Vindrueis
Fra : Padre

Dato : 24-01-06 19:27

I Escoffiers "store kogebog" fra '72 er der en opskrift på is lavet på
vindruesaft. Er der nogen, der har prøvet den, og kan fortælle, om den
smagte tilstrækkeligt af druer ?

Jeg har spekuleret på, om det ville være interessant at reducere druesaften
ved at varme den op i vandbad, så man kunne undgå at få den i kog og dermed
påvirke smagen af druesaft. Men det er selvfølgelig kun relevant hvis
druesmagen er svag når man følger den oprindelige opskrift.

--
Padre

Fra : Torben Madsen

Dato : 24-01-06 20:18

Hej Padre.
Jeg har selv prøvet den opskrift du skriver om. Jeg deler din erfaring om at
det virker lidt tynd i smagen. Så jeg har prøvet at dampe mosten ind til det
halve så får man en fantastisk smag, men som du skriver så skal det foregå
ved svag varme elles forsvinder de svage smags nuancer.
mvh
Torben

Fra : Padre

Dato : 24-01-06 22:42

"Torben Madsen" <torben.madsen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> halve så får man en fantastisk smag, men som du skriver så skal det foregå
> ved svag varme elles forsvinder de svage smags nuancer.

Aha - jeg tænkte det jo nok

Tak for erfaringerne, jeg glæder mig til at forsøge mig selv.

--
Padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-01-06 23:12

"Torben Madsen" <torben.madsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til det halve så får man en fantastisk smag, men som du skriver så skal
> det foregå ved svag varme elles forsvinder de svage smags nuancer.

Man burde have en køleskabskompressor og en gryde der kan tåle vakuum, så
inddampningen kan foregå ved 60 grader.
Metoden bruges på sukkerfabrikkerne for ikke at ødelægge sukkeret under
sidste del af inddampningen.
mvh
Jørgen