"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
news:1136548173.557378.159880@g43g2000cwa.googlegroups.com...
Jim skrev:
> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
> news:1136532622.672747.39820@g44g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Thorkild Poulsen skrev:
>
> > "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message
> > news:1136466519.177575.26980@g44g2000cwa.googlegroups.com...
> >
> >
> > >
> > > Gennemfør hellere en langsigtet løsning med udviddelse af motorvejen
> > > og
> > > den
> > > indre infrastruktur, så som en havnetunnel.
> > >
> > Fint med mig, når bare det bliver brugerbetalt. Storebæltsbroen er
> > opskriften til succes, og der vil ikke mangle investorer til de
> > projekter du behandler her.
> >
> > ----
> >
> > Jamen jeg er da åben over for brugerbetaling, måske vi så samtidigt
> > kunne
> > få
> > registreringsafgiften ned på et niveau hvor den relaterer sig til de
> > faktiske udgifter, måske vi kunne få tilbagebetalingen af
> > Storebæltsbroen
> > og
> > Øresundsbroen gjort neutral med hensyn til hvad den kollektive transport
> > betaler og hvad bilisterne betaler, som det er nu betaler bilisterne
> > langt
> > hovedparten af forbindelserne.
> >
> Registreringsafg er håbløs. Den skal kraftigt nedsættes, men
> miljømæssigt så at hybridbiler t.eks næsten ikke skal afgiftes
> (Lexus RX
![Meget Glad](images/smileys/megetglad.gif)
. Men V8 CLS klasse og 4-WD klassen generelt er nogle
> energisugere, så der er afgiften OK. Jeg kører selv 2,5 TDI så jeg
> slipper heller ikke helt så billigt i min egen opskrift.
>
> Hvordan vil du måle/opgøre hvor meget koll trans skal betale i
> firhold til bilisterne. Pr. passager, pr. gennemkørsel, bruttotonnage,
> vedligehold af spor?
> ****************************
> De biler der i forvejen sluger en masse araberjuice, skal jo også tankes
> oftere, og dermed lægger bilisten jo også flere penge i statskassen i form
> af brændstofafgifter.
Det er en del af miljøafgiften og har intet med misundelse at gøre.
> Man burde snarere fjerne en del af afgiften for de større biler, som
> faktisk
> bliver beskattet af deres udstyr og ikke højt brændstofforbrug.
> Selv store mnercedesbiler kan i snit (EU-norm) køre 13,5 km/l, men de
> koster
> kassen i afgifter.
CLK 55 AMG V8 kører 8,3 km/L ved blandet kørsel (fabrikstal)
Landcruiser, Range Rover, Volvo XC90? Har lillemor virkelig brug for at
køre i børnehaven og til føtex i en sådan, set med trafiksikkerheds
og miljømæssige briller? Har du set en Suzuki swift efter nærkontakt
med en af ovst?
> Sikkerhedsudstyr som airbag og ABS-bremser m.m. skal ikke beskattes.
> Og er der læderstue og biograf med gps og fladskærm, så har man vel betalt
> én gang.
Alt lovbefalet sikkerhedsudstyr er en del af bilen og skal afgiftes som
sådan. Eftermontering før levering, men efter slutseddel skal ikke
afgiftes.
> Det skal være slut med misundelsesafgiften.
> Læg hellere afgiften på dårlig sikkerhed og svinende biler som de gamle
> køretøjer på de danske veje.
>
De gamle svinebiler kan reelt ikke yderligere beskattes uden et
vældigt burokratisk system. Det kan heller ikke lade sig gøre
politisk, da ingen vælger vil stemme på det parti der indfører
reglen.
Men afgiften skal kraftigt reguleres. det kan ikke passe at mange
danskere er nødt til at køre rundt i en suzuki swift og lign
selvmordsbiler, der af fabrikanten var beregnet til det indiske og
kenyanske marked, hvor menneskeliv ikke regnes for en dyt.
Martin
----------------------------------------------
En suzuki swift skulle heller ikke have lov til at køre på de danske veje.
Den er så dårlig sikkerhedsmæssigt udstyret, at den er farlig for fører og
passagerer.
Den burde koster 3 gange så meget, som den i forvejen gør.
Og hvis lillemor vil køre i en XC90 eller Landrover, så skal hun da have lov
til det.
En Landrover er ikke specielt behagelig at køre i, men det er en XC90, skal
jeg hilse og sige.
Hvad folks behov og lyster er, skal staten ikke blande sig i.
Afgiften var i sin tid tænkt som en begrænser for de store benzinslugere,
som engang svinede utrolig meget.
Det var 8 cyl. motorer med et gevaldigt brændstofforbrug, som skulle
bremses.
Og så skulle staten jo have nogle penge til at bygge veje for.
Nu er vejene bygget, og de kræver kun mindre vedligehold, og der er langt
imellem vejbyggeriet.
Ligeledes er selv store biler blevet miljørigtige med minimal forurening.
Katalysatoren er kommet til både diesel- og benzin-motorer.
Og så er der ingen grund til at beskatte andet end selve motorens
miljø-niveau.
Hvad der egentlig er den omvendte verden er, at man ikke kræver reg.afgift
af veteranbiler, som er de biler, der sviner mest.
Gamle busser får også stadig lov til at køre, selv om de kan forurene en
mellemstor landsby på Lolland ved bare at starte.
Så op med afgiften på små og farlige biler, og ned med afgiften på
behagelige og sikre køretøjer.
J.