spørgsmålet!
--
**** Calle ****

Fra : Max

Dato : 29-01-06 18:49

Hej Calle

> Hvorfor svarer du mig, det er jo ikke mig der har sillet spørgsmålet!

Sorry, opdagede først fejlen efter Ole havde kommenteret svaret.

Mvh Max

Fra : K ö n i g

Dato : 28-01-06 11:12

<OleHaahr@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Ingen !
Idet man godt må lave høj rejsning på sit hus uden byggetilladelse hvis man
ikke forøger boligkvadratmeterene (altså laver beboelse på 1.st sal) samt
ikke bryder nogen bestemmelser mht skel, højde o.lign.

/Peter

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 28-01-06 16:03

"K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ikke forøger boligkvadratmeterene (altså laver beboelse på 1.st sal)
> samt ikke bryder nogen bestemmelser mht skel, højde o.lign.

Nu var det jo lige det omvendte spørgsmålet gik på - jeg mener ikke at man
må lave huse med fladt tag i dag.

Carsten

Fra : Jakob Larsen

Dato : 28-01-06 17:20

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:43db8788$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nu var det jo lige det omvendte spørgsmålet gik på - jeg mener ikke at man
> må lave huse med fladt tag i dag.
>
> Carsten

Selvfølgelig må du lave huse med fladt tag...men tilbage til spørgsmålet:
Det "korrekte" svar er JA
Hvis der ikke sker en "væsentlig anvendelsesændring", huset ikke er er
fredet eller bevaringsværdigt og ændringen ikke er i strid med evt.
lokalplaner, byplanvedtægter eller tinglyste deklarationer på ejendommen, så
kræves der ingen tilladelse fra kommunen.
Arbejdet skal dog stadig overholde alle relevante krav i bygningsreglement
for småhuse1998.

Jakob

Fra : Per H

Dato : 29-01-06 00:07

On Sat, 28 Jan 2006 17:19:40 +0100, "Jakob Larsen"
<jane-jakob@larsen.mail.dk> skrev:

>"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
>meddelelse news:43db8788$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>Selvfølgelig må du lave huse med fladt tag...men tilbage til spørgsmålet:

jeg har ellers også hørt at der ikke må bygges med flade tage.
Der er alt for mange problemer med dem.

Vh Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-06 00:54

On Sun, 29 Jan 2006 00:06:57 +0100, Per H wrote:

> jeg har ellers også hørt at der ikke må bygges med flade tage.
> Der er alt for mange problemer med dem.

Alle de nye kontorbygninger der skyder op på Islands Brygge og Kalvebod
Brygge har fladt tag.

Fra : Per H

Dato : 29-01-06 01:08

On Sun, 29 Jan 2006 00:53:49 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> skrev:

>Alle de nye kontorbygninger der skyder op på Islands Brygge og Kalvebod
>Brygge har fladt tag.

det er muligt at det kun er ved beboelse det ikke er lovligt med
fladt tag

Vh Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-06 01:45

On Sun, 29 Jan 2006 01:08:07 +0100, Per H wrote:

> det er muligt at det kun er ved beboelse det ikke er lovligt med
> fladt tag

Muligt er det vel, men det ville undre mig med den skelnen.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-06 22:22

> Muligt er det vel, men det ville undre mig med den skelnen.

Flade tage idag har vist typisk en hældning på nogle grader så de ikke er
helt flade ....

Fra : Jakob Larsen

Dato : 30-01-06 14:15

Hold nu op med det vrøvl, der er intet - jeg gentager INTET- i
byggelovgivningen der forbyder flade tage, hverken på beboelse eller andre
bygninger.
Grunden til at der har været så meget negativ omtale af flade tage, er at
man tidligere sjuskede gevaldigt når man lavede disse tage...manglende fald
mod tagnedløb, dårlige (og dermed) utætte samlinger ved rørgennemføringer,
utilstrækkelig fastklæbning af tagpap, utilstrækkelig overlæg ved samlinger,
osv.
Fejlene var mange (og alvorlige) og dermed fik det flade tag sit dårlige ry,
MEN laves taget ordentligt, samt vedligeholdes og kontrolleres jævnligt
(fjerne blade ol. fra tagnedløb), kan det være et ganske udemærket (og
holdbart) tag.

Jakob

news1ot1pc7jvu64i2js70m606564hq8vn0t@4ax.com...

Fra : OleHaahr@gmail.com

Dato : 28-01-06 21:33

Jeg tror du har ret, mht at spørge kommunen...

Det lader i hvert fald til, at der ikke er enighed om emnet her i
gruppen.

Men mange tak for svarene.

Hilsen Ole