Ordentlige Glas
Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-01-06 13:40

Hvor i kongeriget finder man nogle ordentlige glas der er produceret i
tilfredstillende uden støbegrater o.lign?

Jeg mener ikke det må være nødvendigt at ty til dyrt mundblæst for at få
en kvalitet over "piv ringe" og når det almindeligt anset "pæne" mærker
koster en god sjat syntes jeg nu godt de kunne give udtryk af at der er
brugt en smule penge på ordentlig fremstilling.

Ved et tilfælde faldt jeg over Debenhams serier der rent faktisk er
fremstillet ordentligt - men de har desværre ikke så bredt udvalg af
forskellige glas (bourgogne, hvid osv). De er osse lidt robuste og tunge
i det, måske det er en engelsk ting.
Herudover er jeg kun bekendt med en af Spiegelau´s serier "intelligente"
(tror jeg) som er ordentlig, men desværre har de den her "nedsunket
drue" form som ikke lige er mig.

Så kort sagt ville jeg høre om der var andre der har kigget på glad og
var bedre oplyst end mig og kendte til en serie af glas der er
fremstillet ordentligt. (som det måske fremgår af starten er det især
støbegraterne jeg ikke syntes er acceptable når folk betaler 50-100+kr
pr glas)

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 12-01-06 22:21

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hvor i kongeriget finder man nogle ordentlige glas der er produceret i
> tilfredstillende uden støbegrater o.lign?

er det ok hvis de er tyske?

> Herudover er jeg kun bekendt med en af Spiegelau´s serier "intelligente"
> (tror jeg) som er ordentlig, men desværre har de den her "nedsunket drue"
> form som ikke lige er mig.

De har mange serier og en som ikke koster for mange penge er "Soiree" som
jeg er den glæde ejer siden 1998
http://www.spiegelau.dk/e-handel/?index=1038
(kan ikke se nogen "intelligente"!)
Vino Grande er lidt finere og dyrere, absolut pæne glas

Sandra

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-01-06 00:26

Mrs Krabappel wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in message

> er det ok hvis de er tyske?

Ja tysk er fint.

> [...]
> http://www.spiegelau.dk/e-handel/?index=1038
> (kan ikke se nogen "intelligente"!)
> Vino Grande er lidt finere og dyrere, absolut pæne glas

Jeg syntes selv om formen på Spiegelau's soiree, men jeg syntes ikke
glas skal give det ud for at være samlet ligesom billigt kinesisk
plastik legetøj. Hvis du mærker efter kan du fornemme at glasset er sat
sammen som to halvdele, der ikke har ramt hinanden lige vellykket under
fremstillingen - ligesom "myresoldaterne" i en hver 10 årig drengs
sandkasse.
Det kan være den serie var lidt bedre for det antal år siden - men de
butikker jeg har været i og se på dem har det ovenstående været
tilfældet. Kedeligt - for de er faktisk pæne i formen. Det kan være jeg
skal grave lidt længere ned i Spiegelau og finde de ordentlige frem.
Efter at se på siden tror jeg det er "Revolution" serien der har
undernavnet "intelligente" - ihvertfald der hvor jeg så dem udstillet.

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 13-01-06 09:02

Jonas Kofod wrote:
> [...]
> Efter at se på siden tror jeg det er "Revolution" serien der har
> undernavnet "intelligente" - ihvertfald der hvor jeg så dem udstillet.

Det lyder meget mystisk!
Jeg har over de sidste tre år købt en del Soiree glas til mig selv og
familien og ingen af dem har antydning af de omtalte støbekanter.
Det lyder nærmest som en kinesisk piratkopi :-/

Jeg er meget glad for mine Soiree glas, de er store uden at være
overdrevne, formen passer mig perfekt, og så kan de tåle at komme i
opvaskemaskinen

/anders

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-01-06 12:00

Anders Truelsen [8240] wrote:

> [...]
>
> Jeg er meget glad for mine Soiree glas, de er store uden at være
> overdrevne, formen passer mig perfekt, og så kan de tåle at komme i

Det er flere steder jeg har set det - steder hvor man ikke skulle
forvente piratkopier.
Efter at kigge lidt på nettet har jeg kommet frem til at fænomenet osse
kaldes "svejsninger", "kranse" og "pressesøm".
Ifølge Spiegelau.dk er Soiree IKKE en af de serier der er fremstillet
uden pressesøm - hvilket osse passer med at jeg ikke har set et Soiree
glas uden.

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 13-01-06 12:27

Jonas Kofod wrote:
> Ifølge Spiegelau.dk er Soiree IKKE en af de serier der er fremstillet
> uden pressesøm - hvilket osse passer med at jeg ikke har set et Soiree
> glas uden.

Hvor læser du det?
Jeg kan umiddelbart kun se at de er 'maskinblæste' altså ikke støbte.
Jeg håber da jeg ikke blot har været heldig, men det kan selvf. været at
har de 'justeret' kvaliteten :-/
- Men ellers må du jo til lommerne efter Authentis serien...

/anders

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-01-06 13:40

Anders Truelsen [8240] wrote:

> [...]
> har de 'justeret' kvaliteten :-/
> - Men ellers må du jo til lommerne efter Authentis serien...

Nej der står nemlig ikke maskinblæste, der står maskinproducerede.
Nogle glas er tydeligt markeret "uden pressesøm" andre er ikke. Kendskab
til markedsføringssprog bør kunne udlede at samme ikke er tilfældet der
hvor man ikke har nævnt noget.
Research på nettet vil osse afsløre at netop maskinproduceret er det der
giver pressesøm, hvorimod metoder hvor man istedet maskinblæser gør at
man kommer ud over at bruge en form og resultatet mht pressesøm er evident.
Jeg tror ikke det er muligt at finde en Soiree uden pressesøm, så om
ikke authentis skal jeg nok kigge efter et andet glas.

Fra : TK

Dato : 13-01-06 15:02

> [...]
> Jeg tror ikke det er muligt at finde en Soiree uden pressesøm, så om ikke
> authentis skal jeg nok kigge efter et andet glas.

Jeg måtte også ud at kigge i skabet. Jeg er jo også godt tilfreds med
Soiree-serien.
Og selv om jeg aldrig har bemærket det, er det faktisk rigtigt nok: På
stilken er der antydningen af "søm", men ingenting på fod eller selve
drikke-delen. Og
vh. TK

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-01-06 15:39

"TK" <nogen@noget.dk> wrote in message
> [...]
> Og selv om jeg aldrig har bemærket det, er det faktisk rigtigt nok: På
> stilken er der antydningen af "søm", men ingenting på fod eller selve
Yep, det var også mit indtryk ("søm" på bunden) og de kan tåle at blive
vasket med "skåneprogram" i opvaskemaskinen, hvilket er en mega-plus for
dem. Vi købte dem fordi de kan tåle at komme på det pæne bord og blive brugt
til hverdag med en skive brød og ost... vinen smager bedre i rigtige glas!
Jeg har nogle mundblæste Kosta Boda til en "bondegård" og de skal
håndvaskes - mega-minus, derfor jeg bruger dem aldrig! (

Sandra

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-01-06 19:15

TK wrote:

> [...]
> Og selv om jeg aldrig har bemærket det, er det faktisk rigtigt nok: På
> stilken er der antydningen af "søm", men ingenting på fod eller selve

Så ser du det samme som jeg - og nej selvfølgelig er det ikke så vildt
igen at det ligefrem står i øjnene - og det er da formmæssigt pæne glas,
så jeg kan godt forstå du er glad for dem. Hvis du kigger efter hvor
stilken er sat på drikkedelen er dette osse sket med en svejsning og
ikke et helt stykke - dette er heller ikke altid lavet med lige heldigt
udkomme.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-01-06 00:23

[Mrs Krabappel | Thu, 12 Jan 2006 22:20:39 +0100]

>http://www.spiegelau.dk/e-handel/?index=1038
>(kan ikke se nogen "intelligente"!)
>Vino Grande er lidt finere og dyrere, absolut pæne glas

Det er også min favorit - store lækre designede glas, kan klare
opvaskemaskine perfekt, er en fornøjelse at dække bord med og drikke af - og
økonomien smadres ikke af et glad der bliver det :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 01:43

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> opvaskemaskine perfekt, er en fornøjelse at dække bord med og drikke af - og
> økonomien smadres ikke af et glad der bliver det :)

Jeg kan så lige meddele at jeg endte med at vælge Authentis, som lever
op til min anti-pressesøm fetisch

Fra : helle s

Dato : 15-01-06 13:36

Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dqc5qf$1aku$1@gnd.k-net.dk...

> Jeg kan så lige meddele at jeg endte med at vælge Authentis, som lever
> op til min anti-pressesøm fetisch

Hm. Hvorfor går I ikke på loppemarked? Der kan man næsten altid finde fine
glas til ingen penge... Og så kan I vælge glas uden pressefolder, eller hvad
det er, I skriver om. Jeg snakkede en gang med en antikvitetshandler - og
hun sagde, at alle de glas hun solgte, kom i opvaskemaskinen. Selvfølgelig
på programmet med den laveste varme. Og hvis maskinen ikke får lov til at
tørre dem skulle der ikke være problemer.
Hvis I gør det, kan I bruge de flotte glas til hverdag.
I den forbindelse vil jeg lige komme med et tip: Hvis man ikke stiller dem
glas mod glas, får de hverken glaspest eller ridser. Det har jeg selv
praktiseret i snart ti år - og jeg har måtte smide ét glas ud, fordi det
blev uklart. (Og det var et gement vandglas til 3,5 kr.) Så altså kaffekop,
glas, kaffekop, glas...
vh helle

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 16:42

helle s wrote:
> [...]
> glas til ingen penge... Og så kan I vælge glas uden pressefolder, eller hvad

Hvis du ikke ved hvad det er - hvordan kan du så vide om glas på
loppemarked er med eller uden?

> [...]
> blev uklart. (Og det var et gement vandglas til 3,5 kr.) Så altså kaffekop,

Mine glas kan osse komme i opvaskemaskinen, når jeg har adgang til sådan
en - så det er ikke noget endegyldigt argument.
Jeg kan osse bruge mine glas til hverdag, så det finder jeg heller ikke
afgørende.
I sidste ende vil jeg nok mene det er et spørgsmål om smag og behag
hvorvidt man er til de glas man kan finde på et loppemarked fremfor
andre glas.
Nu var jeg så "heldig" at min kæreste igår slæbte mig rundt og se på den
bunke ragelse de har stablet op i forum disse dage, jeg personligt er
ganske glad for at intet af det jeg så der ikke skal stå hjemme hos mig
og fylde. Frederik von Hottentots krystalpokaler som man kan finde hos
"rigtige" antikvitetsforhandlere er jeg osse fri for .

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 16:45

>, jeg personligt er
> ganske glad for at intet af det jeg så der ikke skal stå hjemme hos mig
> og fylde.

Bær venligst over med min dobbelt negation ikke

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 16:45

Fra : Helle Skoett

Dato : 15-01-06 17:33

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Bær venligst over med min dobbelt negation ikke
OK. Jeg skal også nok bære over med, at du tilsyneladende har kastet al din
galde over mig. At jeg ikke ved, hvad det er for folder, du taler om, bør
vel ikke automatisk udløse et sarkasmesudbrud?
Jeg har selv købt masser af glas på loppemarked - jeg køber mundblæste glas
fra Holmegaard - for dén slags findes nemlig også blandt alt det ragelse, du
mener, findes der. Sååå - åbn øjnene og prøv med et smil.
vh helle

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 18:03

Helle Skoett wrote:
> [...]
> galde over mig. At jeg ikke ved, hvad det er for folder, du taler om, bør
> vel ikke automatisk udløse et sarkasmesudbrud?

Nu er jeg ikke helt med - jeg påpeger (i indlægget 16.44) en fejl i min
ordsætning, og så mener du at det hentyder til at der skal bæres over
med min galde.
Nuvel min grund til at kommentere din viden om pressesøm var at du
tilsyneladende ikke ved hvad det er men alligevel udtaler dig om
hvorvidt det er på glas fra loppemarkeder eller ej. Hvis det at jeg
spørger til hvorledes det kan give sig er grundlag for "galde" - ja det
kan ikke være mit problem.

> [...]
> fra Holmegaard - for dén slags findes nemlig også blandt alt det ragelse, du
> mener, findes der. Sååå - åbn øjnene og prøv med et smil.

De glas er skam heller ikke altid lige kønne. Jeg gider ikke drikke af
noget der ligner døbefonden i en tysk rokoko kirke, blot fordi det er
"fine glas" og var moderne for så og så mange år siden.
Det kan godt jo godt være mine øjne er åbne og stadigt ikke bryder mig
om det. Jeg kan sagtens se forskel på Kastup og Holmegaard tvillinger,
m.m. og spotte dem på et loppemarked. Derfor er jeg stadig lykkelig over
det er klunserne og ikke mig der skal have det stående og fylde op.
Jeg har en anden smag, ikke dårligt "syn" - uagtet om at alle
ske-vendere skulle mene modsat.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-06 18:03