Bo Warming skrev:
>
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
> message news:43c7d15b$0$47081$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Bo Warming skrev:
>> Hvis du læser en del af Hans lignelser, så tales der jo - om end
>> sikkert nok i overført forstand som et billede på hhv. mennesker og
>> Gud - om "ukloge tjenere", der faktisk straffes af deres "herre".
>
> Alt er om straf efter død/i samvittighed og sind. Ikke nemesis eller dom
> HER
>
>> Så i udgangspunktet lader det vist til at Han faktisk finder straf i
>> dèn slags situationer aldeles legitimt.
>
> Kejserstraffe her rager ikke Jesus
Nej, nemlig: Men Han synes jo altså dog netop at respektere dem.
(Han tog jo korsdødsstraffen ud fra den tilsyneladende samme konsekvente
"hellere selv lide ondt end at gøre ondt mod andre" og "man må tage en
retmæssigt afsagt dom, også selv om den måske ikke måtte falde ud til
eens egen fordel"-etik, som man så nogle hundrede år tidligere så hos
Sokrates, der også tog sit bæger skarntydesaft i stiv arm og blankt
afviste ethvert "velment" tilbud om flugt...)
>>> Du derimod hylder hævn, og viser det ved at opdigte domme, der har
>>> nul lighed med domme jeg har fået.
>>
>> Hvad skulle dèt dog forestilles at have med "hævn" at gøre? Der var
>> blot tale om en (desværre forkert) konstatering?
>
> Når du mener at fordi jeg er revisionist har du ret at straffe ved at
> misforstå-lyve
> så er du hævner og antikrist
Jeg er virkelig ked af at kunne mærke på dig at jeg må have ramt dig
utilsigtet hårdt og uventet i mellemgulvet med dèn åndssvage
fejlkonklusion, så meget som du jo altså stadig snakker om den: Jeg
troede da ellers at du HAVDE accepteret min undskyldning?
Hvis ikke, vil jeg da gerne for en god ordens skyld gerne undskylde en
gang til.
Og så vil jeg altså også råde dig til at overveje, hvorvidt det mon
egentlig ikke snarere er dig selv, der åbenbart har et stadigt uforløst
behov for "hævn" over for undertegnede?
Det begynder altså desværre snart at virke sådan...
>>> Din hævn-ånd og modvilje mod "Morten Korcks DF"
>>
>> Hallo, jeg har faktisk stemt på dem!
>
> Vi værdsætter at du så småt dropper dit antimortenkorck misforståelse,
> langt om længe
Jeg mener - trods ellers ret mange enighedspunkter med DF - stadig at de
har det med at sælge sig selv gennem en desværre totalt umulig drøm om
en idyllisk, men nu fortabt, "Matador"- eller "Krøniken"-fortid,
"dengang før Verden gik af lave i muslimsk masseindvandring", om man så
må sige...
Om forne tiders "uskyldige" Socialdemokratiske velfærdssamfund på toppen
anno ca. 1965.
Joda, det appelerer sikkert til nostalgisk tryghedssøgende pensionister,
men vi bliver sgu' altså også nødt til praktisk at forholde os til
nutiden og ikke mindst en blot NOGENLUNDE teoretisk plausibel fremtid.
Det gør JEG i hvert fald, som relativt ung idag.
>> Jeg kritiserer dem blot for en mytologisering af "de gode gamle dage",
>> der dog slet ikke var så idylliske, hvis man går dem efter i sømmene...
>
> En mytologisering du lærer på Cirkus Uni og som ikke findes hos Krarup
> og Pia
Jeg mener at der er tale om en ret tydelig "nostalgi-propaganda"
henvendt imod især pensionister: Det løser altså bare ikke vore
nuværende problemer med indvandrerne, der altså ER her, at vi drømmer os
saligt tilbage til Danmark fra dengang FØR de kom.
>> Landbrugssamfundet havde altså også SINE udstødte. Landsbytosserne,
>> f.eks...
>
> Sføli - ingen benægter det.
Nej, okay. Det fremstilles bare retorisk ofte som noget værre, letkøbt
"før indvandrerne kom havde vi slet ingen problemer og alle var bedste
venner og flinke ved hinanden, men SÅ..." i den ovennævnte "Paradise
Lost"-drøm...
>>> gør dig diametralt modsat Jesus mht holdninger, og der er ikke basis
>>> for dit "trods alt" - kom med et eksempel på at Jesus kunne drømme om
>>> at bifalde selv den mindste hævnstraf imod verdens værste forbryder,
>>> fx en PolPot type som Herodes
>>
>> Der synes desværre helt klart at være et åbenlyst "hævn"-element, når
>> vi kommer til de direkte Jesus-tillagte udtalelser i NT, der drejer
>> sig om folk, der ikke TROR Ham: Tag nu blot de berømte "fårene og
>> bukkene"-udtalelser om Verdensdommen, der også kan siges delvis at
>> optræde i lignelserne om diverse "utro tjenere", der således forvises
>> til "gråd og tænders gnidsel". Men dog dømte Han så heldigvis ikke
>> denne horanklagede kvinde, derfor dette "trods alt"...
>
> ALT DET ER STRAF EFTER DØD OG I SIND EJ PÅ JORD
Der er altså lige dèt der med at Han altså angiveligt ifølge
Trosbekendelsen "skal komme (tilbage til Jorden fra sin nuværende
hinsidige residens "ved Gudfaders højre hånd" for) at dømme levende og
døde".
Jeg gider ikke at nosse for meget rundt i Johannesåbenbaringen lige nu,
men ifølge den "konventionelle" kristne apokalyptik beskrevet deri - og
som i øvrigt synes at samstemme fint med Hans øvrige udtalelser i NT -
menes det altså umiddelbart at Jesus faktisk vender tilbage engang i
forbindelse med Dommedag og genoprejser alle døde, for derefter at dømme
dem.
Og jo, det er helt sikkert noget ganske abstrakt noget, men det STÅR der
så altså helt objektivt konstaterbart, hvis du tjekker efter...
>> Og hvad angår konkrete straffelovsforbrydelser, så finder jeg det
>> altså om noget pinligt "regimentesammenblandende" at du - lidt ligesom
>> visse "pludseligt omvendte" amerikanske livstidsfanger? - nærmest vil
>> påberåbe dig nåden ved troen, som jo netop er et PERSONLIGT
>> TROSREGIMENTEANLIGGENDE, når det altså kommer til LEGEMLIG straf for
>> aldeles konkrete forbrydelser imod næsten og dermed øvrigheden i dèt
>> (andet) regimente?
>
> Nåde er ikke ord jeg har brugt
Okay. Jeg ville bare advare dig imod dèn regimentesammenblanding, som
Luther jo altså skrev en pæn del skrifter imod....
>> Er det ikke netop, hvad blandt andre Martin Luther advarer kraftigt
>> imod, når man således sværmerisk bilder sig ind at kunne erstatte
>> straffelov - og dermed altså hele det verdslige regimente, som
>> selvklart er nødvendigt for at have et fungerende samfund, da langt
>> fra alle kan leve op til blot almindelig kristen næstekærlighedetik -
>> med søgte Bjergprædikenfortolkninger?
>
> Luther anerkender at fyrster skal straffe til lovlydighed - det er
> kejserrige
Ikke helt: Ifølge Luther er Statmagt og Kirke BEGGE direkte
Gudsforordede "styreformer", som kan sammenlignes med den proverbielle
"stok og gulerod" man bruger på et æsel: Statsmagten skal sikre fred og
håndhæve almindelig retsorden over for forbrydere, mens kirken skal have
spillerum til at prædike ordet for de mennesker, der dog trods alt måtte
kunne opføre sig så almindeligt civiliseret at de ikke automatisk ryger
i klammeri med statsmagten....
(Det er således ikke bare den helt naive basisforestilling om "den
'GODE' kirke imod den 'ONDE' statsmagt", vi er ude i her, men derimod et
ret avanceret, jævnbyrdigt samspil hvor Gud styrer Verden ad disse to
veje...)
>> Mener du da virkelig at vi skal, endsige overhovedet KAN bygge et
>> retssamfund på _tvungen tilgivelse_?
>
> Nej, ret her i kejserriget har intet med kristendom at gøre.
Luther opfattede det faktisk som en fuldt ud hæderlig kristen
samfundsopgave at være dommer, foged, soldat eller selv endda bøddel
(som ellers var DYBT ildeset dengang!), for så vidt at man NETOP
afholder sig fra korruption og derimod oprigtig søger at tjene næsten
uselvisk.
Faktisk ganske nøjagtig ligesom amerikanske politibetjente idag har det
smukke motto "to protect and to serve": Politibetjentes fornemste opgave
er jo netop at forhindre...æhm..."knapt så fromme?" borgere i at gøre
skade på andre, uskyldige medborgere. Det er jo ligefrem i sine mest
vellykkede eksempler ligefrem et "kaldsarbejde" at være f.eks. panser -
dog uden at det bliver gerningsreligiøst, da det er troen og
trosretfærdiggørelsen, der grundlæggende muliggør at man overhovedetkan
varetage et sådant hverv oprigtigt, uden at lade sig korrumpere og søge
egen berigelse...
> Dog siger
> luther at Man bliver ikke god af at gøre gode gerninger, men en god mand
> gør gode gerninger.
> Alt skal komme indefra, spontant, evt via tro
Krarup er for mig at se totalt på glatis, når han tilsyneladende blankt
nægter at anerkende, at Luther faktisk opfattede samfundslegitimeret
magtudøvelse som en PRAKTISK KONSEKVENS af trosretfærdiggørelsen: Når
man ikke længere skal fise misforstået rundt og lege "selvfrelsende"
navlepillende klostermunk gennem at gøre håbløse "egne gerninger" for
egen frelse FRIGØRES man faktisk ifølge Luther til at tjene næsten helt
oprigtigt. Man har jo ikke længere noget at "bevise over for Gud", men
er derimod fri til at at søge næstens bedste, hvilket altså også sagtens
kan gøres som soldat eller bøddel, så længe man dog blot har sin kristne
tro og samvittighed i orden til ikke at blive korrupt magtmisbruger.
> Men intet skal straffes udfra bibel - alt moselovsstraf skrotter han
> konsekvent og altid og har aldrig rørt sådant så han er ikke på trods af
> noget i sit eget virke når han siger DØM EJ EICHMANN AT DU IKKE SELV
> SKAL DØMMES
Okay, men dèt var altså ikke noget problem for den jødiske Hannah
Ahrendt, der konstaterede at manden tilsyneladende ikke ejede almindelig
menneskelig samvittighed, men blot i blind autoritetstro parerede totalt
vanvittige ordrer helt uden at tænke på konsekvenserne.
Luther advarede faktisk i skriftet "Kan også soldater have Guds Nåde?"
fra 1525 ganske kraftigt imod at man som soldat blot samvittighedsløst
parerer ordre uden overhovedet at overveje konsekvenserne for eventuelle
uskyldige. Dette skrift tager primært udgangspunkt i Johannes Døberens
formaninger til nogle soldater, som opsøgte ham, og som han ikke
fordømte for deres blotte levevej, men derimod gav følgende maxime:
Lukasevangeliet kap. 3, 14:
"Også nogle soldater spurgte: »Hvad skal så vi gøre?« Og til dem sagde
han: »Ikke mishandle eller udplyndre nogen, men lade jer nøje med jeres
løn.«"
Dét bruger Luther således til at sige, at man - selv som professionel
soldat - er pålagt et vist mindstemål af etisk adfærd, herunder at man
altså viser en slagen fjende nåde: Denne tankegang er for mig at se
MEGET langt forud for sin tid, når man tænker på at Luther faktisk - med
udgangspunkt i Johannes Døberens ord i NT - formulerede den ca. 400 år
før der var nogen som helst, der overhovedet havde udtænkt begrebet
"Geneve-konvention".
> Den kaste første sten mod nazier, som selv er ren
Jeg mener mig ikke "ren", men derimod som en tilgivet synder, der
udmærket ved at det i sidste ende er Jesu anliggende at dømme disse
folks indre og sjæle.
Jeg finder det dog altså alligevel magtpåliggende i det mindste verbalt
at kritisere og modsige deres åbenlyse GERNINGER - her nogle sindssyge
uhyrligheder som klart er begået imod enhver sund menneskelig fornuft
mod sagesløse civile.
(Om det så er nazister eller hvilke som helst andre soldater, der begår
åbenlyse krigsforbrydelser er for så vidt ligegyldigt.)
Så kan du sikkert kalde mig "ukristeligt dømmesyg", men hvor pokker blev
den ytringsfrihedssikrede ret til almindelig medmenneskelig kritik af,
hvis man skulle tolke Jesus så rigidt, som du altså her lige bekvemt
selv hævder undtagelsesvist at gøre det?
Du "dømmer" jo også selv utallige gange dagligt, når du har det med at
udnævne nogle til "onde". (Som regel blot ud fra en for mig at se ret
grotesk, omvendt "Gerningsmanden til en given forbrydelse må end ikke
anklages, men stort alle andre kan bekvemt kaldes "værre-end-nazi" efter
idiosynkratisk behov!"?)
>> Det er jo næsten så perfidt som katolikkernes uhyggelige "krav" om
>> "tilgivelse" af pædofile præster!
>>
>> Eller for dèn sags skyld visse Sharia-lov-fortolkninger, hvor det
>> "sjovt nok" kun er muslimske mænd, der i visse situationer "har krav
>> på tilgivelse" fra deres mishandlede koner og børn!
>
> Hold junglelovsdyr ude af vor Jesussnak
Den yderste Dom er Guds.
Det sækulære regimente straffer dog altså immervæk ikke sjæl og indre,
men derimod fuldt berettiget på liv, legeme og ejendom. (Se herunder.)
>>> Han lægger afstand til alt verdsligt - Giv Gud hvad Guds er, og
>>> kejser hvad kejser er.
>>
>> Jesus redder dig ikke fra Straffeloven: Han kan muligvis redde din sjæl
>
> Han blander sig aldrig i livet her på jorden
Arh, DÈT er nu nok at trække det lige naivt hårdt op i misforstået
Krarup'sk stil: Manden - som altså "blandede Sig" temmeligt
overordentligt meget i livet her på Jorden ved at lade Sig føde for ca.
et par tusinde år siden og gå rundt iblandt os ca. 33 - stiftede faktisk
en Verdensreligion. For mennesker her på Jorden til at tro på.
> at han dygtigt placebohelbredte er ikke noget vi skal efterligne
Okay, jeg vælger så blot som kristen at tro på at Han faktisk kunne dèt
der med deciderede mirakler.
>> fra Helvede, hvis du altså TROR på Ham, men jeg opfatter det sgutte
>> som Hans ærinde at gi' dig rabat i byretten! Især ikke, hvis det er
>> under tydeligt beregnende påberåbelse af "krav" om at lige netop du
>> selv skal udvises ubetinget næstekærlighed af folk, du ellers måtte
>> have forbrudt dig imod i lodret forhånelse af kravet til dig selv om
>> at udvise næstekærlighed, endsige blot nogenlunde fundamental respekt
>> over for!
>
> Min næstekærlighed er i top når jeg varedeklarerer gæster som
> somrotteformerende
Du ER sgu' altså også en temmelig mærkelig stodder, Bo!
>> Det ville jo være åbenlyst hykleri, Bo...
>>
>>> At Jesus anerkender DELE AF moseloven som anstændig, går på dens bud
>>> om hensyntagen til medmennesker, fx ufødte børn der kan blive
>>> underernærede, hvis de fødes af ugifte mødre på den tid.
>>> Aldrig er der gnist af respekt for hævn, som den du bifalder
>>>
>>> Når du hetzer mod Glistrup , fordi hans muhamedanerlov i dit sind
>>> giver mindelser om Nyrnberglovene, så er du drevet af dømmesyge og
>>> had, og står som fjende af alt hvad Jesus står for.
>>
>> Nu kan jeg altså SLET ikke følge dig!
>> Hvordan formår du dog lige at koble Jesus til direkte uretfærdig
>> forfølgelse af andre?
>
> Der er ikke forfølgelse men kun selvforsvar i at udvise alle fra
> Mellemøsten
> De har haft en god tid og bør nu bruge det de har lært om demokrati til
> t gavne folk i eget land
Jeg har svært ved at se ideen i at udvise de - omend sikkert meget få -
velintegrerede indvandrere, vi måtte have.
Lad gå at man i princippet burde kyle Abu Laban og hans åbenlyst
danskfjendtlige medsammensvorne ud på røv og albuer, hvis det kan
dokumenteres at de konkret har forbrudt sig direkte imod enhver form for
taqiya-tilløjet "loyalitet" imod Danmark OG endda kompromitteret
almindelige danskeres sikkerhed ved nærmest at rejse rundt i Mellemøsten
og gøre deres helt selvbestaltede "ihærdige indsats" for at Danmark
måtte blive oplagt mål for den næste store muhammedaner-massemorderiske
Al-Qaeda-terroraktion. Klart, ud med typer som ham.
Men jeg nægter dog principielt at straffe samtlige velintegrerede danske
"kulturmuslimer" med kategorisk masseudvisning for, hvad nogle
storhedsvanvittige selvbestaltede "ledere" iblandt dem så lige finder på.
Det strider imod ethvert holdbart vestligt retsprincip at straffe een
mand for, hvad ugerninger hans nabo så end i sin fanatiske perfiditet
måtte begå, så længe denne ikke kan bevises _direkte medskyldig_ i kraft
andet end sin blotte kulturinducerede religion.
Du lyder jo næsten som om du selv kunne have startet et andet hjernedødt
Dresden-bombardement ud fra en åbenlyst afstumpet: "Jamen, de er jo
alligevel alle sammen bare nogle nazisiske lortetyskere, de forbandede
skiderikker, og derfor skal de altså udryddes!"-maxime...
Der findes et godt ord på engelsk, som jeg desværre ikke lige ihukommer
på dansk: "indiscriminate"...
Nåjo! "HENSYNSLØS", der var den!
Du kræver principielt HENSYNSLØS kollektiv afstraffelse af ca. 200.000
herboende mennesker, UDELUKKENDE baseret på dine egne fikse ideer om
hvorvidt de også måtte være "islamistiske helligkrigere" hele bundtet?
Det forekommer mig sådan ca. lige så stinkende idiotisk som når Bin
Laden og hans Al-Qaeda-venner konsekvent og retorisk anskuer ALLE
ikke-muslimske vesterlændinge som "korsfarere".
Og lige præcis dèrmed gør du faktisk lige nøjagtig de skiderikker en
ganske gevaldig "nyttig idiot"-tjeneste: Du vil åbenbart hellere end
gerne danse efter deres "Dommedags"-pibe og på forhånd afskrive ETHVERT
håb om at blot NOGET herboende menneske med muslimsk kulturbaggrund
NOGENSINDE vil kunne blive en ordentlig og fuldgod medborger med et
sækulariseret forhold til religion, da du selv i stedet - paradoksalt
nok! - ønsker at udvise folk ALENE baseret på deres religiøs/kulturelle
baggrund, totalt uanset hvem de er og hvordan da FAKTISK fungerer i det
danske samfund?
Nej, jeg KAN sgu' ikke lige greje dine "fine" maximer i dèn henseende!
Vi skulle jo for Helvede da gerne undlade at være så hensynsløst
religionsdiskriminerende som de værste af DEM?
Min taktik er simpel: Smid de åbenlyse forbrydere og til nød også de
allermest rabiate antidemokratiske Sharia-slyngler ud, som man har set i
London, og behold resten, for så vidt at vi har faktisk har tildelt dem
et - dog heller ikke totalt betingelsesløst - dansk statsborgerskab. Få
PET til at overvåge de muslimske trossamfund intensivt - hvad PET
givetvis allerede GØR flittigt p.t. - og lad dem i dè kredse kontant og
umisforståeligt vide at de, hvis de blot tilnærmelsesvist begynder
individuelt at diskutere militant "jihad" og tages i dèt, kan vælge frit
mellem tidsudefineret Guantanamo-ophold eller eet eller andet mindst
lige så uhyggeligt Helvedeshul i deres "hjemland", da vi virkelig ikke
gider den offentlige orden forstyrret af terroristiske ballademageres
hang til massemord på uskyldige medborgere.
Men gå efter dem, der vil lave ballade - samt alle småforbryderne, der
bare skal have en enkeltbillet hjem...
>>> Du har det så godt med at hæve dig over nazibødler, at du ikke vil se
>>> på størst-mulig-lykke
>>
>> "Størst mulig lykke"-maximen er noget helt, helt andet dèn
>> næstekærlighed, Jesus prædiker!
>
> Jesus samaritanerkærlighed var til nabolande
Hva'ba'?
Fatter du da slet ikke det rent bogstavelige indhold af denne lignelse
eller hvad?
> - ikke til ægyptere og indre
Nåja, hvis nu jeg blev overfaldet af ikke nærmere definerede
overfaldsmænd, så gad jeg sgu' næppe brokke mig hysterisk/racistisk,
hvis der virkelig skulle komme en hæderlig indvandrer med sund
borgerpligtsfornemmelse forbi og hjalp mig efter at nogle meddanskere
måtte have taget mig for at være en farlig fordrukken bums og bare var
gået videre...
> Og vi bør ikke føle os tvunget til at holde mere af tyrker end af rotter
Jeg har svært ved at se noget "kristent" perspektiv i dèt. Vil du være
så sød at forklare mig nøjagtigt hvor i NT du mener at Jesus siger at vi
blot skal foragte nogle mennesker af en given nationalitet som "farlige
skadedyr"? jeg kan nemlig ikke lige få øje på det...
>> Jesus befaler jo NETOP at vi tager ansvar for medmennesket i stedet
>> for blot at gemme os bag "størst mulig lykke"-maximer, der om noget er
>> kendetegnet ved total personlig ansvarsforflygtigelse!
>
> Ja hvis spontan ansvarsfølelse får dig til at ville afghanere det godt,
> så rejs til afghanistan og gør godt der som jeg prøvede
> Men aldrig tving nogen til skattebetalt emsighed
Jeg er for så vidt helt enig i at det næppe hjælper på noget som helst
at hale folk herop for at gøre dem til passive bistandsmodtagere.
>> (Og SÅ kan vi netop snakke om Hannah Ahrendts udmærkede kritik af
>> Eichmanns medmenneskeligt set totalt samvittighedsløse små futtoge til
>> Auschwitz!)
>
> Hun siger at du er så skyldig som Adolf E og Adolf H mm.
Hun siger at jeg i hvert fald hurtigt kan blive det, HVIS jeg
systematisk glemmer alt, hvad der hedder "samvittighed".
> Men E må bøde livet fordi pøbel er dømmesyg
Nåja, du ville vel også bare kristeligt tilgive een eller anden
psykopat, som i givet fald uden de fjerneste moralske skrupler måtte
havde deltaget i hypotetisk at udrydde det meste af Danmarks befolkning,
eller hvad?
Det ville bare efterlade dig kold og ikke bare gøre dig en
mikro-lille-bitte smule småfrustreret på manden?
> Havde Stalin nået H og hængt ham op i nosserne på den RødePlads havde
> Arendt også sagt "C'est la vie"
Tjah.
Ud fra en personlig holdning om at dødsstraf i visse, totalt
uundskyldelige og hinsides enhver tvivl sikkert beviselige forbrydelser
(koldt beregnede rovmord og den dertil nærliggende terrorisme især
foruden de helt overdrevne folkedrab på uskyldige civile), så har jeg
altså temmelig svært ved at mobilisere sympati for en mand som i dèn
grad har ladet uskyldige civile massemyrde i en NÆSTEN (man må jo huske
kommunister som Stalin, Pol Pot og Mao) uset grad.
>> > men kun på mest-mulig-hævn (incl mod mig, fordi mine
>>> ord har mishaget dig) Vend venstre kind til. Jeg svarer hårdt igen,
>>> ofte, når BOLDEN kræver det - er der eksempler på at din hetz kan
>>> forsvares med at debattens emne gavnedes derved?
>>
>> Ifølge min lutherske Kristendomsforståelse har Straffeloven sin
>> udmærkede Gudsvelsignede berettigelse, da den netop er Guds
>> "praktisk-dennesidige" værktøj til at straffe forbrydere.
>>
> NT berør ikke kejserstraffe
NT anerkender "kejserstraffe".
Jesus led faktisk selv sådan een uden uværdige protester om
"uretfærdighed" og "justitsmord"...
>> Luther formulerer det på følgende måde i "Om Øvrigheden og hvorvidt
>> man bør være den lydig" (bedre kendt som "Om Lydighed mod statsmagten"):
>>
> Luthers teologi har intet at gøre med at han var spindokter for fyrster
Okay? Virkelig?
Det må jeg hellere huske at skrive i mit speciale!
(Nå, ikke...)
>> Hvis Gud ikke havde ordnet det sådan, ville den ene fortære den
>> anden. Hele verden er jo ond, og næppe én ud af tusind er en ægte
>
> Gud har ikke ordnet noget her, hverken bigbang
Dèt er altså en trossag, som du af gode grunde umuligt kan udtale dig
om, Bo.
Aristoteles stillede det helt kernelogiske - men alligevel aldrig endnu
løste - videnskabelige spørgsmål:
Hvis alt har en årsag, og Verden således principielt anskues som en
afsindig lang "kæde" med "led" af årsag-virkningsforhold, hvor stopper
kæden så når vi kigger uendeligt langt bagud?
Eller på moderne dansk: HVAD udløste "The Big Bang"?
Og nej, jeg taler IKKE om såkaldt "Intelligent Design", blot om alle
tiders mest åbenlyse videnskabeligt-logiske regressive spørgsmål:
KAN der overhovedet logisk være "en finit begyndelse" helt uden nogen
bagvedliggende årsag?
> eller nødværgegengældelse som sikrer os mod terror
Mnjah, som det står nu, så er der nok mere tale om forhåbentlig
efterforskning og en desværre måske ret afmægtig "afskrækkelse"...
>> kristen. Så var der ingen, der kunne ernære kone og børn, forsørge sig
>> selv og tjene Gud. Dermed ville hele verden gå til grunde. Derfor har
>> Gud oprettet to styreformer. Den åndelige, som ved Helligånden skaber
>> kristne og fromme mennesker under Kristus, og den verdslige, som
>> bremser de ikke-kristne og onde mennesker, så de udadtil er nødt til
>> at holde fred og forholde sig i ro meget imod deres egen vilje. Paulus
>> forklarer det verdslige sværd således i Rom 13, 3 og siger, at det
>> ikke skal skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Og
>> Peter siger, at det er for at straffe forbrydere (1 Pet 2, 14).
>> En eller anden kunne nu måske ønske at styre verden med
>
> Sføli skal evangeliet ikke styre kejsersager
Nej: Man kan altså ikke bare affeje overlagte massemord totalt med
"dømmer ikke!"-doktrin.
Dog er den vise sækulære regent ifølge Luther - ligesom den ovennævnte
politibetjent, soldat eller bøddel, der måtte tjene under ham - sit
ansvar bevidst ud fra et oprigtigt personligt kristent, og deraf
følgende næstekærlige pligtsprincip om at håndhæve "sit" administrerede
- og principielt direkte af Gud givne - embede udelukkende for at TJENE
undersåtterne og beskytte uskyldige fra overgreb i form af forbrydelse
og krig.
>> evangeliet og afskaffede al verdslig lov og straf med den begrundelse,
>> at alle er døbte og kristne. Blandt dem vil evangeliet ikke opretholde
>> nogen lov eller noget sværd, for det er unødvendigt. – Prøv at gætte,
>> hvad man så ville sætte i gang? Man ville løse de farlige rovdyrs
>> lænker og kæder, så de sønderrev alle og enhver, og så ville man
>> samtidig påstå, at det er små, søde, tamme og fredelige dyr. Ja, det
>> skulle man nok få at føle på alle sine sår. Således ville de onde
>> slyngler misbruge evangeliets frihed under kristennavnets dække og
>> drive deres onde spil. Der er allerede nu nogle tosser, som fabler om,
>> at de er kristne og ikke underlagt nogen lov eller noget sværd.
>> Til dem må man sige: Ja, ganske vist er det sandt, at kristne
>> ikke for deres egen skyld er underlagt nogen lov eller noget sværd og
>> heller ikke behøver det, men sørg først for at få fyldt verden med
>> ægte kristne, før du styrer den kristeligt og evangelisk. Det vil du
>> aldrig kunne, for verden og flertallet er og bliver ikke-kristne, selv
>> om de så alle sammen er døbte og kaldes kristne. De kristne bor langt
>> fra hinanden, som man siger. Derfor er det umuligt her på jorden, at
>> et kristent styre kan omfatte hele menneskeheden, ja ikke engang et
>> land eller en stor gruppe mennesker. For de onde er der altid mange
>> flere af end de gode. At ville styre et helt land eller hele verden
>> efter evangeliet, er nøjagtigt det samme, som hvis en hyrde sætter
>> ulve, løver og får sammen i én stald og lader dem færdes frit imellem
>> hinanden og så siger: Æd nu af foderet, vær gode og fredelige mod
>> hinanden, stalden står til jeres rådighed, foder er der nok af,
>> hyrdehunde eller hyrdestave behøver I ikke at være bange for. Fårene
>> skulle nok holde fred og fredeligt lade folk opdrætte dem og styre
>> dem, men de ville ikke få noget langt liv. Det ene dyr ville ikke få
>> lov til at leve for det andet.
>
> Markens liljer blir ædt af køer og bladlus, who cares
> Fugle får influenza osv
Hvad med at du lige prøvede at LÆSE Luther i stedet for blot at affeje
ham på dèn måde?
Han har altså umiddelbart nogle ganske gode - og faktisk ret
"realistiske" - pointer, for så vidt vi her taler om hans næsten 500
år(!) gamle samfundsopfattelse byggende på hans såkaldt "evangeliske" -
ikke at forveksle med den populære betegnelse for de moderne
regimentesammenblandende amerikanere kristenfundamentalister! - teologi
kombineret med praktisk iagttagelse.
>> Derfor må man omhyggeligt holde disse to styreformer adskilt og
>> lade begge eksistere. Den ene frembringer fromhed. Den anden skaber
>> ydre fred og hindrer onde gerninger. Ingen af dem kan undværes her i
>> verden. For uden Kristi åndelige styre kan ingen blive from i Guds
>> øjne ved det verdslige styre. Men Kristi styre omfatter ikke alle
>> mennesker. Nej, de kristne er altid i mindretal og lever midt imellem
>> de ikke-kristne. Hvis nu det verdslige styre eller de verdslige love
>> er ene om at herske, kan det kun føre til skinhellighed, selv om det
>> så også drejede sig om Guds bud selv. For uden Helligånden i hjertet
>> er der ingen, der bliver virkelig from, ligegyldigt hvor strålende
>> gerninger man gør. Men hvis det åndelige styre er ene om at herske
>> over land og folk, så får ondskaben frie tøjler og al slags ugerninger
>> frit slag. For det store flertal tager ikke imod det eller forstå det."
>
> Hvem ønsker fromhed?
Selvkontrol betragtes normalt som en dyd i vestlig kultur. Okay, så
måske ikke at den "ekstatiske" Nietzsche og nogle gamle græske "kynikere"...
> Kun hvis den kommer spontant er den andet end gerningsretfærdigt muslimpis
Luther mente nu fornuftigvis at man altså lige skal have lov selv at
læse Bibelen - eller helst høre den forkyndt i et kristent fællesskab -
for at forstå visse vigtige, basale pointer om, hvad sand kristen
fromhed egentlig er.
Den er IKKE noget man ifølge Luther er menneskeligt bemyndiget til "selv
at fremgro", da mennesket simpelt hen ikke besidder den af sig selv i
sit syndige udgangspunkt, men at den derimod stammer fra Gud og vises
een gennem Kristus og tildeles een ved personlig trosaccept af Ham: I
Kristus retfærdiggøres man aldeles uforskyldt og indgår "et saligt
bytte", idet Kristus fornedrede sig personligt for os på Korset og bærer
vor synd, men vi - til GUDS retfærdighed (og ikke "vor egen", som vi
slet ikke har i udgangspunktet!) - omvendt tilregnes al Kristi
retfærdighed og syndfrihed (hvilket jo netop med menneskelige øjne set
synes påfaldende "uretfærdigt", for så vidt at det netop er totalt
ufortjent, men blot ved Troen på Ham alene at dette sker.)
> Læs mine to antiKIRKEindlæg igår. Jesus var aldrig pro-kirke
Jeg finder Nietzsches KIRKEkritik - som jeg opfatter som en ganske
spændende KristendomsANALYSE - enormt fascinerende.
Den spiller så også netop på om ikke netop Kirken - der ellers
konventionelt-kristent anskuet opfattes som "Kristi (lydige) Brud" - i
sine værste udartelser faktisk OGSÅ lige så godt kan påstås at leve op
til sit lodret diamentrale modbillede som skildres gennem nogle
profetiske visioner i Johannes' Åbenbaring, nemlig den selveste det
profane "Babylon, moder til alle Jordens skøger..."
Utroligt kreativt paradoks, må jeg nok sige!
Men dér skinner det altså også alvorligt igennem at Nietzche selv var
præstesøn, for jeg må som erklæret troende kristen sige at han givetvis
nok måtte kunne have ret - men at det så netop også bare ville gøre
Kristendommens Apokalypse så meget desto mere vidunderlig: For hvad nu,
hvis Kristus i sidste ende "lavede 'Johannes 8-tricket'" og TILGAV
"skøgen" for derefter at lade hende i en "endeligt renset form" blive
Bruden?
"Skøge"-motivet genkendes uhyggeligt mange steder hos GT-profeterne:
Jerusalem (altså Templet) "bedriver hor" med afguder (og er altså dermed
"Manden", Vorherre, "utro", idet diverse hedenske Baal og
Astarte-guddomme profant dyrkedes i selveste Templet i lodret modstrid
med intet mindre end 1. Bud i Moseloven) og Jerusalem får således nogle
solide skideballer af Vorherre, evt. kombineret med dramatiske
profettegn og/eller krigshandlinger, der truer Israel, men det hele
ender dog som regel alligevel lykkeligt ved Israels tilbagevenden til
Vorherre og at det "skøgagtige" Tempel tilgives...
> " Når man respekterer religionen skal man holde den ude fra så
> mange ting
> som muligt. Sean O'Casey
Dog ikke sig selv...
> " Hvis Kristus var her nu, var der en ting, han ikke ville være:
> kristen. Mark Twain
Nietzsche's indledningsord fra "Antikrist" om at der nogensinde kun har
eksisteret een eneste sand kristen, nemlig Kristus selv, synes at komme
mig ihu...
Alligevel er det tydeligt, at Nietzsche i dèn grad har en klippefast
respekt for Jesus, som han faktisk sket IKKE kritiserer, så vidt jeg
ellers husker...
Men også så meget desto mere ser han sig - forståeligt nok - gal på
Kirken over dèt misbrug af Jesus, den ifølge hans hårde kritik lukrerer
på som grundlæggende eksistensberettigelse...
> ”Gud tilgiver den, som gør bod”, betyder – ”som adlyder præsteskabet”!.
> Nietzsche
Der er Nietzsche altså ikke helt afklaret med luthersk teologi: Luther
ønskede jo netop at gøre op med "præsteskabet". Endskønt der altså
desværre gik "ortoksi" i hans egen Kristendomsfortolkning og denne
"ortodoksi" således absurd nok blev magtgrundlag for et "luthersk
præsteskab", som vi vel først just er sluppet nogenlunde af med - til
fordel for nogle selvindbildt "progressive", åbenlyst politiserende
præster, der i mangel på at kunne være RELIGIØSE ledere, nu begynder at
give den som pseudopolitikere....
> "Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og man
> føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne fordringer
> og bagefter forgude dette tyrannisk krævende ”noget” i sin sjæl – man
> tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten – Nietzsche
Det er vel egentlig bare freudiansk psykologi kort formuleret...